Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe.s
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-03 17:38
Na wat negatieve reacties op mijn negatieve statement/review wil ik het initiatief opzetten om gegevens hierover met elkaar uit te wisselen.

Het gaat dus op EA's EULA beleid en het feit dat je, als je akkoord gaat, EA toestemming geeft om álles van je hard schijf te kopieren naar hun inzicht. Dus geen beperkingen dat het alleen gerelateerd moet zijn aan EA/BF3/Origin of zoiets. ALLES mogen ze inzien en kopieren met niet nader gespecificeerde methoden.

UPDATE (2 nov 2011): na verder onderzoek, bestaat er ook nog een kans dat het slechts om (onschuldige) indexering gaat, niet hoewel discutabel niet perse een grove schending is van je privacy. In ieder geval niet erger dan wat we gewend zijn van andere games/aanbieders/anti-cheat programma's. De EULA geeft echter EA wél de ruimte om dit te doen, maar het bewijs dat ze het ook echt doen wordt steeds magerder.

Origin is een programma, a-la Steam van Valve, wat je in staat stelt om spellen te bundelen, vrienden online te zien en statistieken bij te houden.
Het relevante stuk uit het privacy beleid op de Nederlandse site van EA-Origin: link
III. Wat zijn persoonlijke gegevens en wanneer verzamelt EA deze?

EA verzamelt zowel persoonlijke als niet- persoonlijke consumentengegevens. Persoonlijke door EA verzamelde gegevens worden in de onderstaande sectie besproken. Niet-persoonlijke gegevens worden hieronder in Sectie IV besproken.

Persoonlijke gegevens zijn gegevens die persoonlijk naar u kunnen worden herleid en die kunnen worden gebruikt om online of offline contact met u op te nemen. EA kan persoonlijke gegevens van onze online bezoekers verzamelen tijdens:

- Registratie voor wedstrijden en ontvangst van prijzen;
- Registratie voor garantie en garantieverzoeken;
- Verzoeken aan de klantenservice en/of technische dienst;
- Het vinden van passende medespelers en andere online duels;
- Registratie voor games en/of speciale gamespecifieke evenementen;
- Abonnementen op nieuwsbrieven, doorverwijzingen en andere marketingonderzoeken en e-mailacties;
- Registratie voor EA en/of andere serviceaccounts;
- Aanmaak van een persoonlijk profiel;
- Bestellingen van producten/diensten en/of afsluiting van abonnementen;
- Serviceverzoeken van externe dienstverleners op onze site;
- Toegang tot onze producten en/of diensten op sociale netwerken of andere externe diensten; en
- Anders via het gebruik van onze software, mobiele of online diensten waarbij persoonlijke gegevens worden vereist voor gebruik en/of deelname.

De verzamelde gegevens zijn afhankelijk van de activiteit en kunnen bestaan uit uw naam, e-mailadres, telefoonnummer, huisadres, geboortedatum, mobiele nummer en creditcardgegevens. Bezoekers van EA Mobile kan worden gevraagd naar de naam van hun mobiele telecomaanbieder, het model van hun mobiele telefoon en een geldig mobiel nummer, zodat we aankoopinstructies direct naar hun mobiele telefoon kunnen verzenden. In die context wordt uw mobiele nummer uitsluitend gebruikt om u een SMS te sturen met een downloadlink voor het spel. Het nummer wordt niet bewaard voor andere doeleinden. Prijswinnaars dienen mogelijk tevens een BSN-nummer of ander identificatienummer te verstrekken voor fiscale doeleinden. Dit nummer wordt uitsluitend gebruikt voor de uitreiking van prijzen.

IV. Wat zijn niet-persoonlijke gegevens en wanneer verzamelt EA deze?

Niet-persoonlijke gegevens kunnen in geïsoleerde vorm niet naar u worden herleid of worden gebruikt om contact met u op te nemen. EA verzamelt niet-persoonlijke gegevens over het gebruik uwerzijds van onze online en mobiele producten en diensten zowel op onze website als tijdens het spelen van games en het gebruik van software (op de pc, mobiele platforms en spelsystemen).

Wij bewaren deze gegevens zolang uw account actief blijft of zolang als nodig is om u diensten te verlenen. Indien u uw account wilt annuleren of ons wilt verzoeken om uw gegevens niet langer te gebruiken, kunt u contact opnemen met de privacybeleidsbeheerder in uw land die staat vermeld op onze site op privacyadmin.ea.com, of indien uw land niet wordt vermeld, de privacybeleidsbeheerder in de Verenigde Staten. In bepaalde gevallen kan wettelijk worden vereist dat wij uw gegevens toch bewaren.

A. Welke soorten niet-persoonlijke gegevens verzamelt EA?

Indien u online en mobiele producten en diensten van EA gebruikt of indien u games speelt op uw pc of spelsysteem, verzamelen wij mogelijk bepaalde niet-persoonlijke demografische gegevens, waaronderuw geslacht, uw postcode, gegevens over uw computer, hardware, software, platform, spelsysteem, media en mobiele apparatuur, met inbegrip van apparatuur-ID's, incidentgegevens, uw Internet Protocol (IP)-adres, het Media Access Control (MAC)-adres van uw netwerk en uw verbinding. Wij verzamelen tevens andere niet-persoonlijke gegevens, zoals uw gebruikersnaam, gebruikers-ID of persona, het gebruik van functies, statistieken over gameplay, scores en prestaties, gebruikersklassementen en klikpaden, alsmede andere gegevens die u mogelijk verstrekt in enquêtes, via uw accountvoorkeuren en online profielen zoals bijvoorbeeld vriendenlijsten of aankopen. Wij ontvangen mogelijk tevens niet-persoonlijke of openbare gegevens van derden in verband met marktonderzoeken en demografische onderzoeken en/of gegevens die wij gebruiken ter aanvulling van persoonlijke gegevens die direct door u zijn verstrekt.

B. Hoe verzamelt EA niet-persoonlijke gegevens?

EA verzamelt niet-persoonlijke gegevens samen met persoonlijke gegevens wanneer u deze actief verstrekt in de context van diverse online en mobiele activiteiten, waaronder bijvoorbeeld online en mobiele aankopen, de registratie van games en marketingonderzoeken. Daarnaast gebruiken wij en andere derden cookies en andere technologieën om op passieve wijze niet-persoonlijke demografische gegevens te verzamelen, de gebruikerservaring op onze sites aan te passen, en advertenties en andere activiteiten te observeren, zoals hieronder wordt beschreven. Wij leiden mogelijk tevens andere feiten van de gegevens af, zoals de van toepassing zijnde BTW op basis van uw IP-adres.

1. Cookies

Cookies zijn kleine bestanden die op uw internetbrowser worden toegepast om bewegingen op websites te volgen. Wij koppelen cookiegegevens mogelijk aan persoonlijke gegevens. Cookies bevatten koppelingen naar gegevens over de artikelen die u heeft geselecteerd voor aankoop in onze winkel, pagina's die u heeft weergegeven of games die u heeft gespeeld. Deze gegevens worden gebruikt om uw winkelwagen te volgen en er bijvoorbeeld voor te zorgen dat u niet steeds dezelfde advertentie ziet. Daarnaast gebruiken wij cookies om content te leveren die specifiek is afgestemd op uw interesses en om het gebruik van websites of games te observeren. Wij en derden verzamelen informatie over de gespeelde games, de tijd die met het spelen van games wordt doorgebracht en de advertenties of links waarop wordt geklikt. Sommige sites van ons maken gebruik van een extern advertentiebedrijf om advertenties weer te geven. Deze advertenties bevatten cookies. Cookies die u bij banneradvertenties ontvangt, worden toegepast door onze advertentiebedrijven. EA heeft geen toegang tot deze gegevens. De meeste browsers zijn automatisch ingesteld om cookies te accepteren als u een website bezoekt. U kunt cookies uitschakelen of uw browser instellen om te waarschuwen als er cookies worden verzonden. Sommige zones op onze sites zullen in dat geval echter niet meer juist functioneren. U kunt uw webbrowser zodanig instellen dat u wordt gewaarschuwd voor pogingen om cookies op uw computer te plaatsen, of dat het type toegestane cookies wordt beperkt. Voor meer informatie over het uitschakelen van cookies bezoekt u www.support.ea.com.

Wij en andere derden gebruiken mogelijk flash-cookies, ook wel 'lokale gedeelde objecten' genoemd, op onze sites die gebruikmaken van Flash-technologie. Flash-cookies zijn kleine bestanden die lijken op browsercookies. Ze worden gebruikt om de instellingen van de site te onthouden en om de look en feel van de site aan te passen. Net als normale cookies vindt u Flash-cookies op uw computer in de vorm van kleine bestanden. U kunt de plaatsing van Flash-cookies bijvoorbeeld voorkomen door uw voorkeuren aan te passen in het Macromedia Website Privacy Settings Panel op www.macromedia.com.

Als u cookies uitschakelt, raakt u tijdens het spelen mogelijk een aantal functies kwijt, omdat cookies nodig zijn om uw spelactiviteiten te volgen en te verbeteren. Merk op dat bedrijven die advertenties plaatsen in onze games of op onze websites mogelijk ook cookies of andere technologieën gebruiken en dat deze werkmethoden onder hun eigen beleid vallen.

Merk op dat dit privacybeleid uitsluitend betrekking heeft op het gebruik van cookies door EA en niet op het gebruik van cookies door adverteerders.

2. Clear GIF's en trackingpixels

Clear GIF's (ook wel webbugs, beacons of tags genoemd) zijn kleine grafische afbeeldingen op een webpagina, in een webdocument of in een e-mailbericht. Clear GIF's zijn onzichtbaar voor de gebruiker, omdat ze normaliter erg klein zijn (slechts 1 bij 1 pixel) en dezelfde kleur hebben als de achtergrond van de webpagina, het document of het e-mailbericht. Wij gebruiken geen clear GIF's om persoonlijke gegevens over u te verzamelen. Wij gebruiken echter mogelijk clear GIF's om statistische gebruiksinformatie te verkrijgen voor onze webpagina's, functies of andere elementen op een webpagina. Wij correleren deze informatie aan gebruikers om de gebruikerservaring aan te passen en ten behoeve van statistische analyse van gebruikerservaringen op onze webpagina's.

Wij en derden gebruiken mogelijk ook trackingpixels om efficiënter te kunnen adverteren, door onze huidige gebruikers uit te sluiten van bepaalde berichten over acties of om de bron van een nieuwe installatie te identificeren.

3. Logbestanden op internet

EA en derden onderhouden mogelijk tevens logboekbestanden met IP-adressen. Een IP-adres is een numeriek adres dat door uw internet service provider aan uw computer kan worden toegewezen. Over het algemeen gebruiken wij logboekbestanden om verkeer op onze websites te observeren en technische problemen op te lossen. Indien gebruikers echter misbruik van onze websites maken, kunnen wij overgaan tot het blokkeren van bepaalde IP-adressen of ID's van spelsystemen die onze gelicenseerde hardwarefabrikanten hebben verstrekt. IP-adressen en ID's van spelsystemen kunnen worden gebruikt om u persoonlijk te identificeren en onze dienstvoorwaarden te handhaven.

4. Analytische hulpmiddelen voor metriek en andere technologieën

Als u gebruikmaakt van onze online producten en diensten en/of onze games op uw pc, spelsysteem en/of mobiele apparatuur speelt, maakt EA tevens gebruik van eigen eigendomsrechtelijke analytische hulpmiddelen voor metriek en andere analytische technologieën van derden om niet-persoonlijke gegevens te verzamelen. Deze hulpmiddelen en technologieën maken gebruik van serverlogbestanden, webbeacons, cookies en andere volgtechnologieën om bepaalde soorten gegevens te verzamelen en te analyseren, waaronder cookies, IP-adressen, browsertypen op mobiele apparatuur of andere hardwareapparatuur, browsertaal, doorverwijzings- en uitgangspagina's, URL's, platformtypen, het aantal klikken, gegevens over uw media, domeinnamen, landingspagina's, weergegeven pagina's en de volgorde van die pagina's, de tijd die op bepaalde pagina's is doorgebracht, andere gegevens over internet en websitegebruik, de status van games en de datum en het tijdstip van activiteiten op onze website of in onze games, gegevens over het gebruik van games, met inbegrip van spelstatistieken, functiegebruik en aankoopgeschiedenis, alsmede gegevens over MAC-adressen, mobiele ID's (indien van toepassing) en andere gelijksoortige gegevens.

De analytische externe bedrijven die gegevens verzamelen op onze sites en in de context van onze online en mobiele producten en/of diensten combineren de verzamelde gegevens mogelijk met andere gegevens die ze zelfstandig hebben verzameld op andere websites en/of andere online of mobiele producten en diensten gerelateerd aan uw activiteiten op hun netwerk of websites, alsmede online en/of mobiele producten en diensten. Veel van deze bedrijven verzamelen en gebruiken gegevens volgens hun eigen privacybeleid.

Een niet-exclusieve lijst van de analytische bedrijven die hun eigen technologieën gebruiken op onze sites en online en/of mobiele producten en/of diensten is te vinden op privacyappendix.ea.com.
ANdere links :
Nederlandse Dienstvoorwaarden: http://tos.ea.com/legalapp/WEBTERMS/US/nl/PC

EULA relevante informatie. link naar EULA BF3

[ Voor 8% gewijzigd door joppe.s op 02-11-2011 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-07 15:14
Dus EA weet alles wat je doet op je pc ?
illegale games downloaden, username en wachtwoorden :S
Flikker eens op, straks worden ze gehacked en weten ze al mijn informatie

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:03

nelizmastr

Goed wies kapot

yikes, ik moet er niet aan denken.

EA is wel lekker aan het ego-trippen de laatste tijd met hun origin. Ik zag het al toen ze Crysis 2 van steam hadden gehaald, wat een vele malen beter platform is.

Zolang BF3 origin exclusief is, blijf ik fijn bij steam games, omdat dat WERKT, en niet zit te neuzen in mijn persoonlijke gegevens die "vrij toegankelijk" (let op de quotation marks) zijn voor EA op hun webservers. Straks gaan ze me oppakken voor het seeden van gekraakte bf3 versies LOL.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26235

Lijkt mij niet dat al deze "tracking" mogelijkheden van dezelfde server(ip) komen. Dus het is een kwestie van alle ip's verzamelen die je niet nodig hebt om te spelen en gebruikers (gamers) informeren welke ip's dit zijn en welke mogelijkheden (programma's/firewalls/routers bijv.) ze hebben om het te blokkeren :) Succes.

Doe ik trouwens ook met tracking/ad bedrijven. Eens in de maand de cookies weer eens bij langs. Ik doe het niet al te uitgebreid (in de zin van goed onderzoek) gewoon ip/hostname van alles wat lijkt op namen waar ik niet bewust naar surf in de hostsfile naar 127.0.0.1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetPr87
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 08:57
Joppe,
Aangezien je je hierin verdiept hebt. Sta je open tot privacyschending alleen als Origin aanstaat ? Of ten alle tijden zolang het programma geinstalleerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het gaat dus op EA's EULA beleid en het feit dat je, als je akkoord gaat, EA toestemming geeft om álles van je hard schijf te kopieren naar hun inzicht.
Euhm ik heb die EULA nu doorgescand, maar waar precies zie jij in de EULA staan dat ze alles van je HDD mogen kopieren? Misschien heb ik het gemist hoor, maar ik zie het echt niet.
De files die onder andere gemined worden zijn blijkbaar in ieder geval een boekhoud-programma
Van wat ik me herinner was er NIEMAND die dit heeft kunnen verifieren buiten de enige die dat ooit heeft gemeld. Het enige wat origin doet is nogal lomp indexeren, waarschijnlijk gewoon om geinstalleerde programmas te zoeken. Dat kan efficienter, maar uit mijn hoofd was er niemand waarbij hij daadwerkelijk files ging openen, enkel kijken welke files er in mappen stond. En daar was hij dus nogal lomp in door erg ver rond te kijken, maar er was geen enkele reden om aan te nemen dat hij ze opende, laat staan dat hij ze doorstuurde naar zijn servers.

Anyway, vergeef mijn taalgebruik, maar dit geklaag over de EULA komt nogal over als hypocriet gelul. Ik neem aan dat je nooit een andere BF game online hebt gespeeld? Of COD2/4? Joint Ops? Far Cry? Need for Speed? Quake? Doom? Toch wel? Oh en waarom was het toen geen probleem dat je complete HDD en memory naar servers van een derde partij werden doorgestuurd?
Licensee understands and agrees that the information that may be inspected and reported by PunkBuster software includes, but is not limited to, Licensee's Internet Protocol Address, devices and any files residing on the hard-drive and in the memory of the computer on which PunkBuster software is installed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-07 17:27

BramT

Rule #1

Dat er dezelfde discutabele voorwaarden in vergelijkbare/oudere diensten zitten is natuurlijk waar. Maar men weet ondertussen van die 'oudere' diensten wel hoe ze opereren. Ik geloof dat bijvoorbeeld niemand punkbuster ooit heeft betrapt op het verzamelen en doorsturen van gegevens die niet relevant zijn voor het opereren van die dienst.

Zelf geef ik EA niet een bijzonder hoog punt in de categorie "moreel besef" (al zou dat niet relevant mogen zijn).

Punt is, Origin is gewoon een nieuwe dienst. Eventueel nog voorzien van aangekochte onderdelen/code. Wie weet wat voor 'geintjes' de programmeurs hebben uitgehaald danwel over het hoofd hebben gezien (zie Google Wifi verkeer monitoren verhaal). Ik zou het niet erg vinden als iemand met tijd en verstand van dit soort dingen eventjes zou uitzoeken wat het programmatje nou daadwerkelijk bekijkt en verstuurd naar EA-servers.

Dat kan een van ons zijn, maar ik ga er eigenlijk ook wel van uit dat wij niet de eerste zijn die er vraagtekens bij plaatsen. Mocht er echt iets mis zijn met Origin dan horen we dat snel genoeg. Zat mensen die deze 'scoop' wel willen natuurlijk. (Tenzij de hele wereld er zo over denkt.... ;))

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe.s
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-03 17:38
Ik heb een kleine update gemaakt van het begin van dit topic en mijn productreview/statement verwijderd van Tweakers.net omdat ik erachter kwam dat ik een gechargeerd beeld had van de stand van zaken.Ik heb zelf niet de kennis om dit soort potentieel miningsgedrag te onderzoeken. maar ik had op meerdere sites gelezen dat het reeel was dat EA dit deed dmv Origin. daarnaast zijn er bijna 3000 Duisters geweest die de Amazon.de actie hebben gesteund door BF3 een laag cijfer te geven en zelfs het spel hebben teruggebracht.

Ik had heftige reacties losgemaakt met mijn provocerende productreview/statement en ik wilde wel een fair beleid voeren dus heb ik gisteravond nog verder gezocht en kwam tot mijn schrik nu op verschillende plekken ervaringen en inhoudelijke reacties tegen waaruit bleek dat dit mogelijk een doodnormaal proces kan zijn, eng gemaakt door mensen met weinig inhoudelijke kennis van indexering en mining(zoals ik dus ook ben). Op dat moment heb ik besloten de hele boel alleen maar door te zetten via dit threadje op GOT en niet meer dmv een productreview.

De aantuigingien zijn dus ook veel minder hard geworden, ipv bewezen privacy schending is het nu nog maar mogelijke privacy schending. De EULA is overigens nog steeds van een dusdanige bewoording dat ze het wel zouden mógen doen. Dat is op zichzelf natuurlijk al raar, maar niet genoeg om actie te voeren tegen EA.

ik juich alle inhoudelijke informatie over dit onderwerp toe, want het moet niet zo zijn dat bedrijven onterecht beschuldigd worden. Maar als ze wél dit soort dingen doen, dan moeten we als community echt even goed achter de oren krabben of dit het allemaal waard is voor een paar computer games.

Op dit moment ben ik gerustgesteld en denk ik niet dat EA mijn data aan het minen is voor meer persoonsgegevens dan die ik zelf heb ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalyxia
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-06 22:10
ik vind vooral Kopje 4, alinea 2 laatste zin HEEEEEL erg beangstigend

"Veel van deze bedrijven verzamelen en gebruiken gegevens volgens hun eigen privacybeleid. "

volgens hun EIGEN privacy beleid, dus niet die van EA, maar een niet nader gespecificeerde EULA, waar je automatisch mee akkoord gaat als je akkoord gaat met de EULA van EA???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
furby-killer schreef op woensdag 02 november 2011 @ 08:15:
[...]
Anyway, vergeef mijn taalgebruik, maar dit geklaag over de EULA komt nogal over als hypocriet gelul. Ik neem aan dat je nooit een andere BF game online hebt gespeeld? Of COD2/4? Joint Ops? Far Cry? Need for Speed? Quake? Doom? Toch wel? Oh en waarom was het toen geen probleem dat je complete HDD en memory naar servers van een derde partij werden doorgestuurd?
Misschien moet je eens een krant lezen of zo. Of de tweakers front page een beetje volgen, want die EULA van Origin, daar is enorm veel mis mee, en er is in Duitsland al een fikse rel over ontstaan. De EULA gaat waarschijnlijk tegen de Duitse wet in (al ontkent EA dat natuurlijk), en dat zal voor Nederland ook wel gelden; al kan het hier blijkbaar niemand iets schelen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
albatross schreef op donderdag 03 november 2011 @ 09:06:
[...]

Misschien moet je eens een krant lezen of zo. Of de tweakers front page een beetje volgen, want die EULA van Origin, daar is enorm veel mis mee, en er is in Duitsland al een fikse rel over ontstaan. De EULA gaat waarschijnlijk tegen de Duitse wet in (al ontkent EA dat natuurlijk), en dat zal voor Nederland ook wel gelden; al kan het hier blijkbaar niemand iets schelen.
Misschien moet jij ofzo mijn post lezen en zelf de EULAs vergelijken, in plaats van achter de hype van de dag aan te rennen, gecreeerd door mensen die of bewust valse informatie verspreiden of gewoon geen verstand van zaken hebben maar ineens gaan schreeuwen vanwege wat er in een EULA staat.

De EULA van PB gaat heel veel verder dan die van Origin. Leuk dat dat niet bij de hype van de dag hoort, maar dan moet je dus niet hypocriet over de Origin EULA gaan doen als je probleemloos de PB EULA accepteert.

Sowieso, een EULA die tegen de wet in gaat? En dus? Is nou niet iets heel bijzonders, sowieso is het nogal twijfelachtig in hoeverre een EULA rechstsgeldig is. Maar als de Origin EULA tegen de wet in zou gaan, zie ik niet waarom de PB EULA dat niet zou doen.

Oftewel kom eens met argumenten ipv schreeuwen dat ik maar op de FP van tweakers moet kijken hoe daar op zijn minst discutabele informatie wordt verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 11:13

djunicron

*click-swoosh-thud*

joppe.s schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:41:
[...]

De verzamelde gegevens zijn afhankelijk van de activiteit en kunnen bestaan uit uw naam, e-mailadres, telefoonnummer, huisadres, geboortedatum, mobiele nummer en creditcardgegevens. Bezoekers van EA Mobile kan worden gevraagd naar de naam van hun mobiele telecomaanbieder, het model van hun mobiele telefoon en een geldig mobiel nummer, zodat we aankoopinstructies direct naar hun mobiele telefoon kunnen verzenden.

IV. Wat zijn niet-persoonlijke gegevens en wanneer verzamelt EA deze?

Niet-persoonlijke gegevens kunnen in geïsoleerde vorm niet naar u worden herleid of worden gebruikt om contact met u op te nemen. EA verzamelt niet-persoonlijke gegevens over het gebruik uwerzijds van onze online en mobiele producten en diensten zowel op onze website als tijdens het spelen van games en het gebruik van software (op de pc, mobiele platforms en spelsystemen).

Wij bewaren deze gegevens zolang uw account actief blijft of zolang als nodig is om u diensten te verlenen. Indien u uw account wilt annuleren of ons wilt verzoeken om uw gegevens niet langer te gebruiken, kunt u contact opnemen met de privacybeleidsbeheerder in uw land die staat vermeld op onze site op privacyadmin.ea.com, of indien uw land niet wordt vermeld, de privacybeleidsbeheerder in de Verenigde Staten. In bepaalde gevallen kan wettelijk worden vereist dat wij uw gegevens toch bewaren.

A. Welke soorten niet-persoonlijke gegevens verzamelt EA?

Indien u online en mobiele producten en diensten van EA gebruikt of indien u games speelt op uw pc of spelsysteem, verzamelen wij mogelijk bepaalde niet-persoonlijke demografische gegevens, waaronderuw geslacht, uw postcode, gegevens over uw computer, hardware, software, platform, spelsysteem, media en mobiele apparatuur, met inbegrip van apparatuur-ID's, incidentgegevens, uw Internet Protocol (IP)-adres, het Media Access Control (MAC)-adres van uw netwerk en uw verbinding. Wij verzamelen tevens andere niet-persoonlijke gegevens, zoals uw gebruikersnaam, gebruikers-ID of persona, het gebruik van functies, statistieken over gameplay, scores en prestaties, gebruikersklassementen en klikpaden, alsmede andere gegevens die u mogelijk verstrekt in enquêtes, via uw accountvoorkeuren en online profielen zoals bijvoorbeeld vriendenlijsten of aankopen. Wij ontvangen mogelijk tevens niet-persoonlijke of openbare gegevens van derden in verband met marktonderzoeken en demografische onderzoeken en/of gegevens die wij gebruiken ter aanvulling van persoonlijke gegevens die direct door u zijn verstrekt.

B. Hoe verzamelt EA niet-persoonlijke gegevens?

EA verzamelt niet-persoonlijke gegevens samen met persoonlijke gegevens wanneer u deze actief verstrekt in de context van diverse online en mobiele activiteiten, waaronder bijvoorbeeld online en mobiele aankopen, de registratie van games en marketingonderzoeken. Daarnaast gebruiken wij en andere derden cookies en andere technologieën om op passieve wijze niet-persoonlijke demografische gegevens te verzamelen, de gebruikerservaring op onze sites aan te passen, en advertenties en andere activiteiten te observeren, zoals hieronder wordt beschreven. Wij leiden mogelijk tevens andere feiten van de gegevens af, zoals de van toepassing zijnde BTW op basis van uw IP-adres.

1. Cookies

Cookies zijn kleine bestanden die op uw internetbrowser worden toegepast om bewegingen op websites te volgen. Wij koppelen cookiegegevens mogelijk aan persoonlijke gegevens. Cookies bevatten koppelingen naar gegevens over de artikelen die u heeft geselecteerd voor aankoop in onze winkel, pagina's die u heeft weergegeven of games die u heeft gespeeld. Deze gegevens worden gebruikt om uw winkelwagen te volgen en er bijvoorbeeld voor te zorgen dat u niet steeds dezelfde advertentie ziet. Daarnaast gebruiken wij cookies om content te leveren die specifiek is afgestemd op uw interesses en om het gebruik van websites of games te observeren. Wij en derden verzamelen informatie over de gespeelde games, de tijd die met het spelen van games wordt doorgebracht en de advertenties of links waarop wordt geklikt. Sommige sites van ons maken gebruik van een extern advertentiebedrijf om advertenties weer te geven. Deze advertenties bevatten cookies. Cookies die u bij banneradvertenties ontvangt, worden toegepast door onze advertentiebedrijven. EA heeft geen toegang tot deze gegevens. De meeste browsers zijn automatisch ingesteld om cookies te accepteren als u een website bezoekt. U kunt cookies uitschakelen of uw browser instellen om te waarschuwen als er cookies worden verzonden. Sommige zones op onze sites zullen in dat geval echter niet meer juist functioneren. U kunt uw webbrowser zodanig instellen dat u wordt gewaarschuwd voor pogingen om cookies op uw computer te plaatsen, of dat het type toegestane cookies wordt beperkt. Voor meer informatie over het uitschakelen van cookies bezoekt u www.support.ea.com.

2. Clear GIF's en trackingpixels

Wij en derden gebruiken mogelijk ook trackingpixels om efficiënter te kunnen adverteren, door onze huidige gebruikers uit te sluiten van bepaalde berichten over acties of om de bron van een nieuwe installatie te identificeren.

3. Logbestanden op internet

EA en derden onderhouden mogelijk tevens logboekbestanden met IP-adressen. Een IP-adres is een numeriek adres dat door uw internet service provider aan uw computer kan worden toegewezen. Over het algemeen gebruiken wij logboekbestanden om verkeer op onze websites te observeren en technische problemen op te lossen. Indien gebruikers echter misbruik van onze websites maken, kunnen wij overgaan tot het blokkeren van bepaalde IP-adressen of ID's van spelsystemen die onze gelicenseerde hardwarefabrikanten hebben verstrekt. IP-adressen en ID's van spelsystemen kunnen worden gebruikt om u persoonlijk te identificeren en onze dienstvoorwaarden te handhaven.

4. Analytische hulpmiddelen voor metriek en andere technologieën

Als u gebruikmaakt van onze online producten en diensten en/of onze games op uw pc, spelsysteem en/of mobiele apparatuur speelt, maakt EA tevens gebruik van eigen eigendomsrechtelijke analytische hulpmiddelen voor metriek en andere analytische technologieën van derden om niet-persoonlijke gegevens te verzamelen. Deze hulpmiddelen en technologieën maken gebruik van serverlogbestanden, webbeacons, cookies en andere volgtechnologieën om bepaalde soorten gegevens te verzamelen en te analyseren, waaronder cookies, IP-adressen, browsertypen op mobiele apparatuur of andere hardwareapparatuur, browsertaal, doorverwijzings- en uitgangspagina's, URL's, platformtypen, het aantal klikken, gegevens over uw media, domeinnamen, landingspagina's, weergegeven pagina's en de volgorde van die pagina's, de tijd die op bepaalde pagina's is doorgebracht, andere gegevens over internet en websitegebruik, de status van games en de datum en het tijdstip van activiteiten op onze website of in onze games, gegevens over het gebruik van games, met inbegrip van spelstatistieken, functiegebruik en aankoopgeschiedenis, alsmede gegevens over MAC-adressen, mobiele ID's (indien van toepassing) en andere gelijksoortige gegevens.

De analytische externe bedrijven die gegevens verzamelen op onze sites en in de context van onze online en mobiele producten en/of diensten combineren de verzamelde gegevens mogelijk met andere gegevens die ze zelfstandig hebben verzameld op andere websites en/of andere online of mobiele producten en diensten gerelateerd aan uw activiteiten op hun netwerk of websites, alsmede online en/of mobiele producten en diensten. Veel van deze bedrijven verzamelen en gebruiken gegevens volgens hun eigen privacybeleid.

Een niet-exclusieve lijst van de analytische bedrijven die hun eigen technologieën gebruiken op onze sites en online en/of mobiele producten en/of diensten is te vinden op privacyappendix.ea.com.
ANdere links :
Nederlandse Dienstvoorwaarden: http://tos.ea.com/legalapp/WEBTERMS/US/nl/PC

EULA relevante informatie. link naar EULA BF3
Ze verzamelen dus alles wat je nodig hebt om uit andermans naam aankopen te doen met een Creditcard, delen alle niet persoonlijke, naar mijn mening gemakkelijk tot gezinsniveau herleidbare data met derden, van wiens EULA je geen kennis hebt kunnen nemen maar wel akkoord mee bent gegaan.
Deze mogen de gegevens voor alle mogelijke doeleinden gebruiken, waarbij diverse middelen ingezet worden om de impact te volgen en de database over je persona uit te breiden.

Zoals ik al eerder riep, tapt Origin daarnaast niet alleen in klikpaden, maar slaan ze ook de coördinaten op, hetgeen bij velen tot muislag leidde. Op deze manier weten ze dus ook hoe lang je speelt, wat je voor applicaties hebt draaien / hebt geïnstalleerd en hoe je je muis beweegt en waar je klikt. Het zou mij niets verbazen als ze ingame ook keyboard hits opslaan.
Weet iemand eigenlijk of op een dergelijke manier keylogging en muislogging "legaal" is?

Ik heb al geprobeerd wat dingen te firewallen, maar ik heb nog geen systeem gevonden in wat je wel zonder problemen kan stoppen en wat niet, behalve dat Origin zelf poorten in het 9000 (iig 9588 en 9888) bereik gebruikt voor aanmelden / verificatie van je spel licentie etc.

Daarnaast roept het programma alle andere draaiende services aan en probeert zo snapshots van diens geheugen te maken. Blokkeer je dit proces (Agnitum Outpost firewall) dan sluit Origin en start het zichzelf na een minuut opnieuw op.

Beste oplossing die ik tot op heden heb gevonden is een virtual machine installeren, daar verder niets anders opzetten of ooit op internetten en daar Origin starten.

Origin scant overigens je HELE netwerk. Bij mij werden alle Nassen, printers aan servers, webservers, standalone netwerk printers, laptops en telefoons gescanned. Het zoekt daarnaast op welke poorten diensten worden geaccepteerd. Dit gaat volgens mij de omschrijving in de EULA ten buiten, maar ze zullen het wel als een kapstok artikeltje aanmerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
Dan sluit je MW3 op en start je gewoon google chrome,ga je opeens naar deze site:
http://origin.genericlink.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Overigens is er al software uit waardoor je gewoon normaal BF3 kan spelen zonder origin. Maar grijs gebied enzo dus ik ga geen links posten. Maar het is er wel en het werkt goed n.a.v de berichten die ik heb gelezen.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
Zelfs als origin uit staat gaat die naar de website :S
wordt die spybot alleen op mijn pc geinstalleerd of op heel het netwerk ?

IEDERE KEER ALS IK EEN GAME AFSLUIT MW3,BF3 of TF2 is me internet traag :S

[ Voor 23% gewijzigd door Pykow op 09-11-2011 21:18 ]

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 11:38
Pfff het is nog al wat zeg, het spel zou eigenlijk gratis moeten zijn: EA mn hele digitale hebben en houden, ik gratis BF3 8)7

Anoniem: 84021

ApOE schreef op donderdag 10 november 2011 @ 22:03:
Pfff het is nog al wat zeg, het spel zou eigenlijk gratis moeten zijn: EA mn hele digitale hebben en houden, ik gratis BF3 8)7
Ze zouden ons eigenlijk moeten betalen!

Valt Origin niet te reguleren door een hele strenge HIPS configuratie erop toe te passen? Bv met Comodo Defense+

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 10-11-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zoals eerder gezegd, als je nou echt zo paranoide bent vanwege de Origin Eula (en geen enkel probleem hebt met de veel verder gaande PB EULA), draai dan origin in een sandbox.
wordt die spybot alleen op mijn pc geinstalleerd of op heel het netwerk ?
Als eerste, jij zegt zeker ook nog steeds M$? Maar doe een gok zou ik zeggen, waarom zou het zich in hemelsnaam op je hele netwerk installeren?
Pfff het is nog al wat zeg, het spel zou eigenlijk gratis moeten zijn: EA mn hele digitale hebben en houden, ik gratis BF3
Maar EvenBalance mag het wel hebben?
IEDERE KEER ALS IK EEN GAME AFSLUIT MW3,BF3 of TF2 is me internet traag
En wat heeft dat hiermee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
ik vindt het belachelijk dat Origin een spybot installeerd die er voor zorgt dat mijn internet traag wordt.
kijk zolang ze alleen mijn PC checken vindt ik het niet erg. Het is een game pc en meer niet.
Maar als Origin mijn hele netwerk play gooit om data up te loaden, dan vindt ik toch dat ik er bezwaar tegen mag maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Heb je ook maar enige onderbouwing daarvoor? Bijvoorbeeld met Origin aan en met Origin uit gekeken hoeveel netwerkverkeer er gegenereerd wordt als jij MW3 afsluit.

Want ik denk dat we het ondertussen wel op de tweakers frontpage zouden hebben gezien als Origin zodra je MW3 afsluit megabytes gaat versturen (waarom zou hij dat uberhaupt doen? Wat voor data zou hij willen terugsturen dat zo groot is. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat hij verstuurd hoe lang je MW3 ofzo hebt gespeeld dan is dat een paar byte aan data, met protocol eromheen een paar kilobyte, dat maakt je internet echt niet traag).

Oftewel, kom met bewijs voordat je wilde beschuldigingen maakt. Want dit lijkt meer op een probleem met jouw computer dan iets dat met Origin te maken heeft.

Edit: trouwens er is nog steeds geen enkele reden om Origin een spybot te noemen, het enige wat er tot nu toe is gevonden dat hij doet is op een beetje lompe manier zoeken naar geinstalleerde programmas, nou big deal.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 11-11-2011 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 11:13

djunicron

*click-swoosh-thud*

furby-killer schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:30:
Heb je ook maar enige onderbouwing daarvoor? Bijvoorbeeld met Origin aan en met Origin uit gekeken hoeveel netwerkverkeer er gegenereerd wordt als jij MW3 afsluit.

Want ik denk dat we het ondertussen wel op de tweakers frontpage zouden hebben gezien als Origin zodra je MW3 afsluit megabytes gaat versturen (waarom zou hij dat uberhaupt doen? Wat voor data zou hij willen terugsturen dat zo groot is. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat hij verstuurd hoe lang je MW3 ofzo hebt gespeeld dan is dat een paar byte aan data, met protocol eromheen een paar kilobyte, dat maakt je internet echt niet traag).

Edit: trouwens er is nog steeds geen enkele reden om Origin een spybot te noemen, het enige wat er tot nu toe is gevonden dat hij doet is op een beetje lompe manier zoeken naar geinstalleerde programmas, nou big deal.
MW3? Ik neem aan dat je BF3 bedoelt of ben je aan het trollen?

PC start op -> data gebruik netwerk = ~1kb up en down iedere 25 sec, "ben je er nog" van m'n netwerk hardware.
PC start op -> Origin starten laten, datagebruik netwerk = 400-500kb up extra iedere minuut, 20-200kb down. Daarvan is een zeker deel een heartbeat signaal van origin, maar er treed regelmatig wat HDD activiteit op en er wordt dus iets verstuurd. Er zijn daarnaast behoorlijk wat extra conn/min op m'n netwerk (al snel 300 extra!)

Origin houd bij wat je muis doet. Het interacteerd met je muisdriver, wat zelfs verandering van sensitiviteit oplevert voor sommigen. M'n Razerdrivers gebruiken meer CPUtijd als Origin meeloopt. Origin checkt de geheugenstatus van al je programma's. Dus ook Word / Excel / Photoshop en wat niet meer.

Anders dan Punkbuster worden gewoon alle programma's benaderd. Punkbuster zoekt naar interacterende applicaties die het geheugen van de game proberen te lezen en benaderd word dus niet tenzij word zich probeert te mengen in componenten van het spel.

Ik vind het allemaal nogal wat.

Aan de andere kant heb ik niet het idee dat er data wordt gelezen uit m'n files als ik geen applicaties start naast Origin.

Wat wel vervelend is, is dat m'n netwerk apparatuur niet gaat slapen als Origin loopt. NASsen en printers blijven permanent wakker! Sluit ik Origin omdat ik stop met spelen, dan hoor je na 20 minuten / 30 minuten de eerste apparaten afsluiten. Origin probeert ook uit alle macht mobiele telefoons aan te spreken via MS netwerkprotocollen vanaf m'n machine. Toen ik m'n LAN firewall (Droidwall block 1000) aanzette kreeg ik waarschuwingen door.

Het verbaast mij eigenlijk dat niemand nog de moeite heeft genomen Origin te reverse engenieren om te zien wat er toch allemaal uitgehaald wordt. Ik kan het persoonlijk niet, anders was ik wel begonnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Is het gewoon geen optie om BF3 in een VM te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
ok, ik kan geen harde bewijzen geven dat het met MW3 en Origin te maken heeft.
maar ik heb hier wel de link die hij start :S
http://origin.genericlink...&cifr=1&flrdr=yes&nxte=js

nadat ik klaar was met me game, en ik even naar youtube wilde gaan, sprong hij naar deze pagina.
nadat die is weg gesprongen naar de link hierboven is alles langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wat voor een data verkeer heb je dan, van welke computer, welk proces is verantwoordelijk? Je hebt een probleem dat je internet traag is, en zonder enige reden geef je Origin de schuld. Waarom geef je steam niet de schuld? Of echte spyware?
MW3? Ik neem aan dat je BF3 bedoelt of ben je aan het trollen?
Ah de reverse troll troll.

Misschien voordat je mensen beschuldigingt van trollen, eerst lezen (dat wordt volgens mij echt als overrated gezien tegenwoordig). Laat me je helpen:
IEDERE KEER ALS IK EEN GAME AFSLUIT MW3,BF3 of TF2 is me internet traag
Dus nee ik bedoelde expres niet BF3 maar MW3. Hij zegt dat origin zijn internet voltrekt als hij MW3 afsluit, dus daar heb ik het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
Waarom start me browser dan random naar origin terwijl ik origin niet eens aan heb staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Klinkt gewoon alsof je een virus hebt wat verder los staat van Origin als niemand verder dat probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Pykow schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 20:42:
Waarom start me browser dan random naar origin terwijl ik origin niet eens aan heb staan ?
Waarom zou hij dat doen als origin spyware zou zijn dan? Ik kan geen goede reden bedenken, dus ik zie niet in hoe het ook maar iets bewijst.
Pagina: 1