12V verlichting in garagebox

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:48
Ik huur een garagebox waar ik graag aan mijn oldtimer knutsel.

Helaas is de garage niet voorzien van electra, waardoor ik tot nog toe op daglicht aangewezen was.
Met de korte dagen van nu en het feit dat het motorblok uit de auto en op de werkbank ligt moet er een oplossing komen :)
Een agregaat zal de omwonenden niet blij maken, dus die wil ik alleen gebruiken als het echt moet ivm powertools gebruik. Het meeste sleutelwerk kan ik prima af met handgereedschap en een eventuele accuboormachine.

Nu heb ik het plan opgevat om te kijken of het mogelijk is om de garage te verlichten met 12V. Ik heb een extra autoaccu die ik thuis op kan laden.
LED lijkt me de voor de hand liggende optie gezien het feit dat ik met een 45Ah accu anders snel uitgeklust ben.

Boven de werkbank wil ik echt voldoende licht hebben. (spotjes?)
Daarnaast een algemene verlichting van de garage voor als ik af en toe iets moet hebben/zoek.

Is dit haalbaar? Als ik goed reken, zou ik met 50W aan lampen +- 10 u verlichting moeten kunnen halen op een 45Ah accu.
Ik hoef denk ik per keer nooit meer dan 5 uur aaneengesloten.

Een autoaccu zal niet continue 12V afgeven, maar terugvallen in spanning naarmate de accu leger raakt.
Gaat dit problemen opleveren, of zorgt dit alleen maar dat de lampen zwakker gaan branden?

Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Welke lampen zijn het meest geschikt?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Het probleem is dat je de stroom moet beperken voor led. Dit doe je normaal gesproken met een led-driver, maar die werken meestal pas vanaf een voltage van ongeveer 90v ac. Dus je zou even moeten zoeken of er ook led-drivers zijn die op 10 volt nog werken. Je zou ook een weerstand in serie kunnen zetten met een led, maar dan stook je de overbodige energie weg (wat zonde is, vooral als je met een accu werkt)

Mag je wel een zonnepaneel op het dak leggen? Dan zou je die de accu kunnen laten opladen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door boazkl0p op 01-11-2011 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Gewoon 12V led lampen halen, zijn er zat, die blijven prima werken in het bereik van je accu van leeg naar vol.

Zorg wel dat je de accu niet onder de ~10.8V leegtrekt, anders kan je 'm beschadigen en wordt je capaciteit minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:29
Gewoon een aantal van dit soort lampjes kopen: http://www.dealextreme.co...ight-bulb-white-12v-30208

Verbruiken geen drol en geven toch nog een behoorlijke stoot licht.

En zoals hierboven al werd gezegd op de spanning van je accu letten. Misschien een klein schakelingetje ertussen met een relais die je verbruikers loskoppelt van de accu zodra de accu spanning te laag begint te worden (Conrad heeft hier wel modules voor geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Portable brandstofcel misschien iets? 8)

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas