HD videobewerking op meerdere PC's via NAS

Pagina: 1
Acties:

• Bulleteater
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-12-2023
Ik sta op het punt om 2 computers aan te schaffen, beide voor HD videobewerking. Nu wil ik graag het volgende:
  • Op beide pc's tegelijk aan verschillende montages werken (HD)
  • halverwege projecten kunnen switchen van PC naar de andere PC (wel afsluiten op de een en opstarten op de ander natuurlijk).
Ik zit nu te denken om een nas te kopen en deze allebei via een gigabit netwerk aan te sluiten. Zou dit snel genoeg zijn? Ik hoor vaak dat de snelheden die beloofd worden via zo een netwerk theoretisch zijn en in de praktijk nooit gehaald worden.

Als ethernet verbinding niet zal werken heb ik nog een ander idee, maar weet niet of dit mogelijk is.
Als ik bijvoorbeeld de Synology DS212(+) zou kopen. Hier zitten 2 x ubs 3.0 poorten op. Wanneer ik beide computers aansluit op zo een USB poort, kunnen ze dan allebei gelijk werken? Ik weet dat dit bij normale harde schijven niet mogelijk is maar weet niet hoe zoiets zit met een NAS.

Kan iemand me vertellen hoe dit een beetje zit?
Ik heb al op GOT gezocht maar vind alleen gebruikers met videobewerking via NAS op 1 PC i.p.v. meerdere.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Uit eigen onderzoek weet ik dat de meeste "goedkopere" NAS'sen bij lange na niet de snelheid van een Gigabit netwerk halen en je dan toch echt al in de duurdere klasse moet gaan zoeken. Veelal word een NAS ook vaak alleen puur gebruikt voor opslag en om bv een film vanaf te streamen waarvoor je niet zo'n heel hoge doorvoersnelheid nodig hebt.

Bij video-edit en vooral renderen is net wel die doorvoersnelheid van cruciaal belang en dan lijkt mij die methode via een nas nu niet direct ideaal. Eerder zou ik je aanraden om de pc's onderling via een router en gigabit netwerk met mekaar te koppelen zodat je dan een project op beide pc's kan benaderen. Zo op die manier werkt een vriend van mij die een bedrijfje in video-edit heeft en waarvoor ik de pc's bouw en beheer.

Bij de andere optie met usb 3.0 zit ik mij af te vragen op welke afstand je beide pc's dan gaat zetten want je moet er rekening mee houden dat je via usb 3.0 aan bepaalde afstand qua bekabeling zit gebonden. Ander punt is ook nog dat je rekening ermee moet houden met de temperatuur van je harddisks in een nas. Vergeet niet dat een harddisk tamelijk warm kan worden bij renderen en bewerken en in een nas doorgaans niet de optimale koeling hier voor zit, althans bij de goedkopere versies.

• Bulleteater
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-12-2023
Dankjewel voor je snelle uitgebreide antwoord.
Qua afstand zou USB 3.0 wel kunnen alleen als ik het zo lees kan ik veel beter gaan voor dezelfde oplossing als die jij hebt gebruikt.

Ik neem aan dat ik ook een switch kan gebruiken hiervoor?
Bedoel je dan gewoon de harde schijf delen die in de computer zit? Zodat de 2 PC's die bij elkaar kunnen benaderen?

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Een optie is misschien één PC uitrusten met een RAID10 array en die delen via (al dan niet trunced) gigabit naar de andere?

Volgens mij werkt die USB oplossing niet, die zijn toch niet voor host maar voor uitbreiding van de NAS?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bulleteater schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 21:02:
Dankjewel voor je snelle uitgebreide antwoord.
Qua afstand zou USB 3.0 wel kunnen alleen als ik het zo lees kan ik veel beter gaan voor dezelfde oplossing als die jij hebt gebruikt.

Ik neem aan dat ik ook een switch kan gebruiken hiervoor?
Bedoel je dan gewoon de harde schijf delen die in de computer zit? Zodat de 2 PC's die bij elkaar kunnen benaderen?
Ik raad je aan hiervoor een router te gebruiken omdat die net wat "slimmer" en uitgebreider is qua instellingen, en een switch eigenlijk puur zoals het woord al zegt dan puur switched. En inderdaad de harde schijf delen met je andere systeem is de beste manier maar wel dus zorgen dat je ook Cat 5E of Cat 6 ethernetkabel gebruikt i.v.m. gigabit.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Welke instellingen denk je nodig te hebben voor de oplossing?
Pagina: 1