Modem en Router optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

• Octo77
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-01-2019
Beste experts,

Vanaf morgen heb ik mijn nieuwe TP-Link TL-WR1043ND router aan mijn Ubee Modem van Ziggo hangen.
Als leek weet ik bij god niet hoe ik dit meteen kan installeren met de hoogst haalbare snelheid (Ziggo plus: Internet down 40 Mbit/s up 4 Mbit/s)
Naast mijn laptop moet ik dan mijn pc die op zolder staat verbinden met mijn bijbestelde adapter TP-Link TL-WN822N. Dit wil ik ook graag optimaliseren.

Kunnen jullie me tips geven hoe dit in te stellen?

Alvast bedankt!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik raad aan DD-WRT op je router te installeren.
Daardoor werkt deze naar mijn idee stabieler.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Octo77 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:18:
Kunnen jullie me tips geven hoe dit in te stellen?
Mijn tip zou zijn om de router volgens de gebruiksaanwijzing te installeren.

:)

Als je snelheden tegen vallen moet je nog maar even terug komen.

@detim: een alternatieve firmware als tip geven aan een leek lijkt mij niet de meest voor de hand liggende tip.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:52
detim schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:19:
Ik raad aan DD-WRT op je router te installeren.
Daardoor werkt deze naar mijn idee stabieler.
Octo77 geeft aan een leek te zijn. Om dan direct DD-WRT te installeren gaat vrij ver en daarbij krijgt hij dan nog meer instellingen waar hij niet weet wat ermee te doen.

De standaart firmware voldoet prima aan zijn wensen.

De router kun je inderdaad gewoon standaard volgens de handleiding instellen en dan ben je er al. Daarna gaan testen of de snelheid goed gaat.

De laptop kun je je dan aanmelden op je nieuwe router en meer hoe je niet te doen.

Pas als je problemen hebt ga je de instellingen aanpassen.

[ Voor 25% gewijzigd door MikeOO op 02-11-2011 09:02 ]

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-02 10:47
Kun je nu met DD-WRT meer dan 20 poorten forwarden op deze router
Heb hem zelf ook maar heb me nog niet aan DD-WRT gegeven.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:28
djkavaa schreef op woensdag 02 november 2011 @ 09:07:
Kun je nu met DD-WRT meer dan 20 poorten forwarden op deze router
Heb hem zelf ook maar heb me nog niet aan DD-WRT gegeven.
Ik weet niet zeker of dit ook het geval is bij jou router maar bij mijn Linksys router met DD-WRT heb ik nu 25 poorten op staan.

• firefly112
Wat je moet doen is de modem die je van Ziggo hebt aansluiten op de router via de WAN poort.
Hierna kan je de computers die je via kabel wil aansluiten via de Lan poorten verbinden.

voor het configureren van de router raad ik aan om dit te doen met een computer/laptop via de kabel.
zo ben je zekerder van dat je bij de router kan als je dingen aanpast.

Hierna zou je verbinding moeten maken met de router door middel van een webbrowser door het ip van de router in te toetsen. dit zal waarschijnlijk http://192.168.1.1 zijn.

Hierna word als het goed is gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. dit zal waarschijnlijk user: admin
password: admin zijn.

nu kom je in het menu van de router hier kan de de dingen instellen van de router. Meestal zal de WAN connectie type op DHCP moeten staan. hierna kan je onder wireless de wireless setting aanpassen.

Ik weet natuurlijk niet hoe jou router precies werkt maar dit is over het algemeen bij de meeste route het stappen plan.

• Octo77
firefly112 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:07:
Wat je moet doen is de modem die je van Ziggo hebt aansluiten op de router via de WAN poort.
Hierna kan je de computers die je via kabel wil aansluiten via de Lan poorten verbinden.
Ik heb een draadloze adapter voor mijn pc

• Octo77
Wat zou met bovenstaande gegevens ongeveer mijn snelheden moeten worden?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Op die vraag kan niemand antwoord geven. Probeer het eens uit zou ik zeggen.

[ Voor 44% gewijzigd door Petervanakelyen op 02-11-2011 20:25 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Als je je TP-link voor de eerste keer wilt configureren, moet je je computer waarschijnlijk een vast ip-adres geven, ander kom je niet in de router. Ik dacht dat je dan je pc het adres 192.168.1.xxx moet geven. Dan zit je pas in de range van de router en kun je gaan configureren. Maar dit staat je precies in de handleiding als het goed is, anders op internet...

Wat betreft de snelheden, kijk en huiver! :P

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Standaard staat op zowat elke router DHCP aan en krijg je dus automatisch een IP-adres toegekend in de eigen range.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• firefly112
Octo77 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 18:26:
[...]

Ik heb een draadloze adapter voor mijn pc
Je zou toch echt via kabel eerst moeten configuren meestal staat oud of he box namelijk Wii uit of met onbekend wachtwoord

• Octo77
Snelheid met speedtest.net voor de nieuwe router: 8-10mbps dwn en 3 mbps up
met nieuwe 20 mbps en 3,5 mbps up.

Duidelijk verbeterd dus maar in geen verhouding tot bv 300mbps watde router aankan. Nog tweaktips?

Ik heb een dynamic ip adres gekozen, channel auto (1), 11 bgn mixed, wds disable, qss enabled, WPA-PSK/WPA2-PSK security.

alvast bedankt

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Haal je deze snelheid draadloos?
Heb je de computer ook direct met een kabel op de router aangesloten (en met welke snelheden)?
Welke snelheid geeft taskmanager aan?
Zijn er tijdens het testen geen andere computers verbonden (en aan het communiceren met Internet)?

Mijn eerste tweaktip (oké...tweede): ga eens lezen en zoeken op GoT. Je bent niet de eerste die niet tevreden is over de wireless speed.

Goed...toch maar een lijstje:

- gebruik eens inSSIDer (uitgaande van dat je Windows gebruikt) om een rustig/niet gebruikt kanaal te zoeken
- kies enkel voor WPA2 icm AES (voor zover instelbaar)
- laatste drivers/firmware installeren

Eerst het probleem, dan de oplossing

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:00

RvL

@Octo

Natuurlijk staat dat in geen verhouding vmet de 300Mbps die de router aan kan. Dat is ook wat de router (theoretisch) aan kan. Dat is dus niet gelijk aan wat je internetverbinding aan kan! Je internetverbinding is 40Mbps download en 4Mbps upload.

Voer de speedtest.net test eerst nog eens uit als je je computer bedraad aan de router hebt hangen. Als de waardes dan meer richting de 40Mbps down en 4Mbps up komen, dan weet je dat je het in je draadloze verbinding moet zoeken. Kom je bedraad ook niet aan deze waardes, dan weet je dat het dus niet aan je draadloze verbinding ligt. Iedere optimalisatie is dan mooi meegenomen, maar je internet zal er geen steek harder om gaan lopen.

Mocht het aan je draadloze verbinding liggen, loop dan eens door het lijstje van lier heen. Vooral zijn eerste punt (inSSIDer) is een goed punt. Er zijn slechts een paar kanalen beschikbaar voor WiFi. Als iedereen met draadloos netwerk op hetzelfde kanaal gaat zitten stoor je elkaar alleen maar (vergelijkbaar met op een 4-baans weg met z'n allen op 1 baan gaan zitten). Door inSSIDer te gebruik kun je zien welke kanalen er allemaal in gebruik zijn in de directe omgeving. Kom je er niet uit? Plaats dan een screenshot van inSSIDer hier, dan kijken we er samen naar ;)

Het richten van je antennes doet ook wonderen. Een antenne straalt niet uit de punt, dus als je router beneden staat en je computer boven kun je dus het beste 1 of 2 antenne anders richten.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
RvL schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:04:
@Octo

Natuurlijk staat dat in geen verhouding vmet de 300Mbps die de router aan kan. Dat is ook wat de router (theoretisch) aan kan. Dat is dus niet gelijk aan wat je internetverbinding aan kan! Je internetverbinding is 40Mbps download en 4Mbps upload.
Bijna.

Verhaal over de internetverbinding is juist.

Die 300 Mbps (Wireless N) is pure marketing. Ga je nooit halen, ook al geeft je windows wel aan dat er een 300 Mbps verbinding zou zijn. Delen door 2, - 10% overhead en je hebt een realistischere waarde van de maximale draadloze snelheid. Was ook bij een B (11 Mbps) en een G (54 Mbps) wireless netwerk al zo.

Abort, Retry, Quake ???

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:00

RvL

aZuL2001 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:11:
[...]

Bijna.

Verhaal over de internetverbinding is juist.

Die 300 Mbps (Wireless N) is pure marketing. Ga je nooit halen, ook al geeft je windows wel aan dat er een 300 Mbps verbinding zou zijn. Delen door 2, - 10% overhead en je hebt een realistischere waarde van de maximale draadloze snelheid. Was ook bij een B (11 Mbps) en een G (54 Mbps) wireless netwerk al zo.
Vandaar dat ik ook zeg theoretisch. Zoals je al aanhaalt is het half duplex, dus delen door 2. En zelfs 135Mbps (90% van 150Mbps) vind ik erg optimistisch, zeker met de in Nederland zo veel gebruikte betonbouw en de hoeveelheid draadloze netwerken.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Wij begrijpen elkaar wat dit betreft ;)

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1