[Meubels]Winkel wil voorwaarden wijzigen

Pagina: 1
Acties:

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-01 17:21
Geen idee welke titel ik het beste aan dit topic kon geven, maar onderstaand verhaal verklaart vast een hoop.

Afgelopen zaterdag hebben mijn vriendin en ik twee nieuwe banken gekocht. Een 2 zits en een 3 zits. De banken hebben een verkoopprijs van 1299,- en 1499,-.In totaal dus een kleine 2800 euro. Een hoop geld dus.

Terwijl wij in de winkel liepen zagen wij op bepaalde meubels een flyer hangen waarop staat: Op dit meubelstuk 20% korting. Gevraagd hoe dat zat en het bleek dat dit om de showroommodellen ging. Op de banken die wij hadden uitgezocht zat deze flyers ook.

De banken geinspecteerd en hier was niks mis mee. Een verkoopster aangeschoten en een verkoopbon laten opstellen. Totaalbedrag, na de korting kwam op 2238,-. Dit werd afgerond naar 2200,-.

Diezelfde ochtend hadden wij een folder in de brievenbus gekregen van deze winkel. Hier stond in dat je bij aanschaf van een nieuw interieur een karpet gratis kreeg. Hoe hoger het aankoopbedrag hoe hoger de waarde van het karpet.

Wij hebben gevraagd of dat ook bij deze bankstellen gold. Zij in de folder kijken en ze ging eens even navragen om welke karpetten het dan ging. Enkele minuten later werden we geroepen zodat we een karpet konden uitzoeken. Dit gedaan en bij de bon op laten zetten. Vervolgens hebben we een handtekening gezet en heeft ook de verkoopster hier een handtekening gezet.

Tijdens het gesprek over de bank kwam nog een kast ter sprake. Hier hebben we 25% korting op gehad, in plaats van de 20% korting die er eigenlijk op zat. Wel waren de poten aan de onderkant iets beschadigd. Maar hier hebben we een aparte bon voor getekend en hier staat niks op over een karpet. Dit staat voor mij dan ook los van de banken.

Een kwartiertje later, terwijl we alweer thuis waren werden we gebeld. Dat de actie van het karpet niet bij deze banken gold, want het zijn showmodellen en het is anders actie op actie en dat kan niet.

Dit staat echter wel zo op de bon. En de reden dat we akkoord zijn gegaan met die 2200 euro is ook omdat het karpet er bij zou zitten. Heb aangegeven dat wij de bon geleverd willen hebben zoals afgesproken en niet achteraf de bon nog eens gewijzigd willen hebben. Daar heb ik namelijk niet voor getekend.

Maandag zou ik gebeld worden hoe het ging komen, maar niet gebeurd. Vandaag zelf gebeld aan het einde van de dag en er werd verteld dat de leidinggevende ziek was en er morgen weer is. Morgen word ik dus gebeld met hoe ze het gaan oplossen. Ik gaf aan dat ik het jammer vond dat ze gisteren niet heeft gebeld, om te vertellen dat het wat later werd en dat we beiden met het volle verstand een koop overeenkomst hebben getekend en dat ik niet gelijk moeilijk wil gaan doen, maar dat we beide weten dat de koopovereenkomst rechtsgeldig is.

Er werd aangegeven dat ze veel verkoopt en dat er wel eens fouten gemaakt worden, de ene keer door de klant de andere keer door het bedrijf. Maar dat er word gezocht naar een oplossing waar beide partijen wat aan hebben. Heb verteld dat ik niet hoef te boeten voor de fout van het bedrijf en dat ik er van uit ga dat ze me morgen belt met goed nieuws.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken. Ik hoef toch niet te "Boeten" voor de fout van het bedrijf?
Wat is een eventueel vervolgstap? Aangetekende brief? Consumentenbond? Advocaat? Ben namelijk niet van plan het er hier bij te laten zitten, mocht ze slecht nieuws doorgeven morgen.

Overigens gaat het hier niet om een kleine zaak, maar om een groot bedrijf

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Boeten doe je pas als je meer betaald dan list price, de rest is onderhandelen over korting ;)

-

Moreel: het gebeurt niet vaak maar hier heeft IMHO de verkoper helemaal gelijk. Dat er geen extra acties gelden bij een showroommodelkorting is zo raar toch niet, als je zo graag een tapijt wilt dan laat je toch "gewoon" in goed overleg die showroomkorting zitten en neem je het tapijt? Of spreek je met elkaar af de afspraak te verscheuren en je stapt naar de concurrent.

Formeel, maar IANAL: je hebt een bon, dat scheelt vast. Maar kijk eerst eens goed of er nergens staat dat acties niet kunnen worden opgeteld, etc. Wordt nergens naar voorwaarden verwezen en zo wel wat staat daar in? Is de bon het contract of staat ergens dat er nog een voorbehoud is?

Praktisch: je (evetuele) recht krijgen gaat meer kosten dan het oplevert. Honderden euro is het minimum als je naar de rechter wilt stappen, ben je bereid nog vele honderden extra te betalen door ook een advocaat in te huren? (Met het risico zelf op te draaien voor alle kosten mocht je verliezen)?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• PeterThePirate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
Je staat volledig in je recht. Door beide partijen (koper en verkoper) is een overeenkomst getekend. Deze moet dan ook gewoon nageleefd worden.

art 35 bw7: Indien de verkoper bij een consumentenkoop krachtens een bij die overeenkomst gemaakt beding de koopprijs na het sluiten van de koop verhoogt, is de koper bevoegd de koop door een schriftelijke verklaring te ontbinden, tenzij bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de koop zal plaatsvinden.

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 18:38
@peterpirate,

opzicht snap ik je reactie, maar is wel wat kort door de bocht. Het is lang niet altijd het geval dat elke overeenkomst, ook geldig is ( ..en nageleefd moet worden)

(..discrepantie tussen wil en verklaring) ( de basis om überhaupt een overeenkomst te sluiten)

Hoewel het in deze casus lastig aan te tonen is, door de verkoper, dat er ook daadwerkelijk een discrepantie is tussen wil en verklaring. ( verkoper heeft immers speciaal de kassabon aangepast én getekend. Na navraag door de verkoopmedewerker (nagevraagd bij een leidinggevende??)

het kan beide kanten op. Als TS (koper) te goeder trouw er vanuit mocht gaan dat deze deal klopt, ( wat ik ook denk dat het geval is. omdat er specifiek navraag gedaan is en een getekende bon aanwezig is) dan is de kans groot dat, wanneer het er echt op aan komt, de verkoper alsnog moet nakomen in de overeenkomst.

( als het een beetje goede zaak is doen ze onder het mom van "service" niet moeilijk en zal het geen probleem zijn verder)

• PeterThePirate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
Lees ook dit even door

http://www.consumentenbon...verhoging/prijsverhoging/

misschien wel van toepassing als je ook getekend hebt voor de algemene voorwaarden van het bedrijf

@fender

Een overeenkomst is alleen ongeldig als vernietigbaar of nietig is.
Als deze overeenkomst niet in strijd is met de wet is de overeenkomst geldig en moet deze nageleefd worden.

[ Voor 30% gewijzigd door PeterThePirate op 01-11-2011 19:27 ]

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 18:38
ook dan is er in principe nog niets aan de hand, daar de overeenkomst ontbonden kan worden. ( ...moet je natuurlijk wel op zoek naar een nieuw dealtje)
In de algemene voorwaarden kan een leverancier opnemen dat hij binnen 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst de prijs mag verhogen. Daar moet dan wel tegenover staan dat je in dat geval de overeenkomst mag ontbinden. Na 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst mag de prijs verhoogd worden zonder dat hier ontbinding tegenover staat. ]
maargoed, 3 maanden is nog even , daar dit sinds afgelopen zaterdag speelt.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:01

DataGhost

iPL dev

Dat is ontzettend krom en slaat helemaal niet op deze situatie. En dan vooral, nog eens voor de nadruk, dit:
Na 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst mag de prijs verhoogd worden zonder dat hier ontbinding tegenover staat.
Ik hoop dat het iedereen duidelijk is dat dit alleen maar over periodieke zaken kán gaan. Anders zou ik het wel weten als winkel, levertijd is 3 maanden + 1 dag en precies na 3 maanden komt er 10000 euro boven op de prijs.

Ook hier IANAL maar ik weet bijna zeker dat bovenstaande hier niet van toepassing is. Verder lijkt het me voor dat bedrijf ontzettend lastig om aan te tonen dat het om een fout gaat, het was geen geautomatiseerd proces, de prijzen worden nog eens gecontroleerd door een medewerker, er is zelfs gevraagd of de actie in combinatie gold (dat gebeurt wel eens namelijk) en daar is positief op geantwoord en nog eens bevestigd met een handtekening. Hoe klaar wil je het dan nog hebben?

Edit: bij nader inzien mag het misschien wel maar volgens mij moet dan de hoogte van de verhoging al in de overeenkomst staan. Ik kan me niet voorstellen dat een arbitraire verhoging, zoals in mijn voorbeeld geschetst, stand gaat houden voor een rechter.

[ Voor 11% gewijzigd door DataGhost op 01-11-2011 19:37 ]

• Robbie T
In de folder staat: vraag in de winkel naar de voorwaarden. Dit hebben we dus gedaan.
Op het moment dat we het vroegen heeft ze de folder bekeken en is ze aan een collega gaan navragen om welke karpetten het ging. Vervolgens heeft ze ons er bij geroepen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bel ze op, en zeg dat je kosteloos alles wilt annuleren, kijken wat ze dan doen...

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Robbie T
ZeRoC00L schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:14:
Bel ze op, en zeg dat je kosteloos alles wilt annuleren, kijken wat ze dan doen...
Daar gaan ze mee akkoord wat ik zo 1,2,3 heb begrepen. Echter is dit niet wat we willen. Ik vind het een prima deal die we hebben gesloten. Ik ben zelf ook verkoper en als blijkt dat we een fout hebben gemaakt trekken we dit recht, zonder dat de klant daar de dupe van wordt.

Op het moment dat zij een fout maken, een fout die ze niet hadden hoeven maken aangezien we nog expliciet hebben gevraagd of dat ook bij deze banken gold,

"We zagen in de folder die we vandaag in de bus kregen nog iets staan over een actie van een karpet bij aankoop van een x bedrag aan meubels. Geld die ook bij deze banken?"

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:44
Tja, omdat je nog niet hebt betaald 'boet' je sowieso niet. Je loopt enkel een goede deal mis. Door het ondertekenen van de bon, heb je waarschijnlijk ook bedrijfsvoorwaarden geaccepteerd. Daar zullen deze situaties ongetwijfeld in zijn afgedekt.

Als ik de tekst goed lees, had je de deal ook gemaakt zonder karpet. Bij slecht nieuws krijg je dus enkel geen karpet. Zonde van de finne banken en kast om je daar onnodig druk over te maken.

Laat je weten wat het resultaat is?

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Denk dat dit gewoon een kwestie van of doorzeuren gaat worden, of dmv een goed gesprek vertellen dat je daar graag koopt en het een goede service zou vinden. Je moet ze in ieder geval niet 'tegen' je krijgen, het zijn de mensen op de vloer die het voor je moeten regelen. Ik zou de persoon die het je beloofd heeft opzoeken, het uitleggen en aangeven dat je toch graag het karpet erbij wilt. Als ze vol blijven houden kan je het of annuleren of akkoord mee gaan.

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 12:57
Op het moment krijg ik in mijn opleiding goederenrecht. Dit maakt me absoluut nog geen expert en al helemaal geen jurist of advocaat. Zeg dit enkel om aan te geven dat ik niet in het luchtledige praat maar er over nagedacht heb en mijn (schamele) kennis probeer te gebruiken om mijn gedachte hierover te geven.

Het is in ieder geval niet zo omdat ze een fout hebben gemaakt ze de prijs kunnen aanpassen. Deze situatie moet dan afgedekt zijn door de algemene voorwaarden. Hierbij ga ik er wel van uit dat aan alle overige eisen om een geldige overeenkomst te komen is voldaan, Men zou kunnen proberen aan te tonen dat er geen geldige overeenkomst is onder het mom van een wilsgebrek of een dwaling echter schat ik de kans van slagen hierin vrij klein. Er is navraag gedaan door de koper of de actie geldig was. Er is een handtekening gezet, de koper mocht er van uitgaan dat de overeenkomst tot stand is gekomen.

Om de algemene voorwaarden geldig te kunnen krijgen moeten deze overhandigt zijn, aangeboden of beschikbaar gemaakt zijn. Misschien kan je ons hier bij helpen. (Of je ze gelezen hebt en of de winkel wist dat je ze niet gelezen hebt is niet van belang). Simpel gezegd, de winkel moet je de gelegenheid hebben gegeven jezelf van hun algemene voorwaarden op de hoogte te brengen.

Er kunnen zicht dan verschillende situaties voordoen:

Deze situatie wordt afgedekt in de voorwaarden, en ze zijn geldig -> Je hebt het recht de koop te ontbinden als de winkel niet van mening verandert

Deze situatie wordt niet afgedekt in de voorwaarden --> Winkel moet zich aan de koop houden

Deze situatie wordt afgedekt in de voorwaarden, maar de winkel heeft hierin fouten gemaaktin het beschikbaar stellen (dit komt vaker voor dan je denkt, al zijn ze al heel snel van toepassing), en dus zijn de algemene voorwaarden niet van toepassing --> winkel moet zich aan de koop houden

[ Voor 13% gewijzigd door Tribledragon op 01-11-2011 21:53 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Tribledragon schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 21:49:
Op het moment krijg ik in mijn opleiding goederenrecht. Dit maakt me absoluut nog geen expert en al helemaal geen jurist of advocaat. Zeg dit enkel om aan te geven dat ik niet in het luchtledige praat
De rest van je post gaat over verbintenissenrecht, onderdeel van het vermogensrecht. Goederenrecht is een heel ander onderdeel van het vermogensrecht. De rest van je post is overigens wel relevant. Posts over prijsverhogingen zijn dat niet, omdat een prijsverhoging in het geheel niet aan de orde is (dat het economisch vergelijkbaar kan zijn omdat je nu het karpet los moet kopen, is niet relevant): de verkoper wil een deel van zijn prestatie niet nakomen.
De kans dat een situatie als deze in de AV wordt uitgesloten, lijkt me niet zo groot. Zeker omdat je specifiek gevraagd hebt of de actie van toepassing is, maakt je zaak sterk. De vraag is hoever je wilt gaan. Een andere meubelzaak opzoeken lijkt me verstandiger.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel simpel: gewoon je poot stijf houden. Je koopt daar voor een flink bedrag meubels die ze echt wel willen verkopen namelijk. Als de koop niet doorgaat hebben ze een demomodel wat ze niet kunnen verkopen + twee banken waar ze mogelijk mee blijven zitten. Dat kost ze meer :)
De overeenkomst is getekend, klaar. Dat de verkoper een fout heeft gemaakt is hun probleem, niet het jouwe. Maak het dus ook hun probleem en niet het jouwe. Zeg gewoon dat je snapt dat de verkoper kennelijk achteraf fout zat en misschien geen korting had mogen geven, maar dat wel gedaan had. Da's simpel bedrijfsrisico lijkt me, en dus niet jouw probleem maar het hunne :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Robbie T
Lumics schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 21:16:
Tja, omdat je nog niet hebt betaald 'boet' je sowieso niet. Je loopt enkel een goede deal mis. Door het ondertekenen van de bon, heb je waarschijnlijk ook bedrijfsvoorwaarden geaccepteerd. Daar zullen deze situaties ongetwijfeld in zijn afgedekt.

Als ik de tekst goed lees, had je de deal ook gemaakt zonder karpet. Bij slecht nieuws krijg je dus enkel geen karpet. Zonde van de finne banken en kast om je daar onnodig druk over te maken.

Hoogstwaarschijnlijk hadden we de deal ook gemaakt zonder het karpet. Alleen dan waren we niet in een keer akkoord gegaan met 2200. Ik laat weten hoe het afloopt

• Robbie T
F_J_K schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 19:07:
Boeten doe je pas als je meer betaald dan list price, de rest is onderhandelen over korting ;)

-

Moreel: het gebeurt niet vaak maar hier heeft IMHO de verkoper helemaal gelijk. Dat er geen extra acties gelden bij een showroommodelkorting is zo raar toch niet, als je zo graag een tapijt wilt dan laat je toch "gewoon" in goed overleg die showroomkorting zitten en neem je het tapijt? Of spreek je met elkaar af de afspraak te verscheuren en je stapt naar de concurrent.
Helaas is dat niet zo makkelijk. Ik heb de koop namelijk gesloten omdat zij op deze bankstellen op dat moment 20% korting gaven. Een actie van hen, hier heb ik niet zelf om gevraagd. Als ik naar een andere winkel stap ga ik deze korting dus niet krijgen.
Formeel, maar IANAL: je hebt een bon, dat scheelt vast. Maar kijk eerst eens goed of er nergens staat dat acties niet kunnen worden opgeteld, etc. Wordt nergens naar voorwaarden verwezen en zo wel wat staat daar in? Is de bon het contract of staat ergens dat er nog een voorbehoud is?
Heb de bon bekeken. Nergens staat dat het een voorbehoud o.i.d is. Daarnaast staan in de betreffende folder geen voorwaarden gemaild. Hier staat letterlijk in: *Vraag in de winkel naar de voorwaarden.
Praktisch: je (evetuele) recht krijgen gaat meer kosten dan het oplevert. Honderden euro is het minimum als je naar de rechter wilt stappen, ben je bereid nog vele honderden extra te betalen door ook een advocaat in te huren? (Met het risico zelf op te draaien voor alle kosten mocht je verliezen)?
Mijn eerste gedachte is dat de kans minimaal is dat we gaan verliezen. Dus in dat geval ben ik bereid om naar de rechter te stappen.
Lumics schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 21:16:

De bon nog eens bekeken en hier staat niet op vermeld dat we bij tekenen ook akkoord zijn gegaan met de algemene voorwaarden.
The Eagle schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 22:13:
Heel simpel: gewoon je poot stijf houden. Je koopt daar voor een flink bedrag meubels die ze echt wel willen verkopen namelijk. Als de koop niet doorgaat hebben ze een demomodel wat ze niet kunnen verkopen + twee banken waar ze mogelijk mee blijven zitten. Dat kost ze meer :)
De overeenkomst is getekend, klaar. Dat de verkoper een fout heeft gemaakt is hun probleem, niet het jouwe. Maak het dus ook hun probleem en niet het jouwe. Zeg gewoon dat je snapt dat de verkoper kennelijk achteraf fout zat en misschien geen korting had mogen geven, maar dat wel gedaan had. Da's simpel bedrijfsrisico lijkt me, en dus niet jouw probleem maar het hunne :)
Het is inderdaad ook niet onze fout. Zeker niet omdat we hier nog explicitiet naar hebben gevraagd. Als het goed is krijg ik vandaag een telefoontje. Ben benieuwd.

Voor de volledigheid nog even het betreffende stukje uit de folder:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dNBLgGPWH6qW2soOAcLMKz5V/thumb.png

Verwijderd

Offtopic: Wel goed geregeld, 2200 euro betalen, dus een karpet mogen uitzoeken van 699,-
Tot en met 2199 maar voor 599,- :P

Verwijderd

Je hebt recht op wat overeengekomen is. Enige uitweg zou zijn, gezien je fysiek in de winkel was, er concreet voorwaarden ter hand gesteld zouden zijn met een mogelijke uitweg. En zoals gezegd, is ook dat lastig omdat het niet om een prijsverhoging gaat.

Ze hebben getekend, jij mocht erop vertrouwen dat dat gebeurde door iemand met voldoende kennis van zaken en de bevoegdheid om die beslissing te maken.

Jammer voor de winkel, maar das het risico.

Dat ergens zal staan dat acties niet opgeteld worden is niet relevant. Er zal ook nergens staan dat 2238 afgerond wordt op 2200. Daarmee wil ik zeggen dat maatwerk afspraken niet vreemd zijn, en dat waar wederzijds concreet voor getekend is gaat voor een algemeen statement.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2011 11:06 ]

• Robbie T
Nou, gelukkig vandaag een positief telefoontje gehad. Het karpet wordt alsnog geleverd. Wel zit er enige levertijd op, maar dat is geen probleem. De banken worden aanstaande vrijdag al geleverd.

Gelukkig is het allemaal toch nog goed afgelopen, al zag het er zo even niet naar uit. Iedereen bedankt voor zijn of haar feedback in elk geval. Prettig om te lezen dat de winkel in dit geval fout zat en niet ik.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Goed om te lezen dat het alsnog opgelost gaat worden.
Probeer ervoor te zorgen dat je een deel van de betaling achterhoud totdat alles geleverd is.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1