Harde schijf trillingen voorkomen

Pagina: 1
Acties:

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:48
Beste Tweakers,

Ik heb een 1,5 TB harde schijf, en de pc staat naast mn oor laat maar zeggen. Nu kraakt (trilt?) die harde schijf flink. Wat kan ik doen om het geluid zo veel mogelijk te reduceren?

Ik zag dit bij MyCom, helpt dit? en het ziet eruit alsof de harde schijf ook meteen een stuk warmer wordt, aangezien deze zijn warmte minder goed kwijt kan, klopt dat?

Ik heb ook even zitten kijken naar HDD Silencers, maar deze zitten aardig aan de prijs, meesten zijn rond de 25 euro.

Ook zag ik elastieken, maar aangezien ik echt niet kan knopen weet ik niet of dat de beste oplossing is.

Dus mijn vraag: wordt het geluid van de trillende/krakende harde schijf (voor een groot deel) gereduceerd door die HDD Protector van MyCom of werkt dit niet? En wat zou dan een betere oplossing zijn? Liefst onder de 10 euro.

Verwijderd

Elastiek zou best goed moeten werken. Wel is het minder goed voor de hardeschijf, het contact met metaal zorgt voor een significante warmteafdracht, daarnaast is het zo dat een hardeschijf die flink vibreert sneller kan slijten als die vibraties niet worden 'tegengehouden' door een stevige mount met schroefjes. Het los leggen van een hardeschijf die aan het seeken is zorgt voor meer wear en mogelijk ook langzamere performance omdat het seeken niet altijd lukt en er meerdere keren geseeked moet worden om de kop op de juiste positie te krijgen.

Wat je ook kunt doen is kijken of jouw schijf AAM ondersteunt; Automatic Acoustic Management. Dit is een instelling die de seek power versus seek noise regelt, en dus ook invloed heeft op de vibraties. Niet alle schijven ondersteunen AAM, maar dit kun je wel proberen. Je hebt verschillende utilities die AAM kunnen instellen, smartmontools is daar één van.

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:48
Bedankt voor je antwoord.

Zijn dit speciale elastieken? Ik zal straks thuis even kijken welke harde schijf ik heb, en of deze AAM ondersteund.

edit: pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB dit is mijn harde schijf. even googlen op AAM levert helaas geen resultaten op. Kan je zo zien of deze AAM ondersteund?

[ Voor 48% gewijzigd door Gerjannn op 01-11-2011 18:12 ]