Meerdere shares op NAS openen

Pagina: 1
Acties:

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Topicstarter
Sitecom NAS neergezet. Meerdere mappen aangemaakt met verschillende users/ww.
De shares zijn afzonderlijk te bereiken door verschillende werkstations, maar niet tegelijk via 1 werkstation.
Het lijkt er op dat Win7pro niet meerdere netwerkverbindingen naast elkaar actief kan laten zijn als er meerdere users/ww gebruikt moeten worden.

Als ik een mapje probeer te openen komt er een inlog/ww request. Na dit ingevoerd te hebben kom ik er in. Als ik de andere map op de NAS open dan krijg ik weer een inlog/ww request. Als ik dan klik op "ander account gebruiken" (ook zie ik er domein PC-4 onder staan) en de inlog/ww invoer krijg ik een error.

Als ik de PC aflog en weer inlog en dan de tweede map open die eerst niet open wilde komt de inlog weer en dan kom ik er gelijk fluitend in. Maar de eerste map werkt dan weer NIET.

Door af te loggen wordt het inlog/ww geflushed en kom je wel in de eerste aangeklikte map en daarna is het over.

Meerdere shares op meerdere werkstations open zetten gaat overigens prima...

Is dit een tekortkoming van Professional? nee toch?

Als dit wel zo is kan ik dan een cmd commando gebruiken om de eerste map credentials te flushen?

Een beetje hak op de tak miscchien maar zo voelt mijn hoofd nu ook....

[ Voor 3% gewijzigd door vinz98 op 01-11-2011 15:54 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

afaik gelden de credentials per 'server'. Waarschijnlijk kun je je account management beter regelen door niet per map verschillende credentials aan te maken, maar per gebruiker aangeven bij welke map ze mogen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Topicstarter
Ik begrijp dat niet helemaal goed. Misschien heb ik het niet goed omschreven.

Op de NAS staan bv 3 mappen, A B en C. Deze mappen hebben allemaal een user/pw A B en C.
Ik heb 3 werkstations A B en C.
Als ik op werkstation inlog op map A met de credentials van A en op werkstation B met de cred van B en C met C dan kan ik tegelijk werken.

Nu is er 1 werkstation waar ik in A B en C wil kunnen. Dit kan echter maar 1x tegelijk door die credentials, hij onthoudt A en daarna probeert ik de B te openen maar dat lukt niet. Hij "denkt" dan dat dat met de cred van A moet. Dan krijg je vanzelf dat schermpje waar je ze zelf kunt invullen. Als ik dan cred B er handmatig in zet werkt dat niet. Maar zogauw ik aflog en dan als eerste B neem dan werkt B wel maar A en C niet.

Het lijkt er dus op dat je niet drie mappen met verschillende cred tegelijk kunt draaien.

Ik dacht dat Win7 pro meerdere cred tegelijk kon hanteren. Is dat dan niet zo?

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-01 17:22

Iooryz

iooryz

In plaats van de combinatie user/pw per map te zetten, kun je ook voor iedere gebruiker een account aanmaken met user/pw en dan per map aangeven welke user er bij mag. Dat is meen ik ook de gebruikelijke gang van zaken.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

vinz98 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:55:
Ik dacht dat Win7 pro meerdere cred tegelijk kon hanteren. Is dat dan niet zo?
Geen idee. Dat weet ik zo niet. Zit helemaal niet in de systeembeheerdershoek. Voor de rest zeg ik precies wat Looryz ook zegt. niet per map een aparte inlog, maar gewoon voor elke gebruiker een inlog en dan per map aangeven welke gebruiker er bij mag.

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Topicstarter
Dat doe ik ook, je maakt eerst de users aan in het menuutje van de NAS, daarna maak je de mappen aan, hierna geef je aan wie erbij mag.

Dus map A krijgt access van user A en B en C krijgen deny.
map B acess van B en deny van A en C. etc etc

Zo werkt dat menu van de NAS nu eenmaal.

Of zit ik nou helemaal vast in mijn idée fixe?

Nou snap ik wel dat je niet op een handleiding doorlezen zit te wachten maar het staat illustratief op blz 28

[ Voor 21% gewijzigd door vinz98 op 01-11-2011 17:06 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als dat zo is dan hoef je toch nooit 2 verschillende credentials tegelijk te gebruiken? Jij bent user A en je logt 1x in en je kunt keurig bij mapje A en niet bij B.User B komt er aan dus user A logt uit en user B logt in en nu kan user B keurig bij mapje A en mapje B.

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-01 17:22

Iooryz

iooryz

Maar als een gebruiker A op map 1 en 2 moet kunnen, dan krijgt map 1 dus acces van gebruiker A en map 2 ook. Je moet andersom denken om het maar te zeggen.

Je moet voor iedere gebruiker een account aanmaken in je NAS, en dan aangeven bij welke map die mag.
Je maakt nu voor iedere map een gebruikersaccount aan.

Ik hoop dat het zo duidelijker is, want het is wat abstract om het uit te leggen.

• ValHallen
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

Valt dit niet te doen door middel van een net use commando, zodat je de shares als schijf in deze computer staat. Want via het net use commando kun je andere gebruikersnamen en wachtwoorden meegeven.

Info.
http://www.microsoft.com/...-us/net_use.mspx?mfr=true

Intel i7-12700KF/Giga-Byte B760I Aorus Pro DDR4/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 2x16.384MB DDR4-3200/Samsung SSD 980 Pro 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Seagate 1 Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D

Verwijderd

een oplossing is om het aan de client side optelossen zou zijn om per share een naam in dns/hosts definieeren voor de server

dan krijg je iets als

code:
1
2
3
4
10.10.10.2  nas-sharea 
10.10.10.2  nas-shareb 
10.10.10.2  nas-sharec 
10.10.10.2  nas-shared

en dan krijg je als script iets als

code:
1
2
3
4
net use e: \\nas-sharea\karel /user:kareltje 
net use f:  \\nas-shareb\kees /user:kees
net use g: \\nas-sharec\karin /user:karin
net use h: \\nas-shares\klaartje /user:klaartje

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Maak groepen aan als je NAS dit ondersteund.

Rechten geef je aan de groep, gebruikers stop je in de groep / maak je lid van een groep.

En dan per share rechten geven aan de juiste groep.

\\nas\inkoop -> rechten voor de groep inkoop
\\nas\verkoop -> rechten voor de groep verkoop
\\nas\directie -> rechten voor de groep directie

Waarbij bijv de groep directie ook rechten kan hebben op de shares inkoop en verkoop.

Abort, Retry, Quake ???

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Topicstarter
Eindelijk snap ik het. Andersom denken kan moeilijk zijn... Ik ga het vandaag gelijk uitvoeren. Ik ga de net use commando's gebruiken en als ik het niet door elkaar kan gebruiken (een vriend op de sportclub gisteravond zei dat je maar 1 netwerkapparaat tegelijk kunt aanmaken in Windows) dan maak ik ook de net use ontkoppel commando's. Dan is het een klik meer maar kom je er ws ook wel.

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:28
Het is voor zo ver ik weet in windows niet mogelijk om naar 1 Machine/ip te verbinden met verschillende credentials.

Verwijderd

firefly112 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:23:
Het is voor zo ver ik weet in windows niet mogelijk om naar 1 Machine/ip te verbinden met verschillende credentials.
Kan wel, maar niet in dezelfde gebruikerssessie.
Als je dmv runas een commandprompt opent op naam van een andere gebruiker kan je in die sessie weer een mapping maken met een andere user.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

firefly112 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:23:
Inderdaad das 1 van de heerlijke beperkingen in windows die al meerdere versies doorgezet word :(
Een semi oplossing is om verschillende host-adressen of ip adressen te gebruiken

Bv \\192.168.1.2 en \\server zijn voor windows in dat opzicht 2 verschillende pc's ook al is het een en hetzelfde adres.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• firefly112
Wat je wel kan doen wat ik me bedenk ik geloof ik door middel van in je hostfile het zelfde ip meerdere namen geven. waarna je per naam een ander gebruik toevoeg door middel van net use.

zo heb ik het ook een keer gedaan voor me oom. dacht er eens aan na het berichtje van heuveltje

[ Voor 21% gewijzigd door firefly112 op 02-11-2011 14:49 ]

• firefly112
Sorry had er over heen gelezen.
maar 2 keer de zelfde info is ook niet verkeerd. alleen jij had het wat beter/netter uitgelegd.
Pagina: 1