Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

website / hosting uitzoeken (leek vraag)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi profs,

ik geef het toe: ik ben een leek!
tevens zal ik dit waarschijnlijk posten op de verkeerde plek. maar ik doe mn best!

wat ik graag wil is een commerciele website met daarop +- 30 uur filmpjes, een forum, info, chatmogelijkheden, Ideal, etc. ik heb dus een host nodig, ik denk aan antagonist , maar ik heb al begrepen dat ik daar op tweakers geen advies over mag vragen (als ik het goed heb).

nu heb ik verschillende vragen. bij antagonist is 3000mb beschikbaar. ik DENK dat dit hetzelfde is als 3Gb. als ik dit niet goed heb, plz correct me.Ik heb zelf een hd van 640gb. dus ik heb zo het gevoel dat ik bij antagonist ongeveer 1 filmpje kan plaatsen van enkele minuten en dan is mn website/server ruimte vol.
hoe los ik dit op?

dan een andere vraag: ik heb (duidelijk) geen werk/studie ervaring met ict/websites bouwen etc. ik heb wel de html-kit gedownload en heb zon online cursusje gedaan: headings aanpassen enzo, images toevoegen, linkjes maken. vrij simpel.
Kan een leek als ik via joomla binnen enkele weken een site bouwen of is daar maanden/jaren training voor nodig? of heb ik dan na weken knutselen nog steeds een prut-site en kan ik beter direct een prof inhuren?

hoop dat jullie mij wat uitleg kunnen geven en zal jullie zeker op de hoogte houden van mn vorderingen.
dus danke

mvg fanty

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Youtube is veel beter in het hosten van filmpjes. Zou dat gebruiken.

Verder zou je eens kunnen beginnen met het op je eigen pc te draaien mbv WAMP of LAMP.
Desnoods in een virtuele machine.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
niemand die enige kennis van joomla heeft??

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 16:26
Zelf filmpjes gaan hosten op je host zou ik niet gaan doen.
Gebruik gewoon youtube daarvoor!

En joomla is simpel, gewoon installeren met een paar klikken, en verder wat proberen, veel tijd stoppen in plug-ins, modules, enz.

Klik op de eerste link uit mijn signature voor mijn simpele joomla-site, erg makkelijk om mee te werken!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 20:25
Je kan via Joomla makkelijk een site bouwen, zolang je gebruikt maakt van een standaard template.

Ik heb bijvoorbeeld de volgende site ook gemaakt met joomla en een standaard template (er staat nog niets op wegens tijdsgebrek, maar goed):
http://www.android-helpdesk.nl/

[ Voor 47% gewijzigd door Master__R op 01-11-2011 19:24 ]

• Creadion
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-10 13:14
Ik denk dat je er wel een jaartje mee druk bent, je wilt het allemaal best uitgebreid, forum, filmjes, chatmogelijkheden.. dat kun je beter door een prof laten doen! (al is het nooit verkeerd om je erin te verdiepen, alleen dan ga je dit in korte termijn niet voor elkaar krijgen).

Met 3gb kun je overigens wel meer dan 1 filmpje van enkele minuten kwijt. Al kunnen filmpjes ook van 2mb tot 100mb groot zijn (en groter).

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:16

krvabo

MATERIALISE!

Er zijn veel mensen die kennis van Joomla en andere pakketten hebben.
Indien het je wens is een CMS als Joomla te gebruiken kan ik je aanraden om eerst goed te kijken naar soortgelijke pakketten of er iets leuks tussenzit. Hier heb je bijvoorbeeld nog de keuze uit Wordpress en Drupal, en nog vele anderen. Met dit soort pakketten heb je met een avondje prullen een redelijk goede site waar je veel mee kunt. Het heeft echter ook z'n beperkingen (verschilt per CMS).

Qua hosting zit je inderdaad dan op 3 GB, wat, indien je het volgooit met 30 filmpjes, zo'n 100 MB per filmpje is. Indien je geen hoge kwaliteit nodig hebt, of de filmpjes zich beperken tot zo'n 10 minuten/stuk, is dit prima. Anders kun je inderdaad beter Youtube gebruiken om te embedden (Je kunt je video's unlisted / private maken).

Voor CMS'en heb je PHP en Mysql nodig (over het algemeen), waar je bij het kiezen van je host op moet letten. Even zoeken in het subforum hier geeft je genoeg info, onder andere over Antagonist.

iDeal integreren is (te) lastig voor iemand zonder enige kennis van programmeren, dus zou ik kiezen voor een CMS. Zoek voordat je je keuze maakt eerst of er een 'iDeal-module' is, zodat je dat niet zelf hoeft te maken. Laten maken is nog een heel stuk duurder.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:13
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 15:01:

nu heb ik verschillende vragen. bij antagonist is 3000mb beschikbaar. ik DENK dat dit hetzelfde is als 3Gb. als ik dit niet goed heb, plz correct me.
Nope, 3000MB is 3GB, 3Gb is 375MB.

Verder kan ik Antagonist van harte aanbevelen, hele goede ervaringen mee. Ik zou zeggen: kijk eens hoe groot je filmpjes per stuk zijn, compress ze eventueel en gooi ze er op. Moet lukken lijkt mij :)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
fanty: het is belangrijk even op je hoofdlettergebruik te letten als het gaat over MB/mb/etc. M = mega, m = milli, B = Byte, b = bit.

Bij het aanbod van Antagonist gaat het over 3000MB opslagruimte, dat is inderdaad 3 GB. Voor filmmateriaal is dat inderdaad niet veel. Net als de 60GB dataverkeer. Dat betekent 20x die 3GB downloaden en het is op.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• yannickie111
Als je op zoek bent naar hosting kan ik je versio ook erg aanbevelen!

Veel webruimte en dataverkeer en goedkoop!

En voor joomla: ga er gewoon mee beginnen, wat klooien, en het lukt je wel.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

als je glasvezel hebt kan je ook vanuit huis je filmpjes gaan hosten

d:)b :henk d:)b

• yannickie111
MrJayMan schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 19:59:
als je glasvezel hebt kan je ook vanuit huis je filmpjes gaan hosten
Ik ken iemand die dat vanuit thuis doet, met 100/100 glasvezel, ik zou dat zelf ook kunnen doen, maar het lijkt me niet echt winstgevend, server bouwen en onderhouden, altijd aan laten staan (stroomverbruik), alleen om een website te hosten lijkt me dit niet interessant.

Waarom voor filmpjes niet gewoon YouTube?
En voor hosting gewoon een website van een paar tientjes per jaar, daar kun je geen server van betalen...

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

yannickie111 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:05:
[...]

Ik ken iemand die dat vanuit thuis doet, met 100/100 glasvezel, ik zou dat zelf ook kunnen doen, maar het lijkt me niet echt winstgevend, server bouwen en onderhouden, altijd aan laten staan (stroomverbruik), alleen om een website te hosten lijkt me dit niet interessant.

Waarom voor filmpjes niet gewoon YouTube?
En voor hosting gewoon een website van een paar tientjes per jaar, daar kun je geen server van betalen...
dedicated hosting kan anders aardig oplopen itt wat oude hardware inzetten als (linux?)server voor de eerste fase van de site.

ms kan TS een prognose delen mbt verwachte brandbreedte consumptie, harddisk beslag, concurrent users, uptime relevantie, backup noodzaak. Dan gerichter inzichtelijk te krijgen welke optie het meeste voordeel biedt.

wat youtube betreft, je hangt je site dan op aan de restricties van die provider. ook hier meer info nodig van ts.

[ Voor 8% gewijzigd door JJ Le Funk op 01-11-2011 20:13 ]

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

Topicstarter
ah mensen, geweldig! danke danke!

ok, ik begrijp joomla is "ok" maar ik moet kijken wat bij me past.

Ik wil het wel zo veel mogelijk zelf doen, maar mss is het wel goed om er een prof bij te halen idd. het is zakelijk, dus er is wel geld beschikbaar, toch is het mss handig als ik zelf thuis ook zaken kan aanpakken enzo. maar zoals krvabo al zegt, er zijn veel mensen die er verstand van hebben, dus mss dat ik er iemand bij kan halen voor de lastige zaken maar zelf het meeste werk doe.

- Nu ben ik mezelf bedreven aan het maken in html, is dit nog wel zinvol als ik straks joomla bijv ga gebruiken of is die kennis dan compleet weggegooit? komt die kennis zegmaar in joomla nooit meer van pas?

- mbt youtube, daar kun je dus gewoon veel filmpjes neerplanten, enkel afspeelbaar op je eigen website (in dit geval redelijk wenselijk, niet persé) en dat kost helemaal niets? (als dat zo is....wat een wereld!)
subvraagje hier: het dataverkeer wat dan plaatsvindt, als mensen die flimpjes aanklikken (die dan dus bij youtube staan, maar worden afgespeeld vanaf mijn site) dat telt niet mee voor mijn max van 60GB dataverkeer? Dank trouwens herko voor de korte uitleg over de bitjes en bytjes, maakt het voor mij stuk duidelijker.

Verwijderd

Topicstarter
jeetje beetje moeilijke termen gebruik je daar MrJayMan.

uhm, ik mik op max ong 200-300 bezoekers online, waarvan er dan 10-20 een filmpje zitten te bekijken.
de rest zit dan op het forum/chat/leest andere info
uitgaand van zo'n 20k bezoekers/maand.

backup? ja, geen idee hoe zoiets moet. ga er vanuit dat antagonist niet afbrand, maar dat bedoel je mss niet? ik weet niet zo goed wat je wel bedoeld.

@yannickie: versio overwogen maar nogal veel negatieve ervaringen over gelezen hier op het forum.
antagonist komt overal goed uit. vooral op isp...mss beetje te goed?

• yannickie111
Als je filmpjes embed op je site kost het je bijna geen data, alleen de data van een paar KB voor het html-bestandje.

En de back-up ging over, als je je website thuis gaat hosten.

Antagonist heeft als het goed is zelf back-ups elke dag.

En versio, kijk eens op ISP-gids zou ik zeggen, overal ongeveer 5 sterren...!

Verwijderd

Topicstarter
ahzo, nee, zelf thuis een server neer gaan zetten lijkt me niet echt voordelig. wel superverbinding hoor, maar als ik dan zie 30€/j bij antagonist denk ik: lekker makkelijk.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:16

krvabo

MATERIALISE!

Html is altijd handig om te kennen. Ook Joomla maakt gebruik van templates met daarin (onder andere) html. Deze templates zijn echter wel vrij complex, maar dan kun je alsnog simpele dingen aanpassen in de template die je hebt uitgezocht. Het laten maken van een Joomla-template is echter weer wel duurder dan het laten maken van een normale layout (html/css) omdat het veel complexer is.

Youtubefilmpjes kun je, zoals ik eerder vermelde, inderdaad 'non-listed' / 'prive' maken. Dat wil zeggen dat je de video niet via youtube zelf kan vinden, maar nog wel op andere websites kunt embedden (plaatsen). Het is dus niet dat je het kunt limiteren tot je eigen site, maar ze zijn dan in ieder geval een stuk minder publiekelijk te vinden.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Verwijderd

Topicstarter
krvabo schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 22:04:
Html is altijd handig om te kennen. Ook Joomla maakt gebruik van templates met daarin (onder andere) html. Deze templates zijn echter wel vrij complex, maar dan kun je alsnog simpele dingen aanpassen in de template die je hebt uitgezocht. Het laten maken van een Joomla-template is echter weer wel duurder dan het laten maken van een normale layout (html/css) omdat het veel complexer is.

Youtubefilmpjes kun je, zoals ik eerder vermelde, inderdaad 'non-listed' / 'prive' maken. Dat wil zeggen dat je de video niet via youtube zelf kan vinden, maar nog wel op andere websites kunt embedden (plaatsen). Het is dus niet dat je het kunt limiteren tot je eigen site, maar ze zijn dan in ieder geval een stuk minder publiekelijk te vinden.
als hij niet via youtube te vinden is, maar wel op mijn site, dan is het toch gelimiteerd?
of bedoel je dat andere mensen dan het filmpje zouden mogen pikken van me? omdat ik hem bij youtube geplaatst had en het daarmee vrij beschikbaar maak? geef ik er mn copieright mee op?

• yannickie111
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 22:09:
[...]

als hij niet via youtube te vinden is, maar wel op mijn site, dan is het toch gelimiteerd?
of bedoel je dat andere mensen dan het filmpje zouden mogen pikken van me? omdat ik hem bij youtube geplaatst had en het daarmee vrij beschikbaar maak? geef ik er mn copieright mee op?
Volgens mij kun je dan bij YouTube een andere (niet vrij te gebruiken) licentie aangeven, je behoudt je copyright in ieder geval dacht ik.

Verwijderd

Topicstarter
als ik die site van Antagonist zo lees kan iedereen met joomla wel iets in elkaar flansen, maar zo simpel is het dus nog niet. Met die html ga ik dan nog maar gewoon verder. zodat ik ook zelf wat kan. Anders voel ik me net zo'n gehandicapte.

• kiko015
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-11 00:51
Modbreak:En dit valt dus onder spam.. :(

[ Voor 100% gewijzigd door Equator op 02-11-2011 11:59 ]

• yannickie111
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 22:30:
als ik die site van Antagonist zo lees kan iedereen met joomla wel iets in elkaar flansen, maar zo simpel is het dus nog niet. Met die html ga ik dan nog maar gewoon verder. zodat ik ook zelf wat kan. Anders voel ik me net zo'n gehandicapte.
Dat is ook zo.
Als je gewoon een standaard basis-template pakt (gratis), en daar zet je wat gratis modules en plug-ins in, dan heb je al een site.

Wil je al die modules ook aan gaan passen aan je site, dan zul je wat HTML kennis moeten hebben.

Verwijderd

Topicstarter
thanks mensen, en ik ga je berichtje sturen kiko

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Als je filmpjes populair worden ga je uiteindelijk denk ik serieus in de problemen komen met je bandwidth en kun je behoorlijk pittige rekeningen verwachten (of een tijdelijke afsluiting van je website, al naargelang hoe je hoster hiermee omgaat).

Ik denk dat het plaatsen van je materiaal op een site zoals Youtube of Vimeo een goed alternatief is, zoals al eerder is gezegd hier. Dan is de bandwidth in ieder geval voor rekening van Google of Vimeo. Als je vervolgens echt profi aan de slag wil dan kun je gebruik maken van zoiets als Vimeo Plus voor 60 dollar per jaar zodat de meeste beperkingen van een 'gratis' account bij Vimeo worden opgeheven (en tevens wordt je account bannervrij); Youtube heeft zoiets niet zover ik weet trouwens.

Anyway, dan is je opslag en bandbreedte voor video geregeld. Vervolgens heb je nog een plek nodig om de boel in te embedden. Dat kan je vervolgens naar eigen wens doen bij een hoster die webruimte, Virtual Private Servers of dedicated servers aanbied; en aangezien je bandbreedtebehoefte een stuk minder is zijn de kosten voor je website ook ineens een heel stuk lager. Kortom: kostentechnisch wellicht een heel goed alternatief ten opzichte van alles zelf (willen) doen.

Wat betreft je site kun je verschillende kanten op. Persoonlijk ben ik niet zo'n hele grote fan van Joomla. Wellicht zou je ook eens kunnen kijken naar WordPress en Drupal. Beide hebben ook behoorlijk grote communities en flink wat (commerciele) support en ook al is WordPress ooit begonnen als blogging platform, tegenwoordig is het ook mogelijk om zoiets als een forum erin te pluggen (zie bijvoorbeeld bbPress van Automattic, tevens de makers van WordPress)

Anyway, hopelijk heb je wat aan dit advies ;)

[ Voor 15% gewijzigd door mindcrash op 01-11-2011 23:13 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Verwijderd

Topicstarter
hey mindcrash, hier heb ik zeker wat aan!

Ik ga na wat onderzoek gedaan te hebben dan maar voor die betaalde versie bij Vimeo en ik begrijp dat met wordpress ondanks dat het een bloggers-ding is ook wel een normale site te bouwen is. Hun site ziet er puik uit en het schijn razend populair te zijn. bergen plugins ook. Dus dat lijkt me wel wat.

zoals altijd roepen antwoorden weer nieuwe vragen op:
ik zou graag tijdens dat een filmpje op mn site getoont wordt wat links voorbij laten scrollen onder het filmpje, dus buiten het videobeeld. Maar wel gekoppeld aan de tijd van de video. dus dat bijv bij 1:50 linkje #1 voorbij komt scrollen en bij 3:10 linkje #2 , enz. Dus als tijds-tricker.

iemand enig idee welk cms/plugin dit ondersteund? of is dit vrij simpel zelf te coördineren?
zou vervelend zijn als ik met wp aan de gang ga en later blijkt dat dit onmogelijk te creëren is in het format.

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 17:34
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:13:
hey mindcrash, hier heb ik zeker wat aan!

Ik ga na wat onderzoek gedaan te hebben dan maar voor die betaalde versie bij Vimeo en ik begrijp dat met wordpress ondanks dat het een bloggers-ding is ook wel een normale site te bouwen is. Hun site ziet er puik uit en het schijn razend populair te zijn. bergen plugins ook. Dus dat lijkt me wel wat.

zoals altijd roepen antwoorden weer nieuwe vragen op:
ik zou graag tijdens dat een filmpje op mn site getoont wordt wat links voorbij laten scrollen onder het filmpje, dus buiten het videobeeld. Maar wel gekoppeld aan de tijd van de video. dus dat bijv bij 1:50 linkje #1 voorbij komt scrollen en bij 3:10 linkje #2 , enz. Dus als tijds-tricker.

iemand enig idee welk cms/plugin dit ondersteund? of is dit vrij simpel zelf te coördineren?
zou vervelend zijn als ik met wp aan de gang ga en later blijkt dat dit onmogelijk te creëren is in het format.
volgens mij kan je deze linkjes zelf in YouTube maken of dit ook met Vimeo kan weet ik niet

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 17:34
zoek anders eens door de plugin lijst van Wordpress of er niet een plug-in voor bestaat.
http://wordpress.org/exte.../search.php?q=vimeo&sort=

Verwijderd

Topicstarter
ah thanks!
ja, had al gezocht, maar blijkbaar heb jij betere zoektermen gebruikt :)

het kan zo simpel zijn heh....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2011 12:25 ]

Pagina: 1