Dataverbruik - Abonnement & Advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Beste Smartphonegebruikers,

Jaren lang heb ik ervoor gekozen om gebruik te maken van beltegoed in plaats van een jaar abonnement bij een telecom provider.

Nu mijn oude Samsung D600 stilletjes aan het overlijden is heb ik een nieuw toestel nodig. De nieuwe iPhone spreekt mij het meest aan, mede door IOS5, iCloud en mijn andere apple producten.

Ik heb zo zeer een kleine vergelijking kunnen maken tussen providers, en denk dat Hi het meest geschikt is voor mij. Bewust wil ik enkel een keuze maken tussen 1 van onderstaande providers:

Vodafone
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-bonIS2auJug/Tq_tL-UqfHI/AAAAAAAABIw/Uei6qmQV1QQ/s520/Vodafone.jpg

KPN
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/--5oId_YFdcw/Tq_tMByzFMI/AAAAAAAABI0/Js1f4CcTmE8/s520/KPN%252520iphone4s.jpg

Hi
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-lMm9YkBmGzU/Tq_tPFI4-rI/AAAAAAAABJA/XXpyBbU0ENk/s520/Hi.jpg

Telecom gedrag.

Ik ben een erg zuinige beller, bel enkel wanneer nodig. en stuur zo af en toe een paar smsjes, voorheen kwam ik met een tientje of soms 2 makkelijk een maand rond.

Dataverbruik is voor mij geheel nieuw, en weet daarom niet precies wat ik moet verwachten. Uit voorzorg neig ik al gauw naar een 1gb abonnement. Echter ik kan met geen zekerheid zeggen hoeveel data ik zal verbruiken.

Op het internet zal ik waarschijnlijk intensief dagelijks op het T.net forum aanwezig zijn. Af en toe gebruik van social media, en informatie voorzieningen zoals NS, 92920V,Buienradar etc.

Het streamen van video diensten e.d zal ik uiteraard vermijden. Wel moet ik toegeven geïnteresseerd te zijn in een jailbreak. De benodigde apps zal ik voor zover mogelijk proberen te downloaden via wifi of mijn Mac.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen qua data verbruik, en op welke manier de factuur is opgebouwd.
Tien minuten gebeld naar X is nog makkelijk te traceren of herinneren, maar hoe wordt data verbruik nu precies gespecificeerd.

Zo nu en dan zal ik met de trein reizen, en zou het fijn zijn als ik ook mijn Macbook Air kan voorzien van internet door middel van Personal Hotspot, nu heb ik begrepen dat dit bij de meeste providers niet meer mogelijk is ofextra betaald voor moet worden. Op de webshops echter heb ik hiertoe echter geen mogelijkheid gezien.

Graag verneem ik jullie advies en ervaringen op dit gebied.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik ben al jaren een smartphone gebruiker, zelfs nog toen er nog onderscheid was tussen smartphone en pdaphone. ;)
Internet gebruik ik al sinds de Ericsson T28 waarbij het met name nog WAP was.

Mijn huidige telefoon is een HTC Touch Diamond 2. Veelvuldig internet gebruik ik alleen om internet, mail en social media te checken. Af en toe Google maps waar nodig, maar voor navigatie gebruik ik TomTom (op dezelfde toestel). Bij gebruik van internet gebruik ik zoveel mogelijk de mobiele websites of apps om zo weinig tot geen overbodige afbeeldingen en reclame binnen te halen. Sporadisch een Youtube filmpje oid.
Op deze manier zit ik op een verbruik van gemiddeld gemiddeld 75Mb, met uitschieters beide kanten op.

Internet achter een PC is toch het fijnste, verwacht er niet teveel van. Ga er bewust mee om -> wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Gebruik je een app om je dataverbruik te meten, of handteer je de factuur ( op welke manier wordt data verbruik gespecificeerd, per dag / website ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Omdat ik net mijn abonnement heb verlengt heb ik alle facturen van afgelopen anderhalf jaar in Excel geklopt. Ook abonnement verlenging voor vriendin, zij had voorheen ook geen databundel (wel modem instellingen, dus een enkele keer gebruikt). Ik ben wel van plan om DataMan te gaan gebruiken op mijn iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:25
Ik zit nu op 5 dagen met de nieuwe iPhone 4S op 30 MB 3G verbruik ....
Maar dat komt omdat ik zowel privé als op het werk een WiFi verbinding heb.

Het is erg moeilijk om voor een ander aan te geven wat voor verbruik je gaat krijgen maar als ik zo lees met wat je wilt gaan doen zou ik voor een 250-500 mb bundel gaan.

Ik kan bij de KPN per maand mijn abo bijstellen, zie het even een 2 maanden aan en dan vermoed ik dat het naar beneden bijstellen wordt..

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Toevallig ook ervaring met personal hotspot, neemt het verbruik van data dan toe, of is het gelijk aan surfen op je mobiel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
Ik had de eerste paar maanden dat ik m'n iPhone 4 had nog een abbo van Hi.

Daar viel me op dat ik razendsnel (vaak binnen twee weken al!) over m'n limiet van 500mb per maand zat en dat m'n snelheid dus geknepen werd. Niet zo'n ramp dus, maar wel vervelend. Ik kon me niet voorstellen dat ik zoveel data verbruikte met m'n telefoon aangezien ik thuis en op school altijd op een WiFi zit en op m'n werk op rustige momenten wel wat internet maar niet overdreven veel.
Maargoed, mijn ervaringen met Hi waren toch al niet geweldig en ik hoefde nog maar een paar maandjes.

Nu sinds een paar maanden een Vodafone abbo (en ik gebruik m'n telefoon nog altijd hetzelfde). Daarbij heb ik een app van Vodafone en deze laat zien dat ik maandelijks zo'n 250/300mb verbruik. Dit klopt ook met de factuur van Vodafone, waarop elke internetsessie + verbruik vermeld staat.

Erg netjes dus. Een fatsoenlijke app had Hi daarvoor namelijk niet en een net overzicht van de verschillende sessies ontbrak ook.

Als je dus veel op WiFi netwerken zit dan kun je prima met 500mb per maand uit de voeten. Of je moet al net pech hebben dat je net als ik bij Hi daar dus flink overheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-10 14:36
Destianto schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 14:54:
Gebruik je een app om je dataverbruik te meten, of handteer je de factuur ( op welke manier wordt data verbruik gespecificeerd, per dag / website ?
Voor andriod bestaat er een app, Watchdog. deze geeft een melding bij het bijna bereiken van de zelf ingestelde limiet en blijft op de achtergrond meedraaien.

Verder haal ik uit je verhaal dat een maandelijkse limiet van 500 mb voldoende zal zijn.
>> Bedenk ook even: Niet elke provider biedt dezelfde snelheid !

Zelf heb ik nog een abbotje gebaseerd op 'Fair use' ( _/-\o_ ), maar zit op een snelheid van 384/64 kbit.
Snel genoeg voor de basis dingen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Pagina: 1