Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij instellen VLANs op Draytek 2130n icm KPN Glasvezel

Pagina: 1
Acties:

• Darkace
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-03-2023

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Hoi allemaal.

Wij thuis zitent al enige tijd bij KPN met een Zilver abonnement met de nieuwste Experiabox van KPN. Voor internet wil ik hier vanaf, ik heb zelf een mooie Draytek Vigor 2130n werkend aan een UPC netwerk. Nooit geen enkel probleem mee gehad.

Ik heb nu gehoord dat de experiabox gewoon gebruikt kan worden voor televisie en telefoon. Hier in Nederland op het KPN netwerk wordt ID 6 voor internet , ID 4 IPTV en ID 7 voor VoIP gebruikt. Dat weet ik nu met veel uitzoeken. Maar ik heb geen verstand hoe dit in te stellen in mijn Draytek en van waar de UTP kabels dan moeten lopen naar de experiabox? Laten we zeggen dan vanuit het glasvezelkastje poort 1 de UTP kabel nu naar mijn Draytek WAN poort gaat, die gaat nu nog rechtstreeks naar de Experiabox. Nu hoe moet ik het dan aansluiten om toch nog bellen en tv via de experiabox te gebruiken?
Dit MOET kunnen want ik heb het gehoord maar kan niet referenen en vragen stellen hoe ik dit dan moet doen.

Ik hoop echt spoedig iemand te treffen hier die me dit stap voor stap zou willen uitleggen, zo leer ik en kan ik anderen ook weer helpen met hetzelfde probleem.

I wear Glasses with extreme modern "SHADES", to prevent any more harm to my precious eyes, because I already had them pretty damn badly damaged, it wasn't my fault back then, it was Yunalesca's ...

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-11 23:37
Je configureert je Draytek zodanig, dat VLAN 6 over LAN poort 1 gaat, VLAN 4 over LAN poort 2, en VLAN 7 ook over LAN poort 2. Vervolgens hang je achter LAN poort 1 alle apparaten die je van internet wilt voorzien (computer, switch, o.i.d.), en trek je vanuit LAN poort 2 een kabel naar de experia box.

code:
1
2
Glasvezel kastje ---> Draytek -- LAN1 ---> Switch/PC/Server/etc
                              -- LAN2 ---> Experia Box

Zodoende splitst je Draytek het Internet gedeelte van de IPTV en Telefonie, stuurt het internet deel over LAN poort 1, en het telefonie en IPTV over LAN poort 2.

https://freight.associates

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Je hebt nog wel een PPPoE client nodig om daadwerkelijk internet te krijgen op je Draytek.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als ik even snel naar de specificaties kijk kan die Draytek uberhaupt niet omgaan met tagged VLAN's op zijn WAN poort (zoals eigenlijk alle consumenten routers). De enige VLAN functionaliteit die er in zit is voor zover ik het kan zien port based VLAN's op de LAN switch.

Wat je nodig hebt is is een managed switch die om kan gaan met tagged VLAN's (802.1q). Die switch laat je vervolgens het internet VLAN op een poort zetten waarop je vervolgens je eigen router op aansluit. En de IPTV en VoIP VLAN's laat je hem op een andere poort zetten waar je dan de experiabox aanhangt.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 01-11-2011 20:11 . Reden: typo ]

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Iedereen vast bedankt zover voor de hulp!!! Het is zeer welkom :-)

I wear Glasses with extreme modern "SHADES", to prevent any more harm to my precious eyes, because I already had them pretty damn badly damaged, it wasn't my fault back then, it was Yunalesca's ...

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
ik222 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:04:
Als ik even snel naar de specificaties kijk kan die Draytek uberhaupt niet omgaan met tagged VLAN's op zijn WAN poort (zoals eigenlijk alle consumenten routers). De enige VLAN functionaliteit die er in zit is voor zover ik het kan zien port based VLAN's op de LAN switch.

Wat je nodig hebt is is een managed switch die om kan gaan met tagged VLAN's (802.11q). Die switch laat je vervolgens het internet VLAN op een poort zetten waarop je vervolgens je eigen router op aansluit. En de IPTV en VoIP VLAN's laat je hem op een andere poort zetten waar je dan de experiabox aanhangt.
ik222, ik voel dat jij er wel kaas van hebt gegeten. Elders hoorde ik ook iemand spreken over zo'n type switch. met veel pijn en moeite kom ik uit op deze : http://www.tplinkshop.nl/...-switch_tl-sg2109web.html

Zou jij met mij eens kunnen kijken of deze voldoet? Voor zover mijn gevoel het aangeeft moet dit wel kunnen...

Dan nu de vraag, omdat dit dus nieuw is voor me. Mocht deze switch dus een juiste zijn, wanneer ik hem dan heb en aansluit moet dan vanaf het glasvezelkastje op poort 1 die nu naar de WAN gaat van de experiabox, naar deze switch? Dan snap ik vanaf dit punt niet goed hoe ik de switch dan juist moet instellen zodat ie weet dat het in drieën gesplitst moet worden.
Dus internet, iptv en VoIp. Want ik neem aan dat de utp kabels die nu ook gewoon vanaf de experiabox lopen naar respectievelijk de Motorola ontvanger en de Telefoon gewoon moeten blijven zitten?
En dan vanaf de switch een nieuwe UTP kabel laten lopen naar de WAN van de experiabox met alleen TV en VoIp vlans? of zoiets? Dit is mijn persoonlijke gedachte hierover, want ik heb het echt nog nooit gedaan.
Het lijkt mij wel leuk om dit werkend te krijgen en zo te horen moet dit ook gewoon kunnen.

Voor het internet hetzelfde zeker? Ook een aparte UTP vanaf de switch naar de WAN van mijn eigen router?? En dan alleen die VLAN 6 daarheen laten gaan? Dan hoef ik in mijn router dus niets aparts in te stellen nietwaar?

Mijn grote vraag is dus nog steeds of iemand me dan nu stap voor stap wil uitleggen hoe ik precies vanaf het glasvezelkastje naar de switch moet en met welke kabels, en vanaf de switch precies alles moet instellen naar mijn Draytek router en de Experiabox.

Ik weet hier inderdaad nada noppes van, maar ik sta open voor alles. Ben wel heel benieuwd. Ik woon nog samen met mijn ouders en als ik te lang "klooi" kunnen hun geen telefoon krijgen of TV kijken. En wil ik ze niet aandoen :-)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Vrijwel alle smart switches kunnen wat je nodig hebt. VLANs zijn namelijk een basisfunctionaliteit van managed switches.

Als je die zou kopen, zou je die zodanig instellen dat 'ie ten eerste drie VLANs kent, met de IDs die je opnoemde (of die correct zijn weet ik niet, maar 't klinkt redelijk). Daarna stel je in dat:
- poort 1 alle drie de VLANs kent, in tagged (802.1q) formaat
- poort 2 alleen het internet-VLAN gebruikt, untagged (gewoon dus)
- poort 3 alleen het VoIP en TV-vlan kent, tagged.

Daarna sluit je je glasvezelkastje aan op poort 1, je router op 2 en je experiabox op 3.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ik222
  • Niet online
Die TP link switch is inderdaad geschikt hiervoor. Ik zal beschrijven wat je moet doen, hoe je dat dan precies aanklikt in de webinterface van die specifieke switch kun je vast in de handleiding vinden.

Als eerste heb je een trunk poort, daar gaat dus de kabel in die vanaf het glasvezelkastje komt. Deze poort kent dus alle 3 de VLAN ID's die je opnoemt (ik neem aan dat de door jou genoemde ID's kloppen maar ik ken zelf KPN FTTH glasvezel niet). De verschillende VLAN's komen hierop dus tagged (802.1q) binnen.

Vervolgens maak je een poort aan als accesport van het internet VLAN, deze poort is vervolgens dus de gewone untagged internet poort waarop je dan je eigen router kunt aansluiten.

Als laatste maak je nog een poort aan waarop je het VoIP en IPTV VLAN gewoon tagged doorstuurt. Daarop sluit je dan de Experiabox aan.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 01-11-2011 20:16 . Reden: typo's ]

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
CyBeR en ik222, hardstikke bedankt allebei, jullie zijn heel erg duidelijk. Ik zie nu wel het hele plaatje goed voor me. Het enige dat nieuw blijft voor me is hoe uit te zoeken met het instellen op die switch, maar er zit uiteraard wel een handleiding bij. Dus moet wel lukken denk ik zo. Mocht ik toch nog tegen gekke dingen aanlopen, zal ik jullie wel weer even vragen :-) Maar hopelijk niet nodig hehe.

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Kijk ook eens naar http://routerboard.com/ . Alle benoemde routers (niet switches) draaien RouterOS. Dit OS is VLAN capable, heeft een PPPoE-client en heeft ook support voor alle denkbare functies welke een router dient te hebben.

Ze zijn er in vele smaakjes, zo heb ik thuis een RB411UAHR in combinatie met een 802.11n card en UMTS card. Doordat het bord zelf al een 802.11g radio aan boord heeft is het een dual-radio (2.4GHz + 5GHz) accesspoint+router geworden met UMTS als backup.

Ik gebruik deze router samen met een HP ProCurve 1810-8G web managed switch zodat ik geen (FTTH) Experiabox meer nodig heb. De CPE unit is aangesloten op de HP switch met VLAN's 4 en 6 tagged. VLAN 6 is getagged op de poort van de routerboard. VLAN 10 gebruik ik voor mijn interne netwerk. VLAN 4 zet ik untagged op de poort richting mijn settop-box.

Qua VLAN's op de routerboard:

code:
1
2
3
/interface vlan
add arp=enabled disabled=no interface=ether1 l2mtu=1522 mtu=1500 name=vlan6_KPN use-service-tag=no vlan-id=6
add arp=enabled disabled=no interface=ether1 l2mtu=1522 mtu=1500 name=vlan10_privatelan use-service-tag=no vlan-id=10

En qua PPPoE client:

code:
1
2
3
4
5
/interface pppoe-client
add ac-name="" add-default-route=yes allow=pap,chap,mschap1,mschap2 \
    dial-on-demand=no disabled=no interface=vlan6_KPN max-mru=1450 max-mtu=\
    1450 mrru=disabled name=pppoe-out-kpn-ftth password=kpn profile=default \
    service-name="" use-peer-dns=no user=MAC_ADRES_VLAN_INTERFACE@cambrium-access

Hierbij vervang je MAC_ADRES_VLAN_INTERFACE door het mac adres van de VLAN interface. Bovenstaande is voor Tweak FTTH.

Dat is heel beknopt de config op een routerboard voor KPN FTTH. Overigens werkt de GUI van RouterOS (Winbox) ook vrij goed, al het bovenstaande is ook via de GUI te configgen.

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
ik222, ik heb zojuist gisteren de TP-Link switch binnen gekregen.

Ik ga er denk ik vanavond even mee aan de slag. Er komen wel een paar vragen in mij op.
Er staat dat je kunt kiezen uit Port VLAN, Tag VLAN en MTU VLAN. Ik heb de handleiding online wel gevonden. http://www.manualowl.com/...L-SL2452WEB/Manual/183479

Misschien zou je even met me willen meekijken, ik heb het gevoel dat ik er niet direct ga uitkomen, ik ga zowieso vanavond een-en-ander proberen.

De switch heeft een ip range in de 192.168.0.1 en mijn Draytek 192.168.1.1, ik heb het gevoel dat deze switch niet direct dezelfde range moet hebben omdat deze alleen de signalen scheidt voor de experia en de draytek, heb ik dat goed?

• ik222
  • Niet online
De ip instellingen van die switch zijn alleen belangrijk voor het beheer ervan. Geef de management port dus een ip in het subnet van je thuisnetwerk maar wel buiten de DHCP range van je router om conflicten te voorkomen. Op het ip dat je hem geeft kun je de webinterface namelijk benaderen.

Voor de rest neem het verhaal hierboven nog eens door en probeer het gewoon eens in te stellen zoals je denkt dat het moet. Als het niet lukt kun je hier specifieke vragen stellen. Als je het hebt over een bepaald scherm maak dan zelf even een screenshot want de screenshots in die online handleiding zijn niet te lezen :P

• Dr.Energy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-10 06:29
Heeft iemand dit al werkend?

Ik heb nu zelf een Draytek 2920n staan. En het volgende heb ik al werkend. Ik heb een PPPOE verbindin gemaakt op WAN2 (twee WAN poorten heeft deze router in totaal).

Hier heb ik aangegeven dat er een VLAN tag insertion moet plaatsvinden met VLAN ID 6, met de juiste gegevens (MAC: XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet met het wachtwoord ppp)

Hierna heb ik internet (Zowel Wireless als bedraad)

Nu heb ik deze informatie gevonden: VLAN 4 is IPTV, op internet zie ik meerdere mensen die eigenlijk heel simpel aangeven om een VLAN 4 door te sturen naar een fysiek poortje. Dit probeer ik ook maar krijg het op geen mogelijkheid werkend, hierdoor denk ik dat ik nog iets mis.

Dit zijn de websites en forums waar ik de informatie vandaan heb gehaald.

http://draytek.nl/files/IPTV%20Bridging%20[V1.1].pdf

https://kpn.gebruikers.eu...thread.php?thread_id=2875

http://netwerkje.com/routed-iptv

Hieronder een aantal screenshots hoe het zou moeten staan, en dit heb ik ook getest op alle mogelijke manieren.

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/g41z1xzxn/channel_5_iptv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/jeqc1tpuz/vlan_intern.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/rhoid5agb/wan_multivlan_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/pee35hanf/wan_vlan_bridge_2.jpg

Zou iemand mij kunnen helpen hiermee, dan ben ik eindelijk af van die Experiabox van KPN en kan ik me interne subnet aanpassen.

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:37
Hier nog iemand die graag zijn Draytek 2130n op deze wijze zou willen inrichten maar er niet uitkomt.

Wellicht iemand die een serie screenshots kan delen van de eigen configuratie in een Draytek?

[ Voor 81% gewijzigd door AtomicWing op 09-10-2015 09:19 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:19
hier kun je een pdf vinden hoe het moet.

http://www.draytek.com/in...d=1570&Itemid=293&lang=en

hier nog wat info
php-sql-js: KPN Glasvezel zonder Experia box

[ Voor 58% gewijzigd door Ben(V) op 09-10-2015 13:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1