Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SBS2008] Netwerkprinter "bezig met openen"

Pagina: 1
Acties:

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 20:56
Ik heb hier thuis een netwerkprinter staan (Konica 7228), die wordt via de sbs2008 server gedeeld. Dat gaat op 2 machines prima, echter 1 windows xp machine komt om de zoveel tijd met de melding "bezig met openen" bij de printer. En print dan dus ook niet, weggooien en opnieuw toevoegen helpt helaas niet.

Ik heb al geprobeerd:
- Andere printer, na verloop van tijd zelfde error
- Machine uit domein / in domein maakt ook geen verschil
- printer spool / protective storage opnieuw starten
- geen errors in eventlog
- Login script werkt prima, dus het lijkt mij niet dat de machine niet helemaal goed verbonden is met domein.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:45

lier

MikroTik nerd

Is de client helemaal up-to-date?
Welk OS draaien de andere wel werkende clients?
Hoe is de poort gedefinieerd op de server?
Hoe heb je de printer toegevoegd?
Wat is de status van de printer op de client/andere clients/server?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Operations
lier schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:43:
Is de client helemaal up-to-date?
Welk OS draaien de andere wel werkende clients?
Hoe is de poort gedefinieerd op de server?
Hoe heb je de printer toegevoegd?
Wat is de status van de printer op de client/andere clients/server?
mmmm en ik maar denken dat ik volledig was ;)

OS wel werkende machines is Win7 en WinXP, alle 3 de machines zijn helemaal up to date.
Poort op de printer is een IP poort (of bedoel je dat niet?.
Printer werkt prima op andere 2 clients, zal ik eerder al aangaf.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Bekijk eens de bekabeling (utp) van je machine zelf (niet je printer ;) ) en eventueel je switch, hier ligt ook vaak het probleem!

Wabbawabbawabbawabba

• Operations
KatirZan schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 12:10:
Bekijk eens de bekabeling (utp) van je machine zelf (niet je printer ;) ) en eventueel je switch, hier ligt ook vaak het probleem!
Toevallig is de machine die niet werkt een laptop, en op de UTP van de machines die het wel doen werkt het nog steeds niet.

Plus als daar het probleem zou liggen, zouden de netwerkshares en het internet niet ook een probleem hebben?

• Operations
Vandaag iemand een idee?

Verwijderd

-Doet het probleem zich ook voor als je de printer rechtstreeks aanspreekt? Dus niet via de print queue op de SBS, maar direct op IP/DNS connecteren op de printer.

- Zijn de DNS settings op orde op deze client? Wordt er gebruik gemaakt van WINS?

- Ervaar je hetzelfde probleem wanneer je bv via UNC path shares op je SBS openent?

• Operations
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 21:21:
-Doet het probleem zich ook voor als je de printer rechtstreeks aanspreekt? Dus niet via de print queue op de SBS, maar direct op IP/DNS connecteren op de printer.

- Zijn de DNS settings op orde op deze client? Wordt er gebruik gemaakt van WINS?

- Ervaar je hetzelfde probleem wanneer je bv via UNC path shares op je SBS openent?
Het is een netwerk printer dus hij wordt direct via het IP van de printer aangesproken.

DNS settings zijn gelijk aan die van de andere 2 pc's (die wel werken), uiteraard wel met een andere IP.

Nee UNC path shares openen is geen probleem, ook het loginscripts met shares wordt netjes geladen.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb je na het verwijderen van de printer ook echt nog even de stuurprogramma's op de client verwijderd, zodat deze bij het opnieuw toevoegen ook weer naar de client worden gekopieerd, vanaf de printserver?

Het loont ook om eventuele andere stuurprogramma's die conflicten opleveren of niet meer nodig zijn even van de client te verwijderen.

Als je even niet weet wat ik bedoel: (op de client)Start, Instellingen, Printers en Fax apparaten. Klik Bestand, Eigenschappen Server.

Daar vind je de geinstalleerde stuurprogramma's

• Operations
akimosan schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:23:
Heb je na het verwijderen van de printer ook echt nog even de stuurprogramma's op de client verwijderd, zodat deze bij het opnieuw toevoegen ook weer naar de client worden gekopieerd, vanaf de printserver?

Het loont ook om eventuele andere stuurprogramma's die conflicten opleveren of niet meer nodig zijn even van de client te verwijderen.

Als je even niet weet wat ik bedoel: (op de client)Start, Instellingen, Printers en Fax apparaten. Klik Bestand, Eigenschappen Server.

Daar vind je de geinstalleerde stuurprogramma's
Stuurprogramma opnieuw installeren (via server) haalt ook niks uit helaas.

Verwijderd

Operations schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:05:
[...]
Het is een netwerk printer dus hij wordt direct via het IP van de printer aangesproken.
Wat voor jou logisch lijkt, is voor mij absoluut het geval niet.

In een normale situatie heb je een print server (in jouw geval de SBS) waarop alle printers geïnstalleerd worden. Op de print server wordt de printer dan gedeeld en vanaf de client wordt dan de gedeelde print queue op de print server aangesproken.

Als ik jouw commentaar goed begrijp, dan is dit dus niet het geval en heb je ook elke client de printer + driver manueel geïnstalleerd en print je rechtstreeks naar de printer?

Dit verandert natuurlijk de manier waarop je moet troubleshooten, want je kan dan al problemen met de print server uitsluiten.

• Operations
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 16:04:
[...]

Wat voor jou logisch lijkt, is voor mij absoluut het geval niet.

In een normale situatie heb je een print server (in jouw geval de SBS) waarop alle printers geïnstalleerd worden. Op de print server wordt de printer dan gedeeld en vanaf de client wordt dan de gedeelde print queue op de print server aangesproken.

Als ik jouw commentaar goed begrijp, dan is dit dus niet het geval en heb je ook elke client de printer + driver manueel geïnstalleerd en print je rechtstreeks naar de printer?

Dit verandert natuurlijk de manier waarop je moet troubleshooten, want je kan dan al problemen met de print server uitsluiten.
Nee het is wel zo dat de driver vanaf de server komt, de print poort is echter wel het IP. Maar de printer is wel geshared vanaf de server. En via \\server\ connect ik ook naar de printer.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
Gewoon een gekke vraag mbt de print spooler op de server, maar heb je die service al eens geherstart? En mbt de rechten voor het delen, zijn er nog bepaalde beveiligingsgroepen aangemaakt die zaken op de printer wel (of juist expliciet niet) mogen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Operations schreef op maandag 07 november 2011 @ 11:27:
[...]

Nee het is wel zo dat de driver vanaf de server komt, de print poort is echter wel het IP. Maar de printer is wel geshared vanaf de server. En via \\server\ connect ik ook naar de printer.
Maar blijft die printer nog wel normaal werken als je deze rechtstreeks op de getroffen pc installeert met een tcpip poort zonder de server er tussen?

Grappig, misschien toeval, maar ik heb bij een nieuwe klant precies een soortgelijk probleem waarbij 1 enkele pc om de zoveel tijd alle printers kwijt raakt... zodra ik tijd heb om dat op te lossen post ik mijn oplossing nog wel even.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Operations
nielsl schreef op maandag 07 november 2011 @ 11:36:
Gewoon een gekke vraag mbt de print spooler op de server, maar heb je die service al eens geherstart? En mbt de rechten voor het delen, zijn er nog bepaalde beveiligingsgroepen aangemaakt die zaken op de printer wel (of juist expliciet niet) mogen?
Ja dat is al een aantal keer geprobeerd, en iedereen mag alles op de printers. zijn maar 3 gebruikers, maakt overigens niet uit met welke gebruiker ik het probeer op de machine die niet werkt.

Verwijderd

Operations schreef op maandag 07 november 2011 @ 11:27:
[...]
OK, je print dus in dit geval niet direct naar de printer maar via de print server (SBS). Dat op de printer poort het IP van de printer staat is volstrekt normaal, anders zou de print server de printer natuurlijk nooit terugvinden ;)

Kan je op de problematische computer nu eens een tweede "instance" van de printer aanmaken, maar ipv op de print server te connecteren, connecteer je rechtstreeks op de netwerk printer.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heeft die machine waarbij het niet werkt toevallig andere DNS settings als de andere machines?
Zou kunnen zijn dat ie bij OpenDNS gaat zoeken naar een lokale printer...en dat gaat natuurlijk niet werken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Operations
The Eagle schreef op maandag 07 november 2011 @ 22:32:
Heeft die machine waarbij het niet werkt toevallig andere DNS settings als de andere machines?
Zou kunnen zijn dat ie bij OpenDNS gaat zoeken naar een lokale printer...en dat gaat natuurlijk niet werken ;)
Nee die zijn gelijk aan de overige twee machines.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 22:17:
[...]
Dat op de printer poort het IP van de printer staat is volstrekt normaal, anders zou de print server de printer natuurlijk nooit terugvinden
Je kunt ook gewoon je printers netjes opvoeren in DNS en de tcp/ip poort verwijzen naar de hostname van de printer. Wel zo netjes.... ;)

[/offtopic]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1