Welk van deze tools om harde schijf te testen op fouten?

Pagina: 1
Acties:

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-01 14:19
Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht, de Samsung HD204UI. Nu wil ik eerst controleren of deze in orde is voor ik deze in gebruik ga nemen. (de firmware update F4EG heb ik voor zekerheid maar uitgevoerd)
Ik heb deze schijf al getest met Samsung Estool. Deze was in orde. (test duurde ongeveer 5 uur)
Nu wil ik deze schijf met een andere tool ook nog eens testen om zeker te zijn dat er geen fouten zijn.
Nu heb ik al verschillende tools gevonden:
CrystalDiskInfo
Atto
HDAT2
h2testw
HD Tune Pro

Maar welke is de betere/aanrader?

Verwijderd

Post de SMART informatie hier met HDtune en ik wil wel een kijkje nemen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-02 17:05
ik gebruik vaak de gratis versie van hd tune, is voor mij genoeg.

Maar waarom wil je een nieuwe al door je zelf geteste en goed bevonden schijf nog een keer testen?

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 01-11-2011 10:43 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• buffy1966
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:35:
Post de SMART informatie hier met HDtune en ik wil wel een kijkje nemen.
Is dit in orde?
Zijn die waarden wel betrouwbaar? Bijvoorbeeld bij temperatuur geeft hij current 64 en worst 64, en bovenaan zie je dan 30 graden staan.

Afbeeldingslocatie: http://i362.photobucket.com/albums/oo62/ijskonijn34/1-11-201111-31-33.jpg
Tens schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:41:
ik gebruik vaak de gratis versie van hd tune, is voor mij genoeg.

Maar waarom wil je een nieuwe al door je zelf geteste en goed bevonden schijf nog een keer testen?
Dacht eens ergens gelezen te hebben dat iemand met dezelfde schijf met Estool geen fouten vond, maar met een ander testprogramma wel.
Dus wil zeker zijn dat de schijf in orde is.

Verwijderd

Je moet de current/worst/threshold waarden niet verkeerd interpreteren. Deze gaan van 0 tot 255 en hoe lager hoe slechter. Threshold geeft aan dat als de 'Current' waarde onder de Threshold zakt, de schijf een 'FAILING NOW' waarschuwing geeft. In vrijwel alle gevallen is de raw value ("Data" door HDtune genoemd) de enige relevante data.

De temperatuur is encoded zodat ook de hoogste temperatuur in het verleden wordt opgeslagen, vandaar het grote getal. HDtune kan dit probleemloos decoderen en dus krijg je 30 graden te zien.

De rest van je SMART data ziet er ook prima uit. Geen kabelfouten of bad sectors.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2011 12:50 ]

• buffy1966
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 12:49:
...Geen kabelfouten of bad sectors.
Kan je die bad sectors niet alleen zien met een error scan? Ben momenteel een error scan aan het laten lopen (geen quick scan).

Verwijderd

Bad sectors kun je zien met:

Reallocated Sector Count = passieve foute sectoren die zijn omgewisseld met reserve sectoren. Deze veroorzaken geen problemen meer, maar een hoog aantal kan wel duiden op een kwaliteit slechte schijf of een schijf die erg verouderd is de kans op nieuwe sectoren vrij groot is.

Current Pending Sector = actieve foute sector die zichtbaar is voor de host (Windows) en dus niet gelezen kan worden. Deze zijn erg vervelend en gevaarlijk. Ze verdwijnen door er naar te schrijven of herhaaldelijk proberen ze te lezen en met een beetje geluk dat dit de tigste keer wel lukt. Hierna zal de sector veelal niet meer gebruikt worden en zal de sector dus opgewisseld worden; waardoor Reallocated Sector Count verhoogd zal worden.

De schijf doet regelmatig surface tests om sectoren te vinden. Maar met een surface read kun je dat zelf ook doen. Als je dan in je SMART data geen bad sectors ziet dan zijn er geen bad sectors, passief of actief.
Pagina: 1