Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-06-2022
Hoi,

Recent heb ik de volgende onderdelen gekocht.
Intel Core i5 2500K Boxed
Corsair Dominator DDR3 8GB Kit CMP8GX3M2A1600C9
Asus P8Z68-V PRO
MSI N580GTX Twin Frozr II/OC
Cooler Master Silent Pro M700

Zo nu en dan krijg ik bluescreens, (onder het game, maar ook gewoon op desktop(idle)) (gemiddeld zon 3/4x op een dag)
Hier word ik niet echt gelukkig van.
De volgende dingen heb ik al geprobeerd:
- Bios update
- TurboV uitgeschakeld

Persoonlijk denk ik dat het de RAM is.
Ik had gelezen dat de P8Z68-v Pro 1.5v ram ondersteund?
en dat de Corsair 1.65v is?
Kan dit het probleem zijn? en zo ja hoe los ik dat op, of is het een kwestie van 1.5v ram kopen?

Graag hulp/advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Memtest downloaden, en een nacht laten draaien, staat het geheugen op de QVL lijst van het moederbord? (zie site)
Het feit dat de computer wel werkt geeft aan dat het voltage niet direct het probleem hoeft te zijn, dit bord moet ook werken met 1.65V modules.
Probeer anders de instellingen van het geheugen (timings) handmatig in het bios in te voeren.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 01-11-2011 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
Owkee, nou niet specifiek dat geheugen, wel corsair 8gb blabla (zonder typeaanduiding).

Maar het viel me net op dat zodra de CPU overgeclockt word naar 4.3 ghz, ie de ram naar 1645 mhz gooit, maar de ram wel op 1.5v laat staan.

Want als de turbo modus uit staat crasht ie ook niet, maar goed ik heb niet voor niets dat RAM/MOBO/CPU want k wil iig die 4.3 ghz halen.

Timings heb ik geen flauw benul van, dus dat word em niet denk ik.

Misschien dit bestellen? (https://www.afuture.nl/pr...orsair_8GB_PC3-12800.html) en dan hopen dat dat wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Even iets dat ik niet kan volgen:
Je vertelt dat de cpu draait op 4.3 GHz, doe je dat dan zelf?
Volgens mij gaat de turbo namelijk maar tot 3.7 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik raad je aan om Kingston HyperX 1600 Mhz met XMP geheugen te pakken waarmee ik zelf nu heel goede ervaring heb opgedaan met een Asus P8Z68 Deluxe board. Ook op 4.4 GHz ( i7 2600 K ) blijft alles mooi stabiel en heb ik verder geen enkele problemen ondervonden, maar zoals E65 zegt vraag ik mij ook af of een i5 2500 K wel 4.3 GHz haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelgazer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-04 19:10
Ik heb nu vengeance lp draaien. Dat gaat prima. Vanuit eerdere ervaringen met geheugen krijg ik sterk het idee dat geheugen voor platforms wordt geoptimaliseerd, of zelfs specifiek voor chipsets wordt gemaakt. Dominator doet het goed op het professioneel ingestoken triple channel platform van intel. Maar of Corsair ooit bedoeld heeft dat het ook op p67 z68 zou draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
4.3ghz is de stabiele turbo modus van de P8Z68-V Pro (daar staat ie bij bios default settings al op(MP = 42))
En qua temps kan het best, op 4.3 ghz full load blijft ie onder de 60 graden.

Ik heb Vengeance besteld, low voltage (1.5) kzie verschillende mensen met die ram, die gewoon de 5/5.5ghz halen met een 2500k (waterkoeling ofc)
Want nu ik de turbo modus uitgezet heb, en op de ram XMP aangezet, draait ie goed (op 1.65v)
t probleem is dat ik op verschillende forums heb gelezen dat dat slecht is voor je Memory Controller om je ram op 1.65 te draaien.

Dat voor Triple channel platforms is natuurlijk onlogisch, want ik heb Dual Channel ram, dus zou t eerder voor S1156 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zen!th schreef op woensdag 02 november 2011 @ 07:10:
4.3ghz is de stabiele turbo modus van de P8Z68-V Pro (daar staat ie bij bios default settings al op(MP = 42))
En qua temps kan het best, op 4.3 ghz full load blijft ie onder de 60 graden.

Ik heb Vengeance besteld, low voltage (1.5) kzie verschillende mensen met die ram, die gewoon de 5/5.5ghz halen met een 2500k (waterkoeling ofc)
Want nu ik de turbo modus uitgezet heb, en op de ram XMP aangezet, draait ie goed (op 1.65v)
t probleem is dat ik op verschillende forums heb gelezen dat dat slecht is voor je Memory Controller om je ram op 1.65 te draaien.

Dat voor Triple channel platforms is natuurlijk onlogisch, want ik heb Dual Channel ram, dus zou t eerder voor S1156 zijn.
Zo lang als je maar niet boven de 1.66v uit gaat kan het geen kwaad want die waarde houd Intel als maximaal voltage aan voor de geheugencontroller. In de praktijk schijnen de controllers echter al getest te zijn tot ik meen iets van 1.9v en dat houden ze zelfs uit, maar Intel houd altijd een veilige marge aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
Oww okee, nahjah ik heb al Low Voltage besteld, dat zou sowieso moeten werken.
Nu ik Turbo modus en de XMP aan heb staan issie nog niet gebluescreent, dus ik denk dat het dan opzich nu ook zou moeten werken.

Maar om het safe te houden doe ik toch maar die 1.5v (past toevallig ook beter bij men mobo kleuren :p )
Pagina: 1