Imac fan-speed loopt niet op en wordt te heet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
Mijn ouders hebben een Imac 27" I5 uit begin 2010. Nu was ik laatst een keertje bij ze thuis en startte een potje Starcraft 2 wat er al sinds vorig jaar op stond. Alles liep soepel maar na een tijdje begon het enorm te laggen. Ik merkte dat de fans nauwelijks geluid maakte wat ik wel opvallend vond aangezien deze game toch een redelijk belasting is voor GPU en CPU. Ik had dus het vermoeden dat de lag door oververhitting van GPU en/of CPU kwam.
Heb de computer gereboot en even met rust gelaten. Opnieuw SC2 gespeeld en hetzelfde deed zich weer voor.

Omdat ik uit het verleden weet dat de Imac bij HD Flash video's de fans vrij fors laat draaien startte ik op Youtube wat 1080p video's. Nog altijd geen hoorbare versnelling van de fans-peed.

Nu werk ik zelf eigenlijk alleen met Windows en weet dit prima te troubleshooten op een Windows PC platform maar in OSX is het allemaal een beetje onwennig voor mij. Na wat zoeken heb ik iStat Pro geïnstalleerd om de temps en fan speed te monitoren. Als ik een paar 1080p Youtube filmpjes aan zet zie ik de CPU temp opklimmen naar 67 graden terwijl de fanspeed strak op 950rpm blijft staan (volgens mij is dit rond het minimum). Ik weet niet hoe betrouwbaar dit programma de sensors kan uitlezen maar ik hoor de fans ook niet versnellen. Dit bevestigd dus mijn theorie. Maar hoe is dit nu verder te troubleshooten/op te lossen?

- Ik heb op internet gezocht maar daar zijn de meeste klachten voornamelijk dat de fans te snel/luidruchtig draaien.
- Ik heb de SMC gereset.
- Ik heb de Apple Hardware Test gedraaid. Ik hoorde tijdens de test de fans een paar keer vol loeien dus de fans zijn niet stuk. De test gaf echter geen fouten.

Ik heb het vermoeden dat dit probleem is ontstaan na de upgrade van Snow Leopard naar Lion maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen omdat ik daarvoor te sporadisch achter deze computer zit.

Mijn ouders hebben nog Apple Care garantie dus ik ga Apple morgen even bellen, maar zijn er nog dingen die ik op voorhand kan testen of uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Laatst online: 15:37
Waarom niet even een externe harddisk aansluiten, formatteren als HFS, een clean Lion install op zetten, en kijken of het probleem zich daar ook voordoet? Lion moet zo geinstalleerd zijn, kun je het nog snel even testen of je probleem bij een clean install opgelost is. Weet je meteen of het een hardware of een software probleem is, en of Apple bellen dus zin heeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Laatst online: 16:17
Hmmm ik wist niet dat dit kon. Maar in dat geval denk ik dat ik beter de boel gelijk maar kan herinstalleren.
Ik bedacht me echter net dat bij PC's de fanspeed in principe door het BIOS wordt beheerd tenzij je aparte software tools gaat gebruiken. Is het bij een Mac dan ook niet zo dat de EFI de fanspeed aanstuurt en dat OSX er niet zo veel over te zeggen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:46
Nee volgens mij zit dat gewoon in het SMC resetten.
Ik lees vaker dat je dit meerdere malen moet doen om af en toe resultaat te krijgen.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?