Toon posts:

Oude pc opschroeven!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

mijn oude pentium 4 HT 3.00Ghz begint een beetje ouderdoms verschijnselen te krijgen.
dus wou ik proberen of ik hem wat kon opschroeven maar ik kan het nergens aanpassen in de bios.

is er ook nog een andere manier van overclocken?

Mobo: ASUS P4SD (komt uit HP D330 DT)
Processor: Pentium 4 HT 3.00Ghz Northwood Stepping D1
Chipset: Intel i865P

Met vriendelijke groet, Daan

Verwijderd

Wat heb je zelf al gevonden? Hier is op GoT en Google enorm veel over te vinden.....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:09:
Wat heb je zelf al gevonden? Hier is op GoT en Google enorm veel over te vinden.....
Het enigste wat ik heb gevonden is dat het mobo eigenlijk eeen asus is met een hp stickertje erop
maar hij heeft dus ook een hp bios en daarin kun je niet overclocken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De vraag is of het uberhaupt zinnig is het ding over te clocken.

1. het is een OEMbord, die dingen worden vrij karig uitgevoerd, zo ook de VRM. Als er iets is dat je juist nodig hebt, is het een fatsoenlijke stroomvoorziening.

2. Een P4 is traag. Ook al maak je het ding wat minder traag, hij blijft traag. De kans dat hij wel gaat voldoen na je overclock is niet zo heel groot.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:15:
De vraag is of het uberhaupt zinnig is het ding over te clocken.

1. het is een OEMbord, die dingen worden vrij karig uitgevoerd, zo ook de VRM. Als er iets is dat je juist nodig hebt, is het een fatsoenlijke stroomvoorziening.

2. Een P4 is traag. Ook al maak je het ding wat minder traag, hij blijft traag. De kans dat hij wel gaat voldoen na je overclock is niet zo heel groot.
1 390W voeding

2 bijvoorbeeld 3.4Ghz + HT zou wel grappig zijn

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je voeding zegt niets. Het gaat om je VRM, en daar heb ik sterk m'n twijfels over, die waren vaak al niet te best op socket 478 OEMborden namelijk.

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-01 21:21
Het antwoord op je topic is eigenlijk nee.

Misschien kun je nog een andere bios vinden, lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-01 17:30
Heb hier ook zo'n 330 staan, kan idd niets aan overclocked worden.

Je zou kunnen kijken of je in de V&A een 478 bord kan vinden die wel kan overklokken, of bv de originele bios flashen (mist mogelijk natuurlijk, geen garanties)

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=50149

zeg nooit nooit : ))

Mja... stel dat je -in het beste geval- een overclock van 30% kan bereiken... ik betwijfel of je daar iets van gaat merken hoor (behalve dan benchmark scores).

Zou zelf Windows opnieuw installeren, na enkele jaren draaien is dat echt een wereld van verschil. Wellicht een andere lichte distro.

Heb je toevallig nog meer specificaties van de PC ? Ram, videokaart enzo? En waar erger je je aan? Te weinig fps ingame bijv?

Verwijderd

Topicstarter
C.Hariri schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:23:
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=50149

zeg nooit nooit : ))

Mja... stel dat je -in het beste geval- een overclock van 30% kan bereiken... ik betwijfel of je daar iets van gaat merken hoor (behalve dan benchmark scores).

Zou zelf Windows opnieuw installeren, na enkele jaren draaien is dat echt een wereld van verschil. Wellicht een andere lichte distro.

Heb je toevallig nog meer specificaties van de PC ? Ram, videokaart enzo? En waar erger je je aan? Te weinig fps ingame bijv?
Ram:2Gb DDR pc3200
Videokaart: Ati HD2600 pro agp
160Gb sata Seagate baracuda

ik erger mij vooral aan games die niet goed lopen zoals cod 5
maar mijn pc voldoet wel makkelijk aan de minimum specs

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Zorg dan eerst voor een betere GPU want die HD2600 is niet best. Zoek in de v&a eens om een x1950 AGP, HD3850 AGP, HD4670 AGP, nvidia 7900 AGP (zeldzaam).

[ Voor 9% gewijzigd door Imprezzion op 01-11-2011 08:21 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:19
Ach, om nu te moeten gaan investeren in een AGP-kaart, is ook wel heel makkelijk bekeken.
Enneh, Hariri: wat je met die link laat zien heeft hier echt helemaal niets mee te maken...
Ik zou toch eens goed kijken of er ergens in V&A een goedkoop upgrade setje beschikbaar is, dat lijkt me de beste manier om je prestaties te verhogen.
Maar een P4 overclocken zal je amper merkbaar verschil opleveren, dat moet je ook alleen doen voor de lol :)

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
Drucchi schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:50:
Ach, om nu te moeten gaan investeren in een AGP-kaart, is ook wel heel makkelijk bekeken.
Enneh, Hariri: wat je met die link laat zien heeft hier echt helemaal niets mee te maken...
Ik zou toch eens goed kijken of er ergens in V&A een goedkoop upgrade setje beschikbaar is, dat lijkt me de beste manier om je prestaties te verhogen.
Maar een P4 overclocken zal je amper merkbaar verschil opleveren, dat moet je ook alleen doen voor de lol :)
amen :)

gewoon een goedkoop setje met een socket 775 bordje, core 2 duo en 2gb ddr2 geheugen zal een enorme snelheidswinst voor je zijn.

Dan kun je ook meteen je grafische kaart mee upgraden. AGP kaarten zijn in verhouding traag en duur omdat ze niet meer gemaakt worden. Ik speelde COD:MW etc op high met mijn 8800gt, en die tik je voor 3 tientjes of minder op de kop.

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Heb je gelijk in, maar ja soms wil je juist zo'n mooi oud systeempje ook niet weg doen.

En trouwens, dan raad ik liever een HD4670 / HD4850 aan. Die 8800GT's zijn na deze tijd toch erg onbetrouwbaar.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
Imprezzion schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:47:
Heb je gelijk in, maar ja soms wil je juist zo'n mooi oud systeempje ook niet weg doen.

En trouwens, dan raad ik liever een HD4670 / HD4850 aan. Die 8800GT's zijn na deze tijd toch erg onbetrouwbaar.
Die van mij draait nog als een huis :). Komt misschien ook omdat die van mij uit de fabriek uitgerust is met een zalman koeler.

Een 4850 is inderdaad beter: Betere prestaties & meer bang for buck. Weet zo 1-2-3 niet wat daar de 2e hands prijzen van zijn. Aan de andere kant zal bijna elke fatsoenlijke pci-e kaart een grote vooruitgang zijn op het apparaat wat hij nu heeft :+

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

hahah lol die pentium 4 kan echt geen 8800 gt ofso aan hoor!! daar had mijn core 2 duo 3 ghz al moeite mee!!! laat staat de 4850!!! daar heb je minstens een 3ghz core 2 duo voro nodig om rendement uit te halen.

Die pentium 4 HT 3Ghz kan helemaal niets meer aan sturen wat betreft 3d kaarten ,daar is het gewoon te traag voor!! hooguit een oud 6800 gt AGP kaartje.

Die pentium 4 is zwaar afgeschreven. voor 50 euro heb je al een 2e hands systeem wat veeeeeeel sneller is if you know what i mean

[ Voor 42% gewijzigd door A87 op 03-11-2011 16:39 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Lias schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:36:
hahah lol die pentium 4 kan echt geen 8800 gt ofso aan hoor!! daar had mijn core 2 duo 3 ghz al moeite mee!!! laat staat de 4850!!! daar heb je minstens een 3ghz core 2 duo voro nodig om rendement uit te halen.

Die pentium 4 HT 3Ghz kan helemaal niets meer aan sturen wat betreft 3d kaarten ,daar is het gewoon te traag voor!! hooguit een oud 6800 gt AGP kaartje.

Die pentium 4 is zwaar afgeschreven. voor 50 euro heb je al een 2e hands systeem wat veeeeeeel sneller is if you know what i mean
offtopic:
Of je leest even de rest van het topic door voordat je lukraak maar wat gaat schreeuwen. Na de edit: dat is al iets onderbouwder. Als tip zou ik je wel willen meegeven om iets minder uitroeptekens te gebruiken. Komt nogal schreeuwerig over.

Ik zou ook gaan voor een goedkoop upgrade setje. Tegenwoordig is alles wat je koopt zo ongeveer wel een upgrade op wat je nu hebt staan. Overclocken is om de eerder genoemde redenen niet echt nuttig/veilig of uberhaupt mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Craven op 03-11-2011 16:43 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

De pentium serie van vroeger was moeilijk te overklokken en had je minder beveiligingen als nu. dus je cpu kan echt kapot branden, sinds soc 775 is dat bijna niet meer mogelijk.
ik kan me nog wel herinneren dat ik een p3 systeem had met een aftermarket koeler die wel 50 mhz sneller liep :P had eigenlijk een prestatie winst van bijna niks. was een herriebak met die koeler erop :P

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:55

Nemesizz

Untouchable

Fordox schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:31:
De pentium serie van vroeger was moeilijk te overklokken en had je minder beveiligingen als nu. dus je cpu kan echt kapot branden, sinds soc 775 is dat bijna niet meer mogelijk.
ik kan me nog wel herinneren dat ik een p3 systeem had met een aftermarket koeler die wel 50 mhz sneller liep :P had eigenlijk een prestatie winst van bijna niks. was een herriebak met die koeler erop :P
Heb nooit echt moeite gehad Pentiums (en dan bedoel ik echt van Pentium 1 tot Pentium 4) over te klokken...hooguit de Pentium II's en de Pentium 3 Katmai's.
Pentium 4 is helemaal makkelijk overklokken, moet je uiteraard geen OEM bordje hebben.

• Fordox

Fordox

00101010

mijn broer had die overgeklokt op zijn 12e en hij is nu 24. dus ik heb er niet veel van meegekregen hoe makkelijk het was :P

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Och, mijn Pentium 3 Celeron 733 Coppermine doet ook probleemloos 133x9=1.2Ghz op 1.95v. ASUS CUBX Intel 440BX bordje met een CM Hyper TX2 met erop gebeunde S370 mount.

Heb zo'n 20-25 Pentium 3 CPU's liggen welke ik aant overclocken ben :P

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Die 3GHz singlecore CPU wordt, los van HT of niet (wat dus echt >NIKS< deed in 99% van de gevallen met die P4's) wordt links en rechtsom voorbij gevlogen in absolute performance door low-power €300 systeempjes met kloksnelheden van soms niet eens de helft (GHz zegt niks, efficiëntie zegt meer). Sterker nog: de nieuwste generatie telefoon/tablet ARM-chips komt angstvallig in de buurt; een Tegra 2 (ook niet de nieuwste) in z'n 1,2GHz configuratie trekt soms net wat meer vanaf zelfs HD schermen.

Een simpel AMD Fusion systeempje trekt zelfs met de IGP die bij de CPU ingebakken zit je hele systeem voorbij met een fractie van het verbruik.

In andere woorden: dit systeem zal voor elk spel wat uitkomt onvoldoende blijken. Je dient er vanuit te gaan dat elke console van bijna een decennium 3 á 4x sneller is. COD5 is dus dubbel lastig en gaat je nooit lukken met dit systeem. Minimumeisen lijkt me sterk namelijk! Ik snap dat een P4 3,0GHz of een AMD K8 van 1,8GHz voldoende LIJKT, maar CPU is slechts het halve werk. Ze raden een GPU aan die eigenlijk gelijk is aan de jouwe voor een resolutie van +/- postzegel formaat met SNES-stijl graphics. Niet bepaald realistisch. Minimum eisen bij dergelijke commerciële titels zijn meestal de eisen om naar het menu te mogen staren. Trek je daar alstjeblieft niks van aan, zoals je ondervonden hebt.

Verwijderd

Settings opschrijven, alle multipers omlaag (ht link etc) en dan FSB alleen overclocken

V-Link of NB-volt (ligt eraan) omhoog en teste met prime.

Derna ht link en die shit op zelfde proveren terug te zetten.
Ik had op oude pc 800HT (wel amd) en kreeg hem opgeven moment stabiel op 1000. Was een wereld van verschil. en incl +300Mhz cpu speed.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Pentium (2, 3, 4, D, behalve de extreme editions) hebben een locked multiplier, die kan dus niet omhoog of omlaag. HT link hebben Pentium's ook niet, dat is alleen bij AMD 64's (Intels werken met FSB).
Het betreft een OEM bord, dus reken er maar op dat voltages aanpassen ook niet kan (denk helemaal niks qua overklokken, misschien met software als SoftFSB, maar in de BIOS 95% kans dat het niet kan).

• Fordox

Fordox

00101010

Pentium (2, 3, 4, D, behalve de extreme editions) hebben een locked multiplier, die kan dus niet omhoog of omlaag.
omlaag kan altijd ;)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:21

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Het enige wat je met dit systeem serieus nog kunt verbeteren is door er de snelste AGP kaart die je krijgen kan erin te drukken. Mijn broer draait nog met een P4 2,8 GHz en een ATI 9800 en die kan er leuk spellen op doen .. maar ABSOLUUT niet de nieuwste!

Een Northwood is verder een heethoofd, vrijwel niet serieus te koelen met luchtkoeling als je wilt gaan overclocken. Je moet al snel naar waterkoeling.

Verder is een P4 ook een rare processor. Een rappe PIII voelt soms nog sneller aan. Een moderne dual-core processor is direct 2x zo snel door alle vooruitgang die er geboekt is. HT is ook geen volwaardige dual-core tenslotte.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Probeer maar bij een P4, gaat niet lukken (P2 en P3 ook niet, snelheid is alleen aan te passen via FSB).
Volgens mij pas de allerlaatste serie van de P4 (weet niet zeker, volgens mij de 600 serie) kreeg pas EIST.
Dus alleen die konden de MP onlaag zetten.
Een Northwood is verder een heethoofd
Nortwood juist niet, de Willamette's en Prescotts waren heethoofden, Northwoods waren juist wat koelere P4's.

[ Voor 15% gewijzigd door Nemesizz op 06-11-2011 22:24 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1