Toon posts:

Spanningsvolger met hoger vermogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enige tijd geleden werd ik hier schitterend geholpen met een probleem rond spanningsdelers. Mijn kennis qua elektronica is beperkt tot theorie en zéér weinig praktijk. Ook deze keer bots ik tegen een fundamenteel probleem, maar door mijn gebrek aan ervaring weet ik niet welke trefwoorden ik moet zoeken om de oplossing te vinden.

Ik zit met een data-acquisitie kaart die een analoge spanning levert 0-10V, maar dit max. aan 1mA kan doen. Anderzijds heb ik een pneumatische component die geregeld kan worden door een 0-10V signaal, maar hier blijkbaar toch wel 2mA minimaal voor nodig heeft... Lukt dus niet zo.

Kan iemand mij wat trefwoorden, schakelingen, datasheets,... whatever suggereren om een schakeling te bouwen die beide kan laten overeenkomen (ik heb een externe voeding van 24V beschikbaar die 20A kan leveren)?

Ik zoek dus eigenlijk een soort spanningsvolger die aan de uitgang meer vermogen kan leveren dan de ingang. De enige spanningsvolger die ik ooit geleerd heb, is met een op-amp, maar daar kreeg ik in de les meteen de opmerking bij dat die niet in staat zijn om vermogen te leveren omdat dat uit de op-amp moet komen en hier niet voor geschikt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:57

Onbekend

...

Je hebt gewoon OpAmps met meer dan 1mA uitgangsstroom hoor.
De UA741 kan gemiddeld 25mA uitsturen, terwijl 10mA gegarandeerd is. Dat is voor jou goed genoeg denk ik.

Edit:
(Dat is dus voor die 2mA vraag.)

Anders kun je ook wel op "eindversterker" zoeken.
Misschien kan je het idee van http://www.circuitsonline...oedingen/10a-voeding.html of http://www.circuitsonline...o/40-watt-versterker.html ook wel gebruiken.

[ Voor 48% gewijzigd door Onbekend op 31-10-2011 17:30 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 16:15
'op-amp + buffer' zijn de sleutelwoorden. Maar besef wel dat veel op-amp's totaal niet rail-to-rail zijn. Dat betekend dat hun uitgang niet tot aan de voedingsspanning kan komen, maar daar een marge tussen hebben zitten.

Als je dus 0-10V wilt bufferen moet je ofwel een op-amp kiezen die rail-to-rail is en deze voeden met min. 0-10V, of een op-amp kiezen die niet rail-to-rail is en dus een voeding kiezen die de op-amp wat ruimte geeft (bijv. -5 en +15V).

Dat op-amps geen vermogen kunnen leveren is niet helemaal waar. De meeste kunnen niet echt veel leveren (enkele 10-tallen mA bij een volt of 15max gemiddeld, maar dat is sterk afhankelijk van het type), maar er zijn bijv. ook op-amps die gebruikt worden als eindtrap in een versterker (bijv TDA200x serie) die xx Watt kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info.

Ik kijk nu naar een OPA4227 op-amp. Deze heeft 4 op-amps in één chip, wat makkelijk werkt aangezien ik 4 kanalen op mijn DAQ moet kunnen gebruiken. Ik zou de op-amps voeden met een +/- 15V voeding (gezien de rail-to-rail opmerking hierboven).

Enig obstakel wat ik nog heb, is vinden hoeveel stroom deze op-amp nu kan leveren. Zelf in de datasheet van de uA740 vind ik nergens de vermelde 10mA gegarandeerd en 25mA waarvan sprake. Moet ik dit uit andere gegevens berekenen of zo?

Never mind. Heb gekozen voor een andere op amp (National LM837). Die heeft ook 4 op-amps in één package, en kan op kamertemperatuur 40mA snurken tot net iets onder 10V. Dat is ruim voldoende, dus dat wordt het dan.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2011 20:40 ]