Geachte Redactie,
de afgelopen tijd is mij opgevallen dat de gamereviews(/-reviewers) (in mijn ogen terecht) nogal wat commentaar krijgen.
Met name de scores zijn erg verwarrend.
Wat in de ene review als goed of slecht wordt beoordeeld wordt in een andere totaal niet beoordeeld.
Enkele voorbeelden zijn;
1: reviews: Uncharted 3: Drake's Deception
- In deze review worden de Multiplayer en Coöp totaal niet besproken.
2: reviews: Killzone 3
- In deze review komen 3D en Move langs:
* reviews: Resistance 3
De game wordt er vervolgens wel op afgerekend ...
Ook staat er;
3 reviews: Gran Turismo 5
- Deze racegame werd zonder stuurtje gereviewed:
* reviews: Forza Motorsport 4
- Deze game werd wel met stuurtje (ookal was het een slechte) gereviewed:
Waarom worden er per review verschillende punten besproken of dingen (soms) overgeslagen?
Is het niet beter om voor elke game dezelfde vooraf bepaalde punten te bespreken b.v. gameplay, besturing, graphics, singleplayer, coöp, multiplayer, verhaal, (speciale en/of unieke) features, A.I. ?
Om deze vervolgens (punt voor punt) te beoordelen met: uitstekend, goed, voldoende, matig of slecht ipv een cijfer(s).
Zo zijn de discussies mbt het gegeven cijfer meteen verleden tijd en kan iedereen zelf bepalen of datgene wat voor hem/haar belangrijk is goed genoeg scoort.
de afgelopen tijd is mij opgevallen dat de gamereviews(/-reviewers) (in mijn ogen terecht) nogal wat commentaar krijgen.
Met name de scores zijn erg verwarrend.
Wat in de ene review als goed of slecht wordt beoordeeld wordt in een andere totaal niet beoordeeld.
Enkele voorbeelden zijn;
1: reviews: Uncharted 3: Drake's Deception
- In deze review worden de Multiplayer en Coöp totaal niet besproken.
2: reviews: Killzone 3
- In deze review komen 3D en Move langs:
De grote vraag is natuurlijk of Move meerwaarde biedt tijdens het spelen van een shooter als Killzone3, en datzelfde geldt eigenlijk voor 3d.
[...]Spelen met Move is dus absoluut een aanwinst.
Vervolgens komt er nog een game die ook gebruikt maakt van zowel Move als 3D (en dezelfde reviewer!);3d is dus een mooie toevoeging, maar het heeft minder impact op de beleving dan Move. Gek genoeg plaatst Move je meer in het midden van de actie dan 3d, vooral omdat het met Move net lijkt of je echt met een wapen in de hand op het slagveld staat. Overigens heeft ook de toevoeging van 3d zo zijn nadelen.
* reviews: Resistance 3
En staat er bij Minpunten:Nota bene: Resistance 3 ondersteunt 3d en PS Move-besturing. Deze functies zijn voor deze review niet getest. Informatie van derden leert ons dat beide weinig toevoegen aan de spelervaring, maar dat is niet onze eigen bevinding. Beide functies hebben dan ook geen rol gespeeld bij deze review.
3D en Move zijn toch vrij originele features zoals ze gebruikt zijn voor deze game, maar deze werden niet getest ondanks dat dezelfde reviewer bij een andere game zeer positief was over Move.- Afgezien van wapens geen originele features
De game wordt er vervolgens wel op afgerekend ...
Ook staat er;
Erg makkelijk om als minpunt te noemen, hier kom je alleen achter door de game te spelen totdat het niet meer boeit, maar dat wordt dus niet gedaan.- Hoe lang blijft de multiplayer boeien?
3 reviews: Gran Turismo 5
- Deze racegame werd zonder stuurtje gereviewed:
Vervolgens wordt er een andere racegame gereviewed;Bovendien is er erg veel te doen, en kun je je eigen ervaring nog eens verrijken door een stuurtje te gebruiken. Hier hebben we zelf voor de review geen mogelijkheid toe gehad, maar eerder hebben we GT5 wel met een stuurtje kunnen spelen en de reacties van gebruikers bevestigden inmiddels wat we al dachten: racen met een stuurtje in GT5 werkt prima en lijkt zeker wat toe te voegen aan de gameplay.
* reviews: Forza Motorsport 4
- Deze game werd wel met stuurtje (ookal was het een slechte) gereviewed:
Zo kan ik nog wel meer voorbeelden opsommen, maar dit is (voorlopig) genoeg lijkt me.Het rijden met het draadloze stuurwiel werkt overigens nog verrassend goed, maar we slagen er niet in de onbalans uit onze auto's te krijgen, waar dat met de controller wel lukt. Terwijl we met de controller zonder stabiliteitscontrole en zonder traction control spelen, moeten we beide bij het draadloze stuurwiel aan laten om nog enigszins aanvaardbaar in de rondte te rijden. Wat ons betreft is dat nieuwe stuurtje dus niet 'the way to go'.
Waarom worden er per review verschillende punten besproken of dingen (soms) overgeslagen?
Is het niet beter om voor elke game dezelfde vooraf bepaalde punten te bespreken b.v. gameplay, besturing, graphics, singleplayer, coöp, multiplayer, verhaal, (speciale en/of unieke) features, A.I. ?
Om deze vervolgens (punt voor punt) te beoordelen met: uitstekend, goed, voldoende, matig of slecht ipv een cijfer(s).
Zo zijn de discussies mbt het gegeven cijfer meteen verleden tijd en kan iedereen zelf bepalen of datgene wat voor hem/haar belangrijk is goed genoeg scoort.
"Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght