PC gebaseerd X-over voor luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06-2025
Hallo luitjes,

Ooit heb ik een actief gefilterd set luidsprekers gehoord naast de passief gefilterde versie. De passieve versie werd aangestuurd door een versterker van rond de EUR 2.000,-, en de actieve versie door 4 Amplimo-modules van 60W. Hoewel de luistertest niet blind was (maar volume wél op 0.5 dB gecalibreerd) vond ik de verbetering bij de actieve versie bijna schokkend, en dat bij een véél lagere kostprijs voor versterking inclusief (analoog) actief filter.

Ik heb daaarna met het idee rondgelopen dit voor mijn zelf ontworpen en passief gefilterde luidsprekers óók te doen, maar het is er nooit van gekomen.

Maar tegenwoordig is er software beschikbaar is die het filteren digitaal met behulp van een meerkanaals geluidskaart kan doen. Voor Foobar2000 is er zelfs een plugin voor te krijgen, maar die is enigssinds beperkt. Er zijn ook een aantal commercieële (niet echt duur overigens) oplossingen verkrijgbaar die een scala aan mogelijkheden bieden, waaronder digitale fasecorrectie op luidsprekerunit-niveau.

Hoewel ik nooit een volledig fasecorrecte luidspreker gehoord heb lijkt het mij dat dit een flinke verbetering kan opleveren.

Na deze lange introductie de vragen:

Zijn er Tweakers die hier ervaring mee hebben? En zo ja, wat gebruiken jullie voor soft- en hardware? En op welke luidsprekers?

Waar ik echter niet helemaal zeker van ben is of, met name het idee van fasecorrectie, al deze digitale manipulatie van het signaal het signaal ook niet enigsinds degradeerd qua kwaliteit.

Bij een PC-oplossing gebeurt alles natuurlijk in het digitale domein totdat het uit de DAC('s) komt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een oplossing van Behringer die eerst het analoge signaal digitaliseerd, alhoewel ik wél geloof dat dit op 192/24 gebeurd.

Wat zijn jullie ideeën hieromtrent?

Alle info en opmerkingen zijn welkom!

Dank,
Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik heb er geen ervaring mee, maar in plaats van je computer als DSP te gebruiken kan je ook een losse DSP kopen. Sommige daarvan hebben een digitale ingang, dan heb je ook geen extra digitaal-analoog analoog-digitaal stappen.

Je zou het ook op zelfbouwaudio.nl kunnen vragen. Daar zitten wel wat mensen die een pc of DSP gebruiken om mee te filteren.

[ Voor 73% gewijzigd door TBTL op 31-10-2011 17:25 ]

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06-2025
TBTL schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 17:18:
Ik heb er geen ervaring mee, maar in plaats van je computer als DSP te gebruiken kan je ook een losse DSP kopen. Sommige daarvan hebben een digitale ingang, dan heb je ook geen extra digitaal-analoog analoog-digitaal stappen.
Ik ben van plan om mijn E-MU 1820 te gaan gebruiken. Deze gebruik in nu ook (zeg maar als DAC), maar hiermee kan ik tot 8 kanalen aansturen.

De software die mij het meest aanspreekt is deze, en kost US$ 150,-. Het lijkt mij dat dit goedkoper is dan een aparte DSP.

@all,

Hoewel die Amplimo-modules het vast leuk doen zit ik eerder aan Tripath versterkermodules te denken. Alles bij elkaar is dit redelijk betaalbaar, en wat ik ervan begrijp is dat deze techniek niet onderdoet voor andere vormen van versterking. Als iemand een tip voor losse (liefst mono) modules en benodigde voeding, dan houd ik mij aanbevolen.

Toevoeging:

Ik lees allerlei verhalen op het Internet aangaande de Tripath-chips... Kan iemand mij vertellen of deze nog steed actief geproduceerd worden (Tripath zelf is failliet), of dat er uit stock wordt geleverd?

Ook zou ik het leuk vinden als mensen op mijn beredening "waarom een dergelijke setup beter zou moeten klinken dan passief gefilterde luidsprekers" zouden schieten / becommentariseren:
  • Door digitaal te filteren kan je ongestraft filterhellingen (4e orde of meer) toepassen die met passieve filters vrijwel onmogelijk zijn.
  • Met name bij filtering op lage frequenties voor (sub)woofers heb je, wil je het goed doen, relatief dure componenten nodig. Je kan dus kosten besparen of voor hetzelfde geld een hogere kwaliteit behalen.
  • Met name voor 3- (of meer) weg systemen heb je relatief veel componenten nodig, en geld hetzelfde als het voorgaande punt.
  • Je stuurt een versterker aan met een toegespitst frequentiebereik wat intermodulatievervorming zou moeten verminderen. (Is dit ook hoorbaar?)
  • Er vanuit gaande dat je niet van versterker en bekabeling van het active systeem wisselt kan je bij het het luidsprekerontwerp uitgaan van exacte waardes voor berekening van Total Q.
  • Je verhoogt de efficiency en wellicht signaalkwaliteit doordat er geen additionele componenten tussen versterker en luidsprekerunit zitten, vooral bij 3- (of meer) weg systemen.
Peter

[ Voor 40% gewijzigd door thesurfingalien op 31-10-2011 22:02 ]

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”