VK sloeg deze zomer 'omvangrijke' cyberaanval af

Pagina: 1
Acties:

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:09
Het is gemeengoed dat er een 'stijlgids' wordt toegepast bij grotere nieuwssites en bijvoorbeeld kranten.

Als je googled op 'afkorting vk' heb je vrij vlot de stijlgids van het NRC te pakken. Daarin wordt geschreven dat bepaalde afkortingen gewoonweg té onbekend zijn en/of niet lekker lezen. VK is daar één van.

Het zou Tweakers sieren als ze ook zoiets zouden (gaan) gebruiken.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Mee eens. Ik dacht in eerste instantie ook dat het over 'de Volkskrant' of over 'vkmag.com' ging. De gebruikelijke internationale afkorting voor het bedoelde land is volgen mij UK. In het Nederlands is GB volgens mij redelijk standaard, hoewel dat politiek gezien niet helemaal hetzelfde is als de UK. :) Zelfs het woord Engeland of Engelsen leest al lekkerder, hoewel dat feitelijk natuurlijk nog veel minder klopt. 'Britten slaan ... af' is wellicht nog de mooiste optie.

[/mierenneuk modus]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• EnigmA-X
De afkorting GB voor het Verenigd Koninkrijk is dan weer onjuist en daarnaast een beetje onhandig op een site als Tweakers wanneer het niet over gigabytes gaat ;)

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-01 09:32
UK wordt in het Verenigd Koninkrijk regelmatig gebruikt. In het Nederlands daarentegen is VK vrij gebruikelijk. En GB is inderdaad geen optie ;)

Abort Retry Fail?

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01 20:26

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Ik moest ook even nadenken toen ik 'VK' las, volgens mij is vanwege de lengte van de titel voor een afkorting gekozen. Ik denk dat Britse geheime dienst sloeg deze zomer omvangrijke cyberaanval af een betere titel is. :)

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:18
Zat ook te denken aan de Volkskrant ;)
VK wordt voor mijn gevoel (hier in de omgeving dan) haast niet gebruikt.. qua spraak zeg je altijd UK, qua schrijven is het altijd Engeland. De afkorting UK past niet in deze Nederlandse zin, VK is misschien te onbekend.. maar wat is het alternatief? Engeland is weer zo lang...

Misschien is VK toch wel goed eigenlijk :+

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 21:03

Haan

dotnetter

Is 'Britten sloegen deze zomer 'omvangrijke' cyberaanval af' geen optie? Dat is maar iets langer en past nog prima.

Bij mij heeft de afkorting 'VK' ook niet direct een associatie met Verenigd Koninkrijk.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• EnigmA-X
Dimitri R schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:54:
In het Nederlands daarentegen is VK vrij gebruikelijk.
Dat klinkt nogal subjectief. Wat is "vrij gebruikelijk"?

Als grote Nederlandse dagbladen het niet gebruiken, omdat het té onbekend zou zijn? Is het dan "vrij gebruikelijk"?

Heeft de redactie weleens een zoekopdracht op Google naar "VS" (incl. aanhalingstekens) gedaan en daarna een zoekopdracht naar "VK" (incl. aanhalingstekens) gedaan?

Nogmaals, het gaat er niet om of het correct Nederlands is (of niet). Het gaat erom dat veel lezers niet direct begrijpen waar het over gaat, terwijl dat juist het doel is van een kop.

Het zou daarom wellicht ook handiger zijn geweest als de redactie gewoon had aangegeven dat het woord "VK" niet vervangen was door "Britten", omdat daarmee Noord-Ierland buiten schot zou blijven? .... of dat de kop dan te lang zou worden?

Persoonlijk raak ik meer en meer teleurgesteld in de kwaliteit van de nieuwsartikelen van de laatste periode. Er zijn zoveel mooie opties ingebouwd in de site, maar op feedback wordt maar nauwelijks gereageerd. Ook als er van de eerste 10 reacties op een nieuwspost 6 reacties zijn van lezers die het woord VK niet kunnen plaatsen, is er geen enkele vorm van reactie zichtbaar. Ik vraag me dan af of dit het resultaat is van eigenwijzigheid, of het feit dat Tweakers zo bijzonder commercieel aan het worden is. Wat ik zeker weet is dat ik het heel jammer vind en steeds vaker andere sites begin te bezoeken voor relevant ICT nieuws.

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:56
EnigmA-X schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 19:10:
Persoonlijk raak ik meer en meer teleurgesteld in de kwaliteit van de nieuwsartikelen van de laatste periode. Er zijn zoveel mooie opties ingebouwd in de site, maar op feedback wordt maar nauwelijks gereageerd. Ook als er van de eerste 10 reacties op een nieuwspost 6 reacties zijn van lezers die het woord VK niet kunnen plaatsen, is er geen enkele vorm van reactie zichtbaar. Ik vraag me dan af of dit het resultaat is van eigenwijzigheid, of het feit dat Tweakers zo bijzonder commercieel aan het worden is. Wat ik zeker weet is dat ik het heel jammer vind en steeds vaker andere sites begin te bezoeken voor relevant ICT nieuws.
Ik vind het jammer dat je teleurgesteld bent in Tweakers.net, maar dat we voor 'VK' zouden kiezen uit 'eigenwijsheid' of omdat we zo 'bijzonder commercieel' zijn is echt nonsens. Ik vraag me dan ook af waar je teleurstelling dan op is gebaseerd?

Natuurlijk kunnen bezoekers klagen, en we gaan graag met ze in discussie. Maar dat betekent niet dat we het eens hoeven te zijn met een klacht. Helemaal niet als we niet de enige zijn die het gebruiken.

Ik ben helemaal geen stagiair

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ook als je niet de enige bent die het gebruikt kan het natuurlijk onduidelijk te zijn. Ik heb alleen de kop voorbij zien komen, niet het bericht zelf en ik dacht in de eerste instantie ook dat het over de Volkskrant ging en vond het artikel om die reden zo aan het eind van Lektober al niet interessant. Als ik de link had gelegd met Engeland had ik het artikel wél open geklikt.

Waar je wél voor moet kiezen weet ik niet, er staan hier in het topic wat suggesties die allemaal ook prima ogen... Maar VK zou ik persoonlijk niet gekozen hebben en IMO zou dat gewoon vervangen moeten worden door een ietwat meer gangbare term of afkorting. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Joost
Overigens hebben wij uiteraard ook een stijlgids, maar die heeft meer aandacht voor bits en bytes dan voor het Verenigd Koninkrijk.

• EnigmA-X
Joost schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 19:19:
[...]
dat we voor 'VK' zouden kiezen uit 'eigenwijsheid' of omdat we zo 'bijzonder commercieel' zijn is echt nonsens.
Met alle respect, maar jij bent de eerste die inhoudelijk reageert waarom het toegepast wordt. Ongeveer 6 uur nadat de reacties gepost werden van lezers die het niet konden plaatsen. Niet alleen onder het artikel zelf, maar ook via de daarvoor bestemde feedback functie. Dat "jullie" graag in discussie gaan, zie ik dus niet zo (en dat geldt overigens niet alleen voor het nieuwsbericht waar we het nu over hebben).

Volgens mij valt of staat Tweakers.net met de grote schare lezers. Als die er niet meer is, valt er waarschijnlijk weinig eer meer te behalen. Ik zou dan ook verwachten dat er vooral sneller en ook meer inhoudelijk gereageerd zou worden op feedback.

In plaats daarvan krijgen de lezers regelmatig verschillende typen advertorials, soms schermgroot, gepresenteerd. Dat dit nodig is begrijp ik, het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het businessmodel. De combinatie van de twee (inhoudelijke zaken én de zichtbare commercie) stelt mij teleur.

Overigens, als iemand vanmiddag binnen 5 minuten had gereageerd als: "We laten VK gewoon lekker staan, want RTL doet het ook" dan had ik ook met een glimlach naar de volgende site gegaan. Al met al krijg ik het gevoel dat er vooral heel veel oog is voor "targets" in de vorm van commercie en veel minder voor de lezers.

Dat is precies wat ik (persoonlijk) heel erg jammer vind.

• Joost
EnigmA-X schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:07:
[...]

Met alle respect, maar jij bent de eerste die inhoudelijk reageert waarom het toegepast wordt. Ongeveer 6 uur nadat de reacties gepost werden van lezers die het niet konden plaatsen. Niet alleen onder het artikel zelf, maar ook via de daarvoor bestemde feedback functie. Dat "jullie" graag in discussie gaan, zie ik dus niet zo (en dat geldt overigens niet alleen voor het nieuwsbericht waar we het nu over hebben).
Dat is niet de bedoeling, ik zal het morgen aankaarten.
Volgens mij valt of staat Tweakers.net met de grote schare lezers. Als die er niet meer is, valt er waarschijnlijk weinig eer meer te behalen. Ik zou dan ook verwachten dat er vooral sneller en ook meer inhoudelijk gereageerd zou worden op feedback.

In plaats daarvan krijgen de lezers regelmatig verschillende typen advertorials, soms schermgroot, gepresenteerd. Dat dit nodig is begrijp ik, het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het businessmodel. De combinatie van de twee (inhoudelijke zaken én de zichtbare commercie) stelt mij teleur.
Ik vind dit toch echt twee losstaande zaken. Letterlijk, want het zijn twee totaal verschillende afdelingen. Dat er dus geen aandacht zou zijn voor inhoud maar wel voor commercie is onzin.

We hebben het vandaag ook uitgebreid over deze afkorting gehad, waarbij ook intern meningsverschillen waren. Uiteindelijk wordt er een beslissing gemaakt en we hebben gekozen daar aan vast te houden.

En over die 'zichtbare commercie': tsja, als je onzichtbare commercie (lees: redactionele inmenging door bedrijven) wil, kun je terecht bij sommige van onze concurrenten. Nuff said?
Overigens, als iemand vanmiddag binnen 5 minuten had gereageerd als: "We laten VK gewoon lekker staan, want RTL doet het ook" dan had ik ook met een glimlach naar de volgende site gegaan. Al met al krijg ik het gevoel dat er vooral heel veel oog is voor "targets" in de vorm van commercie en veel minder voor de lezers.

Dat is precies wat ik (persoonlijk) heel erg jammer vind.
Ik snap niet zo goed waar dit ineens vandaan komt. Lijkt me ook buiten de scope van dit topic.

• EnigmA-X
Ik vind dit toch echt twee losstaande zaken. Letterlijk, want het zijn twee totaal verschillende afdelingen. Dat er dus geen aandacht zou zijn voor inhoud maar wel voor commercie is onzin.
Je begint met een persoonlijke mening (twee losstaande zaken) en vervolgens benoem je het als 'onzin'. Dat deed je hierboven ook al, door bepaalde zaken als nonsens te benoemen.

Wellicht is het onbewust, maar je forceert hiermee de discussie in een bepaalde richting. Ik waardeer het bijzonder dat je hier op ingaat, maar als je de mening van een ander tot onzin en nonsens gaat benoemen, respecteer je die mening kennelijk niet en lijkt de discussie op voorhand zinloos.

Inhoudelijk gezien zijn het ("lezers" en "commercie") twee losstaande zaken, die onlosmakelijk aan elkaar verbonden lijken te zijn. Tweakers drijft m.i. op lezers én commercie. Ik zie niet veel andere kernen. Anders gezegd: de één lijkt mij de brandstof voor de ander. Als één van die twee (losstaande) zaken overmatig veel aandacht krijgt, terwijl de kwaliteit van de ander achteruit gaat, vind ik dat ik dat mag benoemen. Ik, als lezer, vind die verhouding heel belangrijk. Ik zie het steeds minder terug, jij vroeg om een verduidelijking, hier staat het :)

Ik begrijp dat de gegeven feedback uiteindelijk toch een interne discussie tot gevolg heeft gehad en dát is iets wat ik een fijn idee vind. Dat siert jullie. Ook het besluit om de afkorting 'VK' te blijven gebruiken respecteer ik, ook al kan ik niet ontdekken wat het voordeel daarvan is.
Pagina: 1