Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beeld en PC lopen vast/soms BleuScreen

Pagina: 1
Acties:

• giorgio80
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-08 11:29
Beste mensen,

Dit is mijn eerste topic op Tweakers, dus alvast mijn excuses als er iets ontbreekt of als er taalfouten zijn.

Ja ook mijn pc loopt vast. Ik zal uitleggen wat het probleem is en wat ik er al aan gedaan heb. Vanaf augustus dit jaar heb ik het probleem al en het is tussendoor ook al een onderdeel vernieuwd. Daarom zal ik mijn topic in 2 delen splitsen; 'Probleem augustus' en 'Probleem oktober'. Dit alles is m.b.v. een ICT-er in opleiding gechecked.

Specs PC

Operating System
MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1

CPU
Intel Core i7 860 @ 2.80GHz: 27 °C Lynnfield 45nm Technology

RAM
4.0GB Dual-Channel DDR3 @ 534MHz (7-7-7-18)

Motherboard
MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD P55-GD65 (MS-7583) (CPU 1):
26 °C

Graphics
SyncMaster (1680x1050@60Hz), XFX ATI Radeon HD 5850 Series

Hard Drives
313GB Seagate ST3320620AS ATA Device (SATA)
977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA)

Optical Drives
Optiarc DVD RW AD-7261S ATA Device

Powersuply
Recom modulair 600Watt

Probleem augustus:
Beeld en pc blijven hangen. Beeld bevriest en ik krijg soms een BleuScreen. Dit gebeurt veelal tijdens het gamen. Ik speel dan online Battlefield Bad Company 2. Maar dit probleem kwam ik ook veelal tegen tijdens het webbrowsen of filmjes kijken (bijv. via youtube)

Wat heb ik getest:
- geheugen met memtest, resultaat geen bijzonderheden
- Benchmark voor de videokaart om deze te belasten, resultaat geen bijzonderheden
- processor test om hem te belasten, resultaat geen bijzonderheden
- voeding tijdelijk vervanging, resultaat probleem blijft hetzelfde
- videokaart tijdelijk vervangen, resultaat, probleem blijft hetzelfde
- temperaturen lopen goed

Conclusie:
Moederbord defect. Deze opgestuurd en de fabriek moest hetzelfde concluderen. Een compleet nieuw moederbord van hetzelfde type ontvangen. Deze viel nog binnen de garantietermijn van 2 jaar.

Probleem oktober:

Moederbord geplaatst en alles weer geïnstalleerd met de nieuwste drivers. Pc werkt goed. Browsen gaat goed. Vervolgens ga ik weer gamen. Ik speel inmiddels Battlefield BC 2 én (mag niet ontbreken in de collectie) Battlefield 3.

Vervolgens lopen het beeld en de pc weer vast tijdens het online gedeelte. hierbij heb ik 1x een BS gehad. Zie hieronder een afbeelding hiervan. Ik heb nog een keer een BS gehad, maar deze verdween na een paar seconden meteen en daar heb ik dus geen foto kunnen maken. Hierin zag ik onder in beeld iets met 'dump' met daarnaast cijfertjes die elke keer veranderden.

http://imageshack.us/photo/my-images/268/imag0403l.jpg/

Wat moet ik hiermee?

Zou de voeding van 600watt te weinig zijn?
Ligt het misschien toch aan mijn geheugen, grafischekaart of processor?

Ik heb dit systeem nu bijna 2 jaar en wil deze in ieder geval nog een jaar gebruiken gezien het feit alle games hierop nog goed draaien. (in hoeverre je het goed kan noemen door dit probleem).

Als jullie meer info willen, laat het even weten. Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door giorgio80 op 01-11-2011 19:26 ]

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:51
Wat voor type voeding heb je? Tussen bijvoorbeeld Sweex en Corsair zit nogal wat verschil :).
Van een goed merk zou 600Watt genoeg moeten zijn.

En hoelang heb je memtest laten lopen? Heeft geloof ik nogal wat tijd nodig om alles compleet te testen.

Verder zou je nog kunnen denken aan een foutje in de windows installatie? aftakelende harde schijf?

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-11 20:42
Het lijkt software te zijn, heb je Windows al eens helemaal opnieuw geïnstalleerd? Juiste drivers geïnstalleerd?
Videokaart up-to-date? Doet hij hetzelfde met minder zware spellen?

• giorgio80
Ik heb een 600watt voeding van het merk Recom. Het was destijds best een prijzige voeding. Het is een modulaire voeding.

memtest heeft een klein uurtje gelopen volgens mij.

Na de eerste reparatie opnieuw Windows 7 geïnstalleerd en driver update. Het probleem doet zich voor bij de genoemde games maar ook soms filmpjes kijken in het klein zoals bij youtube of uitzending gemist.

Gisteren heb ik de cpu wederom 3 keer getest. En tijdens alle 3 de testen startte mijn pc na enkele minuten opnieuw op. Temperatuur bleef tijdens de test rond de 50 graden celcius. IDLE heeft hij een temperatuur van 27 graden. Toch denk ik niet dat het mijn cpu is, maarja.

Hoe kan ik zien/testen of mijn harde schijf afgetakeld is? Ik moet zeggen dat het probleem begon toen ik er een nieuwe harde schijf bijplaatste. Maar pas na een maand ontstonden de problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door giorgio80 op 01-11-2011 16:43 ]

• giorgio80
Tevens las ik nog op forums over de audiodrivers in systeem beheer. Als er daar meerdere in staan, schakel er dan een aantal uit. Ik had er 2 in de lijst staan en schakelde de ATI sound driver uit. Na ruim een uur Battlefield spelen dacht ik dat het was opgelost, totdat hij weer vastliep.

• tommes112
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 17:05
Misschien een stomme vraag maar waarom loopt je geheugen op 534MHz in het linkje van je specs?

Ik heb overigens dit probleem ook ooit eens gehad. Heb toen het voltage van mijn geheugen omhoog gegooid van 1,5V naar 1,55V. Ik was ook zo'n beetje ten einde raad wat er aan de hand kon zijn met mijn PC. Alles werkte perfect net zoals bij jou. Het enigste probleem was dat ik Bsod's kreeg met dezelfde foutcode als jou.

Dus probeer eens het voltage van je geheugen omhoog te schroeven in je bios :)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Even een tip voor een volgende keer wat je starttopic betreft namelijk het is eigenlijk niet de bedoeling dat je links met systeemspecs neer zet maar een net lijstje zodat iedereen dat direct kan zien en niet moet gaan zoeken in links.

Verder wat je probleem betreft kan het inderdaad zoals sommigen schrijven toch een instelling van je geheugen zijn en dit valt te proberen, maar ook heb ik zo mijn twijfels bij die Recom voedingen. Ik denk dat je er toch ook goed aan doet eens een andere voeding te proberen en liefst een A-merk zoals Corsair.

• giorgio80
Ik ga zo de voltage van het geheugen 'opschroeven', kijken of dat helpt.

En ik heb de link van de specs weggehaald. Bedankt voor de tip. d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door giorgio80 op 01-11-2011 19:28 ]

• giorgio80
tommes112 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:45:
Misschien een stomme vraag maar waarom loopt je geheugen op 534MHz in het linkje van je specs?

Ik heb overigens dit probleem ook ooit eens gehad. Heb toen het voltage van mijn geheugen omhoog gegooid van 1,5V naar 1,55V. Ik was ook zo'n beetje ten einde raad wat er aan de hand kon zijn met mijn PC. Alles werkte perfect net zoals bij jou. Het enigste probleem was dat ik Bsod's kreeg met dezelfde foutcode als jou.

Dus probeer eens het voltage van je geheugen omhoog te schroeven in je bios :)
Op hoeveel zou hij dan moeten lopen? Stond al standaard zo ingesteld, heb ik niks aan veranderd.

En heb de voltage verhoogd. Maar helaas, hij liep net weer vast.

• Knul
  • Laatst online: 13:49
Staat het geheugen op het QVL van je moederbord? Je hebt er alleen 4.0GB Dual-Channel DDR3 @ 534MHz (7-7-7-18) dus ik weet niet welk geheugen je hebt.. Had een halfjaar geleden een soortgelijk probleem, omdat het OCZ geheugen niet goed samen wou werken met mn Asrock moederbord.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
memtest heeft een klein uurtje gelopen volgens mij.
Veel te kort. Om zeker te weten dat het goed is minimaal 12 uur laten draaien. Bijvoorbeeld voor het slapen en de volgende dag het resultaat bekijken.

Probeer eens LinX te draaien. Kijk eens of dat 3 uur goed gaat met geheugen op all.

• giorgio80
Knul schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:28:
Staat het geheugen op het QVL van je moederbord? Je hebt er alleen 4.0GB Dual-Channel DDR3 @ 534MHz (7-7-7-18) dus ik weet niet welk geheugen je hebt.. Had een halfjaar geleden een soortgelijk probleem, omdat het OCZ geheugen niet goed samen wou werken met mn Asrock moederbord.
Ik heb de OCZ3P1333LV2G geheugentype. Ik heb net gekeken op de QVL, maar hij staat er niet tussen. Dat wil echter alleen zeggen dat deze niet getest is volgens mij. Ik vind het dan wel vreemd dat het probleem zich pas na 1,5 jaar voordoet.

• giorgio80
PilatuS schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:31:
[...]

Veel te kort. Om zeker te weten dat het goed is minimaal 12 uur laten draaien. Bijvoorbeeld voor het slapen en de volgende dag het resultaat bekijken.

Probeer eens LinX te draaien. Kijk eens of dat 3 uur goed gaat met geheugen op all.
Ga ik nu proberen.

• Knul
  • Laatst online: 13:49
giorgio80 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:45:
[...]

Ik heb de OCZ3P1333LV2G geheugentype. Ik heb net gekeken op de QVL, maar hij staat er niet tussen. Dat wil echter alleen zeggen dat deze niet getest is volgens mij. Ik vind het dan wel vreemd dat het probleem zich pas na 1,5 jaar voordoet.
Klopt inderdaad. Bij mij was het de eerste drie maanden zo af en toe een BSOD, en daarna bijna eens per week. Ik zal iig niet snel OCZ geheugen meer kopen (niet dat dat kan, want ze zijn gestopt met geheugen en overgegaan naar SSD's.. Die ook lekker betrouwbaar zijn, *kuch vertex 3*)

• giorgio80
Knul schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 21:13:
[...]

Klopt inderdaad. Bij mij was het de eerste drie maanden zo af en toe een BSOD, en daarna bijna eens per week. Ik zal iig niet snel OCZ geheugen meer kopen (niet dat dat kan, want ze zijn gestopt met geheugen en overgegaan naar SSD's.. Die ook lekker betrouwbaar zijn, *kuch vertex 3*)
Ik had eigenlijk nooit BSOD's. Wel vreemd dat ze nu opeens verschijnen. Welke geheugen zou jij dan eventueel aanraden voor mijn systeem?

• kiko015
  • Laatst online: 22-11 00:51
Geil? :D

• giorgio80
Na 3 uur en 20 minuten 'no errors found' met LinX.

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 11:10
Je hebt het ook bij youtuben?
Het vastlopen met BFBC2(en ook COD 1, UO, 2, 4, en 5) had ik ook, dit bleek achteraf het probleem te zijn van Punkbuster VS Realtek (onboard sound), na het plaatsen van een PCI/PCI-e geluidskaart was het probleem opgelost!

Wat betreft het vastlopen in youtube? geeeen idee waarom hij dat doet, het enige wat ik kan bedenken is zoals tommes ook al zei; de RAM voltage/clockspeed.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
giorgio80 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 00:28:
Na 3 uur en 20 minuten 'no errors found' met LinX.
Dan is CPU, moederbord en RAM geheugen waarschijnlijk goed. Met geheugen op all geeft LinX altijd fouten als er iets mis is met geheugen of CPU.

• giorgio80
Ik ga de laatste drivers van Realtek eens proberen.

En wat betreft de voltage. Die stonden op 'auto' in bios, en dat betekend 1,5watt. Ik had hem 1 tikje omhoog geschroefd en toen stond hij op 1,57. BF3 liep toen heel haperig alsof ik een onwijze lag had in de game. Daarna sloeg hij weer vast.

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 11:10
Realtek drivers disablen kan helpen, eventueel de Onboard audio uitzetten in de bios kan ook. om te testen of je dan nog steeds lagg/vastlopers heb ;)

• giorgio80
Zen!th schreef op woensdag 02 november 2011 @ 10:50:
Realtek drivers disablen kan helpen, eventueel de Onboard audio uitzetten in de bios kan ook. om te testen of je dan nog steeds lagg/vastlopers heb ;)
Ok, ik heb de onboard audio uitgezet via de BIOS en ik heb tot nu toe na een half uurtje spelen op BF3 en BFbc2 geen freezes meer gehad. Ik ga dit nog wel even wat meer testen, maar ik denk dat het wel werkt. Maar nu zou ik dus theoretisch een nieuwe geluidskaart moeten kopen :| ...

Een fout tussen hardware en software, misschien iets met DirectX?
Pagina: 1