Twijfel tussen Macbook Pro 13 inch & Macbook Air 13 inch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:40
Mede omdat ik verantwoordelijk ben voor een aantal budgetten binnen het bedrijf waar ik werkzaam ben,
heb ik voor mijzelf een nieuwe mac gebudgetteerd :P . Nu twijfel ik alleen voor welke mac ik moet gaan. Ik heb niet echt een antwoord kunnen vinden, dus ik dacht, laten we hem eens op tweakers stellen!

Ik denk zelf dat de Macbook Pro 13 inch - 2.3 GHz voldoet aan mijn eisen en wensen. Ik denk namelijk dat de Macbook Air net te licht zal worden bevonden (qua processorkracht) voor het werk dat ik erop ga doen (Indesign en Photoshop, lichte vorm van videobewerking). Alleen ik heb al 2 jaar niet meer op een Mac gewerkt (had er vroeger privé eentje) En ik ben niet meer op de hoogte van waar zelf de kleinste Mac tegenwoordig toe in staat is. Dus ik kan er ook naast zitten....

Gebudgetteerd: € 1.250 ex BTW (Wil wel Apple Care erbij)

Wat worden de werkzaamheden op de Mac:
  • Mogelijkheid tot inloggen op Windows Server via een VPN en/of remote desktop verbinding (dit zullen alle macs wel kunnen
  • Indesign, Photoshop moet goed draaien.
  • Lichte vorm van videobewerking corporate video's
  • Macbook zal 95% van de tijd op een externe (Full HD, 24 inch monitor worden aangesloten (13 inch lijkt mij dan ook voldoende)
Kortom, het hoeft geen beest van een Mac te zijn en het zijn veelal basiswerkzaamheden. Ik ben benieuwd wat jullie aanbevelingen zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:38
Het grote voordeel van de air is dat deze net wat makkelijk mee te nemen is. Daarnaast beschikt deze standaard over een SSD wat de mac veel sneller zal doen aanvoelen. Een andere optie is natuurlijk om in de MBP ook een SSD te bouwen. Dan heb je zowel de processor-kracht als SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een Macbook Air op een extern beeldscherm wilt aansluiten, vergeet dan niet nog een extra kabeltje te kopen voor HDMI. ;-)
Een Macbook Air moet in dit geval goed te doen zijn lijkt me, al heb ik zelf een Macbook Pro 13 inch. En deze bevalt prima en zoveel verschil in gewicht is er niet. Ik neem hem overal mee naartoe, en je hebt net dat beetje extra performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
Dat klopt uiteraard. Alleen ben ik bang dat de processor in de Air wel onderdoet voor die van de Pro.
Ik weet alleen niet of dat met hetgeen ik erop ga doen qua werkzaamheden zal merken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennuske1983 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:36:
Dat klopt uiteraard. Alleen ben ik bang dat de processor in de Air wel onderdoet voor die van de Pro.
Ik weet alleen niet of dat met hetgeen ik erop ga doen qua werkzaamheden zal merken...
Qua photoshop en videobewerking kun je nooit genoeg performance hebben! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
Sorry dopdop, zag je bericht te laat. Maar ook denkend aan de toekomst lijkt mij de macbook pro een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch ook voor een Macbook Pro gaan, de extra processor kracht kan je zéker goed gebruiken voor Photoshop etc! Als het budget het toelaat zou ik er wel een SSD laten insteken ipv de standaard (trage) HDD, zeker voor foto/video bewerking is dit een enorme prestatiewinst. Moet je wel eens berekenen hoeveel ruimte je zoal nodig hebt op je harde schijf want een SSD is uiteraard een pak kleiner dan een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:15
De grootste verbetering die je kan krijgen uit de Pro boven de Air is als je er een SSD in zet. Heb je daar geen geld voor, neem dan automatisch een Macbook Air. Heb je daar wel geld voor, en interesseren de mobiliteitsvoordelen van de Macbook Air je niet boven de Macbook Pro, kies dan voor de Pro.

Aangezien je budget geen 15" nieuwe MBP toe laat zijn de verschillen klein. De MBP heeft inderdaad een snellere processor, maar dat betekent dat je bij 5% van de taken langer moet wachten. De Macbook Air wint door zijn SSD de overige 95% van de tijd, imo.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:46
Ik heb zelf ook een Macbook Pro ik heb er nu 8 gb ram inzitten en kan er moeiteloos mee photoshopen enz. Videobewerking is ook geen probleem.
Als de SSDtjes wat goedkoper worden doe ik er een optibay in en dan OSX naar SSD

En dan de gewone harddisk als opslag.

Ik denk dat je met een Macbook Pro fijner werkt met Photoshop enz.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik had zelf een nieuwe MBP 13". Geweldig apparaat, alleen erg zwaar. Inmiddels ingeruild voor een MBA 13". Ondanks dat er minder rekenkracht in zit, voelt en is hij veel sneller. Uiteraard deels door SSD.

Ook de batterij gaat in mijn geval tot 2 á 3 uur langer mee. En dat is erg mooi meegenomen. Er wordt gezegd dat het niet veel scheelt, maar in mijn rugtas scheelt het zeker wel een dikke kilo.

Als je af en toe wat zware taken hebt en het niet erg vind dat het een fractie langer duurt, dan lijkt mij een MBA een goede keuze!

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik zat zelf met deze zelfde keuze en ben uiteindelijk voor de Air 13" gegaan in verband met de SSD. Ik heb vooral de afgelopen twee weken veel Photoshop en Indesign werk erop gedaan (relatief simpel werk, maar wel met grote bronbestanden) en dat gaat werkelijk als een raket! Mijn enige referenties zijn dan wel mijn oude laptop (Macbook 2007, 4GB RAM, 2.2GHz C2D, 500GB HD) en de MBP 13" van mijn huisgenoot (2010 model, 2.4GHz C2D, 4GB RAM, 320GB HD), maar het verschil is fenomenaal. De processor is ook ruimschoots voldoende hoor, vooral aangezien hij tot 2.7GHz single core turbo boost kan en 2.4GHz dual core turbo boost.

Het enige waar ik niet over kan oordelen is videobewerking, aangezien ik dit er nog niet op heb gedaan. Voor mij was de beslissing in ieder geval snel gemaakt, SSD > all op het gebied van performance in dagelijks gebruik. Ik gebruik hem zelf ook (nagenoeg altijd) in combinatie met een 23" Samsung FullHD scherm, een Logitech keyboard / muis set en een Magic Trackpad, heerlijke combinatie!

[ Voor 9% gewijzigd door adamvansanten op 31-10-2011 15:35 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
adamvansanten schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:35:
Ik zat zelf met deze zelfde keuze en ben uiteindelijk voor de Air 13" gegaan in verband met de SSD. Ik heb vooral de afgelopen twee weken veel Photoshop en Indesign werk erop gedaan (relatief simpel werk, maar wel met grote bronbestanden) en dat gaat werkelijk als een raket! Mijn enige referenties zijn dan wel mijn oude laptop (Macbook 2007, 4GB RAM, 2.2GHz C2D, 500GB HD) en de MBP 13" van mijn huisgenoot (2010 model, 2.4GHz C2D, 4GB RAM, 320GB HD), maar het verschil is fenomenaal. De processor is ook ruimschoots voldoende hoor, vooral aangezien hij tot 2.7GHz single core turbo boost kan en 2.4GHz dual core turbo boost.

Het enige waar ik niet over kan oordelen is videobewerking, aangezien ik dit er nog niet op heb gedaan. Voor mij was de beslissing in ieder geval snel gemaakt, SSD > all op het gebied van performance in dagelijks gebruik. Ik gebruik hem zelf ook (nagenoeg altijd) in combinatie met een 23" Samsung FullHD scherm, een Logitech keyboard / muis set en een Magic Trackpad, heerlijke combinatie!
Hmmm....nu begin ik weer te twijfelen door jou post.
Ik denk dat ik echter voor het volgende ga: Macbook Pro 13 inch met een SSD.

Nu heb ik al veel informatie gevonden over het inbouwen van een SSD in de ruimte waar normaal de superdrive zit. Ik zie dat iFixit het onderdeel verkoopt waarbij je een ssd kan plaatsen op de plaats van de superdrive. Alleen weet iemand ook een Nederlandse website waar je die kunt bestellen? Een SSD aanschaffen zal vervolgens weinig moeite kosten. Of dien ik daarbij ook nog op te letten welke ik aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dennuske1983 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:17:
[...]

Nu heb ik al veel informatie gevonden over het inbouwen van een SSD in de ruimte waar normaal de superdrive zit. Ik zie dat iFixit het onderdeel verkoopt waarbij je een ssd kan plaatsen op de plaats van de superdrive. Alleen weet iemand ook een Nederlandse website waar je die kunt bestellen? Een SSD aanschaffen zal vervolgens weinig moeite kosten. Of dien ik daarbij ook nog op te letten welke ik aanschaf?
Ik snap werkelijk waar niet waarom je dat zo graag zou willen.

Een MBP met 2,4Ghz en mindere resolutie met hoop gesleutel of een MBA met 1,7 Ghz en door SSD soepeler plus een hoge resolutie en beter draagbaar.

Dus. 8)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Je zoekt naar optibay http://hdcaddy.com/nl/
Overigens heb je bij de macbook pro net wat meer storage, als je geen nas of extrne opslag hebt of wilt gebruiken dan is dat zeker aan te raden, vooral bij video natuurlijk.

Verder moet je zelf natuurlijk beslissen wat jou fijner lijkt om mee te werken.
Als je in een Macbook Pro een goeie SSD zet en daar OSX Lion op installeert is die sneller als een Air.

@THE_BASE
Dennuske1983 geeft aan dat zijn mac bijna altijd gekoppeld zal staan aan een 24 inch monitor dan ga ik er ook van uit dat die geen hoge resolutie op zijn macbook nodig heeft.

Ik was zelf ook aan het twijfelen over de resolutie omdat ik eerst een 12.1 inch asus had met 1366x768 en nu terug moest naar 1280x800 bij mijn mac.
Maar nog geen spijt van gehad het is toch anders als windows.

Maar goed, ga naar een apple store en zet ze eens naast elkaar en ga op je gevoel af.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UntamedNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 23:11

UntamedNL

Drumming

Wat ik een beetje mis in je verhaal is of je hem echt zoveel gaat meenemen?

Je laat in je verhaal wel al merken dat je eigenlijk het scherm van de laptop zelf niet gaat gebruiken, dus argumenten die mensen geven over het resolutieverschil van de MBP en MBA spelen niet echt mee. Persoonlijk zou ik in jouw geval voor de MBP gaan en er zelf een SSD en extra ram in zetten. De MBA kan maximaal 4GB en je kan er later niks meer bijstoppen. De MBP kan je upgraden daar 8GB(kost 25 euro) en SSDs worden ook steeds goedkoper in prijs. Mocht je van plan zijn om het apparaat inderdaad toch veel mee te gaan nemen kan je de MBA wel overwegen, ik zou echter eerder voor net dat beetje meer performance gaan als ik jouw verhaal zo lees. Als zul je er dan wel een SSD in moeten stoppen à 150-200 euro(op dit moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:34
Ik had hetzelfde luxe probleem. Ik ben uiteindelijk voor de Air gegaan. Als je voor een Pro gaat, neem dan in ieder geval een 15 inch (betere GFX), een high-res antiglare scherm en SSD. Het standaard Pro scherm is net een spiegel zeker in een omgeving met veel licht. Zet ze in de winkel maar eens naast elkaar ;)

De i5 CPU van de Air presteert echt prima. Photoshop/Final Cut Pro wat dan ook is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Gelink schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 18:21:
Ik had hetzelfde luxe probleem. Ik ben uiteindelijk voor de Air gegaan. Als je voor een Pro gaat, neem dan in ieder geval een 15 inch (betere GFX), een high-res antiglare scherm en SSD. Het standaard Pro scherm is net een spiegel zeker in een omgeving met veel licht. Zet ze in de winkel maar eens naast elkaar ;)

De i5 CPU van de Air presteert echt prima. Photoshop/Final Cut Pro wat dan ook is geen probleem.
Dat is ook zeker waar, maar ik denk voor het werk wat hij er mee wil gaan doen dat hij meer heeft aan een PRO ook qua uitbreidingen mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Ik vind dit ook nog altijd een lastige keuze. heb nu 28 maanden de Pro, (wel gepimpt met 8GB geheugen en SSD; kan het iedereen aanraden, alleen al de opstart tijd van nog geen 10 seconden, fenomenaal!)
En het werken gaat zo veel sneller. Ik ben nog niemand tegen gekomen in mijn vrienden kring die ook zo'n snelle laptop heeft. Afgezien daarvan als ik nu de keuze zou moeten maken zou ik voor de MBP omdat de Air nog niet geüpgraded kan worden naar 8 GB geheugen, het is net ff meer, en dat merk je ook. Maar als je niet veel met videobewerking/photoshop bezig bent lijkt mij de Air ook meer dan prima.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 18:31
Ik vind het een leuk topic, blijf vooral doorgaan met posten jullie :P

Zelf wil ik graag dit jaar nog de overstap naar Apple maken vanaf een Windows laptop. En dan zou ik het liefst de pro nemen. Wel jammer dat de Air en de Pro niet dezelfde resolutie hebben. Een high-end laptop zou toch wel wat meer moeten hebben dan 1200 x 800 en de mogelijkheid tot een ontspiegeld scherm. Dan had de 13 inch pro perfect geweest. Goed, voor echte perfectie misschien nog een externe grafische kaart ;-)

Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
PatrickG schreef op woensdag 02 november 2011 @ 10:31:
Ik vind het een leuk topic, blijf vooral doorgaan met posten jullie :P

Zelf wil ik graag dit jaar nog de overstap naar Apple maken vanaf een Windows laptop. En dan zou ik het liefst de pro nemen. Wel jammer dat de Air en de Pro niet dezelfde resolutie hebben. Een high-end laptop zou toch wel wat meer moeten hebben dan 1200 x 800 en de mogelijkheid tot een ontspiegeld scherm. Dan had de 13 inch pro perfect geweest. Goed, voor echte perfectie misschien nog een externe grafische kaart ;-)

Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze
Ook vreemd dat apple dat niet mee heeft genomen in de nieuwe serie met de 0.1GHz CPU boost en 320>500 gb hdd.
Schijnbaar is het niet nodig maar ik hoor er steeds meer over.

Ik heb hem zelf als ik thuis of op het werk ben altijd aan een 24 inch monitor hangen dus mij hoor je niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Dus je hebt wel top graphics als je er een externe monitor op hangt? Wat kun je dan instellen, 1920*1200 max of zo? Zijn de intel HD graphics uberhaupt wel afdoende voor het kijken van hoge kwaliteit films? Geen haperingen of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluffyxdonut
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:05
PatrickG schreef op woensdag 02 november 2011 @ 17:50:
Dus je hebt wel top graphics als je er een externe monitor op hangt? Wat kun je dan instellen, 1920*1200 max of zo?
Je kunt inderdaad de resolutie wat hoger instellen, ik denk dat dat van je monitor af hangt. Bij mij staat 'ie op 1920x1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:34
Dus je hebt wel top graphics als je er een externe monitor op hangt? Wat kun je dan instellen, 1920*1200 max of zo? Zijn de intel HD graphics uberhaupt wel afdoende voor het kijken van hoge kwaliteit films? Geen haperingen of iets dergelijks?
Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Inderdaad, zolang je geen nieuwe games wilt spelen, voldoet die Intel HD3000 echt prima. Nog geen problemen gehad met 1080p films of YouTube 1080p.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Oké, dat leek me al onlogisch. Maar ik heb nou eenmaal geen hoge pet op van interne grafische chips. Doe mij maar extern, maar om daar nou een oudere macbook 13inch voor te kopen ;-)
De nieuwe zouden toch beter moeten zijn dat de oudere, ongeacht een interne grafische chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaniSuN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03 19:51
MBA

Voordelen: Licht en zeer dun, standaard SSD, resolutie
Nadelen: Mist CPU performance, zeer gelimiteerde RAM, standaard SSD (het maakt namelijk veel uit of je een Samsung of een Toshiba SSD voorgeschoteld krijgt. De Toshiba zijn veel trager, dit valt niet te zien op de "doos". http://www.macrumors.com/...hipping-with-faster-ssds/
Wanneer je de standaard SSD wilt vervangen kost het meer dan de traditionele 2,5" inch SSD's.
vb. http://eshop.macsales.com...%20Computing/SSDAPE6G120/

MBP 13

Voordelen: CPU, opticalbay (2e HDD), RAM tot 8GB, HDD makkelijk te vervangen voor 2.5" Inch SSD.
Nadelen: Gewicht, resolutie

Je geeft aan dat je voor 95% achter een extern beeldscherm zit, bedoel je dan thuis, school of op het werk? Als je zo weinig met een laptop naar buiten gaat zou ik gewoon de MBP nemen. Tevens speelt RAM + SSD beperking een grote rol in je keuze.

- edit ik neem aan op het werk -

[ Voor 7% gewijzigd door YaniSuN op 03-11-2011 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
YaniSuN schreef op donderdag 03 november 2011 @ 10:40:
MBA

Voordelen: Licht en zeer dun, standaard SSD, resolutie
Nadelen: Mist CPU performance, zeer gelimiteerde RAM, standaard SSD (het maakt namelijk veel uit of je een Samsung of een Toshiba SSD voorgeschoteld krijgt. De Toshiba zijn veel trager, dit valt niet te zien op de "doos". Wanneer je de standaard SSD wilt vervangen kost het meer dan de traditionele 2,5" inch SSD's).
vb. http://eshop.macsales.com...%20Computing/SSDAPE6G120/

MBP 13

Voordelen: CPU, opticalbay (2e HDD), RAM tot 8GB, HDD makkelijk te vervangen voor 2.5" Inch SSD.
Nadelen: Gewicht, resolutie

Je geeft aan dat je voor 95% achter een extern beeldscherm zit, bedoel je dan thuis, school of op het werk? Als je zo weinig met een laptop naar buiten gaat zou ik gewoon de MBP nemen. Tevens speelt RAM + SSD beperking een grote rol in je keuze.
Mooie vergelijking, die heb ik me zelf ook gesteld en ben toch gegaan voor de PRO dit omdat hij toch de meerdere uitbreiding's mogelijkheden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Ik vond het erg belangrijk dat ik gewoon een normale ethernet aansluiting kon gebruiken. Deze ontbreekt op de Air. MBP 13" nu 4 maanden in gebruik (voornamelijk DJ werk) en bevalt uitstekend :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaniSuN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03 19:51

PS. Je moet juist de SSD plaatsen waar je HDD standaard zit (deze heeft een SATA 3 aansluiting, de plek waar de optical drive zit is een SATA 2 aansluiting). Ligt er maar natuurlijk aan wat voor SSD je aanschaft. Waar je nog eens moet opletten is misschien SandForce controller of Marvell etc (betrouwbaarheid). zie SSD topic (Het SSD in je Apple topic)

De gebruiksvriendelijkheid om firmwares te updaten onder OSX is misschien ook belangrijk. Momenteel zit ik nog met een OCZ Vertex 2 met firmware 1.25 (nieuwste = 1.35) wat een gedoe 8)7 (zoek maar op "Vertex 2 + MAC + firmware" in google). Mijn volgende SSD wordt toch maar een Crucial ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
kaos- schreef op donderdag 03 november 2011 @ 10:48:
Ik vond het erg belangrijk dat ik gewoon een normale ethernet aansluiting kon gebruiken. Deze ontbreekt op de Air. MBP 13" nu 4 maanden in gebruik (voornamelijk DJ werk) en bevalt uitstekend :)
Daar gebruik ik hem ook veel voor en de GB LAN poort is met Pioneer CDJ 2000 helemaal super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 02:46
Je geeft zelf aan dat de laptop voor 95% op een extern beeldscherm zal worden aangesloten. Ik kan denk ik hieruit de conclusie trekken dat je liever een computer hebt die langer mee gaat qua specs dan een super-mobiele laptop. Nou moet ik zeggen dat een MacBook Pro 13'' natuurlijk ook geen straf is om mee te sjouwen.

Vooralsnog zou ik je een MacBook Pro aanraden.

Standaard MacBook Pro 13"; 965 ex. btw.
Plextor PX-256M2P SSD; 315 ex. btw. (reviews: Ssd-test: Plextor pakt de kroon)
Totaal; 1280 ex. btw.

Je zou er ook nog 8GB DDR3 ram geheugen los bij kunnen kopen. Het nadeel van de Air is gewoon dat het geheugen niet uit te breiden is.

[ Voor 6% gewijzigd door shytah op 03-11-2011 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

Ik zou zelf voor een Air gaan. Kom je heeel goed mee weg met photoshop/indesign en basic videowerk. Formfactor is ook niet slecht ;)

Denk zelf dat de Pro eruit gaat binnen een jaar en volledig vervangen word door de Air met vergelijkbare kracht. Hij haalt hem langzaam in.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
YaniSuN schreef op donderdag 03 november 2011 @ 11:06:
[...]

PS. Je moet juist de SSD plaatsen waar je HDD standaard zit (deze heeft een SATA 3 aansluiting, de plek waar de optical drive zit is een SATA 2 aansluiting). Ligt er maar natuurlijk aan wat voor SSD je aanschaft. Waar je nog eens moet opletten is misschien SandForce controller of Marvell etc (betrouwbaarheid). zie SSD topic (Het SSD in je Apple topic)

De gebruiksvriendelijkheid om firmwares te updaten onder OSX is misschien ook belangrijk. Momenteel zit ik nog met een OCZ Vertex 2 met firmware 1.25 (nieuwste = 1.35) wat een gedoe 8)7 (zoek maar op "Vertex 2 + MAC + firmware" in google). Mijn volgende SSD wordt toch maar een Crucial ...
Gelukkig heb ik een windows computer in de buurt liggen om de firmware van mijn vertex 2 te updaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:44

BioHazard

*\o/*

Collaborator schreef op donderdag 03 november 2011 @ 11:41:
Ik zou zelf voor een Air gaan. Kom je heeel goed mee weg met photoshop/indesign en basic videowerk. Formfactor is ook niet slecht ;)

Denk zelf dat de Pro eruit gaat binnen een jaar en volledig vervangen word door de Air met vergelijkbare kracht. Hij haalt hem langzaam in.
Dan zal de Air toch wat meer aansluitingen tot zijn beschikking moeten krijgen. Firewire/Ethernet bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Ik denk ook niet dat de Pro eruit gaat. De macbook was gewoon een extra notebook in 1 maat. De pro is heeft zoveel opties. Misschien dat de Air 13 inch de Macbook pro 13 inch vervangt. Maar de 15 inch en de 17 inch zullen sowieso blijven.

En daarbij, dat is nog geen reden om niet voor een Pro te gaan nu ;)

Ik ben helemaal verliefd, nu alleen nog ff sparen en oude rotzooi verkopen. Zo kopen kan wel, maar dat is een beetje te klakkeloos :)

[ Voor 30% gewijzigd door PatrickG op 03-11-2011 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01-2024
ik ben destijds voor de MBA gegaan, vergeet niet dat het scherm een van de allerbelangrijkste punten is van een goede laptop. De hardeschijf in de MBP is gewoon een bottleneck.

Lekker voor de AIR gaan, waanzinnige machine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
Florisappelaar schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:06:
ik ben destijds voor de MBA gegaan, vergeet niet dat het scherm een van de allerbelangrijkste punten is van een goede laptop. De hardeschijf in de MBP is gewoon een bottleneck.

Lekker voor de AIR gaan, waanzinnige machine!
- Hardeschijf kun je vervangen.
- Gebruiker gaat voor 95% werken op een extern scherm.
- Geheugen in MBA kun je niet vervangen en/of uitbreiden.

Ik deel je mening verder dat de MBA een waanzinnige machine is. Mocht het geheugen in de MBA in de toekomst uitbreidbaar worden, dan neem ik deze zeker zelf in overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Weet niet of dit al gezegd is maar de gamut en kleur echtheid van de Air is eigenlijk ongeschikt voor serieus Photoshop werk.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4528/39866.png
http://www.anandtech.com/...ok-air-11-13inch-review/7

Een glimmende MBP 13" is natuurlijk ook niet ideaal voor Photoshop.
Pagina: 1