Ik zag net een fan op marktplaats voor houtkachels, die verwees naar de site van http://www.ecofans.nl/. Nu heb ik nog peltier-elementen van een niet uitgevoerd project om mijn computer extreem te gaan koelen, en een paar fans heb ik ook nog liggen, evenals een oude processorkoeler. Nu ga ik binnenkort verhuizen, en daar is een gaskachel. Zou ik het zo kunnen laten werken dat door de warmte van de gaskachel en fan aangedreven wordt? En kan ik dan dan rechtstreeks op het peltier-element aansluiten of zou er nog iets van elektronica tussen zitten? De peltier-elementen en de fan's werken allebei het liefst of 12 volt, maar ik heb geen idee wat voor spanning er uit het peltier-element komt.
De fan begint pas te werken bij 120 graden, dus zou iets moeten maken dat dicht bij de gaskachel staat, met een kaarsje had iemand wel 1 volt. Ik heb er 4, dus kan er ook 4 in serie doen, al brand hij dan misschien door als het te warm wordt.
De fan begint pas te werken bij 120 graden, dus zou iets moeten maken dat dicht bij de gaskachel staat, met een kaarsje had iemand wel 1 volt. Ik heb er 4, dus kan er ook 4 in serie doen, al brand hij dan misschien door als het te warm wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door Diablow op 31-10-2011 12:41 ]