Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ik zag net een fan op marktplaats voor houtkachels, die verwees naar de site van http://www.ecofans.nl/. Nu heb ik nog peltier-elementen van een niet uitgevoerd project om mijn computer extreem te gaan koelen, en een paar fans heb ik ook nog liggen, evenals een oude processorkoeler. Nu ga ik binnenkort verhuizen, en daar is een gaskachel. Zou ik het zo kunnen laten werken dat door de warmte van de gaskachel en fan aangedreven wordt? En kan ik dan dan rechtstreeks op het peltier-element aansluiten of zou er nog iets van elektronica tussen zitten? De peltier-elementen en de fan's werken allebei het liefst of 12 volt, maar ik heb geen idee wat voor spanning er uit het peltier-element komt.
De fan begint pas te werken bij 120 graden, dus zou iets moeten maken dat dicht bij de gaskachel staat, met een kaarsje had iemand wel 1 volt. Ik heb er 4, dus kan er ook 4 in serie doen, al brand hij dan misschien door als het te warm wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Diablow op 31-10-2011 12:41 ]

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:39

Dogooder

dus...

Ziet er leuk uit vind ik, zeker omdat ik zelf een houtkachel heb.
Met betrekking tot je eigen peltier elementen, ik denk dat het meten is weten is.

Verhit je en koel je element op het gasfornuis ofzo en meet het voltage (belast natuurlijk). Ik ben niet heel bekent met peltier elementen, maar als de input tussen de 0 en 12 ligt en je 12 nodig hebt dan heb je nog wel wat electronica nodig in de vorm van een DC-DC converter (boost/ flyback).

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een pc ventilator gaat vaak al bij een volt of 5, maar meestal richting 7volt draaien. En een volt of 15 kunnen ze denk ook nog wel hebben, maar je zou ook nog een zenerdiode van 12 volt over heen kunnen zetten. IMHO kan zoiets zonder extra elektronica werken.
Dit zijn van die lekkere experimenteeldingetjes :)
Ik weet niet hoe warm de gaskachel wordt, volgens mij zit er aan de voorkant vaak wel een deel wat best heet is toch? Wel een leuk en eenvoudig systeem IIG

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is een beetje het zelfde principe wat FLAM hanteert voor zijn dichte haarden. ZIe http://www.flam.be/lpage.php?id=26

Mijn ouders hebben zo'n ding en dat werkt echt geweldig :D Kachel zuigt koude lucht aan van buiten, verwarmt die in een dubbele wand en spuugt hem met een andere fan weer met bijna 90 graden (indien op vol vermogen) weer naar buiten. Uitermate geschikt om een hele verdieping of zelfs meer mee te verwarmen.
Leuke van die Flam's is dat ze intern ook nog een spoilersysteem hebben. Dat levert door de extra zuurstoftoevoeging een binnetemp op van ca 800 graden (witte vlammen), waardoor ze een verbrandingspercentage van 80+ %. Ook de roeten en gassen worden bij die temps grotendeels verbrand.

Ter illustratie: toen we het ding net hadden hebben we hem een keer een week lang gestookt. D'r ging _veel_ hout doorheen (blok van 30 bij 15cm doorsnee is binnen 1,5 uur helemaal weg), maar de hoeveelheid as van die week was beperkt tot 3/4 aslade. En die aslade is 25x25x5 cm :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)