Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gediminas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-09 21:36

Gediminas

recovering stagiair marketing
Topicstarter
Beste medetweakers,

Eerst mijn specs:

-Corsair CMX4GX3M2A1600C9 DDR3-1600Mhz 4 GB
-Intel Core i5 2500K Boxed
-MSI P67A-GD53 (B3)

Ik zal het zo kort mogelijk houden.
Sinds afgelopen vrijdag geeft mijn PC ( gebouwd mei 2011) erg veel blue screens en crasht ook regelmatig, om de half uur,of vaker, en op zeer onregelmatige momenten ( tijdens het gamen, tijdens een restart, internet browsen). Daarvoor crashte hij maar 1-2 keer in de maand.

Ik dacht dat het gewoon weer tijd was om mijn Windows 7 weer opnieuw te instaleren voor een verse start. Hardeschijf netjes geformateerd. Maar al direct na de herinstallatie begon het weer met blue screens en freezes te 'regenen'. In de meeste blue screens staat 'Memory_Management' vermeldt.

Ik heb gelijk de default settings in de Bios geladen, en de Memtest86+ gedownloadt, en een cd'tje gebrandt. Al na enkele ogenblikken zat ik op 20-30k errors. Na tien minuten zit ik al op 90 000 errors , de meeste komen voor in test 6.

Kan ik hier vanuit gaan dat de geheugen kapot is, ook al is het maar half jaar oud?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 17:12

dlmh

Lo-Fi

Check in de BIOS of de ingestelde timings voor je geheugen overeenkomt met de specificaties. Het kan soms voorkomen dat het moederbord dit verkeerd inleest en vervolgens voor geheugenproblemen zorgt (dus zelfs op default settings).

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q00101100
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 15:58
En test vervolgens de geheugenreepjes apart (de andere uit het moederbord halen). Dan weet je zeker aan welke het ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Yep, test RAM reepje voor reepje, met BIOS defaults en zorg dan dat Vram op v1.65 staat (en test eventueel ook v1.75 voor de zekerheid) ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als Memtest86+ faalt, dan is er vrijwel zeker iets mis met je geheugen(controller). Het kan liggen aan foute instellingen (timings, snelheden, spanning), maar dus ook aan defecte hardware (geheugen of CPU). De tips van hierboven zijn dus zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gediminas

Gediminas

Topicstarter
dlmh schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:32:
Check in de BIOS of de ingestelde timings voor je geheugen overeenkomt met de specificaties. Het kan soms voorkomen dat het moederbord dit verkeerd inleest en vervolgens voor geheugenproblemen zorgt (dus zelfs op default settings).
Maar hoe kan het dat mijn PC daarvoor het wel (bijna)prima heeft gedaan? Bios settings kunnen toch niet zomaar veranderen? Is het 'zomaar' erger geworden?

Ik ga de huidige modules zometeen testen, daarna gelijk een setje nieuwe modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:11

D4NG3R

kiwi

:)

Gediminas schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:32:
[...]

Maar hoe kan het dat mijn PC daarvoor het wel (bijna)prima heeft gedaan?
Bijna is niet helemaal ;)
Bios settings kunnen toch niet zomaar veranderen?
Kijk je nog raar van op, 1 dom foutje en je BIOS word weer gereset naar default waarden. In sommige gevallen leest hij de apparatuur dan net _ietsje_ anders uit waardoor de settings net ietsje veranderen.
Is het 'zomaar' erger geworden?
Het kan "Zomaar" gebeuren of erger worden ja.
Ik ga de huidige modules zometeen testen, daarna gelijk een setje nieuwe modules.
Test de modules stuk voor stuk op de fabrieksinstellingen. Elke fout is er trouwens 1 teveel en geeft je al kans op een foute berekening of BSoD -> Garantie aanvragen dus.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.Rotteveel87
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09-2019
Daarbij wil ik zeggen dat je met 1.75v voor een geheugenreepje aan de gevaarlijk hoge kant zit (Dus boven de maximaal aangegeven waarde door intel ; 1.65v)

De SB zijn door de dieshrink erg gevoelig voor zulke hoge voltages, je hebt kans dat je de geheugen controller in je CPU hebt overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Klopt. Draai het geheugen gewoon op de settings en het voltage (max 1.65v - ook bij 1.7-1.9v latjes) welke het stickertje op de dimms zelf aangeeft.

Voor de rest je BIOS settings zoals overclocks en voltages gewoon standaard / auto laten.

Geeft dit fouten, ook bij individueel checken van de dimms, dan is 90% zeker je geheugen defect en kun je een RMA aanvragen.

Gelukkig is dit bij Corsair goed en makkelijk te regelen.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gediminas

Gediminas

Topicstarter
Dat is raar, na dat ik thuis ben gekomen van werk vindt de memtest86+ geen errors meer. Kan iemand dit verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
als de pc volledig koud is, wil dat wel eens gebeuren
het is ook daarom dat je lang moet testen: is het ook stabiel als alles goed opgewarmd is?
Pagina: 1