[Windows7] Installatie hangt op een willekeurige plek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Hallo Tweakers,

Nadat ik een BSOD met kernel_data_inpage_error kreeg, wilde mijn Windows 7 niet meer booten. Dus besloot ik W7 maar opnieuw te installeren. Dit lukt echter op geen enkele manier. De installatie blijft op een willekeurig moment hangen: de muis werkt nog, de puntjes bewegen nog, maar het percentage blijft hetzelfde. Soms gebeurt dat bij Windows-bestanden uitpakken, soms bij Installatie voltooien. Ik probeer W7 te installeren op een SSD.

Omdat ik dacht dat de SSD misschien kapot zou zijn, heb ik de installatie ook een paar keer geprobeerd op een HDD, maar die bleef ook op willekeurige plaatsen hangen. Daarna geprobeerd Ubuntu 11.10 te installeren, via USB-stick en op deze installatie typ ik nu deze post, die werkt dus wel.

Soms doet de pc raar bij de POST, of hij hangt daar, of er zijn geen schijven gedetecteerd, of de overclock (die er niet is) faalt, of er komt alleen maar een zwart scherm. Dit doet mij vermoeden dat er iets met het mobo kan zijn, maar waarom werkt de Ubuntu-installatie dan wel prima..?

Wat ik al geprobeerd heb:
- Installatie via USB-stick: hangt ergens bij Windows-bestanden uitpakken, tussen de 15 en 99%, bij de SSD. Bij de HDD kwam de installatie soms tot Installatie voltooien.

- Installatie via DVD: blijft hangen op 0% van Windows-bestanden uitpakken. Daarna vaak na een tijd een foutmelding 0x8007048F (=ERROR_DEVICE_NOT_CONNECTED - The device is not connected.). Ook wil de DVD-drive niet meer open of dicht en brandt het lampje niet meer. Daarna weer overgeschakeld op USB-stick

- 1 reep geheugen eruit gehaald: werkt niet.

- AHCI/RAID/IDE instellingen in de BIOS geselecteerd, werken allemaal niet.

- Alle harde schijven loskoppelen, behalve de SSD.

- USB-stick in een andere USB-poort: werkt ook niet.

Specs:
- SSD: OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 90GB
- CPU: AMD Phenom II X4 955 BE
- Mobo: Asus M4A78T-E (volgens mij)
- 2x2 GB RAM
- Windows 7 x64

Ik weet echt niet meer wat ik nu zou kunnen proberen. Aangezien Ubuntu wel werkt op de SSD, lijkt het mij aan de Windows installatie te liggen.

Kan iemand mij helpen? Wat kan ik verder nog proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Controleer je geheugen eens met memtest, met overnacht testen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:36
Windows setup moet onder alle omstandigheden normaal kunnen voltooien. is dit niet het geval dan is er iets mis met de hardware, of er is een compatabiliteitsprobleem.

Ik zou inderdaad het geheugen testen en de controller + ssd van de nieuwste firmware voorzien, alsmede het BIOS.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:12

SaN

Memtest was ok het eerste waar ik aan dacht bij je verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Nu online
Windows 7 heeft al een eerder gedraaid op deze pc, dus het lijkt mij dat het wel compatibel moet zijn. Ook was Memtest een van de eerste dingen waar ik aan dacht (vergeten er bij te zetten), en deze 2/3 uur lang gedraaid zonder fouten. Zal hem vannacht nog eens langer laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:12

SaN

Als je memtest al hebt geprobeerd, en nog zo veel andere componenten hebt uitgesloten denk ik dat je inderdaad aan je moederbord moet denken.

Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat memtest 3 uur goed draaide bij slecht geheugen hoor, dus ik denk dat dat wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Nu online
Memtest gaf na 8 uur nog steeds geen error, dus was het inderdaad niet het geheugen.
Na Memtest wilde ik weer in Ubuntu booten, maar bij de POST kwam een foutmelding dat de BIOSconfiguratie niet meer werkte en dat ik terug moest naar de standaardinstellingen. Vervolgens waren alle problemen die eerder wel voorkwamen bij de POST weg, dus besloot ik nogmaals de Windows installatie te proberen. Dit keer was Windows 7 na zo'n 10 minuten volledig geïnstalleerd, dus blijkbaar zat er iets in het BIOS niet goed.

Gelukkig is dit nu opgelost en doet mijn computertje het weer. In ieder geval bedankt voor het meedenken :)
Pagina: 1