Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Random crashes

Pagina: 1
Acties:

• CybrWire
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-10 23:58
Hallo tweakers.net!,

Ik surf al jaren op deze website voor ditjes en datjes, maar voor het eerst heb ik (eindelijk) een vrij uniek probleem met mijn computer die ik nergens kan vinden. Dus heb ik eindelijk maar een account aangemaakt :).

Anyway, aghum... mijn probleem:

Ik heb sinds kort mijn systeem geupgrade en alles liep zeer vloeiend voor een aantal dagen. Zat alleen nog maar een stomme intel stock koeler op die ik later heb vervangen voor een Zalman NCSP9900 Max.

Systeem testen met overclock (5GHz), en hij crashde gelijk al een paar keer! Heel vreemd... dus instellingen blijven veranderen tot hij 5 dagen met prime95 stabiel kon werken (4GHz), succes!

Daarna start ik een spel op. En dat loopt ook vloeiend.. totdat er iets speciaals gebeurd. Mijn pc crasht wanneer:
Bij Titan's Quest, als ik dood ga.
Bij GRID, als ik klaar ben met een race
Bij Maplestory Global, als het spel eruit knalt, knalt mijn pc er ook uit. Anders kan ik makkelijk 6 dagen spelen...
Bij Fable 3, als ik mijn poppetje heb geselecteerd.
Bij Crysis, als ik "eindelijk" alle vijanden vermoord heb, en naar de volgende sectie van de map loop..
Bij From Dust als er vuur uitbreekt...
Bij Red Faction Guerrilla, als een gebouw begint in te storten.
Bij Metro 2033, in het eerste level nadat ik alle honden heb vermoord bij die tank.
Overlord II, in het menu al.

Simpel gezegd: Bij bepaalde handelingen, crasht mijn pc.

Ik heb van alles veranderd aan mijn CPU, en dacht het maar op stock te zetten. Met C1/C3/C6 en Turbo uit. En precies bij dezelfde handelingen, blijft hij crashen.

Ook toen hij een keer crashde, wilde hij niet meer opstarten, hij ging maar niet in POST. Totdat ik voor de gein met mijn handen 2 fans liet stoppen, waarbij mijn fancontroller er geen stroom meer aan doorgeeft... en hij ging naar POST!

Hij kan makkelijk 24 uur draaien met zowel Extreme Burn-in (furmark) en prime95 draaiende...

Mijn systeem bevat:

Net nieuw:
Asus Sabertooth P67 Rev B3 - Bios rev 190x
Intel i5 2500K @ 4GHz
4*4GB Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9 @ stock

2 maanden oud:
Asus ENGTX560 Ti 1GB
NZXT Phantom (inclusief fan controller)

Uit de oertijd:
Sitecom WL-300N PCI kaartje van 4 jaar oud
En een ThermalTake Toughpower 750Watt van 4 jaar oud.
3 harde schijven waarvan 2 in raid0 van 4 jaar oud. 2x Seagate w/e, en 1x Samsung Spinpoint w/e van 3 jaar oud.
Windows 7 Home Premium x64 UK laatste commerciele build

Al mijn temperaturen van mijn moederbord (volgens AI Suite 2 en AIDA64) zijn tussen de 25~45 graden.
Waarbij mijn GPU 40~85 graden is.

Ik had ergens gelezen dat voedingen hun efficientie verliezen na een aantal jaren, ook testte ik mijn systeem Watt verbruik volgens een schema op internet en kwam uit op 660Watt load... http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Mijn vermoeden is of:
- Mijn voeding is kapot... zo ja.. Kan ik hem (gratis) laten vervangen?
- Mijn andere vermoeden is dat mijn GPU stuk is. Hij is al een keer ~100 graden geweest toen ik hem had overgeclocked, toen ging het hele scherm raar doen (start knop ging vliegen, informatie balk stond scheef, lijnen op het scherm, Furmark ging knipperen... etc.)

Ik heb al een nieuwe XFX 850Watt Black Edition gekocht en een 128GB M4 SSDtje die mijn RAID0 setup gaat vervangen...
Als het goed is krijg ik ze morgen binnen...

Any advice/input? Thanks!

(zal later opmaak verbeteren, sorry voor walloftext :p)

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Heb je geen foutrapport van na de crash? Maakt het gokken wat makkelijker :P . Zie ook hier voor instructies.

• CybrWire
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-10 23:58
Ik krijg geen BSOD =/ Dus WhoCrashed zal waarschijnlijk ook niets aangeven :-(

Enige foutreport is dat hij zegt dat het stroom is uitgevallen, Event viewer:
http://imageshack.us/f/217/capturegg.png/

Edit: Instellingen voor crashdump veranderd, scenario van crash uitgevoerd... crashed -> geen dumpfile =(
Edit2: Ah, fijn... crasht nu ook al tijdens het bekijken van youtube video's :) Waarna een raar kraakgeluid volgt als mijn fans geen licht meer geven |:(

[ Voor 41% gewijzigd door CybrWire op 31-10-2011 00:25 ]