Virtuele hosts in apache2, ubuntu server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03-2021
Beste mede tweakers,

Ik heb thuis een servertje staan waar ik apache/php/mysql op draai. Nu heb ik gehoord dat ik 2 domein namen naar 1 server kan laten verwijzen. Als ik dus bijvoorbeeld test.nl naar de /var/www/test/ map moet verwijzen en test1.nl naar de /var/www/test1/ verwijzen. Mijn vraag is werkt dit inderdaad ook zo, en kan ik de dns van mijn test.nl en test1.nl naar mijn thuis ip verwijzen? Ziet apache dan uit zichzelf waar die heen moet?

Wat moet ik hiervoor aanpassen om dit werkend te krijgen? Ik kan redelijk met linux overweg dus in command line of editor werken is geen probleem.

Ik draai ubuntu server 11.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ja, het kan, maar er komt wel meer bij kijken dan simpelweg de domeintjes naar je IP-adres te verwijzen.

Je zult Apache ook nog op de juiste manier in moeten stellen, maar hoe dát moet ga ik je niet voorkauwen. Dat zou het leer-proces immers niet ten goede komen ;) Ik kan je alleen wel vertellen dat de drie meest logische keywords ingetikt in Google al meteen als eerste resultaat de juiste pagina geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
Osiris schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:38:
Ja, het kan, maar er komt wel meer bij kijken dan simpelweg de domeintjes naar je IP-adres te verwijzen.

Je zult Apache ook nog op de juiste manier in moeten stellen, maar hoe dát moet ga ik je niet voorkauwen. Dat zou het leer-proces immers niet ten goede komen ;) Ik kan je alleen wel vertellen dat de drie meest logische keywords ingetikt in Google al meteen als eerste resultaat de juiste pagina geeft ;)
Haha thnx ik had al flink op google gezocht maar bij de vorige poging mijn apache config "kapot" gemaakt. Zal zo is even een backup van me configs maken en dan weer gaan stoeien. Hoe ik de virtual hosts aanmaak weet ik in de apache conf. Alleen hoe ik er dan voor zorg dat mijn apache doorheeft dat test.nl naar /var/www/test/ moet en test1.nl naar /var/www/test1/ ik dacht namelijk dat dit alleen de virtual hosts toevoegen was en dat apache dit zelf regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je zoekt 'name based virtual hosts' Als je die woorden in google intikt krijg je precies wat je zoekt zoals bijvoorbeeld deze link uit de Apache2 documentatie: http://httpd.apache.org/docs/2.0/vhosts/name-based.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ter geruststelling: bij mij werkt het in ieder geval, dus dan moet het jou ook lukken zou ik verwachten. Gewoon even goed kijken wat je doet en dan, mocht het onverhoopt niet weken, hier concrete en beperkte vragen/informatie opgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
ik222 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:50:
Je zoekt 'name based virtual hosts' Als je die woorden in google intikt krijg je precies wat je zoekt zoals bijvoorbeeld deze link uit de Apache2 documentatie: http://httpd.apache.org/docs/2.0/vhosts/name-based.html
begintmeta schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:50:
Ter geruststelling: bij mij werkt het in ieder geval, dus dan moet het jou ook lukken zou ik verwachten. Gewoon even goed kijken wat je doet en dan, mocht het onverhoopt niet weken, hier concrete en beperkte vragen/informatie opgooien.
Ok super, ik wist ook niet zeker of dit werkte of niet. Zou super zijn als dit kan. Ik zal hier de problemen posten die ik tegenkom en mocht het me lukken met de link die ik222 mij geeft zal ik het ook melden. Thanks voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lexi1986 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:45:
[...]

Haha thnx ik had al flink op google gezocht maar bij de vorige poging mijn apache config "kapot" gemaakt. Zal zo is even een backup van me configs maken en dan weer gaan stoeien. Hoe ik de virtual hosts aanmaak weet ik in de apache conf. Alleen hoe ik er dan voor zorg dat mijn apache doorheeft dat test.nl naar /var/www/test/ moet en test1.nl naar /var/www/test1/ ik dacht namelijk dat dit alleen de virtual hosts toevoegen was en dat apache dit zelf regelt.
DocumentRoot "[pad invullen]"

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
fish schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:04:
[...]

Wat op zich best wel een van de basis-elementen van VirtualHosts is :X Dus hoe dat gemist kan zijn in eerdere pogingen is mij een raadsel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
fish schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:04:
[...]

Ja dit snap ik, ik heb het een beetje "dom" uitgelegd maar wat ik bedoelde was hoe weet apache dat ik vanaf www.test1.nl kom? of test.nl? dat ik een documentroot aan moet maken lijkt me logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Daar vraagt je browsert toch gewoon om ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
lexi1986 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:20:
[...]

Ja dit snap ik, ik heb het een beetje "dom" uitgelegd maar wat ik bedoelde was hoe weet apache dat ik vanaf www.test1.nl kom? of test.nl? dat ik een documentroot aan moet maken lijkt me logisch :)
Dat staat ook uitgelegd in het stukje documentatie over Apache wat je in dit topic reeds gegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
fish schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:25:
Daar vraagt je browsert toch gewoon om ?
Ja ook dat klopt maar hoe weet mijn server dat ik op www.test1.nl zit te browsen en niet op www.test.nl? Ze verwijzen immers naar hetzelfde ip? Maar ik zie al dat apache dit netjes kan zien en dat ik dus alleen maar een virtualhost hoef aan te maken. Ben ermee bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

e.g.

http://tweakers.net/

GET / HTTP/1.1
Host: tweakers.net
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:6.0.2) Gecko/20100101 Firefox/6.0.2
Accept: text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8
Accept-Language: en-us,en;q=0.5
Accept-Encoding: gzip, deflate (weglaten als je de code met eigen ogen wil lezen)
Accept-Charset: ISO-8859-1,utf-8;q=0.7,*;q=0.7
Connection: keep-alive
Cookie: TnetID=hier stond koekje
If-Modified-Since: Sun, 30 Oct 2011 21:25:44 GMT
Cache-Control: max-age=0

het stuk achter host is de website die die opvraagt nadat er een verbinding is gelegd met de webserver waar de virtuele domeinen op draaien

dus als je telnet tweakers.net doet (edit: wel op poortje 80 natuurlijk)

en het stuk beginnen met "GET" en daaronder paste krijg je pas de website

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 30-10-2011 22:43 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-10 09:57
Ik schop deze richting NOS. Daar past dit beter :)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
FatalError schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:32:
Ik schop deze richting NOS. Daar past dit beter :)
Super had al gezocht op linux maar vond ik niet :) had Non-Windows OS niet gezien.
fish schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:27:
e.g.

http://tweakers.net/

GET / HTTP/1.1
Host: tweakers.net
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:6.0.2) Gecko/20100101 Firefox/6.0.2
Accept: text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8
Accept-Language: en-us,en;q=0.5
Accept-Encoding: gzip, deflate
Accept-Charset: ISO-8859-1,utf-8;q=0.7,*;q=0.7
Connection: keep-alive
Cookie: TnetID=hier stond koekje
If-Modified-Since: Sun, 30 Oct 2011 21:25:44 GMT
Cache-Control: max-age=0

het stuk achter host is de website die die opvraagt nadat er een verbinding is gelegd met de webserver waar de virtuele domeinen op draaien

dus als je telnet tweakers.net doet

en het stuk beginnen met "GET" en daaronder paste krijg je pas de website
Ok thanks :) wist niet dat dit zo werkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
Ok thanks ik ben er eindelijk uit, ik gebruikte de hele tijd mijn publieke ip:80 adres en moest *:80 gebruiken. Heb het werkend :) nu iedereen bedankt voor reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:46
Misschien een beetje laat, maar in de officiële Ubuntu Server documentatie staat ook een mooi artikel over het instellen van Apache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
ikke26 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 21:32:
Misschien een beetje laat, maar in de officiële Ubuntu Server documentatie staat ook een mooi artikel over het instellen van Apache.
Die heb ik inderdaad uiteindelijk ook gebruikt thnx :) werkt prima nu
Pagina: 1