4x LED in parallel op 12V lijn, welke weerstand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbius
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 20:24
Ik wil het volgende reservoir bestellen:

Afbeeldingslocatie: http://www.watercoolinguk.co.uk/images/product_images/large/45304_1.jpg

Hier zit de mogelijkheid in om aan beide kanten van het plexiglaasje 2x 3mm leds te proppen.

Nu wil ik de 4 ledjes aan de 12V van de molex hangen. Na wat research lijkt het mij omslachtig en onhandig deze in een reeks te zetten, dus ik heb besloten om ze in parallel aan de 12V source te hangen. Ik weet dat dit normaal gesproken niet de beste oplossing is ivm afwijkingen in de productie van de leds, maar het zijn er toch maar 4.

Hier heb ik de ledjes gevonden (in de link staat 5mm, maar op de site staat 3mm):
http://www.leds-buy.nl/st...te-led-80-graden-5mm.html

Hier heb ik de gegevens van de leds: 3,3V op 20 mA. En nu wil ik graag weten of ik mijn huiswerk goed gedaan heb en de volgende bereking voor de weerstand goed maak.

R = U / I
U = 12 - 3,3
I = 0,02A * 4

(12V - 3.3V) / (0,02 * 4 leds) = 108,75 Ohm

Nu heb ik de volgende vragen:
  • Kan ik voor de beschreven opstelling een standaard 110 Ohm weerstand kopen met kleurcode bruin, bruin, bruin, goud?
  • Kan ik deze weerstand gewoon achter een 12V draad van de PSU solderen en daarachter het draad splitten om de 4 leds van stroom te voorzien? Dus:

12V draad --- 110 Ohm weerstand --- draad splitten naar 4x leds
  • De leds hebben een hoek van 80 graden (aldus de site), zijn deze geschikt om gelijkmatig het licht te verspreiden door het reservoir? Ik wil namelijk niet van die "lichtvlekken" zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
lichtvlekken zul je altijd hebben,(parallel is onhandiger), dus wat je moet doen is elke anode doorverbinden met de kathode van de vorige LED weerstand kan je gewoon op een willekeurige plek in de schakeling solderen (let op de anodes en kathodes)

zover ik weet, kleur code voor 110 Ohm is inderdaad bruin, bruin, bruin, goud, voor 5%

[ Voor 38% gewijzigd door [Remmes] op 30-10-2011 23:50 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 16:59
Een weerstand voor vier leds in parallel is niet zo'n goed idee; je kan beter twee keer twee leds in serie nemen (en dat parallel) met elk een weerstand. Zo heb je minder kans op verschillen in lichtsterkte; minder 'vlekvorming'

Ofwel:
(12-(2*3.3)) / 0,02 = 270 ohm

Je sluit dit dan aan als volgt:
code:
1
2
3
     ---R1----Led1----Led2----
----|                         |---- 
     ---R2----Led3----Led4----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 17:59
Marbius schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 16:30:

R = U / I
U = 12 - 3,3
I = 0,02A * 4

(12V - 3.3V) / (0,02 * 4 leds) = 108,75 Ohm

Nu heb ik de volgende vragen:
  • Kan ik voor de beschreven opstelling een standaard 110 Ohm weerstand kopen met kleurcode bruin, bruin, bruin, goud?
  • Kan ik deze weerstand gewoon achter een 12V draad van de PSU solderen en daarachter het draad splitten om de 4 leds van stroom te voorzien? Dus:

12V draad --- 110 Ohm weerstand --- draad splitten naar 4x leds
  • De leds hebben een hoek van 80 graden (aldus de site), zijn deze geschikt om gelijkmatig het licht te verspreiden door het reservoir? Ik wil namelijk niet van die "lichtvlekken" zien.
Gewoon 4 leds elk hun eigen weerstand geven van 470 Ohm. ( geel, violet, bruin )
Dat is dan ongeveer 18,5mA en is gewoon zat voor een ledje.
( 12v - 3,3 = 8,7 > 8,7:0,02 = 435 naar E12 reeks = 470 )
Voordeel van alles dit is als 1 ledje stuk gaat blijft de rest gewoon door branden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je vergeet iets ... misschien weet je al Watt.

spoiler: P=U x I
Je hebt 8.7V over je weerstand, op 80mA geeft dat ~700mW dan kom je dus op weerstanden van 1W uit. 4 weerstanden (1 per led) geeft 1/4W weerstanden minimaal. I386DX zijn oplossing is nog minder vermogen dissipatie en zou je met 1/8W weerstanden toe kunnen komen.

[ Voor 18% gewijzigd door kluyze op 30-10-2011 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
kluyze schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:14:
Je vergeet iets ... misschien weet je al Watt.

spoiler: P=U x I
Je hebt 8.7V over je weerstand, op 80mA geeft dat ~700mW dan kom je dus op weerstanden van 1W uit. 4 weerstanden (1 per led) geeft 1/4W weerstanden minimaal. I386DX zijn oplossing is nog minder vermogen dissipatie en zou je met 1/8W weerstanden toe kunnen komen.
8,7V x 18,5mA = 0,16W dus een ¼W weerstandje is genoeg.
Misschien weet jij alweer watt? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Dat zeg ik toch:
4 weerstanden (1 per led) geeft 1/4W weerstanden minimaal.
Maar de opstelling zoals in de TS gaat de stroom van 4 leds door 1 weerstand. Ik telde met 80mA door de weerstand (4*20mA) op 8.7V geeft 0.696W dan ga je het niet redden met een 1/4W weerstand.

[ Voor 51% gewijzigd door kluyze op 30-10-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
kluyze schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:54:
Maar de opstelling zoals in de TS gaat de stroom van 4 leds door 1 weerstand. Ik telde met 80mA door de weerstand (4*20mA) op 8.7V geeft 0.696W dan ga je het niet redden met een 1/4W weerstand.

[...]
Ja en? 4 x ¼W weerstandjes?
Totaal verbruik 0,65W en je punt is?
Dit is niet optimaal verbruik maar geeft wel minimaal uitval.
Nee ik zei: geeft elke led zn eigen weerstand.

[ Voor 30% gewijzigd door Hell-Slave op 30-10-2011 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

http://led.linear1.org/led.wiz
Solution 1: 2 x 2 array uses 4 LEDs exactly
+12V
+ -|>|- -|>|- -/\/\/\- + R = 270 ohms
-|>|- -|>|- -/\/\/\- R = 270 ohms
The wizard says: In solution 1:

* each 270 ohm resistor dissipates 108 mW
* the wizard thinks 1/4W resistors are fine for your application Help
* together, all resistors dissipate 216 mW
* together, the diodes dissipate 264 mW
* total power dissipated by the array is 480 mW
* the array draws current of 40 mA from the source.
Zo, dan weet je gelijk wat de weerstanden dissiperen en dat 1/4w voor deze oplossing werkt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
|--------R1-----------LED1------------|
|--------R2-----------LED2------------|
|--------R3-----------LED3------------|
|--------R4-----------LED4------------|

R1 - R4 = 470 Ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hell-Slave schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:52:
[...]

Gewoon 4 leds elk hun eigen weerstand geven van 470 Ohm. ( geel, violet, bruin )
Dat is dan ongeveer 18,5mA en is gewoon zat voor een ledje.
( 12v - 3,3 = 8,7 > 8,7:0,02 = 435 naar E12 reeks = 470 )
Voordeel van alles dit is als 1 ledje stuk gaat blijft de rest gewoon door branden :D
Euh hoevaak heb jij kapotte ledjes :? ik nooit namelijk, tenzij je er 1 ampere doorheen duwd maar dat is een scenario waarvan ik denk dat gebeurt gewoon niet, klaar

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
fish schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:08:
[...]

Euh hoevaak heb jij kapotte ledjes :? ik nooit namelijk, tenzij je er 1 ampere doorheen duwd maar dat is een scenario waarvan ik denk dat gebeurt gewoon niet, klaar
Leds gaan vaker stuk dan je denkt, kijk maar naar de meeste derde remlichten van auto's :D
(en nee mijn leds gaan ook nooit stuk maar ik ben meestal save then sorry)
Maar jij gaat flippen om 2 extra weerstandjes en 0,33W meer?
Ik niet :D Klaar !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Hell-Slave schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:01:
[...]

Ja en? 4 x ¼W weerstandjes?
Totaal verbruik 0,65W en je punt is?
Dit is niet optimaal verbruik maar geeft wel minimaal uitval.
Nee ik zei: geeft elke led zn eigen weerstand.
Waar heb je het over?

Mijn punt is dat de TS vraagt of hij met 1 weerstand (1, niet 4) toekomt om zijn schakeling te maken. Maar dat hij waarschijnlijk de vermogen dissipatie bij die oplossing over het hoofd ziet.
Als de TS ZIJN oplossing maakt met een 1/4W weerstand, gaat deze ene weerstand doorbranden.

Het maakt me niet uit, wat voor vermogen de TS verknoeit. Maar een 1/4W weerstand die 700mW moet wegstoken, gaat gewoon stuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
kluyze schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:17:
[...]
Waar heb je het over?

Mijn punt is dat de TS vraagt of hij met 1 weerstand (1, niet 4) toekomt om zijn schakeling te maken. Maar dat hij waarschijnlijk de vermogen dissipatie bij die oplossing over het hoofd ziet.
Als de TS ZIJN oplossing maakt met een 1/4W weerstand, gaat deze ene weerstand doorbranden.

Het maakt me niet uit, wat voor vermogen de TS verknoeit. Maar een 1/4W weerstand die 700mW moet wegstoken, gaat gewoon stuk!
Dan gaan we simpel doen: de TS zn oplossing gaat niet werken.
Je kan niet 1 weerstand aansluiten op 4 leds parallel! Klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hell-Slave schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:14:
[...]

Leds gaan vaker stuk dan je denkt, kijk maar naar de meeste derde remlichten van auto's :D
(en nee mijn leds gaan ook nooit stuk maar ik ben meestal save then sorry)
Maar jij gaat flippen om 2 extra weerstandjes en 0,33W meer?
Ik niet :D Klaar !
Waar lees je dat ik ga flippen? ik ben hen niet met je eens, dat is flippen :P
(goedkope) 3e remlichten dat zijn meestal mechanische problemen. de ledjes zelf zullen echt nog wel werken

lol neuh hoor geen hard feelings voor jou maak je maar geen zorgen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 30-10-2011 22:53 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
fish schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:33:
[...]

Waar lees je dat ik ga flippen? ik ben hen niet met je eens, dat is flippen :P

(goedkope) 3e remlichten dat zijn meestal mechanische problemen. de ledjes zelf zullen echt nog wel werken
Oke geen flippen dus :D
Maar ik spreek wel uit ervaring met remlichten met leds erin en nee het is geen mech probleem, want alles is verlijmd.
De leds vallen gewoon uit en het ligt ook niet aan de elektronics want er zit meer elektronics in die achterlichten dan wat er in mn pc zit. :D

@fish no hard feelings? ( jij als ouwe tweaker :P )
Gelukkig nu kan ik rustig slapen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hell-Slave op 30-10-2011 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
het is trouwens better safe than sorry.... :+

wat een geklooi in dit topic trouwens..
hoe vaak zie jij een kapotte led in led fans? hoe vaak zie je kapotte leds in de normale auto verlichting?
zaklampen? toetsenborden? aan/uitknoppen?

[ Voor 46% gewijzigd door [Remmes] op 30-10-2011 23:39 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbius
Haha, er is serieus een hele discussie losgebarsten :) Maar ook erg veel informatie.
Dan maar even een samenvatting tot zover van wat ik ervan begrepen heb:

1x weerstand van 110 Ohm --> 4 leds parallel kan wel, maar is eigenlijk not done (dissipatie verhaal).
code:
1
2
3
4
5
6
7
        ---Led1---
      |            |
        ---Led2---
-R1---|            |---- 
        ---Led3---
      |            |
        ---Led4---

2x weerstand van 270 Ohm --> 2x 2 leds is een optie (oplossing van I386DX).
code:
1
2
3
      ---R1----Led1----Led2----
----|                           |---- 
      ---R2----Led3----Led4----

4x weerstand van 470 Ohm --> elke led afzonderlijk (beste dissipatie, beste oplossing voor parallel)
code:
1
2
3
4
5
6
7
      ---R1----Led1---
    |                  |
      ---R2----Led2---
----|                  |---- 
      ---R3----Led3---
    |                  |
      ---R4----Led4---

Ik denk dat voor mijn situatie de oplossing voor 2x 2 leds dan de beste en het meest praktische is, aangezien ik 2 leds aan weerszijden van het reservoir nodig heb en deze makkelijk door te lussen zijn in serie. Hiervoor zou ik dan 2 weerstandjes gebruiken met kleurcode: rood, rood, bruin, goud. Right?

[ Voor 9% gewijzigd door Marbius op 31-10-2011 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Marbius schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 23:52:
Haha, er is serieus een hele discussie losgebarsten :) Maar ook erg veel informatie.
Dan maar even een samenvatting tot zover van wat ik ervan begrepen heb:

1x weerstand van 110 Ohm --> 4 leds parallel kan wel, maar is eigenlijk not done (dissipatie verhaal).
Dissipatieverhaal is simpel op te lossen met (fysiek) grotere weerstand
het echte probleem zit in de stroom vs spanningscurve van de diode en de geringe onderlinge ongelijkheid die tijdens de productie onstaat, hierdoor kan/zal het voorkomen dat het ene diode harder brand dan de andere
een weerstand per stroomkring werkt stabiliserend daarin.
Ik denk dat voor mijn situatie de oplossing voor 2x 2 leds dan de beste en het meest praktische is, aangezien ik 2 leds aan weerszijden van het reservoir nodig heb en deze makkelijk door te lussen zijn in serie. Hiervoor zou ik dan 2 weerstandjes gebruiken met kleurcode: rood, rood, bruin, goud. Right?
zowel de 2e als de 3e oplossing zijn goede oplossingen, de 2e net iets beter omdat er minder energie als materiaal in verloren gaat. beide zijn ze net zo effectief

2)
12 volt wordt verdeeld over een weerstand en 2 diodes waar 2x3.3 volt over valt.
dan blijft er 5.4 volt over de weerstand staan. delen door de stroom 0.02 = 270 ohm

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 31-10-2011 00:04 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbius
fish schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 23:57:
[...]

2)
12 volt wordt verdeeld over een weerstand en 2 diodes waar 2x3.3 volt over valt.
dan blijft er 5.4 volt over de weerstand staan. delen door de stroom 0.02 = 270 ohm
Had het opgezocht op internet en net gewijzigd in mijn post ;) Maar dan ga ik voor 2x een 270 weerstand (oplossing 2) met kleurcode: rood violet bruin goud.

Nu heb ik nog 1 vraag: stel dat ik de leds te fel vind branden (kan me voorstellen dat 4 leds voor zo'n klein resje best flink op kan lichten), kan/moet ik dan weerstandjes < 270 of > 270 gebruiken?

[ Voor 18% gewijzigd door Marbius op 31-10-2011 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:13
Dat kan prima :) Handig tooltje hiervoor: http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
edit:
Als ze te fel branden moet je een hoogohmiger weerstand toepassen > 270. De weerstand zal dan wel meer warmte moeten dissiperen, warmer worden.

[ Voor 47% gewijzigd door Puch-Maxi op 31-10-2011 00:27 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Marbius schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 00:14:
[...]

Had het opgezocht op internet en net gewijzigd in mijn post ;) Maar dan ga ik voor 2x een 270 weerstand (oplossing 2) met kleurcode: rood violet bruin goud.

Nu heb ik nog 1 vraag: stel dat ik de leds te fel vind branden (kan me voorstellen dat 4 leds voor zo'n klein resje best flink op kan lichten), kan/moet ik dan weerstandjes < 270 of > 270 gebruiken?
als je ze te fel vind moet je grotere weerstanden pakken dan zal er minder stroom gaan lopen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Remmes_NT schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 23:36:
het is trouwens better safe than sorry.... :+

wat een geklooi in dit topic trouwens..
hoe vaak zie jij een kapotte led in led fans? hoe vaak zie je kapotte leds in de normale auto verlichting?
zaklampen? toetsenborden? aan/uitknoppen?
Goh wat goed van jou :D
Als we toch gaan mierenneuken:
Heb je op je toetsenbord ook hoofdletters staan?

Dus volgens jou gaan leds nooit stuk?
Newsflash: ja ze gaan weleens stuk, laatst nog een fan met leds, 1 led stuk alles uit.
Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hell-Slave schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 12:04:
[...]

Newsflash: ja ze gaan weleens stuk, laatst nog een fan met leds, 1 led stuk alles uit.
Klaar.
Mijn Toetsenbord heeft alleen maar hoofdletters en geen kleine, maar die gaan wel eens stuk (als je veel gamed) maar ja dat is mechanisch. de rest deed het nog. maar mijn toetsen hebben geen voorschakel weerstanden.

en nu ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonv9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 14:43
Ik denk dat de ts al genoeg info heeft. Wat voor knopjes jullie op je tobo hebben interesseert hem niet denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 00:23:
Dat kan prima :) Handig tooltje hiervoor: http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
edit:
Als ze te fel branden moet je een hoogohmiger weerstand toepassen > 270. De weerstand zal dan wel meer warmte moeten dissiperen, warmer worden.
Nop minder warmte, want minder stroom, en ruwweg zelfde spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:13
Wat een stomme denkfout, het is net andersom natuurlijk :D. Bedankt voor het corrigeren! :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Hell-Slave schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 12:04:
[...]

Klaar.
als je geen Engels kunt, ga het dan ook gewoon niet proberen :+ of gebruik op zijn minst Google

tuurlijk gaan ze wel eens kapot, maar volgens jou gaan LEDS altijd binnen een weekje stukje ofzo...

[ Voor 12% gewijzigd door [Remmes] op 31-10-2011 16:11 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Remmes_NT schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:03:
[...]

als je geen Engels kunt, ga het dan ook gewoon niet proberen :+ of gebruik op zijn minst Google

tuurlijk gaan ze wel eens kapot, maar volgens jou gaan LEDS altijd binnen een weekje stukje ofzo...
A. Maak jij niet uit wat ik hier wel of niet kan typen.
B. Ik maak zelf wel uit wanneer ik Google gebruik en voor wat.
C. Ik heb nooit gezegd dat ze binnen een week stuk kunnen gaan.
D. Als je je maandelijkse periode hebt, zeik dan maar tegen je vriendje of man, ik ben met je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbius
Laten we het gezellig houden :) Het gaat maar om een paar weerstandjes voor ledjes hoor haha.

Hell-Slave, wel een beetje lief zijn voor de meissies hier, want ze zijn al zo in de minderheid. Dat fotootje op d'r profiel ziet dr wel leuk uit anders! Je kan me niet wijsmaken dat jouw babe je niet onder de duim heeft haha ;) Dus zeg gewoon ja! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
nog maar een keertje kijken dan jongens :+
Dat fotootje op d'r profiel ziet dr wel leuk uit anders!
ik zal het haar zeggen :)

anyway I'm done here

[ Voor 66% gewijzigd door [Remmes] op 01-11-2011 08:47 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbius
Is er iemand die weet hoeveel volt de headers van de HDD LED / PWR LED van het mobo geeft?

Met een Google search zeggen sommigen dan de headers 5V geven, anderen zeggen 3.3V en anderen zeggen weer dat het mobo dit zelf fixt... ?

Ik wil namelijk de standaard rode leds van mijn case vervangen voor een paar van die witte 3.3V leds die ik nog over heb (zie topicstart). Dus kan ik gewoon de huidige rode ledjes lossolderen en vervangen voor een van de witte leds of heb ik dan nog een weerstandje nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Afaik zit de voorschakelweerstand gewoon op het moederbord.

Dus zolang je hem goedom aansluit moet die technisch wel werken

Maar als het led oplicht bij ~3.3 volt en het moederbord levert ~3.3 v is het wel een beetje kantje boord en zou je de weerstand eigenlijk mischien wel eens compleet weg moeten laten Wat lastig is aangezien die op het moederbord zit

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbius
Okee, dus ik kan de rode standaard leds (geen idee wat voor soort leds het zijn) gewoon lossolderen en zonder probleem vervangen voor willekeurige andere <5V leds?

Ik vraag me dit namelijk af, omdat er op de huidige rode leds geen weerstandjes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Leds hebben geen aansluit voltage. maar een bepaalde stroom nodig.

Wel moet het moederbord een hoog genoeg voltage hebben om de kniespanning te kunnen overstijgen
en dat is bij jou witte led 3.3 v even de vraag

Iperf

Pagina: 1