Fanspeed controleren met 2-pins stekker

Pagina: 1
Acties:

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 22:09
Ik heb een Asus eah4890 gekocht. Nu heeft deze kaart het probleem dat 1 van de 2 fans altijd op 100% draait terwijl dat helemaal niet nodig is. Nu zijn de kabeltjes van de fans makkelijk los te halen, dus ik heb er een verlengkabeltje aan gemaakt en 1 fan aan het moederbord gekoppeld.

Nu kan ik de ene fan controleren met catalyst, en de andere met speedfan.

Het probleem is dat speedfan geen waarden (temperatuur/rpm) uit kan lezen omdat het een 2-pins stekkertje is. Ook ziet Speedfan de temperatuur van de GPU niet. Hierdoor is het niet mogelijk om speedfan de fanspeed automatisch aan te laten passen aan de temperatuur van de videokaart.

Is er een programma wat dit wel kan?

En is er iemand die weet hoe ik speedfan het RPM percentage kan laten onthouden na opnieuw opstarten of ontwaken uit slaapstand voor het geval ik toch speedfan moet blijven gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door SaN op 30-10-2011 15:39 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-01 22:58
De nieuwste speedfan beta kan leest de temperatuur van radeon kaarten gewoon goed uit.

Ik heb zelf met de task sceduler ingesteld dat speedfan altijd opstart als de compu opstart, ik inlog of unlock. en dan gewoon de snelheid temperatuurafhankelijk geregeld.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• SaN
Bedankt! Zal eens naar de beta kijken.

Verwijderd

Kon je met de software van de videokaart niet de snelheden omlaag halen en stond er niet bijv 1 van de ventilatoren op handmatig o.i.d?
Want het klinkt vreemd dat hij vanaf aankoop al raar doet.
Soms helpen driver up- of downgrades ook wel.

Ik trouwens ook niet blind uit willen gaan van Speedfan.

Jeroen

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 16:44 ]

• SaN
Nee, heb zelfs nog een mailtje naar Asus gestuurd. Kreeg terug dat het inderdaad alleen mogelijk was om 1 fan te controleren... Heel raar inderdaad.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:33
Tja zo'n 2 pin kabeltje is enkel maar spanningsvoorziening van de fan. Om de rpm's uit te lezen moet je een 3 pins fan hebben.

Verder ben ik ook akkoord met MindBlock, Speedfan is niet echt een geweldig programma in mijn ervaring.
Ik heb nog nooit een fan kunnen besturen met Speedfan, en temperatuursnuitlezing zit er regelmatig naast met tempraturen onder kamertemperatuur of boven de 100°C..

Moederbord fabrikanten hebben vaak wel een programma uit eigen stal om de fan headers aan te sturen, misschien moet je daar eens naar kijken.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• SaN
Ik ben al een eind met speedfan, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Misschien kan iemand me daarbij helpen.

Ik ga naar Fan control en maak een nieuw profiel aan en ik voeg de GPU sensor toe. Nou wil ik de gpu temperatuursensor laten bepalen op welke fanspeed de twee fans gaan draaien bij bepaalde temperaturen.

Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe ik de fans moet selecteren die aangestuurd moeten worden door de temperatuur van de GPU.

Als ik kijk naast het vakje "Controlled Speed" zie ik 4 fans in het dropdown menu. Ik heb er hier maar 2 van nodig, namelijk de GPU en Speed 3. Hoe krijg ik die andere fans daar weg? En hoe zit het sowieso met die 4 fans, wat is het nut van dat dropdown menu?

• SaN
Het is gelukt. De goede fan wordt door de kaart zelf aangestuurd en de andere fan door Speedfan.

Verwijderd

SaN schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 18:07:
Het is gelukt. De goede fan wordt door de kaart zelf aangestuurd en de andere fan door Speedfan.
Fijn dat het gelukt is!
Scheelt weer levensduur en geluidsproductie!
Pagina: 1