Inspiratie gezocht voor wandschakelaarprobleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:08

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
In onze woonkamer zit een dubbele wandschakelaar om de twee plafondlampen mee te bedienen. De plaatsing ervan is echter niet optimaal. Hij zit, zoals je ziet, vrij ver van de deur af. De servieskast komt daardoor zo ver naar links te staan dat deze aan de andere kant een stukje uitsteekt in de opening naar de keuken. Geen praktisch probleem, want de toog naar de keuken is breed zat, maar het ziet er gewoon niet uit...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vs71IKiTbrkT5sI0iMLSBukZ/full.jpg

Qua breedte zou de kast heel mooi moeten kunnen passen tussen het kader van die deur die je hier zit, en het kader van de toog naar de keuken. Ik zoek dus een (liefst goedkope) oplossing om die lichtschakelaar te verplaatsen.

Het eerste waar ik aan dacht is om de schakelaars in de zijkant van de kast te plaatsen. Dan moet je alleen twee gaten maken in de kast, één in de achterkant waar de bedrading doorheen moet, en een flinke in de zijkant van de kast voor de schakelaars. Geen goede optie...

Aan de andere kant van het spectrum heb ik KlikAanKlikUit-systemen gevonden zoals deze combinatie:

2x KAKU minischakelaar om in het gat van de huidige schakelaars te bouwen:
Afbeeldingslocatie: http://www.leddream.nl/images/klikaanklikuit/Kaku%20AWMR-230.gifAfbeeldingslocatie: http://www.leddream.nl/images/klikaanklikuit/Kaku%20AWMR-230.gif

1x KAKU dubbele wandschakelaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.terrasverwarming.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/d28b6006db2e7e87e121228b2430fb38.gif

Die dubbele schakelaar is heel plat en kan ik bijvoorbeeld tegen de zijkant van de kast plakken. Alleen weet ik niet zeker of er twee van die minischakelaars in één schakelaargat passen en of die goed samenwerken met onze plafondlampen, dat zijn namelijk "dubbele lampen" met in het midden een LED-spot en eromheen een ring-TL; als je de lamp aandoet gaat de LED aan, doe je hem uit en binnen 10 seconden weer aan dan gaat de TL aan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pnYMNeUFiou1BRCo45PNLha7/full.jpg

Bovendien zijn die KAKU-dingen vrij duur; voor het bovengenoemde setje ben ik makkelijk €80 kwijt. Als het de enige elegante oplossing blijkt (en als het werkt) dan heb ik dat er graag voor over, maar als er een goedkopere non-destructieve oplossing is dan ben ik daar zeker voor te vinden, vandaar dit topic. :)

Dus, wie helpt een Tweaker om zijn woonkamer te verfraaien door een mooie oplossing voor dit luxeprobleem te bedenken? :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Klik-aan Klik-uit is al de goeiekope versie van dit soort apparaten. Kijk maar eens naar spul van Moeller (home-control dacht ik), dat is veel duurder, maar ook veel gemakkelijker via de pc te programmeren met meer functies. Voor dit probleem is dat klik-aan klik-uit spul meer dan goed genoeg.
Misschien kun je 1 van die 2 inbouw relais inbouwen in je centraaldoos of lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

Doorboren naar de andere kant van de wand en daar een schakelaar plaatsen in een opbouwbakje, maar daar beschadig je natuurlijk wel je muur mee.

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik denk niet dat twee van die KaKu-modules in één doos gaan passen, maar je zou inderdaad zo'n module bij of in de lamp kunnen bouwen.
Wat voor lamp is dat trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Die schakelaars hoeven helemaal niet te passen in het gat. (kan meestal wel hoor)

maar je kan de module ook in de lamp bouwen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Huidige schakelaars er uit halen. Dubbele opbouwschakelaars op de muur plaatsen naar believen (zelfde hoogte) en tussen huidige en nieuwe schakeldoos een dun opplakbaar kabelgootje. Afdekplaatje op de plaats van de huidige schakelaars zetten en de draden (zijn er denk ik max 3 of 4) door de kabelgoot verlengen.

Oftewel: eigenlijk gewoon de inbouwdoos met wat kabels en een kabelgoot verlengen en vervangen door een opbouwschakelaar.

Als de totale kosten ervan boven een tientje uit komen ben je al duur bezig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:49
Opbouwschakelaar is inderdaad goedkoopste optie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Maar niet de meest mooie :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gewoon helemaal geen muurschakelaar maar een losse afstandsbediening pakken :?

Wil je wel perse een platte klik aan/uit muurschakelaar en je vind hem lelijk hang je hem desnoods in de kast of in de kamer ernaast

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 20:31
Ik heb helaas geen oplossing voor je probleem, maar vind je lamp wel erg interessant! Weet je nog waar je die gekocht hebt? En wat het ongeveer kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Dozenboor, boren op de plaats waar je wil, gootje hakken... buisje erin en afwerken met Fix & Finish of Roodband en daarna Fix & Finish.

Super simpel en met een schuurmatje krijg je dit echt zo strak dat je het niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Laatst online: 15-06 11:53
eens met mijn bovenbuurman. Dat is echt de mooiste oplossing. Daarnaast is hij misschien al met al nog wel goedkoper. Mocht je in de buurt van amersfoort wonen zijn mag je bij mij ook nog een paar handen van dat fix and finsich meenemen. Heb er nog genoeg van liggen :)

Geloof me, je zit er nu tegenaan te hikken, maar als je het eenmaal hebt gedaan wil je niet anders meer ;) Heb zelf net een nieuw huis, was er ook nog een beetje huiverig voor. Maar als je het een keer gedaan hebt wil je niet meer anders ;) Voor je het weet frees je alles weg in de muur.

[ Voor 36% gewijzigd door muppet99 op 30-10-2011 20:08 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik woon in een oud pand... en zelfs daar is het leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zie het niet zo goed op de foto, maar wat als er al behangen is? Lijkt me niet simpel om dat mooi weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kluyze schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 20:58:
[...]
Ik zie het niet zo goed op de foto, maar wat als er al behangen is? Lijkt me niet simpel om dat mooi weg te werken.
Dan wordt het wat lastiger, kun je een baan over je behangplakken... je weet wel een met bloemetjes die iedereen 6 jaar geleden had.

Maar het lijkt me gesaust stucwerk gezien het kozijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:49
daanNL schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:57:
[...]

Ik heb helaas geen oplossing voor je probleem, maar vind je lamp wel erg interessant! Weet je nog waar je die gekocht hebt? En wat het ongeveer kost?
Karwei heeft ze, geloof dat het tussen 50 - 100 euro zat (79 ofzo). Gamma vast ook wel.

* ThinkPad heeft bij Karwei gewerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
daanNL schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:57:
[...]

Die lamp is van Karwei of van Formido; in ieder geval in Nijkerk. Wat ze kostten een euro of 80 volgens mij.

Gekombineerd met wat mijn voorganger zegt, neem ik aan Karwei en dat de prijs klopt :)
Anoniem: 149075 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:59:
Dozenboor, boren op de plaats waar je wil, gootje hakken... buisje erin en afwerken met Fix & Finish of Roodband en daarna Fix & Finish.

Super simpel en met een schuurmatje krijg je dit echt zo strak dat je het niet meer ziet.
Tsja, dat wilde ik juist vermijden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 30-10-2011 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mx. Alba schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:09:
[...]
Tsja, dat wilde ik juist vermijden :)
Gewoon doen.

Ik heb pasgeleden een stuk muur gestuct wat echt een drama zou lijken. Ik ben gewoon begonnen en gaande weg wordt het echt prachtig :)

Doen, niet bang zijn... doen.

Alles wat je afbreekt is zo makkelijk te repareren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik ben toch voor de opbouwschakelaar gegaan; inbouw bleek toch te weinig ruimte voor te zijn, zowel in de breedte als in de diepte omdat aan de andere kant van de muur in de gang ook al een inbouwschakelaar zit.

Het resultaat mag er best zijn eigenlijk. De kabels heb ik niet weggewerkt in de muur; hoeft ook niet omdat de kast vlak naast de schakelaar staat, en als we het huis ooit zouden verlaten is het een kwestie van een paar gaatjes dichtplamuren en de originele schakelaar terugplaatsen...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LMw4Q9cZANHDQEMGUI6kYTnP/full.jpg

Kosten: €2 voor de opbouwschakelaar :D

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 06-11-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Netjes, maar heb je nu een gat in je kast geboord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Anoniem: 149075 schreef op zondag 06 november 2011 @ 14:49:
Netjes, maar heb je nu een gat in je kast geboord ?
Nee, de kabeltjes lopen los achter de kast langs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:52

M2M

medicijnman

't ziet er bijzonder netjes uit. Meestal ben ik niet van de opbouw meuk en hak ik liever een stuk uit de muur. Eventueel zou ik nog overwegen de schakelaar hoger of lager te plaatsen als er aan de andere kant niet genoeg ruimte is. Of is het wandje heel dun?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Tsja, je ziet ook hoe weinig ruimte er in de breedte is. Zelfs zo'n smalle opbouwschakelaar past maar net tussen het deurkader en de kast. Een inbouwschakelaar is makkelijk een centimeter (of twee) breder en dan staat de kast niet meer gecentreerd... Al met al is dit denk ik toch wel de optimale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mx. Alba schreef op zondag 06 november 2011 @ 14:57:
[...]

Dat kan ook inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 10:56

Stoney3K

Flatsehats!

Mx. Alba schreef op zondag 06 november 2011 @ 14:57:
[...]

Heb je de losse aders uit de inbouwdoos gebruikt? Hou er dan rekening mee dat zoiets niet mag volgens de NEN1010 normen en dat je huis mogelijk (als blijkt dat ergens kortsluiting is ontstaan) niet gedekt is tegen brandschade.

Wat je wel kan doen is de inbouwdoos afdekken met een simpel (blind) deksel, en met een dubbel omhulde kabel naar buiten komen tot de schakelaar. Als je plat snoer gebruikt (2x 0,75mm2, schemerlampsnoer) kun je dat ook netjes tegen de muur wegwerken. Je zal dan wel 2 snoeren nodig hebben omdat je minstens 3 aders nodig hebt.

Gebruik overigens in de inbouwdoos geen kroonsteentjes, maar pak lasdoppen die speciaal gemaakt zijn om ook flexibele draad te kunnen klemmen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Ik werk bij een bedrijf dat o.a. NEN1010-controles doet en ik weet dus dat mijn oplossing niet daaraan voldoet. Ik weet dus ook dat NEN1010 alleen geldt voor professionals. Wanneer een elektricien iets doet, wordt van hem verwacht dat het resultaat voldoet aan de NEN1010. Als Jan met de Pet gewoon thuis wat hobby't dan hoeft dat uiteraard niet aan de NEN1010 te voldoen.

Het kan wel zo zijn dat het problemen oplevert wanneer je het huis verkoopt, natuurlijk; maar dan kan ik dus gewoon de originele inbouwschakelaar terugzetten.

Ik heb inderdaad twee schemerlampdraden gebruikt. Een voor de fase (door beide aders), en een voor de geschakelde fase richting de beide lampen; in de inbouwdoos heb ik kroonsteentjes gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
Mx. Alba schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 07:43:
Ik werk bij een bedrijf dat o.a. NEN1010-controles doet en ik weet dus dat mijn oplossing niet daaraan voldoet. Ik weet dus ook dat NEN1010 alleen geldt voor professionals. Wanneer een elektricien iets doet, wordt van hem verwacht dat het resultaat voldoet aan de NEN1010. Als Jan met de Pet gewoon thuis wat hobby't dan hoeft dat uiteraard niet aan de NEN1010 te voldoen.
Sorry, ik werk zelf als inspecteur NEN3140/ NEN1010 en ook de installatie thuis dient aan de NEN1010 te voldoen, mocht door dit geknutsel brand ontstaan, ben je als huiseigenaar zelf aansprakelijk en zal de schade niet gedekt worden door je verzekering.

Als privepersoon hoef je niet aan de NEN3140 te voldoen, maar zeer zeker wel aan de NEN1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Dus Jan met de Pet wordt verwacht €287 te dokken om de NEN1010 in te zien zodat hij kan controleren of zijn eigen-huis-en-tuin-projectje wel daaraan voldoet? Lijkt me niet dat dat hoog te houden is. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
Mx. Alba schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:46:
Dus Jan met de Pet wordt verwacht €287 te dokken om de NEN1010 in te zien zodat hij kan controleren of zijn eigen-huis-en-tuin-projectje wel daaraan voldoet? Lijkt me niet dat dat hoog te houden is. :D
Idd, die prijs is absurd 8)7 (zelfs voor de prof imho) , maar in veel verzekeringspolissen wordt er wel naar verwezen en afgedekt dat alleen mensen met een goede opleiding of verworven competentie deze soort wijzigingen mag maken. Kom alleen veel van dit soort oplossingen ook in bedrijven tegen en eigenlijk nog vele malen erger, met de opmerkingen van: "want thuis mag het toch ook zo", "nog nooit wat gebeurd" en "de brandweer zegt daar niets van"

Maar goed, blijft een leuk vak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Tsja, zoals een inspecteur bij ons die bij een hippe interieurzaak langsging voor een brandveiligheidscontrole. Hadden ze daar het hele plafond antracietzwart geverft, inclusief alle sprinklers. "O, mag dat niet dan?" "Uh, nee..." "En nu?" "Alle sprinklerkoppen vervangen." "....kut." :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
oh herkenbaar probleem :')

moet nog steeds opgelost worden bij ons... maar goed uitstel tot er nieuw behang aan de muur mot :D!

404 Signature not found

Pagina: 1