Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raddraaier
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-05 16:15
Ik heb een oud beestje als laptop. Een Fujitsu-Siemens Amilo Si 1520, die ik sinds augustus 2006 heb. Gisteren heb ik een OCZ Vertex 3 MI gekocht en een DVD'tje met Windows 7 Professional erop. Installatie leek goed te gaan, maar na een kwartier op mijn nieuwe systeem gezeten te hebben loopt de boel vast: het systeem wordt te warm. De ventilator van de voeding laptop draait niet mee, ook niet tijdens het allereerste laden van de BIOS. Ik heb een Phoenix BIOS. In de BIOS zijn er geen instellingen mbt Fan Control mogelijk, en dus maar de Default BIOS waardes geladen. Geen resultaat.
Er is een freeware tool beschikbaar om vanuit Windows je fan speed te controleren: SpeedFan, maar die herkent mijn ventilator niet. De BIOS updaten via Phoenix kost € 35,- en dan weet ik nog niks. En F-S heeft geen updates voor mijn systeem beschikbaar. Daarna de SSD eruit gehaald, originele HDD terug en de ventilator werkt weer als vanouds. Hoe mijn SSD mijn ventilator beinvloedt is me een raadsel. Heeft iemand anders een idee? Bijvoorbeeld hoe ik for the time being mijn ventilator altijd laat draaien.

[ Voor 0% gewijzigd door Raddraaier op 30-10-2011 11:47 . Reden: Zie strike-through ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:41

Dark

who tweaked the light?

Als eerste, die ssd is imo natuurlijk een vlag op een modderschuit op die oude lap, maargoed dat moet je zelf weten...

De boel wordt volgens jou te warm na een kwartiertje, hoe constateer je dat? meten? software? of is dat nattevingerwerk? Hoe heet is die dan als ie vastloopt? Dat vastlopen, wat loopt er dan vast? Mijn lap gaat gewoon steeds langzamer als ie te heet is, maar vastlopen is er niet bij, dus misschien is er wat anders aan de hand.

Dan een vraagje: een laptop met een voedingsventilator? Je bedoeld waarschijnlijk de fan van de laptop zelf? De voeding is meestal een los blok, zonder fan.
Verwar je niet het geluid van de harddisk met de het geluid van de fan? Hoe constateer je dat de fan niet draait?

Bios update zou ik me niet te veel van voorstellen, zeker als die niet van de fabrikant afkomstig is. Meestal fixen bios updates slechts zeer specifieke problemen, en hoef je kwa performance of features niet veel te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raddraaier
Dark schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 11:05:
Als eerste, die ssd is imo natuurlijk een vlag op een modderschuit op die oude lap, maargoed dat moet je zelf weten...
Wilde in het voorjaar een 13" MacBook Pro halen, maar toen geboycot omdat het scherm van de 13" Air een hogere resolutie heeft. Geen zin in afgedankt Apple spul. SSD + Windows 7 kan ik dan mooi in 2012 tezijnertijd meenemen.
De boel wordt volgens jou te warm na een kwartiertje, hoe constateer je dat? meten? software? of is dat nattevingerwerk? Hoe heet is die dan als ie vastloopt? Dat vastlopen, wat loopt er dan vast? Mijn lap gaat gewoon steeds langzamer als ie te heet is, maar vastlopen is er niet bij, dus misschien is er wat anders aan de hand.
Laptop gaat inderdaad langzamer en bevriest vervolgens. Diagnose fan is gemakkelijk, want de fan draait gewoon niet. Vroeger hoorde je vlak na het opstarten een "zucht" (fan draait dan 1 sec op max speed), nu niet meer.
Dan een vraagje: een laptop met een voedingsventilator? Je bedoeld waarschijnlijk de fan van de laptop zelf? De voeding is meestal een los blok, zonder fan.
Verwar je niet het geluid van de harddisk met de het geluid van de fan? Hoe constateer je dat de fan niet draait?
Klopt, heb al een tijd geen computers meer losgehad, ventilator van de laptop zelf. Het is trouwens bedoelT met een t en de het geluid bestaat niet, het is gewoon het geluid (flauw, ik weet het).
Bios update zou ik me niet te veel van voorstellen, zeker als die niet van de fabrikant afkomstig is. Meestal fixen bios updates slechts zeer specifieke problemen, en hoef je kwa performance of features niet veel te verwachten.
Bij veel andere laptops kun je diverse fan instellingen in de BIOS bekijken en wijzigen. Jammer dat Phoenix dat niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ha oke, ja spelling is niet me sterkste kant, en dan nog op zondagochtend ;) ... forgive me plz ... , maar nu verder zien te komen... iig appart geval, hoe zou een ssd de fan nou kunnen beinvloeden...

Ik bedoel natuurlijk een hardddisk geeft een bepaald zoefend geluid, en dacht dat je het ontbreken hiervan misschien opvatte als: 'fan draait niet'.

Phoenix heeft ook bioses die wel fan control toelaten voor andere laptops en pc's, maar bij de jouwe is user control niet geimplementeerd... het moet ook hardwarematig kunnen, dus het is niet enkel een bios truukje ofzo. Phoenix is een merk biossen, ze leveren dus een bios systeem, maar de oem doet zelf ook een deel, zoals de gebruikte features kiezen en finetunen op de hardware, misschien vond FS alleen auto-fan wel genoeg, of is het om een andere reden niet handmatig in te stellen (vaak minimale opties bij laptops die vooral op het zakelijke segement gericht zijn).

edit: bedenk me net het volgende als mogelijke oorzaak; zou het kunnen zijn dat de temp sensor van de harddisk werd gebruikt voor het aansturen van de fan? ...

[ Voor 8% gewijzigd door Dark op 30-10-2011 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dark schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 12:52:
[...]

edit: bedenk me net het volgende als mogelijke oorzaak; zou het kunnen zijn dat de temp sensor van de harddisk werd gebruikt voor het aansturen van de fan? ...
Daar is best kans op inderdaad.
Controleer de firmware van je Vertex 3 eens, misschien is daar ook een nieuwere versie van. Ik meen me te herinneren dat ze achteraf nog wat aan de SMART implementatie hebben veranderd namelijk.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raddraaier
@Dark, bedankt voor de tip. De HDD hing gewoon in het SATA slot, zonder extra aansluitingen.
--MeAngry-- schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 13:03:
[...]
Daar is best kans op inderdaad.
Controleer de firmware van je Vertex 3 eens, misschien is daar ook een nieuwere versie van. Ik meen me te herinneren dat ze achteraf nog wat aan de SMART implementatie hebben veranderd namelijk.
Ik heb alleen geen extra slot om tegelijkertijd mijn HDD en SSD aan te sluiten en op de HDD staat OEM Windows XP (de Vertex drivers zijn voor Windows Vista en hoger) en geen zin om de firmware van me SSD te updaten als die als primary disk is aangesloten (met een fan die niet draait). Denk dat ik straks mijn laptop uit elkaar haal en de CMOS reset. Ik heb een Flash Bios Update gevonden op de site van F-S die ook op mijn systeem werkt: http://support.ts.fujitsu...tus=False&Component=Flash Maar weet niet of alleen een update tool is of ook een update zelf bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Heb het gedownload en uitgevoerd, dan krijg je de optie om het uit te pakken, en zo te zien het lijkt een bios update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raddraaier
Het is nu min of meer gelukt. Heb eerst een nieuwe BIOS geflasht die oorspronkelijk voor Windows Vista bedoelt is, v1.20. De fan blaast dan wel bij het allereerste opstarten, maar ik kreeg zwart beeld als Windows 7 opstart. Windows XP ipv Windows 7 proberen te installeren, ook zwart beeld. Oude BIOS terug erop geflasht, v1.10. Geen zwart beeld meer, Windows XP erop, geen problemen. Met behulp van Knoppix een Linux bootable cd gemaakt om de firmware van mijn SSD te updaten, nieuwste firmware erop. Windows 7 over Windows XP heen geinstalleerd, nu doet mijn laptopje het weer goed. Een verse Windows 7 installatie is dus niet gelukt, maar Windows 7 draait pijlsnel met mijn SSD. Tezijnertijd een laptop met SATA-600 aanschaffen, ik zit nu volgens CrystalDiskMark op de maximale doorvoersnelheid van mijn SATA-150 poort. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 14:22
Raddraaier schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:11:
Het is nu min of meer gelukt. Heb eerst een nieuwe BIOS geflasht die oorspronkelijk voor Windows Vista bedoelt is
Hier moet bedoelt wel met een d aan het eind...
Pagina: 1