C++ Boek voor gevorderde programmeur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Normaal vraag ik dit niet zo snel op een forum omdat ik dit soort dingen altijd zelf uitzoek. Helaas word het me moeilijk gemaakt omdat bijna iedere zoekmachine "C++" veranderd in "C" waardoor ik nog geen antwoord heb gevonden op mijn vraag.

Ik ben redelijk ervaren in het programmeren in Java maar helaas merk ik dat Java zijn beperkingen heeft. Zowel in performance als grafisch omdat ik games programmeer. Ik wil daarom overgaan op C++ en later ook OpenGL. Ik verwacht niet echt veel tegenslagen met de overstap, het is waarschijnlijk vooral even wennen aan de syntaxis. Bij het leren van Java had ik het geweldige boek "Introduction to java programming" van Y. Daniel Liang. Ik noem het altijd de Java Bijbel omdat er in de 1300 bladzijdes bijna alles in te vinden is wat je over Java wilt weten. En hoewel de titel anders doet vermoeden is het ook een erg handig boek als je gevorderd bent.

Als ik een soortgelijk boek zou hebben voor C++ zou dat geweldig helpen bij de overstap alleen ben ik helaas nog niks tegengekomen wat hier op lijkt. De C++ boeken die ik doorblader in de bibliotheek zijn echt voor beginners daar schiet ik niks mee op. Aangezien ik vast niet de eerste ben die tegen dit probleem aanloopt vroeg ik me af of er misschien tweakers zijn die een soortgelijk boek weten als "Introduction to java programming" van Y. Daniel Liang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TehHermit
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-08 17:02
The C++ Programming Language by Bjarne Stroustrup

Misschien deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BBGMens schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 02:22:
The C++ Programming Language by Bjarne Stroustrup

Misschien deze?
Dat boek kwam ik ook al tegen maar ik zag dat die uit 2000 komt. Bijna 12 jaar oud dus, dat schrok me eigenlijk af want in 2000 hadden we Windows XP nog niet eens, de meeste mensen werkte toen nog op Windows 98SE om maar even aan te geven hoe prehistorisch dat is in computerland.

Wel moet ik zeggen dat ik zoiets zoek, alleen dan een modernere versie ervan.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Normaal vraag ik dit niet zo snel op een forum omdat ik dit soort dingen altijd zelf uitzoek. Helaas word het me moeilijk gemaakt omdat bijna iedere zoekmachine "C++" veranderd in "C" waardoor ik nog geen antwoord heb gevonden op mijn vraag.
Zoiets? [google="C++" advanced book]

Modbreak: LMGTFY-linkjes zijn al kansloos genoeg zonder dat je ze ook nog eens in een URL-shortener stopt. :/

[ Voor 25% gewijzigd door NMe op 30-10-2011 14:43 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Syntax zal niet zo'n probleem zijn juist. Het lastigste met een Java achtergrond is denk ik resource management (RAII paradigma) en eventueel templates. Erg goede boeken zijn "effective C++", "more effective C++", "exceptional C++" en "more exceptional C++" (ja, erg origineel in hun titels)

Als je echt een advanced boek wilt over templates enzo is "modern C++ design" een goede. Hoewel dat niet direct nodig is, geeft het je wel veel inzicht in een aantal libraries (zoals boost)

En je zal iets moeten zoeken over de nieuwe toevoegingen aan C++ Wikipedia: C++11 (een aantal "problemen" uit die boeken kan je namelijk heel makkelijk oplossen met deze nieuwe features)

[ Voor 19% gewijzigd door Zoijar op 30-10-2011 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 02:28:
[...]
Dat boek kwam ik ook al tegen maar ik zag dat die uit 2000 komt. Bijna 12 jaar oud dus, dat schrok me eigenlijk af want in 2000 hadden we Windows XP nog niet eens, de meeste mensen werkte toen nog op Windows 98SE om maar even aan te geven hoe prehistorisch dat is in computerland.

Bjarne is de geestelijke vader van C++. Dat het boek uit 2000 stamt maakt niet uit. Het is nog steeds actueel genoeg om je met de taal in gang te zetten en je een degelijk begrip bij te brengen.
Zie maar even de C++ wiki over de geschiedenis. https://en.wikipedia.org/wiki/C%2B%2B

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 21:32
[...]
Dat boek kwam ik ook al tegen maar ik zag dat die uit 2000 komt.
Even voor de volledigheid. Het boek komt uit 1983...

[ Voor 7% gewijzigd door dik_voormekaar op 30-10-2011 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:26
Een verband tussen een willekeurige Windows versie en C++ is er niet, dus dat maakt alvast geen ruk uit. Het genoemde boek is wat je zou mogen zeggen de C++ bijbel, en als je het doorgewerkt hebt ( begrepen hebt ) ben je een heel stuk verder richting het effectief gebruiken van C++.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

dik_voormekaar schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 08:27:
[...]

Even voor de volledigheid. Het boek komt uit 1983...
...wat op zich geen ramp is, het is een prima boek. Maar het is voor de gevorderde programmeur beter geschikt als naslagwerk, niet als iets dat je van kaft tot kaft moet gaan lezen.

offtopic:
Overigens is er wel een revisie gedaan in 2000, toch? Ik neem aan dat daarop gedoeld werd.

[ Voor 12% gewijzigd door NMe op 30-10-2011 12:11 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet zo zeer een boek, maar wel een erg duidelijke beschrijving van de C++11 features: http://herbsutter.com/elements-of-modern-c-style/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

In tegenstelling tot software en operating systems is de taal C++ de afgelopen 11 jaar zo goed als niet veranderd. C++ is gestandaardiseerd in 1998, er is sindsdien een revisie uitgebracht in 2003 maar de veranderingen tussen C++98 en C++03 zijn minimaal. Onlangs is er een nieuwe standaard ingediend: C++11. Die verandert behoorlijk wat, maar daar zou ik nu nog geen boek van kopen, als die er al zijn. Compiler support is vooralsnog vrij matig, ik zou even wachten tot de boel wat meer is ingeburgerd en tot de gevestigde schrijvers zich eraan gewaagd hebben.

Daarnaast, zoals eerder al opgemerkt, het is een naslagwerk, geen boek dat je doorleest om de taal te leren. Persoonlijk vind ik het overigens maar een matig naslagwerk - de échte regels die de standaard definieert staan er vaak niet in, en de achterliggende gedachten waarom die regels er zijn mis ik ook zo nu en dan weleens.

[ Voor 14% gewijzigd door .oisyn op 30-10-2011 22:25 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Ik heb the c++ programming language nooit gelezen overigens, en spreek toch aardig C++ :) Wel heb ik dan weer "the annotated C++ reference manual" als naslag. Dat is eigenlijk gewoon een kopie van de 1998 standaard.

[ Voor 25% gewijzigd door Zoijar op 30-10-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien eens kijken op: http://accu.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Zoijar schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:52:
Ik heb the c++ programming language nooit gelezen overigens, en spreek toch aardig C++ :) Wel heb ik dan weer "the annotated C++ reference manual" als naslag. Dat is eigenlijk gewoon een kopie van de 1998 standaard.
Nou... Dat is toch fors ouder. Templates waren destijds nog erg theoretisch, en de STL ontbrak volledig.
[...]
[TC++PL] kwam ik ook al tegen maar ik zag dat die uit 2000 komt. Bijna 12 jaar oud dus....

De moderne versie ervan is de "Special Edition"; een hardcover uitgave van de Third Edition uit 2004. Die neemt de updates uit C++'03 mee. Er is nog geen 4th Edition voor C++11.

[ Voor 35% gewijzigd door MSalters op 31-10-2011 15:55 ]

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

MSalters schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:54:
Nou... Dat is toch fors ouder. Templates waren destijds nog erg theoretisch, en de STL ontbrak volledig.
Oh, je hebt gelijk idd. Al jaren niet ingekeken... begin ik nou echt zo iemand te worden die dan roept "vroegah gebruikten wij..." en dat dan nergens meer op slaat? :)

offtopic:
aan de hand van dit topic de hele dag over rvalue refs zitten lezen. Mijn eerst gedachte was, ja maar, wat als hijd an throwt? Mijngod, trok ik daar een beerput open... ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Zoijar op 31-10-2011 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies het topic wat ik zocht :D

Die stackoverflow link vind ik zelf nogal nuttig. Je kan een boek meestal downloaden of doorbladeren online voordat je hem koopt, dat scheelt.
Pagina: 1