DNS door router of door Windows?

Pagina: 1
Acties:

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-02 20:45
Ik heb vandaag de tools DNS Benchmark van GRC gedraaid (https://www.grc.com/dns/benchmark.htm). Zie hier de resultaten: http://imageshack.us/photo/my-images/38/resultsse.png/

Uit de resultaten van deze tool kwam naar voren dat een aantal DNS servers sneller/beter te bereiken zijn dan de mijn router, welke fungeert op dit moment fungeert als DNS server. De router hanteert de standaard DNS servers van UPC, namelijk 62.179.104.196 & 213.46.228.196. Deze komen beter uit de test dan mijn router (192.168.1.1).

Mijn vraag is dan ook: moet ik mijn router DNS laten afhandelen of is het verstandig om in Windows/Mac OS X zelf in te stellen om zo een stapje over te slaan?

De router is een TP-Link TL-WR1043ND, welke draait op stock firmware. Op de router is mijn Cisco EPC312 van UPC aangesloten.

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-02 11:57
Ik denk dat je weinig verschil gaat merken... Dat extra stapje merk jij echt niet in je name resolving. En anders, test het gewoon eens?

Heb je eigenlijk überhaupt problemen met DNS of creëer je zelf een "probleem" door naar een tooltje te kijken?

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat verschil kom waarschijnlijk omdat je router hooguit wat caching doet en voor de rest gewoon DNS forwarding heeft. Als het via je router gaat komt er dus inderdaad een extra stap tusssen wat je met zo'n benchmark tool kan zien.

Echter zou ik het wel gewoon via de router laten staan. Dat verschil ga je namelijk echt niet merken en het voordeel van via de router is dat je DNS servers centraal kunt wijzigen mocht dat ooit nodig zijn.

/edit: Wat The Eagle hieronder zegt kan natuurlijk ook, dan kun je het ook centraal blijven beheren. Maar nogmaals in de praktijk zul je het verschil niet merken.

[ Voor 15% gewijzigd door ik222 op 29-10-2011 23:35 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zelf al jaren de servers van OpenDNS draaien. Werkt een stuk prettiger als die van welke ISP dan ook.
Als je router ook DHCP speelt, kun je gewoon als primaire en secundair DNS de OpenDNS servers instellen. Die worden dan ook automatisch via DHCP aan je clients doorgegeven.

Overigens heb ik wel gemerkt dat sommige routers DNS instellingen niet 100% goed aan de clients doorgeven via DHCP. Maar je weet het snel genoeg; stel de opendns servers maar in. ZIe je die ook als primaire / secundair DNS server op je client verschijnen dan zit je goed.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Denk er wel aan: zodra je DNS server uit staat, kun je geen namen meer resolven! Probeer anders de dns servers van google eens: 8.8.8.8 of 8.8.8.4.

• Muncher
@ Bart: Ik ervaar geen problemen, ben gewoon nieuwsgierig geworden door de uitkomsten van de tool. Heeft me aan het denken gezet welk apparaat het beste als DNS-server kan fungeren.

@ ik222: Als je DNS onderbrengt bij je router, is het dan verstandig om deze hard in te kloppen of te laten toekennen vanuit UPC? Bij hard inkloppen zou ik dan denk ik kiezen voor een combi van UPC en Google.

@ The Eagle: Klinkt goed. Waarom werkt OpenDNS voor jou beter dan de servers van je provider?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Muncher schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 09:57:
@ ik222: Als je DNS onderbrengt bij je router, is het dan verstandig om deze hard in te kloppen of te laten toekennen vanuit UPC? Bij hard inkloppen zou ik dan denk ik kiezen voor een combi van UPC en Google.
Vast instellen of automatisch laten toekennen maakt niet veel uit, het belangrijkste is dat je uiteindelijk de DNS servers neemt die het beste presteren. Het enige voordeel van automatisch laten toekennen is dat je eventuele wijzigingen in de ip adresseb vanzelf doorkrijgt. Maar goed de kans dat de google DNS servers snel veranderen is natuurlijk erg klein.

• The Eagle

The Eagle

Muncher schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 09:57:
...
@ The Eagle: Klinkt goed. Waarom werkt OpenDNS voor jou beter dan de servers van je provider?
Het heeft een aantal voordelen, om geen DNS servers van je provider te gebruiken.
Ten eerste is OpenDNS niet in NL gevestigd en niet specifiek op NL gebruiker ingesteld. Aangezien de meeste sites die ik bezoek internationaal zijn (om maar van torrentverkeer dat overal en nergens heen moet te zwijgen), heeft OpenDNS deze vaker in zijn cache zitten als (in mijn geval Ziggo). Hij resolved ze nog sneller ook :)
Ten tweede is OpenDNS specifiek op DNS resolving gericht. Ze doen niks anders. Dit in tegenstelling tot een ISP, daar is het wel essentieel maar geen core proces. Ik krijg daardoor sterk het idee dat OpenDNS een stuk stabieler is. Ik vermoed ook dat ze meer DNS servers hebben staan dan bijv Ziggo of UPC ;)
Bijkomend weet ik dat de DNS servers van UPC / Ziggo nog wel eens de keuren willen hebben. Een jaar of 2 terug waren ze heel erg traag. Algemeen aanraden was toen al om opendns te gebruiken. En dat werkte idd een stuk beter :)

Verder vind ik het met name voor mijn laptop prettig dat ie standaard de zelfde DNS pakt. Die staat dus in windows vast op OpenDNS ingesteld, laat ik niet afhangen van de internetpijp waar ik op zit. Als ik bij klanten kom heb ik dan geen gezeur met dns caching, routers die niet lekker resolved worden, etc. Als jij je DNS laat toewijzen door je router of door de verbinding waar je op dat moment op zit, kan het vertragend werken als je van verbinding wisselt. Dat geldt helemaal als je met een laptop van tehtering gebruik maakt. De DNS servers van bijv. Vodafone laten toewijzen en gebruiken voor algemeen internetverkeer is vragen om problemen; die zijn meer ingesteld op mobiele sites en dus moeten ze voor normale sites vaker gaan zoeken.

Anyways, ik gebruik al jaren geen DNS van mijn ISP meer. Mijn laptop staat in windows hard ingesteld op de OpenDNS servers, en mijn router heeft OpenDNS als primary en seondary, en pas daarna valt is terug op de DNS van Ziggo. Smartfoons van bezoek pakken op de wifi dus ook allemaal opendns zonder dat ze het weten ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Muncher
Goede uitleg, dank je wel.

Jij kan dus 3 DNS servers opgeven in je router? Ongeveer zo?

Primary: OpenDNS
Secondary: OpenDNS
Tertiary: ISP DNS

Draai je iets van DD-WRT?

• The Eagle

The Eagle

Yup :)

Heb een Linksys WRT160n, standaard firmware.
Daar kun je static DNS'es opgeven in de basic setup
Bij mij staan ze als volgt:

code:
1
2
3
DNS1:   208.67.222.222
DNS2:   208.67.220.220
DNS3:   leeg

1 en 2 zijn OpenDNS, 3 wordt automatisch door ISP (ziggo) toegewezen. Ik kan me niet voorstellen dat jouw TP-link dat niet zou kunnen :)
DNS 1 en 2 worden ook aan de clients uitgedeeld (DHCP deelt standaard maar 2 DNS uit, pri en sec), maar ik heb dus ook mijn laptop nog hard op die OpenDNS entries staan vanwege portabiliteit.

Ik weet niet of je je cisco om kunt zetten, maar als die adressen uitdeelt aan je TPlink dan krijg je een beetje het zelfde effect als ik heb - pri en sec wordt opendns in je router, en dns 3 wordt die van de cisco.

[ Voor 46% gewijzigd door The Eagle op 30-10-2011 16:55 ]

• Muncher
Helaas, kan er toch echt maar 2 opgeven. Nog een reden om over te gaan op DD-WRT :)

Heb nu primary DNS op UPC staan en secondary op Google of OpenDNS (ben er nog niet over uit). Maar eens gaan kijken naar flashen met DD-WRT, schijnt toch nog wel pittig te zijn. Bedankt voor de info!

• The Eagle

The Eagle

Zet voor je overgaat naar DD-WRT eens je priDNS op OpenDNS en je sec op UPC. Kijken of dat al scheelt. Als dat al scheelt: je sec DNS is in principe alleen backup voor als je pri DNS niet te bereiken is. Dus mocht openDNS je bevallen: gewoon secDNS ook van openDNS pakken :)
Je hebt die DNS van UPC helemaal niet nodig namelijk. Sure, je hebt een DNS nodig - maar welke server DNS is mag je lekker zelf bepalen ;)

Pagina: 1