Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows XP en Windows 7 dual boot

Pagina: 1
Acties:

• Bart Giesen
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-12-2020
Voor jullie waarschijnlijk een simpele vraag, voor mij een zoektocht zonder einde op Google...

Ik heb 1 SATA schijf met Windows XP (primaire OS, deze bevat al mijn data)
Ik heb 1 SATA schijf met Windows 7

Hoe kan ik, voor Windows opstart, een keuze scherm krijgen, dat ik kan kiezen uit respectievelijk XP of 7?...

Momenteel staat overigens de disk met XP alszijnde bootdisk in het BIOS (mocht dit ertoe doen).

Thanks a lot!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-11 11:24
Als het goed is komt dat uit zichzelf. Weet je zeker dat je Windows 7 er goed op staat?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• haarbal
  • Laatst online: 15:24
Je hebt vaak dat je tijdens het opstarten door op een knop te drukken de bootschijf kan kiezen, bij asus is dit F8.

Als je altijd een keuzescherm wil zien moet je je een beetje verdiepen in bootloaders. Als je bang bent om iets te slopen kan je wellicht even oefenen met een bootloader op een usb stick, en dan je bios zo instellen dat ie van usb probeert te booten. Dan krijg je die usb bootloader en kan je daar kiezen voor win7 of XP.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Bart Giesen
Voor de goede orde; TWEE fysiek gescheiden disken. Dus niet EEN disk, met 2 partities...

Moederbord is een ASUS P5Q PRO.

Windows was reeds geinstalleerd. Heb deze schijf even helemaal uit het systeem gehaald, de 2de geplaatst en daarop Windows 7 geinstalleerd. Zometeen plaats ik beide schijven terug... Als ik het goed begrijp, moet dit goed verlopen / automatisch een bootscreen komen?

[ Voor 63% gewijzigd door Bart Giesen op 29-10-2011 22:29 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11 22:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, dat gaat niet goed en zeker niet automatisch. Als je tijdens installatie van Windows 7 je XP schijf nou er aan had zitten, dan had het automatisch gegaan zonder problemen. Nu moet je handmatig via bcdedit (tip: zoek een GUi hiervoor, weet even de naam niet meer uit m'n hoofd), om Windows XP toe te voegen aan de bootloader van Windows 7. Dan stel je in je BIOS in dat de W7 schijf de default is waarna je kan kiezen tussen XP en 7.

Hopelijk gaat alles ook goed, want ik heb al eens gezien dat door het hebben van maar 1 schijf tijdens OS installatie de bootloader in de war kan sturen als 't een tweede schijf opeens voor z'n kiezen krijgt. Dit omdat de verwijzing in het MBR van de schijf naar disk1 (of disk0 geloof ik, waar 't dan ook begint met tellen iig) gaat. Als de schijf opeens disk2 wordt, kan 't in de war raken. Ik zeg nog een keer met nadruk, het kan mis gaan, maar hoeft niet. Je zal hoe dan ook altijd 1 OS kunnen starten.
Dit kan je testen door de specifieke schijf te selecteren als boot device, maar dat geeft niet een echte situatie weer, aangezien de schijf die je selecteert alsnog disk1 (of disk0) is.
* Hero of Time is nu in de war. Ik weet het niet meer hoe of wat met de bootloader en verwijzing. Je merkt het gauw genoeg :P.
Succes!

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Bart Giesen
Allereerst sorry, had de zoekfunctie beter moeten gebruiken;

\[XP/7] Zwart scherm bij W7 via dual boot

Daarnaast hadden jullie gelijk.

Heb Disk 1 aangesloten (Windows XP). Vervolgens een schone Disk 2 aangesloten. Windows XP opgestart, Setup van Windows 7 gestart, en het zaakje geinstalleerd op Disk 2.

Na reboot krijg ik keurig een keuze, oudere Windows versie, of Windows 7!

Ideaal, easy en zonder gedoe!

Thanks! Nu kan ik EINDELIJK Battlefield 3 spelen :p

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11 22:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En waarom vervang je XP niet voor 7, maar gebruik je een dual boot? Je kan altijd nog XP in een VM draaien, tenzij het een OEM is (dan mag het volgens de licentie overeenkomst niet).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Bart Giesen
Omdat ik Windows 7 foei vind, maar helaas nodig heb.
Pagina: 1