GPU overhit spontaan zeer snel

Pagina: 1
Acties:

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:48
Beste Tweakers,

Was aan het browsen in firefox vanmiddag en wat met websites bezig (niets zwaar grafisch) toen ineens de fan van mijn HP 8510w laptop voluit begon te draaien.
Omdat dit na verloop van tijd toch wel irritant begon te worden dacht ik even mijn laptop te rebooten.
De laptop wilde echter niet meer aan gaan, na de bios ging hij direct weer uit.

Ik een tijdje gewacht en toen wilde hij wel weer booten.
Met behulp van SIW eens naar mijn sensors gekeken, en bleek dat mijn GPU binnen 2 minuten na het opstarten op de 100 graden celcius zat.

Laptop opengemaakt, zie resultaat hier. (de 2 stripjes die rechts op de gpu horen heb ik losgeschroefd, missen dus niet)
Weinig boeiends te zien, behalve de zwarte plek op de heatsink.
Als ik de laptop aanzet, kan ik mijn vinger zo'n 13 seconden op de heatsink houden bij de gpu rechtsboven voordat ik me eraan brand.
Op het moment heb ik alle randapparatuur (incl 2 beeldschermen) losgekoppeld en werk ik dus alleen op het laptopscherm.
De GPU is sinds de boot nu constant tussen de 75 en 80 graden, de fan blaast volop en de lucht is koud die eruit komt. De heatsink is ook gewoon koel, alleen rechts van de zwarte plek is hij (erg) warm.

Ik heb hier nog nooit eerder last van gehad. Temperatuur van de CPU en HD is gewoon normaal (beide rond de 30 graden celcius). Is mijn GPU rip?

Er zit trouwens een NVIDIA Quadro FX 570M in.

Advies welkom

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-02 18:40
Hmm als je je vinger brandt aan de heatpipe van je GPU en er koele lucht uit de koeler komt is er wel iets geks aan de hand. Hoe zit het met de temperatuur van de heatsink (bij het fannetje) die via de heatpipe naar je GPU gaat? want daar wordt normaal gesproken lucht doorheen geblazen door de fan. als die lucht koel is, zou dat erg vreemd zijn, aangezien de heatpipe met die heatsink verbonden zit...

het enigste wat in mij opkomt, is, dat de heatspreader die op de GPU zit (dat aluminium/koperen blokje waar de heatpipew aan vast zit) geen goed contact maakt met de heatpipe die naar de koeler loopt (losgegaan??) mar dan moet je wel weten of de heatsink van de koeler warm wordt of niet... je zou ook kunnen overwegen om gewoon heel het koelingsgedeelte eruit te toveren, en dan te checken op losse verbindingen. en eventueel het stof er goed uit blazen. Om nog verder te denken heb ik nu nog te weinig info...

(beetje verwarrend allemaal :P)

[ Voor 77% gewijzigd door MineTurtle op 29-10-2011 19:35 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• Gtoniser
Tsja ik vind het ook nogal vaag.
Op de foto zie je in het midden op de heatsink een zwarte plek zitten (bij de nummers). Links daarvan is hij relatief koel, rechts daarvan is hij erg warm.
Bij de fan en de cpu (links) is hij gewoon koud.

Ik zat ook te denken aan het contact maar de heatsink is even warm als het koelplaatje dus het lijkt me dat het qua contact wel goed zit.

Er zit geen breuk in de heatsink. Hij koelt misschien wat vaag maar de GPU hoort ook niet zo snel zo super warm te zijn.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je kan natuurlijk eens de heatsink loshalen en de gpu en cpu eens goed schoonmaken met alcohol en dan nieuwe koelpasta aanbrengen om te kijken of dat resultaat bied. Maar het blijft vreemd dat de heatpipe na die zwarte plek ( duidelijk te zien ) opeens koel blijft, en zou je bijna zeggen dat daar iets mis mee is.

Voor zover mij bekend ( sorry als ik het mis heb ) zit er in die heatpipes een vloeibaar metaalachtig iets waardoor de warmte getransporteerd word. Nu zou ik mij kunnen voorstellen dat er iets is gaan lekken en dat zwarte goedje iets van de binnenkant van de heatpipe is.

Het is maar een theorie maar dat zwarte plekje is blijkbaar toch een cruciaal punt omdat je daar net dat warmteverschil voelt.

• Gtoniser
De schroefjes zitten nogal vast op links helaas :p
Het zwarte plekje zit ook op me keyboard wat erboven zit. Waarschijnlijk verbrand dus. Het is niet precies die plek waar het stopt maar iets links ervan koelt het wel snel af.
Zal morgen eens kijken of ik nog wat eraan kan doen (heb nog een andere heatsink liggen toevallig)

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
wat roel1966 zegt zal inderdaad waarschijnlijk het probleem zijn! wat je ook kunt proberen naast nieuwe koelpasta is de complete heatsink eruit halen, vervolgens schoonmaken met ketchup en dan kijken of er inderdaad ergens toevallig een lek zit ofzo. als dat zo is dan kun je proberen het lek dicht te solderen met tin.

Is het ook niet zo dat er toevallig een condensator of iets dergelijks onder de zwarte plek zit? zo ja kijk even goed of die niet is doorgebrand ofzo..

als laatste redmiddel (bovenstaande allemaal gedaan) kun je ook nog proberen een druppel koelpasta uit te smeren over de heatsink (centimeter voor de zwarte plek tot centimeter achter de plek).. mocht je er dan nog niet uitkomen stuur maar ff een DM naar mij;)

• Gtoniser
Thanks, heb alleen geen koelpasta hier.
zal er morgen eens mee aan de gang gaan, wordt vervolgd...

• MineTurtle
Ja het zou inderdaad kunnen zijn dat die vloeistof eruit is gelekt... Meestal kun je via internet wel een complete koeling kopen (dus heatsinks+heatpipes+fan constructie)
Als het ene gedeelte van de pipe warm wordt en na de zwarte vlek niet meer, neem ik aan dat het toc hecht aan die heatpipe ligt ja. Koelpasta vervangen zal dan denk ik ook weinig gaan helpen in dat geval...

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• Gtoniser
Heatpipe vervangen en probleem lijkt opgelost :D
Hij runt nu rond de 50 graden en het lijkt er in ieder geval op dat de warmteverdeling nu goed is (hij wordt gelijkmatig heet)
Bedankt voor het advies, mocht hij weer raar van doen (heb nog geen tijd gehad om hem lang aan te hebben) laat ik het wel weten.

• MineTurtle
Haha mooizo :)

Pagina: 1