Extra router voor draadloos internet

Pagina: 1
Acties:

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-01 07:19
Ik heb pas geleden een laptop aangeschaft voor school en omdat ik me laptop thuis af en toe ook wil gebruiken is internet tegenwoordig haast noodzakelijk om het apparaat normaal te kunnen gebruiken, echter hebben wij thuis alleen bedraad internet en dat is bij een laptop niet echt handig. Nu wil ik dus een router kopen waardoor ik niet altijd een draad hoef in te pluggen. Nu zijn er meerdere manieren van verbinden en welke zou voor mij het beste zijn? We hebben trouwens minstens 5 aansluiting nodig dus de 2 routers moeten sowieso gecombineerd worden.

1. De nieuwe router achter de oude router (dit is een KNP router - SpeedStream Router)

KNP ondersteund alleen hun eigen router als ik het goed heb en dus als er iets is dan kunnen ze ons alleen helpen als de router er tussen zit (volgens mij). Daarintegen weet ik niet precies hoe je alles moet instellen.

2. De nieuwe router aansluiten en de oude router als switch gebruiken.

Makkelijk in te stellen (geloof ik). Eventueel problemen met knp krijgen d.w.z. geen ondersteuning vanuit hun kan?

Kan iemand aanbevelen wat de beste optie is?

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Je wilt dus je huidige bedrade netwerk uitbreiden naar draadloos?

Dan heb je een access-point nodig, geen extra router.

Wat bedoel je met:
We hebben trouwens minstens 5 aansluiting nodig dus de 2 routers moeten sowieso gecombineerd worden.

• conara
Oké ik zal het duidelijker uitleggen:

In de toekomst willen we ook minimaal 5 aansluitingen hebben, dus 5 LAN poorten (voor het bedrade internet). Daarnaast willen we ook draadloos internet. Als ik nu een access-point koop dan hebben we van de 4 poorten er nog maar 3 over, dus lijkt het me verstandiger om een extra router te kopen. Toch?

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Als je wilt gaan routen, ja. Anders ben je beter af met een switch.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

• conara
Dus een switch en een access-point? Wat zijn de voordelen en nadelen van een router t.o.v een switch + access-point?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Marcks schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:00:
Als je wilt gaan routen, ja. Anders ben je beter af met een switch.
Ja kan natuurlijk de nieuwe router als ap+switch zonder de wan te gebruiken
(dhcp server even uitzetten en een ip adres geven wat mooi in het subnet van router 1 past)

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 30-10-2011 14:07 ]

Iperf

Verwijderd

Je vraag is duidelijk. Je wil een draadloos accesspoint toevoegen aan je hudiige router. Verder wil je meer netwerkpoorten (5 stuks in totaal) voor bedraad netwerk.

Allereerst het bedrade gedeelte: dit kan door domweg een switch aan te sluiten met een netwerkkabeltje te verbinden met je router.

Voor het accespoint gedeelte: Hiervoor sluit je een accesspoint aan op je huidige router. Je kan er eventueel voor kiezen om een nieuwe router met accespoint te kopen (voor 35 euro zijn die er al, (bijv TP-Link)
Wat fish zegt: let bij een router op dat je de DHCP server even uitzet. Verder sluit je de router/accespoint aan door een straight netwerkkabel van een netwerkpoort van de bestaande router naar een netwerkpoort op de nieuwe router (dus niet op de WAN van de nieuwe router)
Als je voor een router/acesspoint kiest heb je wellicht niet eens een aparte switch nodig voor het uitbreiden van je netwerkpoorten omdat er op de router/accesspoint ook een switch zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 14:25 ]

• conara
Bedankt voor de duidelijke uitleg, echter snap ik een ding nog niet volledig:
fish schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:06:
[...]
en een ip adres geven wat mooi in het subnet van router 1 past)
Hoe weet ik welk IP adres mooi in mijn subnet past?

Verwijderd

http://www.techrepublic.c...netting-made-easy/6089187

Leef je uit.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 14:34 ]

• conara
Nou ik wordt daar niet veel wijzer van (zal wel aan mij liggen) en daarom is het misschien toch verstandiger om voor de optie van switch + access-point apart te gaan. Ik heb wel zitten kijken bij de router die we nu hebben bij de host-configuration (neem aan dat ik daar dan dingen moet aanpassen voor het IP subnet) en daar staat dan wel IP Netmask wat veel op de getallen lijkt in het artikel...

In ieder geval:

Deze access-point zal die voldoen? Dus degelijke snelheden minimaal 8mbit (zoveel is ons abonnement) in het hele huis?

1. pricewatch: TP-Link TL-WA730RE

2. pricewatch: TP-Link TL-WA801ND

Is de duurdere dan een betere investering of zonde van die 10 euro?

[ Voor 22% gewijzigd door conara op 30-10-2011 15:02 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vertel maar gewoon welk ip adres je router heeft en welke range de dhcp server uitgeeft

e.g.

ip router 10.0.0.3
subnetmask 255.255.255.0
Dan begint je bruikbare subnet bij 10.0.0.0 en eindigt bij 10.0.0.255 waarvan je de eerste en laatste niet mag gebruiken

dhcp range 10.0.0.40 - 10.0.0.50

Dan geef je de router2 gewoon 10.0.0.x waarbij x niet vast is ingesteld of in de dhcp range valt

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 30-10-2011 15:09 ]

Iperf

• conara
IP adres: 194.151.xxx.xxx
IP Netmask : 255.255.255.xxx
Start range: 194.151.xxx.xxx
End range: 194.151.xxx.xxx

De gegevens voor de 2de router moeten dus:

IP adres: 194.151.xxx.x
IP Netmask : 255.255.255.xxx

dus kan ik dan x gewoon invullen of? want ik begrijp niet goed wat je bedoeld met x niet vast is ingesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door conara op 30-10-2011 21:00 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hee het ip van je lan, niet van je wan

je kan pc een vast ip adres geven net zoals je moet gaan doen met de 2e router (om hem bereikbaar te houden voor configuratie). dat heb je blijkbaar niet gedaan dus

Dan geef je de router2 gewoon 10.0.0.x waarbij x niet in de dhcp range valt
in mijn voorbeeld dus bijv 10.0.0.7 of 10.0.0.8 maar niet 10.0.0.42

Iperf

• conara
Heb je nog meer ip's dan? :P Sorry voor mijn ontbrekende kennis, daarom heb ik even een printscreen van mijn router interface gemaakt, misschien kunnen we hier meer mee:

Ik heb een printscreen van de gegevens in de DHCP server gemaakt:

http://i43.tinypic.com/ridgef.png

Waar kan ik de goede gegevens vinden, want die zie ik echt niet staan ip van LAN.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kan het zijn dat jullie een zakelijk abbo hebben met 8 ip adressen ?
ik gok zo dat de router op 194.151.xxx.xxx te bereiken is ?

[ Voor 35% gewijzigd door Fish op 30-10-2011 19:50 ]

Iperf

• conara
Ja het klopt dat router op 194.151.xxx.xxx te bereiken is en we hebben inderdaad een zakelijk abonnement (of staat op naam van me vaders bedrijf), geen idee of het 8 ip adressen heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door conara op 30-10-2011 20:59 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zo was ff afwezig

Je hebt het privilege om een keus te maken
Tussen echte ip adressen of je netwerk achter een router te hangen.
Beide hebben ze voor en nadelen. afhankelijk van wat je prive en bedrijfsmatig door elkaar wil gebruiken zou het advies kunnen verschillen. Wanneer je het zaakje achter een standaards routertje hangt geniet je netwerk bijv van de rudimentaire firewall ivm nat.

Maak even een schets ofzo van je apparaten hebt, moeten komen, en hoe je ze wil toepassen, prive, server, zakelijk gebruik of een combinatie.

btw, ik heb je ip's een beetje geanonimiseerd omdat ze publiek zijn.

Ik denk dat we onderhand wel vastgesteld hebben dat je een /29 subnet hebt met 8 publieke ip adressen (waarvan je er effectief 5 van kan gebruiken)

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 30-10-2011 19:53 ]

Iperf

• conara
Het is vrij eenvoudig, want hoewel het een zakelijk abonnement is gebruiken we het eigenlijk prive (Me vader heeft een boederij, dus op 1 pc gebeuren ook wel administratie van het bedrijf).

1x bedrijfs pc
3x pc van de "kinderen"
1x (in de nabije toekomst) tv
1x draadloos internet waarvan 3 laptop's (waarvan 2 nu bedraad) zijn aangesloten of kunnen worden aangesloten afhankelijk of ze bedraad of draadloos willen werken.

Het mooiste zal ook zijn als er een printserver komt, maar ik ben hiervan nog de mogelijkheden aan het onderzoeken. Ik denk dat het zo wel goed heb uitgelegd, maar mag het duidelijk zijn dat de bedrijfs pc ook prive wordt gebruikt en dus niet perse moet worden afgezonderd van de andere pc's.

[ Voor 6% gewijzigd door conara op 30-10-2011 21:05 ]

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-02 22:23
Mocht je een extra router nemen, kan je die toch gewoon in de brugmodus zetten? Dan hoef je niet te hannesen met IP-ranges. Dan nog even je draadloos aan, kabel tussen een van de LAN poorten van je main router en de WAN poort van je 'gebrugde' router, en je bent online

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@ hierboven er is geen router alleen een modem

Mijn suggestie zou zijn om het bedrijf toch los te houden van de prive situatie

Ware het niet dat die bedrijfs pc nu al direct aan het internet hangt. persoonlijk zou ik daar een routertje van 20 euro tussengooien voor wat rudimentaire bescherming van buitenaf. Deze gebruikt dan 1 ip adres

De rest zou ik gewoon achter een wireless router hangen met zijn eigen ip dus gewoon met de wan op je modem aansluiten. En de prive situatie achter de router oplossen zoals elk gewoon huis

Je printerver zul je waarchijnlijk voor beide netwerken willen gebruiken. je kan hiervoor een poortmapping/virtuele server aanmaken op je wireless router met een ip filtertje en dan kan kun je van beide netwerken printen via de printserver

Wil je dat allemaal niet ? gewoon de wireless router achter je modem gooien en alles daar op aansluiten. evt extra switch. Maar waarom heb je een zakelijk abbonnement als de bedrijfs pc ook prive gebruikt wordt, sla op de lijn? klinkt een beetje overkill voor een pc waar het schijnbaar minder nauw genomen wordt en een aannemelijker lagere mtbf heeft

Iperf

• conara
Nou van mij hoeft het allemaal niet ingewikkelder te worden. Waarom een zakelijk abonnement? geen idee eigenlijk, waarom niet? er zijn volgens mij geen nadelen.

Dus dan krijg ik dus de volgende constructie:

Oude router van de KPN en daar achter de nieuwe router. Deze sluit ik aan op een LAN poort (dus vanuit de LAN poort in de LAN poort van de nieuwe router). Dan zet ik DHCP server uit en moet ik een ip adres geven wat mooi in het subnet van router 1 past.

Nu weet ik echter nog steeds niet precies welk IP adres dat bij mij kan zijn. Want je zei dat ik het ip adres van de WAN pakte en niet van de LAN. Dus zou je me nog kunnen helpen hoe ik dat IP adres bepaal?

[ Voor 10% gewijzigd door conara op 30-10-2011 23:25 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt nu geen lan :+ alles is nu direct verbonden met het internet

Je hebt idd wel een router maar (onwetend)verzwegen dat dit geen standaard nat routerje was waardoor we aannamen dat er een lan was. dat veranderd de zaak een beetje :)

Als je het simpel wil houden koop je een wireless router sluit de wan aan op het modem wat je nu hebt
en hang je alle pc's op het lan erachter c'est ca. geen verder gekloot voorlopig

todat een van de kinderen een gameserver wil op zetten enzo, die kunnen dan kiezen om hem echt in een dmz voor de router te hangen. of een poort te mappen naar het lan. maar dat is voor later

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 30-10-2011 23:34 ]

Iperf

• conara
Oké maar dan zijn er maar 4 LAN poorten beschikbaar en we willen er graag minstens 5. Dus ik dacht dan de nieuwe router achter de oude router zetten. Maar dan moet ik die 2de router wel een vast IP adres geven toch? maar hoe weet ik welk ip adres dat moet zijn.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

probleem, je hebt "maar" 5 beschikbare ip adressen (waarvan de nieuwe router er ook een lust die je eigenlijk helemaal niet op internet beschikbaar wil hebben)

dit is je behoefte
1x bedrijfs pc
3x pc van de "kinderen"
1x (in de nabije toekomst) tv
1x draadloos internet waarvan 3 laptop's (waarvan 2 nu bedraad) zijn aangesloten of kunnen worden aangesloten
1x (wireless?) printserver

Dan hebben er het over 11 ipadressen + router=12. Maar alles moet wel in een netwerk bereikbaar zijn.
dat betekend dus dat je achter de router moet gaan zitten wil het een beetje normaal zonder extra geknoei (met een ander subnet) te werken

dan moet je
A een router met genoeg poorten open kopen
B gewone router met 4 poorten en een switch extra kopen (deze switch kan ook verderop staan om de bekabeling in huis wat eenvoudiger te houden. afhankelijk van de groote van het huis kan dit ook een wireless router als een app geconfigureed zijn ivm ontvangst)
C een /28 subnet af gaan nemen

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 30-10-2011 23:49 ]

Iperf

• conara
Nu raak ik helemaal de draad kwijt... Andere huis houdens hebben toch ook meer dan 5 apparaten in huis welke aangesloten worden? Optie A is haast onmogelijk. Ik heb nog geen fatsoenlijk geprijsde routers gezien met meer dan 4 lan poorten. Optie B is de optie die ik noemde toch? dus oude router + een nieuwe router welke eigenlijk als switch en access-point functioneert. En Optie C is code taal voor mij.

Dus dat ik een nieuwe router koop die als switch en access-point functioneert is toch geen slechte optie? Maar dan moet ik wel dat ip weten? Of probeer je te zeggen dat ik voor een andere "iets" moet gaan? Dat wordt me niet helemaal duidelijk.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Optie b is helemaal geen slechte optie maar niet je moet hem niet als accespoint (zonder routing gebruiken)
omdat het subnet niet groot genoeg is (5/6 ip adressen) itt tot een lan achter een normale router waar je 254 adressen tot je beschikking hebt

Je moet gewoon denken dat je 5 losse internet aansluitingen hebt thuis. die komen allemaal binnen op dat ene kastje van je.

je wil alles op één netwerk hebben. dat kan niet allemaal tegelijk op je huidige modem/router. dus moet je dat achter je nieuwe wireless router doen.

Wanneer je dat doet hoef je je geen zorgen te maken over het op op het nieuwe subnet wat je dan krijgt. de router zal nieuwe lokale adressen uitdelen specifiek voor privenetwerken e.g. 192.168.0.1 t/m 192.168.0.254

router 2 past dan NAT waardoor de 11 apparaten via 1 ip publiek ip adres contakt met de buitenwereld maken
https://docs.google.com/d...kD6CaLXYh4J3lsjs42sk/edit

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 31-10-2011 00:36 ]

Iperf

• conara
Oké dus die nieuwe situatie moet als volgt zijn:

Oude router met 4 Lan poorten, vanuit een van die LAN poorten gaat er 1 draad naar de nieuwe router en komt dan binnen op de WAN poort? want de 2de router wordt dus wel als router gebruikt? Wat voor instellingen moeten er dan gedaan worden om alles aan de praat te krijgen?

Verwijderd

fish schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:22:
@ hierboven er is geen router alleen een modem

Is wel degelijk een router, het apparaat doet nu alleen geen NAT.

Voor deze situatie is een zakelijk abonnement met 8 IP-adressen wellicht "overkill", tenzij je een betere SLA nodig hebt dan die op een consumenten-lijn. Functioneel gezien heb je voldoende aan 1 IP-adres.

Aangezien de TS niet zo heel veel netwerkkennis heeft, lijkt het me beter om e.e.a. samen te bekijken met iemand die wat beter thuis is in de materie. Je hebt met die 8 IP-adressen (effectief 5) meerdere mogelijkheden om te bereiken wat je zou willen. Een scheiding tussen het zakelijke deel van het netwerk en het prive deel van het netwerk lijkt mij een goed idee. Maar, zeker als je bijvoorbeeld een netwerkprinter zou willen delen, moet je dit wel goed configureren.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je hebt ook wel gelijk, maar zo kun je ook zeggen dat het hele internet bestaat uit routers zo kunnen we wel ff doorgaan. hij moet het gewoon even zien als 5 losse internet aansuitingen die hij thuis heeft. voor zijn begrip
(en voor zijn kinderen later)
2boris schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 07:14:
Oké dus die nieuwe situatie moet als volgt zijn:

Oude router met 4 Lan poorten, vanuit een van die LAN poorten gaat er 1 draad naar de nieuwe router en komt dan binnen op de WAN poort? want de 2de router wordt dus wel als router gebruikt? Wat voor instellingen moeten er dan gedaan worden om alles aan de praat te krijgen?
In princiepe heel weinig gebaseerd op wat ik heb gelezen. Alleen je instellingen voor je draaadloos natuurlijk, een leuk naampje en een anders dan default wpa key geven

Zolang er geen dingen zijn die je speciaal hebt ingesteld hebt voor je zakelijke pc is het plug en play

[ Voor 62% gewijzigd door Fish op 31-10-2011 09:07 ]

Iperf

• conara
Oké bedankt. Ik zal van de week dan een router aanschaffen en kijken of het wil lukken. Ik snap dat er voor mij veel mogelijkheden zijn omdat het een zakelijk abonnement is, maar momenteel is voor mij de simpelste manier de beste manier.

Maar nu creëer ik toch wel 2 aparte netwerken? (niet dat dit zozeer erg is, want we hebben de mogelijkheden nooit gebruikt). Eventueel bij een printserver heeft dit wel nadelen... Maar ik begrijp dat het eigenlijk 5 losse aansluitingen zijn, maar wat zijn de voordelen hiervan? En hoewel we meer ip adressen hebben kunnen we de router niet als access-point laten functioneren. Dat is nog niet helemaal duidelijk voor mij, maar als de bovenstaande configuratie werkt ben ik (voor nu) tevreden.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja hoor sluit hem normaal aan en je hebt een normaal acces point zoals 99% van de mensen thuis

en de rest van de publieke adressen vergeten we dan even (oh wat zou ik die thuis graag hebben :P )
daar kan die wel voor werken. maar niet als je het netwerk simpel wil houden of meer dan 5 hosts hebt

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 31-10-2011 13:28 ]

Iperf

• conara
Oké dus de nieuwe router gewoon als volgt aansluiten:

van de oude router via een ethernet kabel vanuit de LAN poort in de WAN poort. en er hoeven geen dingen aangepast te worden. Zo klopt het?

En waarom zal jij graag meer ip adressen willen hebben? Wat zal jij daar mee kunnen doen wat je nu niet kan?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

in princiepe wel ja. tenzij er diensten zijn die je op je werkpc (of andere) die van buitenaf bereikbaar moeten zijn. dan moet je nog wat configureren

meer ip adressen is gewoon luxe probleem :P
Ik kan alles doen met één ip hoor (en doe ik nu ook) Maar je creert wat speelruimte. om los van mijn prive gebeuren iets op te kunnen zetten. gewoon voor de leuk. de heb. :P

Wat heb je aan een grotere tv die geeft toch hetzelfde beeld. ? een beetje dat idee. maar dan zou ik kunnen spelen met een andere mailserver bijv. smtp levert altijd af op poort 25 (zonder extra externe hardware met weer een ander ip adres)

Iperf

• conara
Oké dan gaan we dat proberen ;) Erg bedankt en als het niet lukt dan zal ik het hier posten;) Nogmaals bedankt!

Iemand nog suggesties van een goede router van rond de 30 a 35 euro?

[ Voor 24% gewijzigd door conara op 31-10-2011 18:19 ]

Pagina: 1