Situatieschets:
Een 30-tal clients in een LAN met toegang tot een gedeelde internetverbinding waarbij AAA noodzakelijk is.
Wat ik hiermee wil bereiken is dat:
Het probleem hierbij is dat je geen veilige methode hebt om zeker te zijn dat gebruiker A ook diegene is met het, op basis van static dhcp gereserveerde, ip.
DHCP spoofing is namelijk erg makkelijk door te voeren.
Ook indien je met een captive portal gaat werken kunnen credentials doorgegeven worden zodat je geen zekerheid hebt over de identiteit.
Mogelijke alternatieven
Na me een beetje ingelezen te hebben in 802.1x blijkt dat je hiermee ongeveer kan wat ik wil bereiken. Elke user krijgt zijn / haar eigen credentials, waarna pas layer 2 en verdere communicatie mogelijk is. Voor zover ik begrijp kan je dus ook zo per fysieke switch port een ip toekennen, waarna je zeker bent dat het ip wat je monitort en policies op toepast ook dat gene is van de identiteit die jij voor ogen hebt.
Tekortkoming 802.1x in deze omgeving
Daarom richt ik mij tot jullie. Zijn er andere oplossingen mogelijk waarbij er toch kan wat ik wil, en de nadelen beperkt(er) zijn t.o.v. deze van de 802.1x oplossing?
Dank bij voorbaat voor jullie raad
Een 30-tal clients in een LAN met toegang tot een gedeelde internetverbinding waarbij AAA noodzakelijk is.
Wat ik hiermee wil bereiken is dat:
- Elke online client ook identificeerbaar is als de identiteit die hij/zij werkelijk is
- Op basis van QoS bandwidth beperkt kan worden per account
- Een quota gehandhaafd kan worden per gebruiker
- Er per user gelogd kan worden om misbruik tegen te gaan
Het probleem hierbij is dat je geen veilige methode hebt om zeker te zijn dat gebruiker A ook diegene is met het, op basis van static dhcp gereserveerde, ip.
DHCP spoofing is namelijk erg makkelijk door te voeren.
Ook indien je met een captive portal gaat werken kunnen credentials doorgegeven worden zodat je geen zekerheid hebt over de identiteit.
Mogelijke alternatieven
Na me een beetje ingelezen te hebben in 802.1x blijkt dat je hiermee ongeveer kan wat ik wil bereiken. Elke user krijgt zijn / haar eigen credentials, waarna pas layer 2 en verdere communicatie mogelijk is. Voor zover ik begrijp kan je dus ook zo per fysieke switch port een ip toekennen, waarna je zeker bent dat het ip wat je monitort en policies op toepast ook dat gene is van de identiteit die jij voor ogen hebt.
Tekortkoming 802.1x in deze omgeving
- Prijs. Er zijn momenteel geen switches met 802.1x ondersteuning. Een switching oplossing met 802.1x support gaat al snel vele honderden euro's kosten.
- Tijd. De clients zitten in geen enkel domein, waardoor elke client apart geconfigureerd moet worden. Dit kost tijd en kan tot ergernis van de gebruikers leiden bij de omschakeling.
- Compatibiliteit. Niet elke client heeft de mogelijkheid een 802.1x supplicant te zijn. Hiervoor zou een uitzondering voorzien moeten worden.
- Beschikbaarheid. Indien er calamiteiten zijn met de radius server heeft geen enkele client internet, maar ook geen lan verbinding.
Daarom richt ik mij tot jullie. Zijn er andere oplossingen mogelijk waarbij er toch kan wat ik wil, en de nadelen beperkt(er) zijn t.o.v. deze van de 802.1x oplossing?
Dank bij voorbaat voor jullie raad