PC loopt vast en vervolgens artifacts op scherm.

Pagina: 1
Acties:

• argon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-11-2021
Hallo,

Zojuist tijdens een potje BF3 liep mijn pc vast en heb ik 'm ge-restart. Vervolgens kreeg ik op mijn boot scherm rare artifacts (zie foto). Ik dacht eerst dat het aan mijn videokaart lag, die misschien te heet was geworden o.i.d. Maar toen ik in de BIOS zat zag ik dat mijn toetsenbord uit stond. Raar want deze zat gewoon aan gesloten op een usb aan sluiting op het moederbord. Dus ik heb zowel mijn muis als toetstenbord in een andere usb aansluiting gedaan en vervolgens stond mijn moederbord weer aan. Ik ben uit de BIOS gegaan zonder iets te veranderen en het systeem bootte opnieuw. Eerste keer faalde deze en daarna opnieuw met weer de artifacts. Toen kreeg ik de volgende waarschuwing:
"The system has experienced boot failures because of overclocking or changes of voltages.
Last settings in BIOS setup may not coincide with current H/W states."
Hier onder stonden de snelheden van mijn cpu en geheugen.

Toen ik dit zag dacht ik meteen dat het aan mijn moederbord lag.
Vervolgens drukte ik op een knop om verder te gaan en zag ik het windows herstel scherm zonder de artifacts die eerder waren.
Sindsdien draait mijn pc weer en type ik dit ook de desbetrefende pc.

Ik heb zelf niks overclocked dus het kan niet liggen aan oc/en. Ook heb ik nooit de voltages veranderd in de BIOS. Ik heb dit moederbord al bijna een half jaar met dezelfde GPU, CPU en geheugen erop en heb nog niet eerder problemen gehad.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?

Spec:
MOBO: Gigabyte P67A-UD4-B3
CPU: Intel Core i5 2500K
Geheugen: 2x 2gb OCZ platinum
VGA: XFX Radeon 6950 1gb (alles op stock)
Voeding: Corsair AX-750

Foto's
Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/1014/imag0042ol.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img714.imageshack.us/img714/710/imag0043at.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img825.imageshack.us/img825/3719/imag0044sh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/6533/imag0045la.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img560.imageshack.us/img560/615/imag0046zr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img718.imageshack.us/img718/4849/imag0047y.jpg

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:36
Maar doet 'ie het nu weer normaal of heb je er nog steeds last van soms?

The devil is in the details.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit zit eruit als een brakke videokaart. Probeer eens een andere en kijk of je hetzelfde probleem hebt daarmee.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kijk met software hoe heet je videokaart is.
Dan start een programma om je videokaart heel heet te maken, dus zwaar belasten.
Hou de temps goed in de gaten.

Is je pc schoon van binnen?

• argon
Mijn PC loopt nu gewoon weer normaal. Ik heb nog geen spel opgestart.

Ik kan geen andere videokaart proberen want die heb ik hier niet :/. Mijn eerste gedachte was ook dat mijn videokaart kapot was, maar door die waarschuwing die ik kreeg en het feit dat mijn toetsenbord het niet meer deed begon ik te twijfelen en dacht ik dat het misschien wel aan mijn moederbord ligt.

Ik zal nu even een stresstestje draaien. En ja, ik heb de pc gister nog afgestoft en die is redelijk schoon van binnen.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-02 18:05
Ik heb dit ook wel eens ongeveer zo gehad, bleek dat ik mijn CPU te hoog geklokt had met een te laag voltage. Dus misschien moet je je CPU wat meer voeren? (Ja, ik heb ook een 2500K)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• argon
BeefHazard schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:05:
Ik heb dit ook wel eens ongeveer zo gehad, bleek dat ik mijn CPU te hoog geklokt had met een te laag voltage. Dus misschien moet je je CPU wat meer voeren? (Ja, ik heb ook een 2500K)
Kreeg je ook die artifacts tijdens het bootscherm?
Ik heb alles op standaard staan dus de CPU voltages staan op auto.

• argon
Oke ik heb 3dmark11 laten draaien en temperatuuren in de gaten gehouden.
Op een gegeven moment krijg ik weer artifacts en stopt 3dmark11 er mee en geeft een error message.
Ik zie dan onderen een bericht van windows:
"Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld."
Eenmaal uit 3dmark11 zijn de artifacts weg. Ik kreeg ze net nog een keer zomaar terwijl ik aan het browsen was en kreeg weer hetzelfde bericht van windows:
"Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld. "

Ik ga nu even kijken of er nieuwe drivers zijn voor mij videokaart en probeer het dan nog eens.
Temperatuur kwam niet hoger dan 81 graden.

Bericht van 3dmark11:
Workload Single init returned error message: File: device_resources.cpp
Line: 200
Function: class eva::com_ptr<struct ID3D11PixelShader> __cdecl eva::d3d11::device_resources::create_pixel_shader(const void *,unsigned __int64,struct ID3D11ClassLinkage *) const

Expression: m_device.native()->CreatePixelShader( shader_bytecode, bytes, linkage, result.receive()): DX11 call failed.

Hardware device removed.
DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED: ID3D11Device::CreatePixelShader:

[ Voor 32% gewijzigd door argon op 29-10-2011 11:33 ]

• argon
Ik heb de AMD catalyst 11.10 drivers en volgens CCC zijn die de nieuwste drivers. Op de website van AMD vind ik alleen 11.9

• argon
Net de 11.9 drivers weer geinstalleerd en nog geen problemen gehad. Ik ga nu bf3 weer eens proberen.

raar want met de beta had ik nergens last van.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-02 09:12

BiLo

PSN: toiletcleaner

argon schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:57:
Net de 11.9 drivers weer geinstalleerd en nog geen problemen gehad. Ik ga nu bf3 weer eens proberen.

raar want met de beta had ik nergens last van.
zijn die 11.10 driver niet speciaal voor BF3?

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• argon
Ja dat klopt, het zijn volgens mij beta drivers die speciaal voor bf3 zijn uitgebracht.

Heb nu verder geen problemen meer na een aantal potjes bf3.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-02 20:53

Mavamaarten

Omdat het kan!

Maar toch lijkt er iets mis te zijn met je grafische kaart. Drivers gaan echt geen artifacts in je BIOS oplossen.

Android developer & dürüm-liefhebber

• argon
Mavamaarten schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:33:
Maar toch lijkt er iets mis te zijn met je grafische kaart. Drivers gaan echt geen artifacts in je BIOS oplossen.
Klopt. Als het goed is heb ik nog garantie dus ik stuur hem volgende week maar op en afwachten of ik een nieuwe krijg o.i.d.
Pagina: 1