Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

7x64 start niet op de normale manier, wel via F8*

Pagina: 1
Acties:

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Sinds gisteren heeft mijn amper 1 week oude 7x64 installatie kuren, voordat ik uitleg geef daarover eerst maar even specs, al denk ik niet dat die nodig zijn. Lijkt mij namelijk een softwarefout.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A55M-S2HP€ 63,-€ 63,-
1Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS Platinum (Retail)€ 0,-€ 0,-
1Hitachi Deskstar 7K160 HDS721616PLA380, 160GB€ 0,-€ 0,-
1HP Pavilion W2408H€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Centurion 532 (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver)€ 0,-€ 0,-
1Logitech G5 Laser Mouse€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Extreme Power 380W€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9B€ 58,-€ 58,-
1AMD A4-3400 Boxed€ 58,50€ 58,50
1Delock PCI Express Card > 2x Power Over eSATA 5V/12V----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 735,61

Gisteren startte ik Windows weer eens om verder te gaan met het voor gebruik klaar maken van de install. Windows stond er al op en de meeste updates en alle drivers ook.
Maar gisteren waren er weer 3 updates, die heb ik geïnstalleerd om daarna de "u moet de pc herstarten"-melding te negeren. Daarna kwam VMWare Workstation 8 erop, Logitech SetPoint, taal van de ramplank heb ik anders ingesteld en het standaard audioapparaat dat op HDMI bleek te staan staat nu op Audigy 2.
Daarna heb ik de pc afgesloten om later weer verder te gaan.

Nu start Windows echter niet meer op. Ik krijg de "loading operating system"-melding, daarna zwart beeld en 5-10sec daarna (wel wat HDD activiteit in die tijd) reset van de pc.
Opvallend: Stel ik de SATA controller in op IDE (stond op AHCI) dan zie ik wél, maar heel kort, het Windows opstartlogo maar daarna gaat Windows op z'n bek met de 7B BSOD, zeer waarschijnlijk omdat ie nog de AHCI driver gebruikt.

Omdat ik het F8-menu niet tevoorschijn kreeg (later bleek dat ik eerst op F9 moet drukken voor ie de F8 pakt :S ) heb ik opstartherstel vanaf de installatiestick geprobeerd, maar dat had net als de bekende fixmbr/fixboot/bootsect /nt60 ALL commando's geen effect. Het terugzetten van het enige herstelpunt zorgde er ook niet voor dat Windows weer normaal opstartte.

Na erachter te zijn gekomen hoe ik het F8-menu te voorschijn kon krijgen heb ik eerst de veilige modus geprobeerd, die werkt, gelijk maar even de "automatisch opnieuw opstarten bij fout"-instelling uitgevinkt. Opstarten met de laatst werkende config werkt ook, foutopsporingsmodus ook en starten met logboekregistratie (zie log hier) ook.

Als alleen veilige modus zou werken, dan zou ik vermoeden dat er een brakke driver aanwezig is. Maar dat verklaart niet waarom logboekregistratie en foutopsporingsmodus beide werken, daar wordt namelijk (volgensmij) alles qua drivers, net als bij de normale modus, geladen. Of niet?

En aangezien de F8-keuze "laatst werkende config"-werkt, hoe kan ik er voor zorgen dat die config nu gebruikt blijft worden? Als ik namelijk de pc daarna weer herstart begint het probleem gewoon weer...

edit:

't wordt vreemder, beeld wordt nog steeds zwart en reset niet veel later bij een normale start, maar als ik in het F8 menu aangeef dat ik Windows in normale modus wil opstarten dan werkt dat gewoon :? :?

edit2:
code:
1
2
3
4
5
6
    bcdedit /export C:\BCD_Backup
    c:
    cd boot
    attrib bcd -s -h -r
    ren c:\boot\bcd bcd.oud
    bootrec /RebuildBcd

gedaan, nu krijg ik tijdens het opstarten het volgende:
windows has encountered a problem communicating with a device connected to your computer.

file: \windows\system32\winload.exe
status: 0xc00000e9
info: an unexpected I/O error has occured
en daarna het OS-keuze menu waar ik 7 kies die daarna gewoon opstart.

Nog een edit: Heb maar een schone install gedaan, nu hopen dat het goed blijft gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 29-10-2011 17:54 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Het probleem is er weer :| en weer start Windows via het F8 menu gewoon normaal op.
En het treed weer op na een herstart na het installeren van updates, deze updates waren er bij de vorige keer echter nog niet.

Iemand nog suggesties?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Volgens mij komt dit toch echt door VM-Ware.
Zoals de dump laat zien gaan alle drivers plat die ook nodig zijn voor virtualisatie.
Verwijder VM-Ware en probeer het systeem dan op te starten.

[ Voor 193% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2011 15:33 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
VMWare verwijderen hielp niet en dat verklaart niet waarom Windows gewoon normaal werkt als ik via F8 Windows start, dat vind ik nu zo vreemd. En het probleem treed met vertraging op, het enigste dat ik de laatste paar boots heb gedaan is updates installeren, VMWare stond er toen al een tijdje op.

Maar ik heb nu iets gevonden, de Hitachi DFT quicktest gaf bad sectors aan terwijl de betreffende hdd jaren goed heeft gedaan in de vorige samenstelling van deze pc. Een raw copy mbv een van de tools in Hiren's Bootcd gaf een leesfout bij het clonen van de 100MB systeempartitie, daar die (toch?) gebruikt wordt bij het starten vermoed ik dat dat de oorzaak is.
Het klonen van de rest ging overigens niet zo goed ivm verschil in grote hdd die er nu bij in zit. De 2e heeft zo'n 50GB minder aan capaciteit, Hiren's Bootcd is blijkbaar niet voorzien van tools die daarmee om kunnen gaan.

Ik ben nu mbv een bootable schijfje van Acronis True Image de HDD aan het klonen, wanneer dat klaar is zal ik nog eens opstartherstel doen en dan zou (in theorie) Windows weer moeten werken hoop ik.

edit: Het lijkt erop dat mijn theorie juist is, klonen is goedgegaan op de leesfout van de 100MB partitie na, daarna Windows installatie stick erbij gepakt, "bootsect /nt60 ALL" uitgevoerd en Windows start weer als vanouds :D

Alleen wel trager, van 7200rpm desktopschijf naar 5400rpm notebook schijf is nogal merkbaar :P

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 17-11-2011 16:37 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

dat verklaard ook de I/O error tijdens winload.exe

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Hmm, winload.exe staat toch niet op die 100MB partitie? Er waren namelijk verder geen leesfouten.

Oscar Wilde

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

maar je BCD wel.

Je LastKnownGood settings is een alias welke CurrentControlSet de echte is, ControlSet002 of 003 zul je nu wel hebben staan.

[ Voor 80% gewijzigd door alt-92 op 17-11-2011 21:14 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:11

TheVMaster

Moderator WOS
*Titelfix*

[ Voor 6% gewijzigd door TheVMaster op 17-11-2011 21:49 ]

Pagina: 1