Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kontsnorretje
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-06-2024
Beste Tweakers,

Ik zit met een paar uitdagingen (problemen bestaan natuurlijk niet :P)...
Hiervoor heb ik zo ongeveer heel google bekeken, maar ik kom er niet meer uit...
Ik heb wel een beetje verstand van elektronica, maar ben ook verre van een pro.

Voor ik met de uitdagingen kom, zal ik eerst eens vertellen wat het project inhoud, en wat de huidige status is.

Inmiddels staat alleen de vraag van de backlight nog.

Mijn vader had een HP Touchsmart (IQ525NL). In een boze bui heeft hij deze ooit op de grond gegooid, waardoor de grafische chip 't loodje heeft gelegd.
Afgelopen week zijn er ook een paar chips op het moederbord doorgebrand. Het was niet rendabel deze te fixen, dus ik kreeg het idee om het scherm eruit te slopen, en deze met een computer te verbinden.

Dit is een scherm van het type M220Z1-L06 van producent Chi Mei.
Datasheet (Font pack niet nodig.)

Na even rond zoeken en kijken was mijn conclusie dat dit via USB zou moeten werken, dus heb ik een USB kabel aan de connector van het touch gedeelte van het scherm gemonteerd en ingeplugd
Dit werkt prima. Drivers automatisch geïnstalleerd, zonder problemen. De aanrakingen worden enkel nog niet geregistreerd. Waarom weet ik nu nog niet. Misschien omdat de LVDS (beeld) connector niet is aangesloten?

Waarschijnlijk komt het bovenstaande door het niet gekalibreerd hebben van het scherm, waarvoor eerst de rest aan de praat moet zijn.

Ook krijg ik het backlight niet aan de praat. De inverter die er bij zit, werkt prima. Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel (m)Ampere en Volt deze moet hebben als input. 10 Volt leek mij goed na flink wat google werk.

Het gaat hier om een Inverter van het type V156-501 / VK.13156.501 van Darfon. Meer informatie heb ik hier niet van.
Dus ik heb 2 USB kabels gemonteerd, maar helaas gebeurde er niks. Ik ga er van uit dat ik of te weinig ampere of voltage doorvoer aan de inverter.
Maar helaas weet ik verder te weinig over deze onderwerpen om hier meer informatie over te geven.

Ik hoop dat jullie mij hiermee ook kunnen helpen.

En tot slot:
(Deze vraag is inmiddels beantwoord).

Ook heb ik nog een vraag mbt de LVDS Connector...
Het moet mogelijk zijn deze om te zetten naar DVI en VGA (misschien zelfs HDMI?)
Maar ook hier kom ik alleen niet uit.

Hopelijk hebben jullie hier ook een (mooie) oplossing voor. (Mijn voorkeur gaat uit naar VGA, wegens het ontbreken van een DVI poort.)
De pinout is te vinden in de Datasheet.

Wanneer ik heb het werkend heb, en er zijn mensen geïnteresseerd, zal ik hier nog wel een tutorial voor schrijven.

Ik wil jullie alvast vriendelijk bedanken voor de moeite, al was het maar voor het lezen van dit topic. :D

Stel dat dit allemaal gaat werken, zou het zelfs mogelijk moeten zijn hier een reuze 22" tablet van te maken (dit bedenk ik me net pas).

[ Voor 4% gewijzigd door Kontsnorretje op 29-10-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
lvds moet via een converter. en kan niet direct aan de vga/hdmi/dvi poort gehangen worden -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kontsnorretje
Dat is een beetje een bummer... Ik had gehoopt de kabeltjes van de LVDS connector aan een VGA kabel te knopen en klaar te zijn...

Dan maar even zoeken naar een convertertje.

Ben er inmiddels ook achter waarom hij geen touch registreerde... Hij is helemaal niet gekalibreerd... (Waarom kon ik dit zelf niet bedenken -.-)

Dus blijft enkel de vraag van de backlight staan.

Bedankt Decoy! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Kontsnorretje schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 00:05:
Ook krijg ik het backlight niet aan de praat. De inverter die er bij zit, werkt prima. Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel (m)Ampere en Volt deze moet hebben als input. 10 Volt leek mij goed na flink wat google werk.

Het gaat hier om een Inverter van het type V156-501 / VK.13156.501 van Darfon. Meer informatie heb ik hier niet van.
Dus ik heb 2 USB kabels gemonteerd, maar helaas gebeurde er niks. Ik ga er van uit dat ik of te weinig ampere of voltage doorvoer aan de inverter.
Maar helaas weet ik verder te weinig over deze onderwerpen om hier meer informatie over te geven.
Ik weet niet hoe je uit 2 USB-kabels 10V had willen krijgen. Als je ze parallel zet blijf je 5V houden, maar je kunt meer stroom leveren.

En in serie zetten lijkt me niet handig, want zover ik weet hangt de 0V van de USB aan de aarde van je PC. Dit dan zit je een USB-poort kort te sluiten.

Wat je zou kunnen doen is een regelbare/instelbare voeding kopen en daarmee testen.

Je kunt ook de 12V uit de voeding van de pc pakken en die met een LDO reguleren naar 10V, maar de standaard 78xx-serie zal daar niet afdoende zijn, omdat die een hogere ingangsspanning wilt hebben.

Om het puur te testen zou je eventueel ook een serieweerstand gebruiken en hem direct op de 12V van de PC aansluiten, maar je moet dan wel een goed idee hebben hoeveel mA je backlight verbruikt om die serieweerstand te berekenen. Als je deze namelijk te laag neemt kun je eventueel je backlight opblazen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
als je wilt testen kun je ook gewoon even een stel diodes in serie zetten.
als je een beetje de juiste diodes zoekt bij de stroom heb je ca 0.7v spanningsval per stuk.

usb poorten kun je inderdaad ABSOLUUT NIET in serie zetten. Als je dat wel gedaan hebt heb je waarschijnlijk mazzel gehad dat je computer daartegen beveiligd is. dat zijn ze namelijk niet allemaal (al zou dat wel moeten volgens de usb specs).

die LDVS kun je niet zomaar aansluiten op vga/dvi etc.
Als het het simpel wilt aansluiten zou je kunnen kijken naar een oude (agp) videokaart. die hebben nog wel eens een VESA (dacht ik) connector. Die kun je gebruiken voor laptopschermen.
zie hier:
Laptop LCD aan VGA-kaart

voor vga etc heb je een converter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kontsnorretje
Het scherm ligt bij vaders, en ik zit dit weekend bij moeders, dus kan niet alles exact noemen.

Mbt de USB kabels, ik heb de structuur van de meegeleverde kabel aangehouden. De kabel die bij de inverter was geleverd, had 2 kabels die aangesloten moesten worden. Hier heb ik 2 USB aansluiting op gesoldeerd, in de hoop dat het zou werken.

Mijn USB poorten werken nog, dus zo erg is het gelukkig nog niet :P

Mbt de LVDS connector; ik ga wel opzoek naar een converter, mocht ik hem dan aan bijvoorbeeld een laptop willen hangen, is dit ook nog mogelijk.

Ik zal dinsdag (dan heb ik er pas weer tijd voor -.-) eens verder naar kijken. Dan horen jullie wel weer meer.
Pagina: 1