Hallo
Ik heb een probleem met mijn RAID10 configuratie in mijn computer (zie specs hieronder). Sinds enkele dagen is de performance van mijn RAID10 achteruit gegaan.
Enkele voorbeelden:
Ik heb echt werkelijk geen idee meer wat ik kan doen...
Met vriendelijke groeten,
Menneke-Bodden

Ik heb een probleem met mijn RAID10 configuratie in mijn computer (zie specs hieronder). Sinds enkele dagen is de performance van mijn RAID10 achteruit gegaan.
Enkele voorbeelden:
- Bij Call of Duty 4 bijvoorbeeld, laden van een level duurde vroeger 2 seconden, nu ongeveer een halve minuut
- Bij het kopiëren van bestanden naar of van mijn RAID array, merk ik dat het eerst heel snel gaat, vervolgens na ongeveer 2 seconden zakt de snelheid drastisch in en schommelt deze vervolgens tussen de 80 en de 140MBps (de startsnelheid is meestal ongeveer 270MBps). Vroeger bleef de snelheid rond de 270 MBps hangen. Verder merk ik ook dat de het kopiëren van bestanden blijft hangen op meestal een 30 a 50 MB voor ongeveer een halve minuut. Dit was vroeger ook niet zo.
- Het laden van een level bij Battlefield 3 bijvoorbeeld, duurt zeker 2 minuten... (bij de beta waren dit normaal ook maar enkele seconden).
- Verder hangt af en toe mijn systeem voor een halve tot een gehele seconde vast (de muis blijft dan hangen, eventuele muziek maakt dan een krakend geluid, games hangen dan ook, etc). Dit gebeurd ongeveer om de 20 seconden.
- Ik heb al mijn schijven van mijn RAID array los gekoppeld en toen getest -> Geen problemen meer!
- Ik heb een voor een de 4 schijven los gekoppeld -> maakt niet uit welke schijf ik loskoppelde, probleem bleef bestaan, hierna werd mijn RAID array geherbouwd, dit loste het probleem ook niet op.
- Ik heb nieuwere drivers en oudere drivers geprobeerd voor mijn videokaart -> Lost het probleem niet op
- Ik heb mijn antivirus volledig uitgeschakeld gehad bij alle tests. -> Lost het probleem niet op
- Ik heb mijn SSD op de andere controller aangesloten. -> Lost het probleem niet op
- Ik heb de versie van Intel Rapid Storage Technologie vernieuwd naar de nieuwste versie. -> Lost het probleem ook niet op
- Enkele dagen geleden viel mij op tijdens een potje Starcraft 2 dat mijn laadtijden gigantisch waren. Verder had ik last van gigantische frame stuttering en haperingen tijdens het spelen van Starcraft 2. Toen besefte ik dat er iets mis was, heb hierna een image teruggezet (naar mijn SSD) d.m.v. Norton Ghost (dit loste het probleem niet op)
- Tijdens deze haperingen gaat de belasting van mijn CPU met ongeveer 5% omhoog (dat zie ik in het Windows Gadget).
- Voeding: 1 KW Coolermaster Silent Pro
- Processor: Intel Core i7 CPU 930 Oc'ed naar 3.2 GHz
- RAM: 6GB ADATA DDR3
- Video kaart: MSI N580GTX Twin Frozr II (Overclock Edition)
- Moederbord: MSI X58 PRO-E (moederbord BIOS is van de laatste versie)
- Hardeschijven: 4x Samsung 2TB SpinPoint ECO Green (5400rpm) in RAID 10 + 1 Intel 510 SSD van 120GB (niet in RAID)
- Samsung hardeschijven firmware: 1AQ10001

Ik heb echt werkelijk geen idee meer wat ik kan doen...

Met vriendelijke groeten,
Menneke-Bodden