Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 427208

Topicstarter
Recentelijk heb ik de overstap gemaakt van een hp notebook met windhoos Windows naar een apple macbook air.
De air is een geweldig apparaat die in al mijn wensen voorziet met een kleine maar...

De 128GB schijf is wel erg klein maar ik wou altijd al een back-up systeem voor mijn kostbare foto's en uiteraard opslag van muziek en video.

de hardware die ik heb is dus:
-Macbook air
-hp notebook (broertje)
-120/10 of 50/50 mbit verbinding.

wat wil ik:

ik heb een slordige 30 a 50 gb aan foto's en video's met een hoge persoonlijke waarde.
deze wil ik dus fysiek op meerdere plekken opslaan. daarvoor heb ik 2 externe hdd's op 2 fysieke locaties (thuis + studentenkamer). Daarnaast een accountje op adrive. deze schijven zijn niet altijd benaderbaar of niet mountable.
ik wil dus nog 1 fysieke locatie toevoegen die in raid1 een back-up maakt en die 24/7 verbonden is aan het internet en waarbij ik nonstop mijn data kan syncen en toevoegen.

Ik wil dus aan mijn mac een netwerkschijf over het internet kunnen toevoegen waarmee ik overal en altijd:
-timemachinebackups kan maken
-mijn foto's kan backuppen en toevoegen
-itunes server draaien
-torrent programma kan draaien
-muziek en films kan streaken (ook over inet).
-windows machines ook toegang hebben.

de snelheid hoeft niet extreem hoog te zijn aangezien ik 90% over internet deze nas zal benaderen en dus niet hoger dan 120 mbit zal komen.
hij moet betrouwbaar zijn en makkelijk in gebruik.

zelf heb ik deze op het oog:
pricewatch: D-Link ShareCenter Pulse DNS-320
pricewatch: D-Link Sharecenter Shadow DNS-325
pricewatch: Thecus N2200

eigenlijk een max van 100 euro voor de nas.

qua opslag ben ik niet zo veeleisend.
1 of 1,5 TB zal genoeg zijn:
-100 a 150GB foto's (zal in toekomst RAW formaat gaan back-uppen)
-200 a 300 GB aan MP3 en muziekvideo
-200 GB timemachine
-200 GB aan films/series

de rest voor mijn broertje of toekomstige grotere formaten.

nu heb ik zelf mijn oog op deze schijf:\
pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB

Maar gezien de thailand HDD crisis vraag ik me af of ik wellicht niet beter een paar maanden kan wachten of dat deze prijs nog oké is?
ik kan tijdelijk 1 externe 1TB HDD uit de behuizing halen en in de nas stoppen totdat de prijzen normaal zijn?

graag jullie mening en adviezen?

Bvd,

frank

Kreten als Windhoos is nergens voor nodig. Dit heb ik dan ook aangepast. (MOD OM)

[ Voor 1% gewijzigd door _Dune_ op 01-11-2011 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik kan je in ieder geval aanraden om geen Thecus te kopen. Waar ik werk heb ik al teveel van die dingen terug gezien met de meest vreemde problemen.

De prijzen van HDD's zijn bij een aantal modellen nog redelijk. De prijzen kunnen nog wel eens flink meer omhoog gaan en is het ook mogelijk dat dit nog maanden duurt. Of je zal lang moeten wachten of juist nu nog snel wat aanschaffen. De Samsung schijven die je aangeeft hebben bijvoorbeeld nog een aardig nette prijs. (Kijk eens naar de volgende schijf om te zien wat ik bedoel: pricewatch: Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD10EALX, 1TB)

Samsung is sowieso de juiste keuze voor een NAS. Samsung staat meestal op de lijst met aangeraden schijven en WD staat daar veel minder.

Ik kan je verder helaas geen goed advies geven over de NAS zelf omdat ik daar niet genoeg van weet.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 28-10-2011 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dank iig voor je reactie, ik heb de link die ik zelf gaf nog ff bekenen en de voorraadstatus is onbekend.
ik weet dan niet of ik hem dan nog binnen x aantal weken krijg ;)

ik zit zelf ook qua hdd's erg in dubio om nu te kopen of ff een x aantal maanden te wachten.
zoals gezegd heb ik nu wel genoeg back-up maar is een functionele NAS met 1,5 of 2TB raid1 natuurlijk ontzettend handig.

de thecus valt dus af....
zijn er nog andere nassen die het bekijken waard zijn?
En wat zou de meerwaarde van de dns 325 bocen de 320 zijn die de 30 euro goed maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
trouwens de pricewatch geeft verkeerde prijzen aan...
pricewatch: D-Link Sharecenter Shadow DNS-325
picamania 99,90 exl. verzenden en als je dan klikt kost die 129 euro.
die valt dus af dus een 320 blijft over als er geen andere goede opties zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou, van weekend de pulse 320 gekocht.
ik had dus het idee om maar ff een schijf uit mijn externe behuizing te slopen.
vandaag dus toevallig bij de MM om een defecte printer retour te doen.
ff gekeken naar de HDD's
met veel mazzel 2x 2TB WD's kunnen scoren voor 80 euro ps.
(de prijzen werden onder mijn neus veranderd maar nog niet op de verpakking zelf :D)

heel benieuwd of het lekker gaat draaien