Recentelijk heb ik de overstap gemaakt van een hp notebook met windhoos Windows naar een apple macbook air.
De air is een geweldig apparaat die in al mijn wensen voorziet met een kleine maar...
De 128GB schijf is wel erg klein maar ik wou altijd al een back-up systeem voor mijn kostbare foto's en uiteraard opslag van muziek en video.
de hardware die ik heb is dus:
-Macbook air
-hp notebook (broertje)
-120/10 of 50/50 mbit verbinding.
wat wil ik:
ik heb een slordige 30 a 50 gb aan foto's en video's met een hoge persoonlijke waarde.
deze wil ik dus fysiek op meerdere plekken opslaan. daarvoor heb ik 2 externe hdd's op 2 fysieke locaties (thuis + studentenkamer). Daarnaast een accountje op adrive. deze schijven zijn niet altijd benaderbaar of niet mountable.
ik wil dus nog 1 fysieke locatie toevoegen die in raid1 een back-up maakt en die 24/7 verbonden is aan het internet en waarbij ik nonstop mijn data kan syncen en toevoegen.
Ik wil dus aan mijn mac een netwerkschijf over het internet kunnen toevoegen waarmee ik overal en altijd:
-timemachinebackups kan maken
-mijn foto's kan backuppen en toevoegen
-itunes server draaien
-torrent programma kan draaien
-muziek en films kan streaken (ook over inet).
-windows machines ook toegang hebben.
de snelheid hoeft niet extreem hoog te zijn aangezien ik 90% over internet deze nas zal benaderen en dus niet hoger dan 120 mbit zal komen.
hij moet betrouwbaar zijn en makkelijk in gebruik.
zelf heb ik deze op het oog:
pricewatch: D-Link ShareCenter Pulse DNS-320
pricewatch: D-Link Sharecenter Shadow DNS-325
pricewatch: Thecus N2200
eigenlijk een max van 100 euro voor de nas.
qua opslag ben ik niet zo veeleisend.
1 of 1,5 TB zal genoeg zijn:
-100 a 150GB foto's (zal in toekomst RAW formaat gaan back-uppen)
-200 a 300 GB aan MP3 en muziekvideo
-200 GB timemachine
-200 GB aan films/series
de rest voor mijn broertje of toekomstige grotere formaten.
nu heb ik zelf mijn oog op deze schijf:\
pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB
Maar gezien de thailand HDD crisis vraag ik me af of ik wellicht niet beter een paar maanden kan wachten of dat deze prijs nog oké is?
ik kan tijdelijk 1 externe 1TB HDD uit de behuizing halen en in de nas stoppen totdat de prijzen normaal zijn?
graag jullie mening en adviezen?
Bvd,
frank
Kreten als Windhoos is nergens voor nodig. Dit heb ik dan ook aangepast. (MOD OM)
De air is een geweldig apparaat die in al mijn wensen voorziet met een kleine maar...
De 128GB schijf is wel erg klein maar ik wou altijd al een back-up systeem voor mijn kostbare foto's en uiteraard opslag van muziek en video.
de hardware die ik heb is dus:
-Macbook air
-hp notebook (broertje)
-120/10 of 50/50 mbit verbinding.
wat wil ik:
ik heb een slordige 30 a 50 gb aan foto's en video's met een hoge persoonlijke waarde.
deze wil ik dus fysiek op meerdere plekken opslaan. daarvoor heb ik 2 externe hdd's op 2 fysieke locaties (thuis + studentenkamer). Daarnaast een accountje op adrive. deze schijven zijn niet altijd benaderbaar of niet mountable.
ik wil dus nog 1 fysieke locatie toevoegen die in raid1 een back-up maakt en die 24/7 verbonden is aan het internet en waarbij ik nonstop mijn data kan syncen en toevoegen.
Ik wil dus aan mijn mac een netwerkschijf over het internet kunnen toevoegen waarmee ik overal en altijd:
-timemachinebackups kan maken
-mijn foto's kan backuppen en toevoegen
-itunes server draaien
-torrent programma kan draaien
-muziek en films kan streaken (ook over inet).
-windows machines ook toegang hebben.
de snelheid hoeft niet extreem hoog te zijn aangezien ik 90% over internet deze nas zal benaderen en dus niet hoger dan 120 mbit zal komen.
hij moet betrouwbaar zijn en makkelijk in gebruik.
zelf heb ik deze op het oog:
pricewatch: D-Link ShareCenter Pulse DNS-320
pricewatch: D-Link Sharecenter Shadow DNS-325
pricewatch: Thecus N2200
eigenlijk een max van 100 euro voor de nas.
qua opslag ben ik niet zo veeleisend.
1 of 1,5 TB zal genoeg zijn:
-100 a 150GB foto's (zal in toekomst RAW formaat gaan back-uppen)
-200 a 300 GB aan MP3 en muziekvideo
-200 GB timemachine
-200 GB aan films/series
de rest voor mijn broertje of toekomstige grotere formaten.
nu heb ik zelf mijn oog op deze schijf:\
pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB
Maar gezien de thailand HDD crisis vraag ik me af of ik wellicht niet beter een paar maanden kan wachten of dat deze prijs nog oké is?
ik kan tijdelijk 1 externe 1TB HDD uit de behuizing halen en in de nas stoppen totdat de prijzen normaal zijn?
graag jullie mening en adviezen?
Bvd,
frank
Kreten als Windhoos is nergens voor nodig. Dit heb ik dan ook aangepast. (MOD OM)
[ Voor 1% gewijzigd door _Dune_ op 01-11-2011 11:59 ]