Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:58
Hallo allemaal,

Ik heb een servertje gebouwd met daarin inmiddels 12 harde schijven. Wanneer ik de laatste nieuwe schijf niet koppel kan ik in het bios van het moederbord nog gewoon kiezen voor mijn sandisk usb stick om vanaf te booten.

Ik heb een asus P7H55USB3 moederbord (laatste bios) met daarop 2 SATA controllers (Promise FastTrak SATA 300 TX4)

Zou het kunnen dat het moederbord maar 12 devices ondersteund om te selecteren om vanaf te booten en wellicht standaard eerst kijkt naar wat er aan de SATA poorten hangt en dan pas naar de rest?

Heeft iemand nog een tip hoe ik wel weer zou kunnen booten vanaf de USB stick?

Alvast bedankt voor jullie tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien trekt je voeding het niet goed? teveel op de voeding en te weinig voor je mobo om de USB te kunnen aansturen :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt in de knoop komen met bootable controllers als je meerdere SATAcontrollers hebt. Vroeger heb ik dit nog wel eens meegemaakt in een systeem met een Promise controller, en 2 SCSI controllertjes. Of dat invloed heeft op USB weet ik zo niet, maar het zou kunnen.
Trek eens een controller los en kijk of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
TERW_DAN schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:50:
Je kunt in de knoop komen met bootable controllers als je meerdere SATAcontrollers hebt. Vroeger heb ik dit nog wel eens meegemaakt in een systeem met een Promise controller, en 2 SCSI controllertjes. Of dat invloed heeft op USB weet ik zo niet, maar het zou kunnen.
Trek eens een controller los en kijk of dat werkt.
Het werkt zelfs al wanneer ik 1 sata schijf loshaal, ik zie dan de usb stick er gewoon weer bij staan, het lijkt alsof er niet meer dan 12 devices op de lijst kunnen staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

longshot

Mischien als de je bootvolgorde van usb boven de hdd zet zet die hem ook bovenin de lijst ofzo ?
offtopic: 12 schijven en dan nog willen booten van een 13e usb drive 8)7

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ow dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door Fish op 28-10-2011 21:14 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
fish schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:14:
longshot

Mischien als de je bootvolgorde van usb boven de hdd zet zet die hem ook bovenin de lijst ofzo ?
offtopic: 12 schijven en dan nog willen booten van een 13e usb drive 8)7
Het probleem is dan alleen dat die usb stick er niet meer bijstaat om toe te voegen in het lijstje van de bootvolgorde.. die komt er weer bij staan wanneer ik HDD 12 afkoppel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok, er is als het goed is ook een optie om van een niet standaard bootdevice te booten, f12 ofzo afhanklijk van het merk. staat die dan wel in die lijst ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
fish schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:24:
ok, er is als het goed is ook een optie om van een niet standaard bootdevice te booten, f12 ofzo afhanklijk van het merk. staat die dan wel in die lijst ?
Ook geprobeerd, helaas ook alleen de hdds zichtbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:41

DataGhost

iPL dev

Ik neem aan dat er geen OS op je 12 schijven staat, werkt het dan niet gewoon als je de USB-stick erin plugt, al dan niet met 'boot from other device' ofzo ingesteld?

En qua bootvolgorde: als je nou eerst je USB-stick bovenaan zet, opslaat en dan de laatste schijf aansluit?

[ Voor 25% gewijzigd door DataGhost op 28-10-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
DataGhost schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:40:
Ik neem aan dat er geen OS op je 12 schijven staat, werkt het dan niet gewoon als je de USB-stick erin plugt, al dan niet met 'boot from other device' ofzo ingesteld?

En qua bootvolgorde: als je nou eerst je USB-stick bovenaan zet, opslaat en dan de laatste schijf aansluit?
Nee, op de 12 schijven staat alleen data.

Zo hebben we ook geprobeerd te booten, maar dan krijgen we alleen een knipperende cursor te zien linksbovenin de hoek, en gebeurd er niets meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En wanneer de hd(s) een non bootable partitie heeft ?

ook een vlaggetje die je (uit) kan zetten met gparted

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
fish schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:52:

dat is wellicht ook nog het proberen waard, dat vlaggetje uitzetten om te voorkomen dat ze in het lijste van bootable devices voorkomen.

Ik heb hier nog iets ander gevonden;

http://lime-technology.co...ic=9650.msg92442#msg92442

Daar geven ze aan dat ze de int13 uitschakelen in het bios van de SATA controller kaart, om zo te voorkomen dat de gekoppelde drives in het bios tevoorschijn komen. Ik kan bij de promise kaart alleen geen instelling vinden in het menu van de controller om dit uit te schakelen, heeft iemand daar ervaring mee wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
fish schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:52:

Dat werkt helaas ook niet kan ik bij deze bevestigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Zijn er nog IRQ's beschikbaar?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
NeHoX schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 12:07:
Zijn er nog IRQ's beschikbaar?
Mag ik vragen waarom je dat wilt weten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35
Probeer eens PLoP bootmanager: http://www.plop.at/en/bootmanagerdl.html
Wat je kunt doen is deze opstarten vanaf een willekeurig ander device en dan de USB stick selecteren. Als je niets meer hebt om vanaf op te kunnen starten, zou je deze evt. kunnen installeren op één van de je harddisks en die als boot device aangeven wanneer je vanaf USB Stick wilt opstarten. Geen oplossing, maar wel een mogelijke work-around.
Daarnaast kun je Asus natuurlijk even mailen, soms kan dat helpen. Je hebt neem ik aan al de laatste BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mag aannemen dat je gewoon een tweetal raidsets maakt ?

Maak die raidsets en ik denk dat ze uit je BIOS verdwijnen en dat je controllers er komen te staan...

Anders USB eens boven in de lijst zetten zonder 12e disk en daarna disk connecten en booten met USB.. kijken of dat werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v7jBSc1HlCo2iY3aUYEabBtp/full.jpg
Het aantal devices zal het probleem niet zijn. Ik denk eerder dat de chipset niet geschikt is voor het handlen van zoveel data of dat het een beperking van de Direct Media Interface is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Edmin schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:19:
[afbeelding]
Het aantal devices zal het probleem niet zijn. Ik denk eerder dat de chipset niet geschikt is voor het handlen van zoveel data of dat het een beperking van de Direct Media Interface is.
Lijkt me sterk, data is echt niets byzonders, en wat dmi daar mee van doen heeft is me al helemaal niet duidelijk.
Denk eerder dat (de weergave van) devices in de bios gewoon is afgekapt op 12 devices omdat iemand niet had verwacht dat er meer opties zouden zijn :). bios update al geprobeerd ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
heuveltje schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:24:
[...]

Lijkt me sterk, data is echt niets byzonders, en wat dmi daar mee van doen heeft is me al helemaal niet duidelijk.
Denk eerder dat weergave van devices in de bios gewoon is afgekapt op 12 devices omdat iemand niet had verwacht dat er meer opties zouden zijn :). bios update al geprobeerd ?
laatste bios zit erop ja, wellicht kan ik daar ergens nog iets configureren met de irqs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

JustTrying schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:16:
[...]

laatste bios zit erop ja, wellicht kan ik daar ergens nog iets configureren met de irqs?
IRQ's niet.althans lijkt mij niet.
Je zou eens kunnen kijken of er een jumper, of bios optie is om op die promise kaarten "int13" te disablen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
heuveltje schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:08:
[...]

IRQ's niet.althans lijkt mij niet.
Je zou eens kunnen kijken of er een jumper, of bios optie is om op die promise kaarten "int13" te disablen.
In de bios zie ik geen mogelijkheid dit in te stellen, en op het kaartje zitten alleen een paar pinnetjes genaamd jp1 en jp2 waar wellicht een jumper op zou kunnen, eens kijken of ik daar iets van kan vinden..
Pagina: 1