Ik heb van een oude server nog 4 SCSI schijven liggen van 72 Gb en zou deze graag in een normale PC gebruiken. Maar het probleem is nu dat deze schijven een SCA aansluiting hebben. Hoe kan ik deze in mijn PC gebruiken? Ben ik door de SCA aansluiting gebonden aan een backplane, of zijn er andere aansluitmogelijkheden?
Ik heb wel eens SCA converters gezien (maar goed, alles wat op SCSI te vinden is heeft wel op een of andere manier een converter). http://www.mr-at.nl/scsi-...naar-6850-pins-p-155.html
Het probleem dat je alleen hebt is dat het natuurlijk niet echt heel veel nut heeft, deze oude SCSI diskjes zullen over het algemeen veel herrie maken en niet eens zo heel erg snel zijn. En je moet natuurlijk 4 converters hebben en een SCSIcontroller. Maar technisch gezien is het prima mogelijk.
Het probleem dat je alleen hebt is dat het natuurlijk niet echt heel veel nut heeft, deze oude SCSI diskjes zullen over het algemeen veel herrie maken en niet eens zo heel erg snel zijn. En je moet natuurlijk 4 converters hebben en een SCSIcontroller. Maar technisch gezien is het prima mogelijk.
Ik werd door een kennis al getipt over dealextreme. Daar staan ze iets goedkoper, en volgens de reacties daar viel het verlies in snelheid nog reuze mee.
http://www.dealextreme.co...8p-line-board-green-10105
http://www.dealextreme.co...8p-line-board-green-10105
Ik ben het eens met TERW_DAN, het heeft niet veel zin. Koop je voor 3 tientjes een schijf van 320GB die zo op je sata aansluiting past. Minder herrie, geen geklooi met converters en 40GB meer ruimte...
Qua gemak geef ik terw_dan zeker gelijk. Maar deze 4 schijven gaan in een raid 10 config draaien, dus zou ik al 4 sata schijven moeten kopen voor hetzelfde resultaat. De herrie zal wel meevallen, vergeleken met de server waar deze voorheen in zaten. (Dell PowerEdge 2550)
Nou als de schijven net zo oud zijn als de server (bijna tien jaar) zou ik er zeker niet aan beginnen.
Daarnaast denk ik dat TERW_DAN gelijk heeft. Zelfs de recentere U320 schijven zijn enorm lawaaiig. Niet alleen met kopactie, maar de motoren produceren ook een fluit toon.
Qua energie verbruik en prestatie is het eigenlijk ook niet interessant. Dus koop gewoon 2 sata schijfjes.
Daarnaast denk ik dat TERW_DAN gelijk heeft. Zelfs de recentere U320 schijven zijn enorm lawaaiig. Niet alleen met kopactie, maar de motoren produceren ook een fluit toon.
Qua energie verbruik en prestatie is het eigenlijk ook niet interessant. Dus koop gewoon 2 sata schijfjes.
[ Voor 10% gewijzigd door Shuriken op 30-10-2011 19:23 ]
I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie
Vergis je d'r niet in. Ik heb ooit SCSI schijven meegemaakt die zoveel herrie maakten bij het opspinnen dat we ze de naam "Air Seagate" gaven. Dat x4...in die poweredge zul je meer de voedingen gehoord hebben, en dan hoor je je disks niet. Met de hedendaagse silent voeringen daarentegen....DjF schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:48:
Qua gemak geef ik terw_dan zeker gelijk. Maar deze 4 schijven gaan in een raid 10 config draaien, dus zou ik al 4 sata schijven moeten kopen voor hetzelfde resultaat. De herrie zal wel meevallen, vergeleken met de server waar deze voorheen in zaten. (Dell PowerEdge 2550)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nee, dat hoeft dus niet. Afhankelijk van hoe snel die disks zijn, kan een enkele (of tweetal) moderne disks sneller zijn dan een RAIDarray van oudere disks.DjF schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:48:
Hoe oud zijn die schijfjes eigenlijk? Nog een beetje recent, of zijn ze echt al flink wat jaren oud?
Alles wat plain old SCSI is kun je het beste:
- in een van je vitrines plaatsen naast je andere computermuseumstukken;
- weg gooien.
- in een van je vitrines plaatsen naast je andere computermuseumstukken;
- weg gooien.
Laat die man voor tien à twaalf euri toch lekker Tweaken. 
Daar kan ie zich toch geen buil aan vallen?
Daar kan ie zich toch geen buil aan vallen?
Schijven zijn als het goed is allemaal uit 2004/2005. Maar waarom weggooien als ze nog werken? Zoals CaptjackSparrow al zegt, voor een 10tje kan ik weinig verliezen. En mocht het niet bevallen dan kan ik ze alsnog weggooien/weggeven/verkopen. Een tweaker die weggooit.......
Omdat ze gewoon niet renddabel zijn. Die 4 schijven in RAID 0 zijn trager dan mijn iphone.
Als ik op jouw iphone debian met ispconfig kan draaien, haal ik er morgen nog 1
[ Voor 17% gewijzigd door DjF op 31-10-2011 23:49 ]
Het is een trol... Niet op reageren...
Daarbij, scsi, heerlijke drives, 10k of 15k, hoe dan ook, lekker snelle acces times.
Paar van deze in een RAID-0 geven zeer mooie acces times en lekker snel reagerend systeem.
Laatst bij een maat, in een "oude" HP proliant dl380 g3 ook een hele serie aan 10k drives gestopt, blijft mooi spul en lekker snel. Maar wel natuurlijk RAID-5
Succes met de build
Daarbij, scsi, heerlijke drives, 10k of 15k, hoe dan ook, lekker snelle acces times.
Paar van deze in een RAID-0 geven zeer mooie acces times en lekker snel reagerend systeem.
Laatst bij een maat, in een "oude" HP proliant dl380 g3 ook een hele serie aan 10k drives gestopt, blijft mooi spul en lekker snel. Maar wel natuurlijk RAID-5
Succes met de build
[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 31-10-2011 23:58 ]
Als je het mooi wil doen, regel je een enclosure met SCA-backplane. Je hebt wel een grote kast nodig, met een stuk of 4 vrije 5,25" slots.

En inderdaad: je computer gaat wel een boel herrie maken...
Maar waarom laat je die server niet gewoon de server. Misschien kan je er wel vmware ESXi op draaien. Dan heb je een aardig testsysteem. (echter niet voor 64bit OS'en)

En inderdaad: je computer gaat wel een boel herrie maken...
Maar waarom laat je die server niet gewoon de server. Misschien kan je er wel vmware ESXi op draaien. Dan heb je een aardig testsysteem. (echter niet voor 64bit OS'en)
[ Voor 42% gewijzigd door Witte op 03-11-2011 10:24 ]
Houdoe
Gooi die oude troep gewoon weg of stop het gerust in een oud systeempje om er mee te spelen. Maar stop het niet in je desktop. De verhalen over performance anno 2011 geloof ik niet.
Bewijs gerust mijn ongelijk met een goede benchmark.
Bewijs gerust mijn ongelijk met een goede benchmark.
[ Voor 84% gewijzigd door Q op 02-11-2011 17:27 ]
Pagina: 1