Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste back-up oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-11 22:15
Op de zaak wordt er gewerkt met één laptop. Deze laptop bevat essentiële informatie, zonder die info kan je gewoon niet verder werken. Het is dus zaak dat deze laptop goed geback-upt wordt. De programma's, en de mail.

Nu was het eerst zo, dat alle bestanden (.docjes, .pfdjes en .xlsjes) in één map stonden (handig voor backup). Ik heb het Outlook-gegevensbestand hier ook in gezet. Syncback geinstalleerd, en er wordt elke week een back-up gemaakt op een externe disk.

Nu is laatst de HDD van de laptop gecrashed. Niet zo'n ramp zou je denken, want de back-up is één dag oud. MAAR. Het is alleen een back-up van de bestanden. Windows moet er weer opnieuw op, Outlook moet geïnstalleerd worden, alle bedrijfssoftware moet erop én weer geactiveerd worden (licentiemeuk). DAN moet de backup nog terug... en pas na 2 dagen ben je weer op de rails.

Dat werkt wel, maar het kan beter denk ik.
Een eerste oplossing waar ik aan dacht was iets dropbox-achtigs. Zodra er een nieuw bestand wordt aangemaakt of een bestand wordt geupdate, dan wordt dat naar een backup-medium geschreven (bijvoorbeeld een NAS die ik dan moet aanschaffen).

Maar; de alternatieven die ik vond (Dropbox is niet handig want alles moet lokaal blijven), zoals SugarSync, Yintersync, SparkleShare, etc etc waren net niet je-van-het. Syncrify kwam al aardig in de buurt.

Dan is er nog de e-mail. Alles staat nu ingesteld op IMAP+lokaal opslaan, zodat ik hier én op de mailserver de mails heb. Maar, er worden veel mailtjes verstuurd, en ze bevatten vaak bijlagen, dus dat tikt lekker aan. Binnenkort is de 3GB op, en moet ik dus de mails van de server afhalen. Gelukkig heb ik ze lokaal nog (met een .pst van 8GB).

Nu ben ik op zoek naar een goede back-up oplossing. Al die sync-programma's zijn erg leuk, maar het nadeel is dat ik dan alsnog de software opnieuw moet installeren. Opeens bedacht ik mij Acronis-software, die images maakt. Maar, als de laptop kapot is, en ik wil de image herstellen op een andere laptop, dan gaat dat niet ivm andere hardware. De PLus-variant van Acronis beweerd dat hij hardware onafhankelijke images kan maken. Iemand ervaring? Kan ik een image die is gemaakt op een Dell-laptop dan op een HP-laptop recoveren?

En voor de mail. De IMAP-server loopt ooit een keer vol. IIk dacht dan om een eigen mail-server te installeren die tussenbeide komt. Dus de mail haalt hij op, en slaat hij op de interne schijf op. Vervolgens haal ik de mail via IMAP met mijn eigen laptop op van mijn eigen server. Maar om nu een hele server op te zetten voor die mail...

Wat zou de beste oplossing zijn qua mail? En qua image? Is dat zo, wat Acronis beweerd, dat de image altijd terug te zetten is, ongeacht de laptop? En wordt zo'n image incremental gemaakt, dus dat een backup geen uur duurt, maar 5 minuten ofzo?
Mocht er een image gemaakt worden, dan is de mail natuurlijk geen probleem meer. Die zit toch in de .pst's dus dan is het probleem met IMAP ook opgelost, dan haal ik ze gewoon op via POP.

[ Voor 6% gewijzigd door maarud op 28-10-2011 16:21 ]

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-10 13:40
Met een lokale server en acronis software kan je images maken en idd ook incremental.
Met sysprep haal je alle hardware matige informatie uit je image en kan je deze dus op verschillende werkstations uitrollen, zonder hardware conflicten.

Ik zou persoonlijk overstappen naar office365 van Microsoft. 25GB mail per gebruiker. Tegen de tijd dat dit vol zit, is er genoeg niet meer relevant om te bewaren... denk ik. Desnoods maak je pst's en zet je deze in de sharepoint storage.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Gebruik gaan maken van image backups, het kan zelfs gratis via EaseUS Todo Backup Free, zelfs voor zakelijk gebruik. En je kunt er zelfs mee recoveren op andere hardware. Ik zou zeggen, probeer dit eens.

Het enige nadeel wat ik met dit pakket vind is dat je niet afzondelijke bestanden kunt recoveren uit een image backup. Bij Acronis kan dit wel en die werkt ook goed met de universal restore optie.

[ Voor 27% gewijzigd door MegaTronics op 28-10-2011 16:39 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Inderdaad - en een image backup kun je combineren met bestanden backup. Image backup hoef je alleen te nemen mochten er programma's veranderen of geupdate worden. Welicht 1x in de paar maanden?
Daarnaast lekker online Dropbox gebruiken voor je losse bestanden, zorgen zij mooi voor versie controle, backup etc.
Voor email inderdaad Office365. Professionele oplossing, email staat online en niet in een PST en je hebt genoeg ruimte. Moet het gratis, Gmail kan ook IMAP ophalen voor je.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Welke Windows versie? In Windows 7 (professional) zit een uitstekende backup functie die je laat herstellen met de installatie DVD.. herstellen is dan een kwestie van minuten tot een uur (uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid data, maar 9GB heb ik wel eens hersteld in 10 minuten).

Zie bijv hier.. http://www.howtogeek.com/...ystem-image-in-windows-7/

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hotmail icm Outlook Hotmail connector werkt super. Gewoon alle Outlook functionaliteit gebruiken.

Wil je eigen domein gebruiken? Maak gebruik van live services: http://domains.live.com/

Met Live accounts heb je 25GB email opslag. Daar kan ik prima mee uit de voeten, ik kan altijd en overal bij mijn email/synchroniseren op mijn mobiel, whatever.

Op die manier draai je zo'n beetje je eigen gratis hosted Exchange oplossing, allemaal in de " cloud", helemaal hip :P

Online backup idd met iets als Dropbox of Crashplan.

Gebruik van images kan idd ook. Maar eerlijk gezegd, met een CD/DVD met unattended install van OS en applicaties ben ik vaak sneller up and running dan met images die vaak ook het nodige onderhoud vergen.

Ik ben in de loop der tijd juist minder verschillende applicaties gaan gebruiken en erachter gekomen dat ik met een set van ergens tussen de 10 en 20 applicaties wel zo'n beetje alles kan. Scripted zijn die zo geinstalleerd en daarna kan het restoren van de data beginnen

• maarud
Het punt is, mocht er wat gebeuren, dan moet er gewoon zsm weer verder gewerkt kunnen worden. Tijd is geld. Of het nu op dezelfde laptop is, of op een andere. Er moet gewoon verder gewerkt kunnen worden.
En de backups moeten automatisch. En als er iets gebeurt, gewoon terugzetten en weer verder met het werk. Ik kan wel een unattended install doen, maar als ik er niet ben en de gebruiker moet dat doen, gaat het mis.

Kortom, de meeste simpelste backup oplossing (voor een leek) die het meest snel teruggezet kan worden.

Dropbox/cloud/office365 en consorten is wel heel leuk, maar het zijn allemaal privacygevoelige bestanden en dat is dan het liefst lokaal. Dus vandaar heeft een lokale backup een hogere prioriteit.

Als de image incremental is.. dan duurt het backuppen niet zo lang neem ik aan? Een image om de 2 maanden en een bestanden-bacup elke dag is wel een idee.. maar dat zijn extra handelingen die niet wenselijk zijn.

Er staat trouwens 7 Home Premium op.

Zoiets als dit dus:
when PC crash happens to ensure business continuity within one click.
Dat EeasUS ziet er wel leuk uit. Alleen jammer dat je dan niet ín de image kan kijken... maar misschien is daar een tooltje voor. Merci!

Het gaat er dus om dat je met 'one click' weer up-and-running bent. Gemak en zekerheid is het doel.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Verrekt, volgens dit bericht kun je je image wel doorbladeren. ik had het alleen getest via het programma zelf. Nieuwe poging komende week. :)

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• maarud
Dat EaseUS ziet er verrekte goed uit. Gratis, je kan in de image kijken, je kan schedulen, en vooral, recover to dissimilar hardware!

Ben alleen benieuwd hoe lang een back-up aan het eind van de dag bijvoorbeeld gaat duren....

• maarud
EaseUs was leuk oor een paar dagen, maar de laptop werd er opeens supertraag van. Overal een zandlopertje, niks dat werkt. Via veilige modus ToDo backup verwijderd, en computer werkt weer perfect. Programma weer geinstalleerd, en op het moment dat EaseUS de driver gaat installeren is de computer plotseling weer traag. Dat wordt hem dus niet..

Verder zijn er geen gratis oplossingen denk ik.. dus dan maar naar Acronis kijken.

• Fuzzy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-08-2024
Zat zelf ook ff te kijken:

- Box.net
- SugarSync
- LiveDrive
- Dropbox

Ze hebben allemaal wat (financiële) voor en nadelen. misschien maar ff testen die free accounts...
Ik heb echter andere eisen dan jij, maar de services overlappen mekaar redelijk.

fuzzy logic, niets is waar

• maarud
Ik gebruik nu Acronis, en dat werkt tot nu toe prima. Ik ga binnenkort eens de optie 'recover to dissimilar hardware' proberen :)

• Fuzzy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-08-2024
maarud schreef op donderdag 01 december 2011 @ 17:31:
Ik gebruik nu Acronis, en dat werkt tot nu toe prima. Ik ga binnenkort eens de optie 'recover to dissimilar hardware' proberen :)
Op zich ziet dat er niet slecht uit:

Acronis® Backup & Recovery™ Online: 99E voor 500 Gieg

Hoe bevalt die Management Console? Moet je alles in een map zetten? of kun je mappen aanwijzen?
kun je ook netwerkschijven aanwijzen?

welke product heb jij eigenlijk gekozen?

Edit: Ik denk trouwens dat ik een topicje open dat gaat over Online Opslag omdat ik dat mis en dit meer over Backup gaat..

[ Voor 10% gewijzigd door Fuzzy op 02-12-2011 13:57 ]

fuzzy logic, niets is waar

• maarud
Fuzzy schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:10:
[...]

Op zich ziet dat er niet slecht uit:

Acronis® Backup & Recovery™ Online: 99E voor 500 Gieg

Hoe bevalt die Management Console? Moet je alles in een map zetten? of kun je mappen aanwijzen?
kun je ook netwerkschijven aanwijzen?

welke product heb jij eigenlijk gekozen?

Edit: Ik denk trouwens dat ik een topicje open dat gaat over Online Opslag omdat ik dat mis en dit meer over Backup gaat..
Ik gebruik alleen de offline functie met Plus Pack. Versie 2011 voor 20 euro uit de pricewatch, 2012 was namelijk 60 euro en de enige extra functionaliteit was synchronisatie en dat hoefde ik niet.
Werkt prima, ik backup dagelijks naar de netwerkschijf :)
Je kan schijven imagen, documenten backuppen, mail backuppen (zelfs kiezen uit postvak IN, of verzonden items, etc). Dat kan ik zo op het eerste gezicht vertellen ;)

• maarud
Nou, Acronis mag voor mijn part ook weer de deur uit.

Ik maak keurig elke week back-ups, allemaal dikke prima. Echter, omdat de schijf bad sectors heeft, krijg ik af en toe wel errors in de backup maar die kan je ignoren. Nu wil ik dus de image terugzetten op een andere laptop, maar dat gaat ie dus mooi niet doen hè. MFT bitmap error bij het terugzetten, waarschijnlijk dus vanwege die paar bad sectors die er in zitten. En dat kan je niet ignoren.

Goed, vanwege dat foutje is de hele backup onbruikbaar, ik kan alleen nog in de backup met de file explorer dus de bestanden heb ik iig nog wel.

Nu zit ik te denken aan andere backup-oplossingen die wel wat meer shock-proof zijn en niet afgeschrikt worden dooreen bad sector. Ik zat te denken aan een eenmalige image die ik maak als de laptop vers opnieuw geïnstalleerd is, en verder een soort syncachtige tool (zoals dropbox maar dan met een eigen server, mysschien een NAS?) om de losse bestanden te backuppen.

één nadeel, dit moet het liefst via WIFI, en hij moet dan elke keer de 5GB .pst file overpompen, en dat gaat natuurlijk retetraag via wifi. Ik zit te denken om dan maar hosted exchange te gebruiken zodat het backuppen sneller gaat... misschien nog andere tips?

Acronis was perfect geweest als hij niet zo zat te zeuren om die bad sectors..is er nog soortgelijke software die daar wat beter mee omgaat?
Pagina: 1