Lotus-Domino?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Markje_X
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2014

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
Bij ons op de zaak gebruiken ze Lotus-Domino voor het onderhouden en ontwikkelen van de bedrijfswebsite. Persoonlijk heb ik nog nooit van dit programma gehoord, maar het schijnt heel erg goed te zijn en heel erg groot te zijn.

Kan iemand me vertellen, als het werkelijk zo veel wordt gebruikt in de proffesionle branche en als het programma wel nuttig is.

Verwijderd

Lotus-Domino wordt wel veel gebruikt, maar ik vindt het erg beperkt in functionaliteit, voor de prijs van het pakket.

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
Frontpage en dreamweaver zijn dus beter. Wat kun je dan precies met Lotus en wat is het voordeel dan?

Verwijderd

Domino is een verzamelnaam voor servers hoor :?

De familie bestaat uit:
Domino Mail Server
Domino Application Server
Domino Enterprise Server
Domino Advanced Enterprise Server

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
Deze site moet ik gaan aanpassen en veranderen http://www.vanderstoel.nl.

Ik ben aangenomen voor alle internet gerelateerde zaken en nu zei de automatiserings tak, dat die site alleen met behulp van Domino gemaakt kon worden :?

Het is dus gewoon een besturingsprogramma netzo als appache en wndex :?

Draait er wel PHP en zo op Lotus :?

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 16:26 schreef Mark Olthuis het volgende:
Deze site moet ik gaan aanpassen en veranderen http://www.vanderstoel.nl.

Ik ben aangenomen voor alle internet gerelateerde zaken en nu zei de automatiserings tak, dat die site alleen met behulp van Domino gemaakt kon worden :?

Het is dus gewoon een besturingsprogramma netzo als appache en wndex :?

Draait er wel PHP en zo op Lotus :?
Je kunt het natuurlijk ook even navragen bij je collega :? Of ben je bang dat je wordt uitgelachen omdat je het niet weet? In dat geval zou mijn standaard antwoord zijn "Ik ben geen wandelende bibliotheek/encyclopedie"

Op www.lotus.nl kun je meer over de domino familie vinden, met alles wat je nodig hebt.

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
Kijk het probleem is dat de collega's zeggen, dat we met lotus MOETEN werken om de site te updaten en zo, lijkt me onzin, als ik nu HTML maak met Dreamweaver of met Lotus lijkt me zo...

Het vage is, dat je buiten het interne bedrijfsnetwerk geen toegang kan krijgen tot de server en maakt geen gebruik van FTP.

Verwijderd

Als jullie met een CMS werken (Content Management System) dan kan ik het me voorstellen. Dit houdt in dat alle templates al klaar zijn, maar dat je alleen de content hoeft aan te passen i.p.v. de gehele broncode.

Als jullie html gebruiken die door Lotus Notes wordt "geserveerd" naar de clients toe, dan maakt het niet uit in welke editor je de pagina's maakt.

De mogelijkheid bestaat ook dat in de html "lotus domino code" wordt ge-embed. Dan kun je dat ook tevens in een ascii editor maken. (SilverStream werkt ook zo).

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
Kortom: Ik mag me er dus in gaan verdiepen :Z

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 10:21

DeFeCt

je wéét toch

Op woensdag 21 maart 2001 18:45 schreef Mark Olthuis het volgende:
Kortom: Ik mag me er dus in gaan verdiepen :Z
Daar wordt je voor betaald :9

Flickr

• labooh
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 03:41

labooh

Jaja...

Sorry hoor,
maar als jij "even" de site moet updaten en je hebt nog geen kaas gegeten van notes&domino wens ik je erg veel succes....

Het ligt er maar net hoe alles ontwikkeld is, zit er inderdaad een content-management idee achter, dan heb je pech denk ik. Als het gewoon HTML is die wordt geparsed door de Domino-server dan heb je iets meer mazzel...

Notes en Domino wordt trouwens niet alleen gebruikt voor het maken en serveren van web-pagina's, deze optie wordt maar door een beperkt deel van de bedrijven gebruikt...
Waar notes en domino merendeels voor gebruikt wordt is scheduling, calendering en collaborating. Komt er in feite op neer dat er gemaild kan worden via een domino mailserver, je kan kijken in iemand anders agenda en je kan bijvoorbeeld meetings bespreken e.d ... Dit is maar een greep uit de standaard mogelijkheden van het pakket. Op het domino-platform kunne ook eigen applicatie's ontwikkeld worden zoals urenregistratie-systemen of een database met lease-auto informatie....

NIet echt een standaard pakket dus en je krijgt zeker wel waar voor je geld!

Bedrijven die notes en domino gebruiken zijn bijvoorbeeld: Unilever, Shell, IBM en bijvoorbeeld Nissan... Wereldwijd dus!!!!

Een greep uit de mogelijkheden, wat ik zelf mede ontwikkeld heb: http://www.quest.nl , http://www.alleadvocaten.nl .....

Greetz

PS: nog een site die iedereen wel kent: http://www.kieskeurig.nl

iRacing Profiel

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
Ben aan het t'werk geweest, en het is inderdaad content management, pure html slikt ie niet, mede als JAVA :(

maar goed...

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 16:16 schreef Mark Olthuis het volgende:
Frontpage en dreamweaver zijn dus beter. Wat kun je dan precies met Lotus en wat is het voordeel dan?
/me vraagt zich af hoe Mark Frontpage en Dreamweaver in 1 adem durft op te noemen

Verwijderd

/me snapt niet waar Maix het over heeft, als iemand vraagt wat voor besturing systeem je op je pc zou kunnen zetten noem je toch ook alle mogelijkheden, tenminste zolang je niet bij Microsoft werkt....

Verwijderd

Op vrijdag 23 maart 2001 08:59 schreef Maix het volgende:

[..]

/me vraagt zich af hoe Mark Frontpage en Dreamweaver in 1 adem durft op te noemen
offtopic:
Ik zou het ook durfen :) Zelfde slordige broncode, en zelfde table problemen

Verwijderd

Nou weer on topic, okee ik begon.

Maar Dreamweaver of Frontpage dat gaat toch nergens over.

Verwijderd

hmzzzz suf hoor, het grootste voordeel van Notes in grote bedrijven is dat de content van intranet en internet sites en inhoud gewoon door de verantwoordelijke gedaan kunnen worden, gewoon vanuit je Notes client de database openenen en een kind kan de was, doen, save en het is gelijk beschikbaar, daar zit m de kracht, HTML code wordt geinterpeteerd door de Domino server, hoef je dus niet te bouwen. tja, een strakke flash site bouwen is er niet bij, maar content is flash en html bouwen in die hoeveelheden binnen groet bedrijven is je reinste onzin, klop inhoud erin en de templates geven de "smoel" klaar!!

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
De eventuele flash animaties gaan niet werken dus? Als ik het goed begrijp?

• Markje_X

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
Het is een klein bedrijf, maar volgens mij kan het ook wel met flash en php.

BTW slikt lotus dat?

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 20:30 schreef weekendploeg het volgende:
Notes en Domino wordt trouwens niet alleen gebruikt voor het maken en serveren van web-pagina's, deze optie wordt maar door een beperkt deel van de bedrijven gebruikt...
Waar notes en domino merendeels voor gebruikt wordt is scheduling, calendering en collaborating. Komt er in feite op neer dat er gemaild kan worden via een domino mailserver, je kan kijken in iemand anders agenda en je kan bijvoorbeeld meetings bespreken e.d ... Dit is maar een greep uit de standaard mogelijkheden van het pakket. Op het domino-platform kunne ook eigen applicatie's ontwikkeld worden zoals urenregistratie-systemen of een database met lease-auto informatie....

NIet echt een standaard pakket dus en je krijgt zeker wel waar voor je geld!

Bedrijven die notes en domino gebruiken zijn bijvoorbeeld: Unilever, Shell, IBM en bijvoorbeeld Nissan... Wereldwijd dus!!!!

Een greep uit de mogelijkheden, wat ik zelf mede ontwikkeld heb: http://www.quest.nl , http://www.alleadvocaten.nl .....

Greetz

PS: nog een site die iedereen wel kent: http://www.kieskeurig.nl
ghallo, ff een vraagje ik heb wel op quest.nl gezocht naar de plek waar notes gebruikt wordt alleen heb ik het niet kunnen vinden, misschien dat je me ff in de goede richting kan sturen.

Daarnaast over http://www.alleadvocaten.nl dit is dan wel een website dit onder domio draait alleen is ie zo plat als een dubbeltje :? er zitten alleen formulieren in en ik heb verder geen document kunnen ontdekken, niet echt een goed voorbeeld van een notes appl/website naar mijn mening.

verder zorg dat je sites dicht staan, ik heb even naar emd01.nsf zitten kijken op emdgroup.com en het is maar een kleinigheidje maar ik vind het wel slorig dat ik zonder problemen aan een view kan komen met daarin de UNID's van een aantal (alle ?) documenten bestaande uit 2 kolommen waarvan de eerste waarschijnlijk de formule @Left(@DocumentUniqueID;1) heeft :?
Gelukkig kon ik geen documenten editen of ben ik andere almerende dingen tegen gekomen anders had ik je dat wel op een iets subtielere manier laten weten :)

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 18:13 schreef Mark Olthuis het volgende:
Ben aan het t'werk geweest, en het is inderdaad content management, pure html slikt ie niet, mede als JAVA :(

maar goed...
pure HTML slikt ie zonder problemen, gebruik in een formulier de optie, Passtrough HTML of zet het tussen [ ]

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 16:16 schreef Mark Olthuis het volgende:
ten eerste Frontpage heeft net zo min met Dreamweaver te maken als met (domino)Notes en eigenlijk hebben alle 3 de pakketten niets te maken met elkaar.

Het voordeel van Notes is dat je op een hele snelle manier, zonder al te veel problemen een (secure) website op poten kan zetten met daarachter een database en eventueel een gedeelte van een workflow applicatie. En ik denk dat je eerder moet vragen wat het niet kan :)

als je er echt problemen mee hebt zou ik zeggen meel me de databees eens en dan zal ik er eens en blik op werpen, waarschijnlijk zie ik het iets sneller als jij :)

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 21:27
Op donderdag 22 maart 2001 18:13 schreef Mark Olthuis het volgende:

maar goed...
Volgens mij werkt JAVA wel

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 18:29
Op vrijdag 23 maart 2001 16:33 schreef DaBuzzzzz het volgende:
hmzzzz suf hoor, het grootste voordeel van Notes in grote bedrijven is dat de content van intranet en internet sites en inhoud gewoon door de verantwoordelijke gedaan kunnen worden, gewoon vanuit je Notes client de database openenen en een kind kan de was, doen, save en het is gelijk beschikbaar, daar zit m de kracht.
Precies. Voor bedrijven die met Lotus Notes werken is het wel zo makkelijk als ze de websites in hun eigen werkomgeving kunnen aanpassen. Natuurlijk kun je ook CMS'en ontwikkelen in PHP, CGI etc etc, maar je kunt het dus ook geheel integreren met de "werkvloer" van een bedrijf. Dat is de kracht.

Ik moet zeggen, ik kende het ook niet totdat de vriend van mijn huisgenote vertelde wat hij voor werk deed. Lotus Notes/Domino-ontwikkelaar dus. Onderdeel daarvan is de koppeling tussen Lotus Notes-werkomgevingen en websites. Inhoud bijwerken met een klik op de knop, in de interface die je als bedrijf gewend bent. En Notes/Domino wordt door meer bedrijven gebruikt dan je zou denken. Weekendploeg noemde er al een paar, Lucent en Avaya werken er bijvoorbeeld ook mee.

Ik ken het zelf niet goed genoeg om te kunnen zeggen hoe goed het te integreren is met PHP e.d, maar kun je PHP uberhaupt wel toepassen op de server waar het moet komen te staan?

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• labooh
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 03:41

labooh

Jaja...

Op zaterdag 08 september 2001 00:10 schreef Wicked Mystic het volgende:

[..]

ghallo, ff een vraagje ik heb wel op quest.nl gezocht naar de plek waar notes gebruikt wordt alleen heb ik het niet kunnen vinden, misschien dat je me ff in de goede richting kan sturen.
-----------------------------------------------------------
De gehele website van Quest is in notes, wat hier vooral het voordeel van notes is dat je in de back-end alle workflow kan knallen en in de front-end alle dingen kan combineren zoals flash, xml of java.

Daarnaast over http://www.alleadvocaten.nl dit is dan wel een website dit onder domio draait alleen is ie zo plat als een dubbeltje :? er zitten alleen formulieren in en ik heb verder geen document kunnen ontdekken, niet echt een goed voorbeeld van een notes appl/website naar mijn mening.
Hier zit ook echt de kracht in de back-end. Alles is te configureren vanuit de notes-client. Het is inderdaad vrij oppervlakkig maar wel een goed voorbeeld hoe op een relatief eenvoudige manier een dynamische website ontwikkeld is.

verder zorg dat je sites dicht staan, ik heb even naar emd01.nsf zitten kijken op emdgroup.com en het is maar een kleinigheidje maar ik vind het wel slorig dat ik zonder problemen aan een view kan komen met daarin de UNID's van een aantal (alle ?) documenten bestaande uit 2 kolommen waarvan de eerste waarschijnlijk de formule @Left(@DocumentUniqueID;1) heeft :?
Gelukkig kon ik geen documenten editen of ben ik andere almerende dingen tegen gekomen anders had ik je dat wel op een iets subtielere manier laten weten :)
Inderdaad slordig, ware het niet dat onze vestiging in nederland failiiet is verklaard 2 maanden geleden :'( en de belgen (de andere vestiging) een beetje aan het klooien zijn, dit is dus niet echt representatief hiervoor dus...

iRacing Profiel

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 20:32 schreef weekendploeg het volgende:

De gehele website van Quest is in notes, wat hier vooral het voordeel van notes is dat je in de back-end alle workflow kan knallen en in de front-end alle dingen kan combineren zoals flash, xml of java.
Dan moet je mijn maar eens uitleggen hoe je dat dan gedaan hebt, zoals ik het van de buitenkant kan zien draait de site idd op Domino 5.0.5. maar de site is alleen maar opgebouwd is uit flash en HTML pagina's en is geen notes database, Dus wat voor een mechanisme zit hier achter ? Afgezien van de flash exporteer je alles vanuit de database naar HTML ?
Het enige wat ik heb kunnen ontdekken wat een Notes Database is is feedback.nsf (waarbij het wederom slordig is dat ik met http://www.quest.nl/quest/feedback.nsf/ terecht kom in de default view). :)
Daarnaast over http://www.alleadvocaten.nl dit is dan wel een website dit onder domio draait alleen is ie zo plat als een dubbeltje er zitten alleen formulieren in en ik heb verder geen document kunnen ontdekken, niet echt een goed voorbeeld van een notes appl/website naar mijn mening.
Hier zit ook echt de kracht in de back-end. Alles is te configureren vanuit de notes-client. Het is inderdaad vrij oppervlakkig maar wel een goed voorbeeld hoe op een relatief eenvoudige manier een dynamische website ontwikkeld is.
Sorrie ik heb waarschijnlijk de vorige keer een link niet gezien, en dus ook het Notes gedeelte niet waar jij op doelde. idd dit is een mooi voorbeeld van een site die gedeeltelijk opgemaakt is met notes, http://www.chipmemory.nl/ is een site die ik laatst tegen kwam en is misschien een beter voorbeeld van een site die volgens mij volledig gemaakt is met notes.
Inderdaad slordig, ware het niet dat onze vestiging in nederland failiiet is verklaard 2 maanden geleden en de belgen (de andere vestiging) een beetje aan het klooien zijn, dit is dus niet echt representatief hiervoor dus...
oe das idd behoorlijk kl*te dat jullie failliet zijn verklaard.
Pagina: 1