[Excel 2007] Formule voor kilometerregistratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13
Hallo,

Ik moet een kilometer registratie bijhouden, eerder deed ik dat handmatig omdat ik veel verschillende bestemmingen had, nu heb ik nog maar 2 of 3 bestemmingen met elke keer dezelfde afstand, dit wil ik graag in Excel automatiseren, maar ik kom er niet uit.

Voorbeeld:
Cel A1 moet de bestemming worden ingevoerd.
Cel A2 staat de kilometer stand waar deze de vorige keer op stond.
Cel A3 moet de nieuwe bestemming komen.

Stel, A1 voer ik Utrecht in, dan moet de formule in A3 zijn A2+50
A3 zou dan zoiets moeten zijn =if (A1="utrecht" then (A2+50)

Uiteraard is deze formule verkeerd, ik zit op het Internet na te zoeken over het hoe en wat voor zo'n soort formule maar ik kom er niet uit.
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen?

bvd

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je als-dan construct kan toch best werken, waar loop je vast?

Als het veel steden zijn, dan zou je kunnen kijken naar de verticaal zoeken-functie. Dan kan je ergens een aparte tabel zetten met in kolomA de steden en kolomB de afstand die moet worden geteld. Edit: en om spelfouten te voorkomen maak je dan natuurlijk een pulldownmenu van A1, d.m.v. gegevensvalidatie .

[ Voor 17% gewijzigd door F_J_K op 28-10-2011 12:50 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Ik loop vast hoe de formule in te vullen.
Mijn kennis is enigszins beperkt, ik probeer te zoeken naar vergelijkbare formules zodat ik dit kan overnemen en aanpassen naar mijn wens.
Ik weet dus niet hoe ik de formule moet maken, de voorbeelden die ik tegenkom zijn dusdanig afwijkend dat ik het niet kan toepassen in mijn situatie.
Ik weet dat het als-dan moet zijn, maar in welke volgorde en met welke tekens, geen idee nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ga alsjeblieft niet copypasten, je wilt vast niet dat er opeens fouten zitten in je registratie en de belastingdienst en/of je baas achteraf geld komt halen ;) Al is inspiratie opdoen natuurlijk altijd prima.

Ik zou het, als je zeg meer dan twee steden hebt, dus gebruik maken van een hulptabel en de vert.zoeken functie. In F1 en hier op het forum zijn daar uitgebreide voorbeelden van, loop er daar een paar langs en snap ze voor je het in de praktijk gaat gebruiken.

Als je wat hebt, laat hier gerust even zien zodat we mee kunnen denken.

offtopic:
Edit: ik heb in de titel even de typefout uit 'kilometer registratie' gehaald.

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 28-10-2011 13:13 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Ik heb een en ander geprobeerd, en zit nu met de volgende formule:
=SOM.ALS(B5:B6;"Utrecht";R5:S5)

Als ik het zo zie, als cel B5 t/m B6 de waarde Utrecht heeft, dan moet hij R5 t/m S5 optellen en dat in de cel plaatsen waar deze formule in staat.

Toch werkt dit nog niet, de formule blijft letterlijk in de cel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoD85
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-08 02:53
Options > View Formulas aangevinkt? Cell als Text? Een ' voor de formule? Als er een fout is in de formule zie je #### of een andere error, niet de formule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
HoD85 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:13:
Options > View Formulas aangevinkt? Cell als Text? Een ' voor de formule? Als er een fout is in de formule zie je #### of een andere error, niet de formule.
Nee, ik heb meer formules in het blad zitten, die werken wel gewoon zonder dat ik de formule zie.
Ik zie echt de formule in de cel staan in plaats van #### of iets dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:55

eagle00789

Est. November 2005

misschien even een stomme vraag tussendoor, maar waarom wil je deze registratie automatiseren? als ik naar mezelf kijk, dan rij ik elke maandag van heerlen naar maastricht en terug. samen gemiddeld 60 kilometer. echter regelmatig komt het voor dat er maar 59, 58 of zelfs 57 kilometer wordt gereden naar maastricht. als ik dan jou tabel zou gaan gebruiken, laat je geen ruimte meer open voor dit soort wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
eagle00789 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:47:
misschien even een stomme vraag tussendoor, maar waarom wil je deze registratie automatiseren? als ik naar mezelf kijk, dan rij ik elke maandag van heerlen naar maastricht en terug. samen gemiddeld 60 kilometer. echter regelmatig komt het voor dat er maar 59, 58 of zelfs 57 kilometer wordt gereden naar maastricht. als ik dan jou tabel zou gaan gebruiken, laat je geen ruimte meer open voor dit soort wijzigingen.
Had ik niet eens bij nagedacht inderdaad.
Ik heb nu net een systeem gebouwd waarin ik zelf de afstand aan moet geven welke ik gereden hebt, verder word alles automatisch opgeteld, dat werkt inderdaad beter, het aantal kilometers is lang niet altijd gelijk inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
A3=A2+vert.zoeken(A1;C1:D5;2;ONWAAR)

in C1/5 zet je plaatsnamen, in D1/5 aantal kilometers er naar toe.
Pagina: 1