Mail Virus/Trojan op Ubuntu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Topicstarter
Gegroet Tweakers,

Een vriend van me gebruikt momenteel Ubuntu op zijn laptop (heb ik er op gezet overigens) en gister werd er tegen de nachtelijke uren een spam mail aan, naar het zich laat aanzien, iedereen in zijn adresboek gestuurd. Het gaat om een Hotmail acct.
Op een Windows PC zou ik als Windows gebruiker denken aan een mail Trojan of iets in die hoek maar naar mijn weten zijn dit soort dingen er (nog?) niet op Linux based platformen? Als ik er naar Google krijg ik ook 0 op het rekest.
Waar zou het realistisch aan kunnen liggen? Komt het in de praktijk voor dat accounts "geharvest" worden voor gebruik voor dit soort dingen o.i.d.?
Had hem reeds verteld zijn wachtwoord te veranderen maar zou graag een vinger op de zere plek leggen.

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:35

D4NG3R

kiwi

:)

Als je in Hotmail 1x op een spamlink klikt word er vanaf dat account spam verzonden. Komt geen virus OID aan te pas, hoe het precies werkt weet ik ook niet.

Password en geheime vraag(en) veranderen en het spammen stopt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Topicstarter
Wat kwalijk dat dat kan joh. Maar goed wachtwoord en nu ook geheime vraag is aangepast.
De mails stonden ook "keurig netjes" in zijn verzonden items dus er is inderdaad echt iets met zijn hotmail acct gebeurd.
Kan zich niets herinneren over klikken op foute link maar kan het evenmin uitsluiten dus blijft goed mogelijk.
Dank voor delen van deze kennis.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 28-10-2011 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
D4NG3R schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:40:
Als je in Hotmail 1x op een spamlink klikt word er vanaf dat account spam verzonden. Komt geen virus OID aan te pas, hoe het precies werkt weet ik ook niet.
Zou in dat geval op de Hotmail pagina een lijstje van de mailcontacten in de pagina hebben opengestaan (of niet zichtbaar, maar wel geladen in het DOM of iets waar Javascript bij kan)?
Password en geheime vraag(en) veranderen en het spammen stopt.
Ik vraag me af of het dan daarbij blijft. Ik gebruik verder Hotmail niet, maar als ik het zo lees lijkt het er op dat je met die link een Javascript start die de adressen uit de openstaande pagina vist en naar een bepaalde server stuurt. Zie ook dit topic, daar kwam de spam volgens de headers niet direct van het hotmail adres dat als afzender was vernoemd, maar van een service provider in Moskou (die zou mogelijk wel wat met Hotmail te maken kunnen hebben, maar gezien de reputatie op DSBL's verwacht ik andere zaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:21

arie_papa

Running on Ubuntu

Klinkt gewoon naar een gekraakt wachtwoord van de hotmail account.
Zelf mij ook eens overkomen met gmail (ja schaam me diep). Wachtwoord verandert en nooit meer last van gehad.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel