Moederbord herkent geen HD meer, RAID controller aangesloten

Pagina: 1
Acties:

• pieterrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik heb een msi 740gm-p25 moederbord met daar op een SSD voor het OS en 2x 1TB harde schijven in RAID0 via de onboard controller.
Omdat ik mn opslag wil uitbreiden en over wil gaan naar een andere vorm van RAID heb ik een RAID controller gekocht, een Highpoint Rocketraid 2640x4. Deze wordt prima herkend door mn moederbord.

Het probleem is alleen dat de (extra) harde schijven die direct op mn moederbord zitten niet meer herkend worden als ik harde schijven op de RAID controller aansluit. Hierdoor start mn server niet meer op en kan ik ook mn data niet overzetten.

Ik heb daar een paar vragen over.
Is dit normaal voor dit moederbord / deze controller, en wat is er evt aan te doen?
Speelt dit probleem ook bij andere controllers en moederborden?
Zou het eventueel aan de harde schijven kunnen liggen? (3tb)

Zelf heb ik de drivers geïnstalleerd en gekeken of ik een instelling in het bios kon aanpassen om dit op te lossen. De harde schijven op het moederbord worden ook niet herkend in het bios als er harde schijven op de controller zitten. Het bios ziet dan alleen de controller, ik kan dus bijvoorbeeld de bootvolgorde ook niet aanpassen.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen. :)

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 19:08
Uitgaande van een goed werkende raid controller, moeten de schijven door de controller worden herkend als ook de schijven goed zijn. 3 TB per stuk lijkt me geen probleem voor een moderne controller (maar even checken bij de fabrikant voor de zekerheid kan geen kwaad natuurlijk).

De schijven zijn door de onboard controller op een bepaalde manier beschreven; dat maakt ze mogelijk niet meer geschikt voor de nieuwe raid controller, je moet in ieder geval niet verwachten dat je ze klakkeloos kunt overzetten en de aanwezige data dan kunt benaderen met een andere raid controller.

Ik zou de data veilig stellen, dan de schijven blanco maken met de standaard middelen of met een of ander tooltje ('killdisk' wel eens van gehoord) en ze dan nog eens opnieuw aan de nieuwe raid controller aanbieden.

• pieterrr
  • Niet online
Het punt is alleen dat de er schijven die nu niet aan de controller hangen niet meer worden herkend als er andere schijven aan de controller worden gehangen. Ze worden door het moederbord dus niet meer herkend.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 19:08
Controller en/of combinatie met moederbord deugt niet, lijkt me.

• pieterrr
  • Niet online
Maar in principe zouden harde schijven aan het moederbord gewoon herkend moeten worden als je een controller aansluit?
Ik denk dat ik dan gewoon een andere controller ga kopen.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 15:53

ResuCigam

BOFH

Check vooral in je BIOS eens wat je huidige boot volgorde is. Misschien staat die controller er tussen. Ook zou je de BIOS van de controller misschien uit kunnen zetten als je er toch niet van boot.

We do what we must because we can.

• pieterrr
  • Niet online
Als er geen harde schijven aan de controller zitten, staat de controller niet in de boot volgorde, als ze er wel aan zitten, zit die wel in de volgorde, maar de schijven aan het mobo staan dan niet meer bij de boot devices.

Verwijderd

pieterrr schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:39:
Maar in principe zouden harde schijven aan het moederbord gewoon herkend moeten worden als je een controller aansluit?
Ik denk dat ik dan gewoon een andere controller ga kopen.
Ik denk eerder dat het bios van de controller niet kan omgaan met de 3TB schijven. Kijk dus of je een nieuwere bios voor deze controller kan vinden op de site van Highpoint. Grote kans dat als je het bios upgrade naar de nieuwste versie, het wel gaat werken.
Met andere controllers loop je tegen hetzelfde probleem aan, oudere Areca kaarten moet je ook eerst flashen voordat ze met 3TB schijven om kunnen gaan. Als het al bij zulke professionele kaarten nodig is, dan bij deze zeker.

• pieterrr
  • Niet online
Zat ik dus ook aan te denken, maar kan het feit dat een controller ergens niet mee kan omgaan ervoor zorgen dat andere dingen niet herkend worden? Ik zou eerder verwachten dat de raid array niet zou werken oid.

Verwijderd

Het zou kunnen, al durf ik dat niet als voor 100% waar te zeggen. Ik weet niet hoe de kaart reageert als je er 3TB schijven op aansluit.
Zelf heb ik hier op 1 mobo 2 hardwarematige raidcontrollers zitten met ieder 8 x 2TB in Raid 5 en nergens problemen mee. Als ik er 3TB schijven op aan ga sluiten weet ik niet exact wat er zal gebeuren, maar dat het ergens fout gaat, daar ga ik wel van uit.

Verwijderd

Ik heb even de manual gedownload maar die is niet echt duidelijk met de bios pagina's
maar je zou even kunnen kijken of je een optie hebt die Interrupt 19 Capture heet.

deze zorgt er voor dat je bios wel of niet toelaat dat er een externe HDD/Raid controller de bios boot functies overneemt.

• pieterrr
  • Niet online
In bios van mobo of controller?

Verwijderd

die optie zou in de bios van het mobo kunnen staan (vaak onder het tabblad van boot opties), alleen bij veel mobo's staat die optie er niet in en wordt het waarschijnlijk automagisch regeld.

Ik kan het namelijk niet terug vinden in de manual van je msi mobo

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2011 01:15 ]

Pagina: 1