Vraag over de score kaart bij een review

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Topicstarter
Geachte redactie,

Ik vroeg me af hoe die score kaart nu exact werkt, zie bv:

reviews: Review Apple iPhone 4S: oud en nieuw

Is het de bedoeling dat je bv sterren op telt die zijn uitgedeelt en deze weer deelt door 10 en dan kom je in dit geval uit op 4 sterren wat een *goed zou zijn* echter krijgt dit product een zeer goed dus ik neem aan dat mijn redenering niet klopt.
Toch vind ik het vreemd dat dit product een zeer goed krijgt, niet omdat ik zou vinden dat het product het niet verdient maar gewoon ik begrijp het score systeem niet en hoe de berekening er achter werkt, zou dit een keer goed uitgelegt kunnen worden? Of is dit al eens gebeurd? zo ja dan heb ik dit gemist ben ik bang en dan mag dit topic direct gesloten worden.

Bedankt alvast!

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Het aantal sterren is hetzelfde als bij de "Algemene beoordeling". Simple, no :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-10 11:39

arnoudwokke

Redacteur
De subscores hebben geen directe relatie tot de score Algemene Beoordeling. Er is geen berekening; aan het einde geven we subscores op basis van ervaringen. De Algemene Beoordeling is niets meer dan een gevoelsmatige weging.
We zijn zelf ook niet zo happy met deze methode en zijn achter de schermen druk bezig met een veel betere '2.0'-versie van de productscores :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:26
Wat Arnoud zegt: we zijn bezig met een nieuwe versie. Daarbij probeer ik dit soort problemen te verhelpen, maar dat is erg, erg ingewikkeld. Vooral omdat iedereen een score anders interpreteert en een eigen weging geeft aan bepaalde criteria. Het lastige is ook dat het geen exacte wetenschap is :)

Mocht je suggesties hebben, of voorbeelden van scorekaarten die je subliem vindt, dan hoor ik dat uiteraard graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 10:34

D-rez

dexels

yup, ik vond het ook een rare score:
D-rez in 'reviews: Apple iPhone 4S: oud en nieuw'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Topicstarter
Bedankt voor de duidelijke en goede uitleg beste mensen.

@ Mi6

ik zal er over denken maar je hebt gelijk iedereen weegt een bepaald aspect zwaarder of juist minder zwaar dan een ander dit doet dus ik begrijp dat het enorm moeilijk is.
Is hier al een topic over gestart waar mensen input kunnen geven ontrent een nieuw review systeem of bestaat dat nog niet? zo nee wellicht goed idee dat vanuit jou of de redactie bv dit word opgestart.
Want immers weten we samen meer dan alleen en op die manier kan jij de input die je interessant vind en echt iets vind bijdragen aan een niew systeem er in verwerken.

[ Voor 17% gewijzigd door pino85 op 28-10-2011 11:51 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Ik heb daar bewust geen centraal topic voor aangemaakt. Ik zou al die informatie ook niet kunnen verwerken, ik heb het immers al druk genoeg :)

Ik lees echter wel altijd alle kritiek over ons scoresysteem en heb onderzoek verricht naar andere scoresystemen van derden. Dus de input die krijg ik wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Topicstarter
Hmm zit ook wat in maar ben jij de enige die hier mee aan de slag gaat dan?
Ik zou zeggen als er paar mensen zouden zijn die bv de feedback in zo'n topic zouden kunnen filteren zou het sneller en meer bijdragen maar die keuze is natuurlijk aan jullie zelf.
Persoonlijk denk ik dat wat ik aangeef veel meer en sneller input kan geven echter dan moet dit wel door paar mensen goed gefilterd worden en als die er niet zijn of het kost te veel tijd/geld( al kan je het door bv vrijwilligers laten doen ik roep maar iets) dan houd het natuurlijk op.

Dan is het gewoon afeachten wanneer er een nieuw systeem komt of zoals hier onder word gezegd schaf het gewoon af kan ook..

[ Voor 40% gewijzigd door pino85 op 28-10-2011 13:37 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:32

Fiber

Beaches are for storming.

Mi6 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:31:
...
Ik lees echter wel altijd alle kritiek over ons scoresysteem en heb onderzoek verricht naar andere scoresystemen van derden. Dus de input die krijg ik wel
Bij collega site Engadget hebben ze onlangs zelfs de scores helemaal afgeschaft. Het is volgens hen onmogelijk om de waardering van een product in een cijfertje o.i.d. te vangen. http://www.engadget.com/2011/09/19/review-score-review/

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Maar dan ga ik dus afhankelijk zijn van wat anderen goede feedback vinden; dat is niet iets wat ik wil. Het is wel handig om feedback te ontdubbelen etc.... maar dan nog; ik lees het liever allemaal zelf

@ Fiber; ik las het inderdaad. Dat kan natuurlijk ook :) cijfers zijn imho sowieso niet goed voor productscores. Er valt imo echter wel te zeggen of het een goed, erg goed of volkomen klote product is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:32

Fiber

Beaches are for storming.

Mi6 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:42:
[...]
@ Fiber; ik las het inderdaad. Dat kan natuurlijk ook :) cijfers zijn imho sowieso niet goed voor productscores. Er valt imo echter wel te zeggen of het een goed, erg goed of volkomen klote product is :P
Iets wat voor jou 'super prima niet meer normaal goed' is kan voor mij wellicht wel 'volkomen ruk' zijn. Of iets genuanceerder, elk product heeft plussen en minnen, goede en minder goede eigenschappen. Voor de een kunnen de plussen precies belangrijk zijn en de minnen niet ter zake doen. Voor een ander zijn soms de minnen onoverkomelijk en de plussen niet relevant. Als je dan gemiddeld een 8 of een zeer goed oid geeft is dat misleidend omdat het voor de een te hoog is en voor de ander eigenlijk nog te laag. Beiden met goede argumenten.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
En dat is nou juist het ingewikkelde :)

En goed, met geen enkel scoresysteem kun je iedereen tevreden maken, dat moet je ook niet eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Topicstarter
Wellicht dat het daarom beter is af te schaffen :P?
Tenminste ik zou zo echt geen systeem weten wat voor het grote deel beter zou functioneren dan het huidige.. :(

[ Voor 52% gewijzigd door pino85 op 28-10-2011 15:17 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Afschaffen zal sowieso niet gebeuren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 13:26
Ik snap natuurlijk dat sommige mensen een camera belangrijker vinden op een telefoon dan de dualcore die aanwezig is. Daarbij zijn de score over een halfjaar al niet meer relevant. Er zijn namelijk beter/snellere toestellen gekomen.

Omdat er binnen tweakers vaak top modellen in het nieuws komen is het misschien verstandig om een kleine database bij te houden voor elke categorie.

Voorbeeld Mobiel Camera
Score:
Iphone 4: 90
Iphone 3: 75
overige telefoons

Wanneer er dus een nieuwe telefoon uit komt bijvoorbeeld Iphone 5. Hierbij vertel je dat de iphone 5 beter is dan de iphone 4 waardoor de waardes veranderen.

Voorbeeld Mobiel Camera
Score:
Iphone 5: 90
Iphone 4: 80
Iphone 3: 65
overige telefoons

Uit dit schema kun je gelijk zien of deze camera op de telefoon beter presteert dan de vorige modellen.
Pagina: 1