Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben vrij nieuw met 3ds Max en ik moet een vloer maken zoals deze ook vaak in laboratoriums te vinden is. Een soort linoleum vloer. Ik heb gezocht op google en de vele andere hoeken van het internet maar ik kan nergens een goede vloer vinden die het gewenste resultaat geeft.

Als noob zijnde vraag ik de hulp van de ervaren 3d artiesten.

Alvast bedankt!

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:26

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Iets meer info zou wel wenselijk zijn.
Wat wil je precies bereiken? Heb je een texture nodig, een compleet material, of het gehele model?

Voor elk van deze mogelijkheden zijn toch ook wel genoeg tutorials te vinden op het net :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-07 21:32
Lijkt me dat een linoleum vloer gewoon is opgebouwd uit 2 lagen, een matte onderlaag, met daarin het plastic. Daaroverheen een laag doorzichtig en reflecterend plastic. Als je het materiaal zo ziet denk ik dat het niet al te moeilijk zal zijn om het te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Ik heb een materiaal nodig. Ik ben nu al een tijdje bezig om het gewenste resultaat te bereiken, maar het ziet er niet goed uit wat ik ook probeer, ik hoopte dat ik hier wat settings zou kunnen krijgen die mij in de juiste richting kunnen sturen.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:30

D-rez

dexels

Begin dan met een plaatje te posten van wat je ongeveer voor ogen hebt, meer informatie te geven van wat je al geprobeerd hebt + plaatje van jou materiaal en uitleg wat je er niet goed aan vindt.
We houden hier nogal van iemand helpen die kan tonen dat hij/zij al wat moeite gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Plaatjes plaatjes ja :) Zo wat settings kunnen we wel uit ons duim zuigen, maar daar heb je geen tiet aan.

Wel helpt het voor jou om wat plaatjes via google op te zoeken omtrent hoe linoleum nou reflecteert. Afbeeldingslocatie: http://www.jeurcrama.nl/images/linoleum.jpg

Bovenstaande pica als voorbeeld.

Het is een soort van diffuse reflectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 18:36
Gewoon ergens van CGtextures een diffuse map pakken, dan met Crazybump de rest erbij genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
crazybump ies niet graties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-07 21:32
Er is wel een gratis trail van, die zou je kunnen gebruiken. Tenzij je dit vaker wilt doen. Dan zal je toch een licentie aan moeten schaffen.

Of trucjes met VM's enzo. * naam weet van niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 18:36
Wel gratis voor Mac OS-X, voorlopig althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Waarom een tool als CrazyBump?
naam schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 09:57:
Lijkt me dat een linoleum vloer gewoon is opgebouwd uit 2 lagen, een matte onderlaag, met daarin het plastic. Daaroverheen een laag doorzichtig en reflecterend plastic. Als je het materiaal zo ziet denk ik dat het niet al te moeilijk zal zijn om het te maken.
Als ik dit zo lees, en met wat ik zelf al in gedachten had, moet het niet zo moeilijk zijn.
Ga er nou maar vanuit dat niemand op internet precies een tutorial voor een linoleumvloer heeft geschreven. Je moet het in iets anders zoeken. Zoek een tutorial voor rubber, of voor plastic, en maak daar zelf een extra matte ondergrond aan. Zet een zelfde scène op als de foto hierboven (of die jij voor ogen hebt) en ga net zo lang stukjes renderen tot het naar je zin is. Je hoeft daarvoor niet eens de hele scene te renderen, vaak is een vlakje met reflectie en lichtinval al genoeg. Daarin zie je of het blurry en bobbelig reflecteert, kleur goed erdoorheen komt... en dan heb je het voor 80% al.

Zodra je verder bent met je scene en fotorealisme echt zaak wordt, kun je die 100% nog eens gaan bereiken.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:45
Ik zit zelf de laatste tijd weer veel met Max en V-Ray te werken, dus misschien kan ik wat bruikbare tips geven:

- Zoek een bruikbare texture op van een linoleum vloer (zit ik het komende voorbeeld nog niet)
- Gebruik gewoon een VrayMTL
- Zet in de Diffuse -slot je texture die je gevonden hebt, tileable/seamless (of maak er zelf een d.m.v. noise maps)
- Zet in je Reflect-slot een Falloff-map, type op Perpendicular/Parallel
- Zet in de Glossiness-slot tevens eenzelfde Falloff-map, vul eventueel de beide slots met een grote Noise-map. Eentje met lichte tinten in de bovenste, en eentje met iets donkerdere tinten in de tweede. (Om een ongelijk reflectiepatroon te krijgen)
Zet Fresnel Reflections aan, maar zet de 'L' erachter uit, zet de Fresnel IOR op ongeveer 4,0.
- In je Bump-slot plaats je een een noise map van gelijke grootte als in je Glossiness-slot, zet de waarde van de bump van 30,0 terug naar ongeveer 5,0.
- Zet je Reflection Subdivs naar 12.

Ik had dit al volgende resultaat, met wat tweaken moet je daar een prima vloertje uit kunnen halen.
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/517k00.jpg
Pagina: 1